Første indtryk af LGs 2018 OLED

22 Jan 2018 | Rasmus Larsen (@flatpanelsdk) |

LG introducerer fem nye OLED-modeller i 2018: B8, C8, E8, G8 og W8. High Frame Rate (HFR) er et stort skridt, men indholdet mangler, hvorimod den nye ’Alpha 9’ processor og auto-kalibrering er mere umiddelbare fordele. Her er vores første indtryk.

Hønen eller ægget

Alle LGs 2018 OLED-tv kan håndtere 120fps High Frame Rate (HFR), altså video skabt i 120 billeder per sekund. Det er et vigtigere komponent i billedkvalitet end de fleste måske er klar over. Grunden til, at LG ikke slår på jungletrommerne, er sandsynligvis fordi indholdet i 100 eller 120fps HFR mangler. Ikke engang de sædvanlige frontløbere Amazon og Netflix har talt åbent om at tilbyde indhold i HFR. UHD Blu-ray-formatet er begrænset til 60fps og tv-kanaler mangler i den grad båndbredden.

Så lad os i stedet starte med en demonstration. For at illustrere fordelen ved HFR, har vi filmet en video ved 240fps slow-motion. Bemærk hvordan den hoppede bold, der gengives ved 120fps (billeder per sekund), bevæger sig nærmest silkeblødt nedover skærmen, hvorimod bolden ved 60fps hakker en smule og bolden ved 30fps hakker, som var der noget galt.




Videoen taler sit eget sprog, men det er brug for lidt kontekst for at forstå, hvorfor det er vigtigt. Først og fremmest skal man huske på, at film – mere eller mindre alle film fra Hollywood – optages og udsendes i 24fps. Masser af tv-indhold optages i 25 og 30fps.

Der er generelt meget debat om hakkende video – også kaldet stutter eller judder – og det virker som om, at der er nået en form for konsensus om, at det er tv’ets opgave at løse dette. Hvad der derimod sjældent fremhæves er, at disse problemer med bevægende billeder ofte – naturligvis ikke altid – er forårsaget af videomateriale i lav billedfrekvens fremfor tv’ets hardware. Ejere af OLED-tv har måske sågar bemærket, at Hollywood-film i 24fps undervejs i de allerlyseste scener får en nærmest stroboskop-agtig effekt, hvilket skyldes OLED-panelets ultrahurtige responstid (hvorimod LCD-paneler generelt har en tendens til at slørre bevægelser pga. langsommere respontid). OLED-paneler – og snart microLED – afslører indholdets begrænsninger.

Det er på tide at komme videre. Mange biografgængere oplevede, at Hobbitten i 48fps så forkert ud, nærmest for realistisk, men husk på, at film har været produceret og gengivet i 24fps i adskillige årtier. Teknikken skal forbedres og raffineres i takt med, at branchen tager skridtet til HFR. Formatet vil højest sandsynligt løfte sport, animation, spil og andre genrer mere end konventionelle film – i hvert fald til at starte med. Og derudover vil det kræve lidt tilvænning.

Så hvad kommer først? Hardware eller indhold? Det er klassikeren om hønen eller ægget. Vi forventer da heller ikke, at HFR bider sig fast i hverken 2018 eller 2019, men vi vil alligevel rose LG for at lægge fundamentet. Det hjælper, at OLED-skærme er ekstremt hurtige; hurtige nok til at gengive HFR som... ja, HFR.

Vi talte med samtlige store producenter af OLED-tv på CES og fik at vide, at 2018 OLED-panelet er mere eller mindre en forlængelse af sidste års panel. Der er tale om, at subpixels er blevet lidt større, men under vores demonstration så vi en måling af den maksimale lysstyrke, som lå på niveau med sidste års paneler. Måden hvorpå LG har muliggjort HFR, er med en kraftigere videoprocessor. Selskabet har døbt den ’Alpha 9’ og det er velsagtens en af de mest kraftfulde videoprocessorer i dag, hvilket understreges af det faktum, at den kan håndtere 4K, HDR og 120fps HFR på samme tid. Det kan ingen af konkurrenternes tv-skærme matche i 2018.

Hvilket bringer os til netop Alpha 9.


LG 2018 E8 OLED


Alpha 9 videoprocessor

Den nye videoprocessor åbner døre. Den har 50% mere regnekraft end sidste års chip og selvom de fleste entusiaster fnyser af idéen om, at videosignaler skal ”forbedres”, så husk på, at disse muskler også bruges til at håndtere nye formater såsom HFR.

På CES 2018 demonstrerede LG, hvordan Alpha 9 kan forbedre video i lav kvalitet bl.a. igennem objekt-baseret analyse af billedet, hvor den forsøger at forbedre detaljer, kontrast, bevægelse og andre punkter. Hidtil har tv-skærme primært anlyseret billedet ved at finde skillepunkter eller kanter omkring f.eks. et ansigt, men med objekt-baseret analyse kan den genkende objekter (en blomst, et ansigt osv.). LG lader til også at have forbedret den motor, som håndterer bevægelse, herunder såkaldt motion interpolation (TruMotion), hvor kunstige frames indsættes i billedstrømmen. LG havde opstillet en 2018 E8 OLED-model side-om-side med Sonys A1 OLED fra 2017, som LG kaldte det andetbedste tv på markedet. I denne videosekvens kæmpede Sony A1 med dansende pixels og en slags flimren, når kameraet panorerede meget hurtigt henover en murstensvæg. Det skal dog understreges, at begge skærme var sat i ’Dynamisk’ profil med motion interpolation aktiveret. Vi lader det være op til dig om det har betydning for dit valg af tv. Det første vi gør, når vi placerer en tv-skærm på testbænken, er som regel at slå motion interpolation fra. Den eneste måde, hvorpå branchen som helhed kan løse problemerne med bevægelse, er ved at omfavne HFR.

Vi skal nok også minde om, at den nye B8-serie ikke har Alpha 9 processoren, men derimod en mindre avanceret Alpha 7, som også sidder i dette års LCD-topmodeller. Den kan håndtere 120fps HFR i 4K SDR (men ikke 4K HDR). Det skal også nævnes, at 100/120fps 4K virker via streaming og USB, men skærmene har ikke HDMI 2.1.


LG 2018 G8 OLED


Alpha 9 kan desuden forbedre gengivelsen af video i High Dynamic Range (HDR). LGs skærme analyserer HDR-billedet og bruger tone-mapping til at forsøge at simulere den effekt, som dynamiske metadata kan give. Altså at justere lysniveauet scene-for-scene, ligesom Dolby Vision og HDR10+ formaterne kan med henblik på at hive flere detaljer ud i de mørkeste og lyseste områder af billedet. Selskabet kalder tilgangene for hhv. ‘HDR10 Pro’ og ‘HLG Pro’, men der er ikke tale om nye formater – blot navne, som LG har fundet på for at beskrive teknologien. LG anvendte et lignende system i sine 2017 OLED-tv.

LGs 2018 OLED-tv understøtter 4 HDR-formater: HDR10, Dolby Vision, HLG og Advanced HDR by Technicolor. Der er ingen officielle planer om at understøtte HDR10+ – i hvert fald ikke på nuværende tidspunkt. Dolby Vision har momentum, så LG ligger lunt i svinget. Herudover kan skærmene håndtere Dolby Atmos.

Læs også: LG 2018 OLED starter på under 30.000 kr.

Sidst men ikke mindst opererer Alpha 9 med en større og mere præcis 3D LUT, eller 3D look-up table. Moderne tv-skærme bruger en 3D LUT til at forbedre farvenøjagtigheden ved at kortlægge farver i en 3-dimensionel terning (cube i fagsprog). Almindeligvis defineres kun de mest essentielle punkter i denne terning; sort, hvid, 3 primærfarver (RGB: Red, Green, Blue) og 3 sekundærfarver (CMY: Cyan, Magenta, Yellow), hvorimod resten af farverne beregnes matematisk baseret på disse punkter. LG har udvidet terningen til at have 33 punkter, hvilket betyder, at farver kan defineres mere præcist og der skal mindre beregning til at interpolere de resterende farver, hvilket gerne skulle forbedre farvenøjagtigheden. Vi kommer lidt nærmere ind på emnet i næste afsnit, men vil du vide mere om,hvordan en 3D LUT fungerer, kan vi anbefale denne artikel hos ReferenceHomeTheater. På CES tilføjede LG, at så vidt vides, bruger ingen andre tv-fabrikanter lige så avanceret farvebehandling, og at LG OLED-tv desuden bruges i Technicolors farvestudier som konsumreferenceskærme.

Hvilket bringer os til det samarbejde, som LG og SpectraCal annoncerede på CES.


LG 2018 OLED


Revolutionerende auto-kalibrering

”This is not an evolution, this is a revolution”, lød det fra LGs Neil Robinson da han annoncerede samarbejdet med SpectraCal, som dækker over auto-kalibrering på LGs 2018 OLED-tv og "Super UHD" LCD-tv.

Du husker måske, at Panasonic og Samsung allerede tilbyder auto-kalibrering via SpectraCals CalMAN software, men Neil Robinson forklarer, at dette er det første hardware-baserede system til auto-kalibrering. Fremfor at ændre på værdierne i brugermenuen, kan CalMAN-softwaren kommunikere direkte med tv’et på hardware-niveau.

"This is not an evolution, this is a revolution"
Men hvad betyder det overhovedet, hvis man ikke selv kalibrerer skærme? Det betyder, at såfremt du får en professionel mand ud for at kigge på din skærm, så kan han indstille billedet markant mere præcist. SpectraCals CalMAN software har nu direkte adgang til hardwaren i LGs 2018 OLED og LCD-tv, så det automatisk kan kalibrere SDR og HDR – HDR10, HLG og Dolby Vision – ekstremt hurtigt og præcist. Du kan sågar få Game-profilen kalibreret. En sidegevinst er at kalibreringssystemet er baseret på den 3D LUT, som blev omtalt i forrige afsnit, og selv uden kalibrering burde den kunne forbedre farvegengivelsen.

LG 2018 OLED auto-calibration



Auto-kalibrering virker på den måde, at der skal bruges en måler, en mønster-generator, SpectraCals CalMAN-software og naturligvis et 2018 LG OLED-tv. Alternativt skal du kende nogen med udstyret. Systemet forbinder over IP, enten kablet eller WiFi.

Læs også: LGs 2018 TV får hardware-baseret auto-kalibrering via CalMAN

Flatpanels fik to demonstrationer af systemet, med hhv. SDR og HDR (herunder Dolby Vision) kalibrering, og ud over nogle få manuelle justeringer i CalMAN-softwaren, virkede systemet som lovet. Det er i sandhed en lille revolution indenfor kalibrering, simpelthen fordi man kan udføre en ekstremt præcis kalibrering på relativt kort tid. Da vi så systemet demonstreret opnåede CalMAN ekstremt præcise gråtoner på meget kort tid, hvorefter den justerede farverne på nogle få minutter til et Delta IctCp-gennemsnit på under 0.3, hvilket repræsenterer så små afvigelser, at de ikke kan ses med det blotte øje. Systemet kan opsættes til at gå endnu mere grundigt til værks, afhængigt af hvor avanceret måleudstyr du har, hvor lang tid du har samt hvad du forsøger at opnå.

Fordi det hele gøres på hardware-niveau kopieres resultatet automatisk på tværs af alle kilder: Tuner, HDMI, apps osv. Det er muligt at kalibrere i alt 11 billedprofiler (SDR: Cinema, Expert 1, Expert 2, Game Mode & Technicolor – HDR: Cinema, Game Mode & Technicolor – Dolby Vision: Cinema, Cinema Home & Game Mode). 3D LUT’en er baseret på en 33-cube (terning) med over 35000 farvepunkter (33x33x33), hvilket er en udvidelse på 731% ift. sidste års OLED-tv. Det er praktisk talt umuligt at kalibrere så mange farvepunkter manuelt, men når kalibreringsprocessen er automatiseret, bliver det muligt. LG tilføjede, at auto-kalibrering faktisk kan hæve den maksimale lysstyrke ved HDR med 5-10% idet man omgår håndtagene i menuen, som altid trækker lidt fra for at have råderum i begge retninger.

Vi spurgte SpectraCal om, hvordan brugere kan forvente, at auto-kalibrering bliver tilgængeligt i LGs TV og selskabet forventer at have softwaren klar, når LG sender 2018 OLED i handlen – formentlig som beta-sofware. Samme melding fra LG.

LG 2018 W8 OLED


LG vil desuden introducere Google Assistant stemmestyring samt nye smart-funktioner i 2018. Du kan se hvordan Google Assistant fungerer i videoen i denne artikel. Der er ikke lagt op til, at disse funktioner kommer til forrige års modeller.

Læs også: Første indtryk: 8K og rollable OLED

Skal vi opsummere vores tid i selskab med de nye OLED-tv fra LG, så er vi lidt skuffede over, at der ikke er større opgraderinger på selve panelet. Den bagvedliggende hardwareplatform (Alpha 9), HFR og andre forbedringer gør dog, at der alligevel er noget at glæde sig til. Vi er spændte på at modtage et eksemplar til test. LG forventer at sende 2018 OLED på markedet i Danmark i foråret.



Flere fokusartikler

TV-databasen

Flatpanels introducerer TV-databasen

21 Sep 2018 | Torben R, Rasmus L |
Samsung 8K TV

Første indtryk af Samsung Q900R 8K TV (& teknisk information)

10 Sep 2018 | Torben R, Rasmus L |
HDMI ARC

HDMI ARC (Audio Return Channel) og eARC forklaret

03 Aug 2018 | Rasmus Larsen |
Sony Master TV

Første indtryk af Sony AF9 og ZF9

02 Aug 2018 | Torben Rasmussen |
Apple TV

Guide: 9 tips til Apple TV

06 Jul 2018 | Rasmus Larsen |
LG wallpaper OLED

Flatpanels øger fokus på TV-lyd

27 Jun 2018 | Rasmus Larsen |
Karakterer TV-lydprodukter

Oversigt: Karakterer på TV-lydprodukter

27 Jun 2018 | Tommy Lindegaard |
Fodbold-VM 2018

VM-fodbold i 4K HDR imponerer og sætter spot på udfordringer

20 Jun 2018 | Rasmus Larsen |