Første indtryk af Sony AF9 og ZF9

02 Aug 2018 | Torben Rasmussen (@flatpanelsdk) |

Vi fik guidede gennemgange af de to nye TV fra Sony, hvor der i høj grad var fokus på ligheden med Sonys egen reference-monitor X300. Her er vores første indtyk af Sony AF9 og ZF9 samt svar på læserspørgsmål.

Billedkvalitet på Sony AF9 og ZF9 (TV shootout)

Først skal vi understrege, at disse sessioner er altid lidt misvisende, da man inkluderer konkurrerende modeller, hvor der sammenlignes mellem standardprofiler, som måske ikke kræver lidt flere manuelle justeringer før de sidder lige i skabet. Dertil skal det nævnes, at fotografering uheldigvis ikke tilladt under disse sessioner, så vi kan ikke dele billedmateriale til disse gennemgange.


Sony Master TV


Ser vi på ZF9 (LCD) først, så har vi at gøre med et VA-baseret bagbelyst LCD-panel at gøre, med et endnu ubekræftet antal zoner. I direkte sammenligning mellem et Samsung Q9FN (i filmprofilen) og Sonys X300 referencemonitor (der bruges i filmstudier), gengav ZF9 generelt farvenuancer og HDR-højlys mere i tråd med producentens intentioner end Q9FN.

Som nævnt er dette en utaknemmelig test, da referencen står i lokalet, og da Sony har frie tøjler til at skabe en farveprofil, som matcher det budskab, de ønsker at formidle, men ZF9 havde i denne test overtaget i både gradering af flydende overgange og i især hudtoner.

Et sted, hvor ZF9 dog faldt igennem, var i gengivelsen af de sorte bjælker i Cinemascope-filmformatet. Her fremstod bjælkerne mere lysegrå end på Samsung Q9FN. Responsen af den lokale op- og nedtoning af bagbelysningen var mere præcis på ZF9 end på Q9FN, der lider af en smule forsinkelse. De øvrige karakteristika af lyset (antal zoner og lysintensitet) var ikke muligt at vurdere i testlokalet.


Sony Master TV


Betragtningsvinklerne er et område, som Sony har arbejdet meget med på ZF9, og med et overbevisende resultat. Sammenlignet med både Q9FN og Sonys tidligere XE94, er der sket markante forbedringer og man mister ikke længere farveægthed i samme omfang som hidtil, når skærmen betragtes fra en vinkel. Påvirkningen af sortniveauet venter vi lige med at udtale os om indtil vi har haft måleudstyr sat på skærmen.


Sony Master TV


Ser vi på AF9 (OLED) i direkte konkurrence med et LG E8 (begge i deres film/custom-billedprofiler), er tendensen lidt den samme, om end E8 er noget tættere på referenceskærmen denne gang. Der er et svagt farvestik på E8 i dets Biograf-indstilling, men her er det skammeligt, at man ikke har fået begge TV kalibreret med AutoCal forinden, så det i stedet var deres fulde potentiale, der var udgangspunktet.

Det var igen især i hudtoner og nær-sort detaljer, at AF9 fremstod tættere på referencen. AF9 benytter stadig samme panel, som LG E8 - og Sony AF8 - så det er kun den nye videoprocessor samt fabriksindstillingerne, der adskiller dem i håndtering af billedet.


Sony Master TV


Lydkvaliteten i Acoustic Surface+

Vi runder også lydsiden, hvor AF9 har undergået nogle forbedringer ift. AF8-modellen. For det første er antallet af kanaler ændret fra et 2.1 system til et 3.2 system, hvilket betyder, at der er tilføjet en centerkanal og en ekstra subwoofer. Sony fremhæver, at subwooferen nu skyder til siderne fremfor ind i væggen og er blevet mere kraftfuld. Tilføjelsen af en ekstra kanal i midten af skærmen gør, at tale i endnu højere grad opfattes som kommende direkte fra personerne i billedet, fremfor at komme fra en position uden for billedet (som eksempelvis en soundbar).

Sony har arbejdet med de aktuatorer, der klæbes på panelet for at skabe lyden og har samtidigt gjort det muligt, at man kan bruge alle enhederne som center-højttaler i et komplet surroundsetup. Det vil sige, at simpelthen man kobler lyden fra TV’et direkte til ens surround-anlæg via almindelige højttalerterminaler. Man driver ikke enhederne direkte fra sin forstærker - det ville risikere at sætte levetiden af aktuatorerne over styr - så i stedet reguleres volumen via TV’ets DSP og den indbyggede forstærker, baseret på input fra den tilkoblede surroundreceiver. Det betyder, at man i teorien kan ramme et loft for volumen på AF9 før man gør det på anlæggets øvrige højttaler.

Under lyttetesten fik vi demonstreret både den enkeltstående performance og effekten af at lade AF9 indgå direkte som centerhøjttaler. Især sidstnævnte virkede godt. Lyden er stadig til den skingre side og AF9 mangler lidt fylde i mellemtonen, men i samspil med et surround-anlæg høster man fordelen ved at få lyden imod sig direkte fra “lærredet”. Der blev foretaget en række A/B-sammenligninger med en dedikeret centerhøjttaler og det var tydeligt, at lyden virkede bedre placeret i forhold til billedet, når den kom direkte ud af skærmen. Om det er nok til at overbevise entusiasten, som nu alligevel har punget ud til det store surround-anlæg, kommer nok an på, hvilket prisleje de øvrige højttalere i setuppet ligger i.

Sony gennemgik og demonstrerede ikke lyden på ZF9.


Sony Master TV


Hands-on med autocal via CalMan

Selve kalibreringen via CalMan på både ZF9 og AF9 foregår, ligesom for LG og Samsung, via et Sony-dedikeret workflow i CalMAN-programmet. Ud over softwaren, kræves der en sensor, der måler på skærmen, og en signalgenerator, men sidstnævnte kan fås som en app til Android TV, hvilket er i kontrast til de øvrige producenter. Normalt kan en signalgenerator nemt beløbe sig 10.000+ kroner.

Forbindelsen mellem TV og software kan ske enten via lokalt netværk eller via LAN-til -LAN forbindelse direkte mellem PC og TV.

Kalibreringen foregår på software-niveau, i modsætning til LGs seneste udvidelse, der foregår på hardware-niveau. Det betyder i praksis, at CalMan bruger samme håndtag, som brugeren har til rådighed. Det er ikke en helt så grundlæggende kalibrering som hos LG, men fordelen er, at indstillingerne kan genskabes i brugermenuen, hvis TV’et skulle have brug for at blive nulstillet. Det gælder også justeringer til CMS (Color Management System), som er en ny feature på Sonys TV.

Justering af gråtoner og primær/sekundær-farver sker på få minutter og uden indblanding fra brugeren. En væsentlig fordel ved dette er, at man slipper for de forstyrrelser, som skærmmenuen skaber på især OLED-tv, når man kalibrerer, da menuen aldrig skal vises på skærmen.


 Sony AutoCal


Sony har ændret på de billedprofiler, der er tilgængelige, og til Autocal er profilerne Professional 1 og 2 omdøbt, så de nu hedder ’Custom’ og er de eneste to, der kan bruges til dette formål. Du kan dermed ikke autokalibrere film-profilen.

Resultatet er lige så overbevisende, som vi har set hidtil, men traditionelt set så har set været risikabelt at justere på så lave niveauer af gråtonerne, da det har kunnet give anledning til posterization-artefakter, så den endelige vurdering må vi vente med indtil vi har et eksemplar mellem hænderne.

Det skal understreges, at AutoCal og den annoncerede ’Netflix Calibrated Mode’ er to forskellige indstillinger. Netflix’s er en feature, som kun er tilgængelig i Netflix via den indbyggede app. Den har til formål at sørge for at gengive billedet, som indholdsskaberne hos Netflix ønsker det. Den ligger som en ekstra feature, der ikke er en billedprofil, men i stedet en indstilling, man kan slå til og fra, når Netflix app’en kører. Det kan virke lidt kluntet, at det ikke blot er en billedprofil, men den omfatter mere end blot gammakurve og farveindstillinger, så det er måske nødvendigt med en mere overordnet feature.


Sony Master TV


Spørgsmål fra jer læsere

Der var nogle specifikke læserspørgsmål , som vi søgte at få afklaret under præsentationen. De er gengivet herunder.

Får de nye Master Series TV eARC, VRR, HFR eller HDMI 2.1?
De to modeller får kun eARC (enhanced Audio Return Channel), som vil understøtte Dolby Atmos passthrough. Der er ingen HDMI 2.1 og vi får heller ikke andre delelementer derfra såsom VRR eller HFR.

Er der forbedringer på input lag?
Sony deler aldrig konkrete tal på noget, så de vil ikke komme med noget specifikt, men eventuelle forbedringer vil være små.

Hvor mange zoner har ZF9 og hvilken panelteknologi er det. Hvad er peak brightness og sortniveau?
Igen, så vil Sony ikke give detaljer, men zoneantallet er nok et sted mellem XE94 og ZD9. Vi er ret sikre på, at det er et VA LCD-panel, selvom sortniveauet efterlod lidt at ønske.

Hvordan med Android? Hvilken processor bruger den og hvilken version kommer den med? Og hvor er Android Oreo til ældre generationer?
Vi kunne ikke få det specifikke modelnummer på SoC’en bekræftet, men det er en ny version ift. XF90 og AF8. Master Series TV er pt. de eneste, der kommer med Oreo, og der var ingen information om tidspunkt for udrulning på ældre modeller eller hvilke modeller der får den.

Kommer der en 77” AF9?
Nix. 55 og 65”.

Er der udsigt til en bedre fjernbetjening?
Nej. Samme remote som til AF8.

Får vi snart baghøjttalere til ST-5000?
Vent til IFA (slut august)



Flere fokusartikler

HDMI ARC

HDMI ARC (Audio Return Channel) og eARC forklaret

03 Aug 2018 | Rasmus Larsen |
Sony Master TV

Første indtryk af Sony AF9 og ZF9

02 Aug 2018 | Torben Rasmussen |
Apple TV

Guide: 9 tips til Apple TV

06 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
LG wallpaper OLED

Flatpanels øger fokus på TV-lyd

27 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Karakterer TV-lydprodukter

Oversigt: Karakterer på TV-lydprodukter

27 Jun 2018 | Tommy Lindegaard |
Fodbold-VM 2018

VM-fodbold i 4K HDR imponerer og sætter spot på udfordringer

20 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
iTunes 4K HDR og Atmos

Liste: Film i 4K HDR & Dolby Atmos på iTunes

06 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Airplay 2

Airplay 2: Hvad du skal vide

01 Jun 2018 | Rasmus Larsen |