Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonBagom Blockbuster: teknik og fremtidsplaner - FlatpanelsDK

Bagom Blockbuster: teknik og fremtidsplaner

10 Dec 2014 | Tommy Lindegaard (@flatpanelsdk) |

TDC har i dag lanceret Blockbuster som online filmbutik. Vi har taget en snak med nogle af folkene bag, som fortæller mere om billed- og lydteknik, et nyt CDN, markedsføringsplaner og ikke mindst planerne for fremtidig udvikling. Kom med bagom Blockbuster.

Hvordan en latecomer vil lave støj

Blockbuster gik i beta her klokken 10, onsdag den 10ende, men der skulle helst ikke være særlig mange småfejl. ”Beta”-mærkatet skal således forstås som en blød udrulning af streamingtjenesten, hvor der løbende kommer support af flere og flere Smart TV og mere indhold.

Blockbuster lancerer med film indledningsvis, men vil også senere komme med serier. Hovedfokus bliver at få eksklusivt indhold og at få spritnye premierefilm så hurtigt som muligt – og skal man til udlandet kan de downloades ned på enheden.

Blockbuster lancerer lige op til juledagene, hvor folk traditionelt kryber sammen i sofaen og har ekstra tid til film. Efter nytårsaften vil Blockbuster og JustEat lave en kampagne, der går under arbejdsnavnet ”sjovere tømmermænd”, hvor der vil komme en blanding mellem koder til udlejningsfilm og fastfood. TDC håber dermed at få en fod indenfor på et streamingmarked, hvor Blockbuster i den grad er latecomer.

 Blockbuster-lancering


- ”Blockbuster må gerne være den frække dreng i klassen. Ham som tør lidt ekstra og ikke er bange for at få lidt lanceringsknubs på vejen. For selvom vi har testet tjenesten fra top til tå, ved vi, at kunderne ofte er meget skarpere på, hvad der er vigtigt. Derfor vil vi gerne i dialog med dem og sender en klar invitation ved at lancere i beta,” siger Casper Hald ved lanceringen.

Blockbuster-traditionen videreføres, forstået på den måde, at Blockbuster vil gøre meget ud af at markedsføre film. Hvor Google Play og Apple iTunes er forholdsvis passive i markedsføring af film, vil det nye digitale Blockbuster – ligesom i de gamle dage med butikkerne – være med til at markedsføre film umiddelbart efter, at de har forladt biograflærrederne.

Teknik: HD, 3D, Ultra HD og lyd

Blockbuster går i luften med HD i 720p og bitrate på 8 Mb/s. Der ligger en plan for 4K Ultra HD og 3D, men lige nu afventer TDC markedets udvikling. TDC forklarer, at bagkataloget er der, idet de fleste filmproduktioner skudt indenfor de sidste 4-5 år allerede er i meget høj opløsning, som sagtens kan bære Ultra HD-formatet.

Tilgangen af 4K – eller Ultra HD - er derfor mere et spørgsmål om at leverandøren skal levere i UHD og ikke kun Full HD, men der er også noget teknikbrikker som lige skal falde på plads. TDC regner med at bruge HEVC-dekodning – efterfølgeren til mpeg4 - til 4K-indhold, men som bekendt er der endnu kun relativt få produkter med HEVC-understøttelse ude i stuerne.

Der ligger en plan for 4K Ultra HD
Blockbuster arbejder på at åbne op for 1080p (Full HD) i mellem 10-14 Mb/s bitrate, omend det endnu ikke er fast besluttet hvor de præcis lander - hvad du får igennem kommer naturligvis også an din internethastighed. Blockbuster bruger adaptiv streaming, hvilket betyder, at billedkvaliteten automatisk sænkes, hvis din internetforbindelse ikke er hurtigt nok. Til sammenligning har Netflix deres 4K-indhold i 15,6 Mb/s (i HEVC) og en rigtig Blu-ray skive er i 20-35 Mb/s (i mpeg4 H.264).

Lydkvaliteten kommer som udgangspunkt lossless fra leverandøren, men bliver i dag komprimeret til 5.1 Dolby Digital og AAC, afhængigt af hvilken enhed du ser filmen på. Der leveres f.eks. ikke surround til mobilen, hvilket naturligvis ikke giver mening. Typisk får du bedst lyd og billede vha. app’en til dit Smart TV. Det er endnu ikke bekræftet præcis hvilke enheder, der kan afspille surround.

På nuværende tidspunkt ligger filmen i to sprog-versioner - dansk og engelsk - men planen er, at man på sigt vil kunne skifte imellem dansk og engelsk i samme film. Du kan have 2 aktive streams kørende samtidig, så med samme konto kan familien se to forskellige film. Der er ikke en begrænsning på for eksempel 5 enheder på samme konto.

Login-processen er nem, siger TDC. Det foregår med enten e-mailadresse eller Facebook-login. Man kan dog også udforske Blockbusters filmkatalog til enhver tid – det kræver ingen login.

Et CDN nedenunder

Blockbuster på iPhone
En af hemmeligheden bag levering af video i god kvalitet og uden hakkeri til alle afkroge af internettet er et såkaldt CDN (content delivery network). De fleste streamingtjenester får hjælp af eksterne partnere, men TDC har bygget deres helt eget CDN forud for lanceringen af Blockbuster, fortæller TDC eksklusivt til FlatpanelsDK.

CDN’et skal være olien, som får motoren til at spinde. Kort fortalt er CDN’et en række servere med indholdskataloget, som er spredt ud over hele landet, så de står tættere på netop dit hjem. Dermed undgår man, at folk i Jylland streamer fra en server i hovedstanden og derfor skal igennem flere knudepunkter. Resultatet er bedre og mere stabil billedkvalitet, siger TDC.

TDC oplyser, at de er den første, som bygger et CDN i Danmark og de tror på, at det bliver et centralt element i fremtidens on-demand-verden, der blandt andet inderholder Ultra HD og meget andet indenfor streaming.

Andre tjenester udenfor Blockbuster-regi, såsom StartForfra og arkiv, får også gavn af CDN’et.

DVD’en er døende

DVD-salget falder hastigt, så der er også et stort forventningspres fra filmbranchen til at Blockbuster kan komme godt fra start og holde hjulene i gang i filmbranchen.

Forventningen fra TDC selv er da også, Blockbuster bliver Danmarks største filmbutik med det mest omfattende katalog af film.

TDC ser ikke Blockbuster som en decideret konkurrent til Netflix, men mere være et supplement til filmelskerne eller de danskere som først nu hopper på streaming-bølgen med en forventning om at få set nogle gode film.

- ”Vi tror på, at der er et stort potentiale for at se film, mens de stadig er nye. Ældre film kan du se ad libitum på Netflix og andre abonnementsbaserede tjenester. Men nye film, som kommer lige fra biografens lærred, er en liga for sig – og det er Blockbusters hjemmebane,” siger Casper Hald.

Premierefilm koster typisk 49 kroner at leje - eller 3 for 99. Flm der er ældre end 6 måneder vil koste 19 kroner at leje. Filmene kan herefter ses i 48 timer. Det er også muligt at købe film, så man kan se dem igen og igen.

Gavekort kommer på et senere tidspunkt, men ikke inden jul. Disse gavekort vil på sigt også komme ud i butikkerne såsom Fona, Shell og hvor man ellers typisk køber værdikort.

Apps før jul - og efter

Brugerfladen i Blockbuster-app’en er bygget op som en blanding af de gamle blockbuster-butikker og et filmmagasin. Når du åbner app’en på tv, konsol, mobil eller tablet bliver du mødt af kategorier såsom ”Premiere film”, ”Favoritter” og lignende faner. Film kan lejes eller købes, men tv-serier kan kun købes.

Blockbuster på Samsung Smart TV


Samsung-ejere er de eneste, som får en tv-app på denne side af juleaften. Hos Samsung og Sony kommer der apps i Smart TV fra 2012 (og frem). Har du et nyere Smart TV fra Panasonic, LG og Philips, så kommer der også en app i januar 2015.

På PC og Mac streamer man film gennem browseren og her bruges et plugin kaldet ViewRight, som skal installeres første gang - det betyder også, at Blockbuster ikke virker på linux.

I dag er der frigivet apps til iOS og Android og app’en til PlayStation 4 skulle være klar næste onsdag. Senere kommer der også en til PlayStation 3 samt til Chromecast, som streamer direkte fra Blockbuster og ikke via smartphone. Airplay på Apple TV fungerer endnu kun i mirroring – altså ikke optimalt til filmstreaming endnu.

Blockbuster er i dialog med Microsoft omkring en app til Xbox, men endnu er der intet konkret at berette. Blockbuster understreger dog, at de ikke har travlt med at udrulle til hver og en platform derude, men hellere vil have en fuldt fungerende app, der virker gnidningsfrit.

Vil du læse mere om de praktiske forhold omkring Blockbuster, så se vores introduktionsartikel. Du kan også selv prøve løjerne på www.blockbuster.dk.



Flere fokusartikler

Disneys kølige og flygtige flirt med Ultra HD Blu-ray

13 Nov 2020 |

De seks søjler under Ultra HD

23 Oct 2020 |

Vi er nødt til at tage en snak om HDR

16 Oct 2020 |

Q&A: Udsigten for streaming-markedet i 2021

24 Sep 2020 |

Filmen er hurtigere færdig på danske streaming-tjenester

10 Jul 2020 |

Hvorfor gamle film kan genudgives i 4K HDR

08 Jul 2020 |