Da rygtemøllen om PlayStation 4 og Xbox One kom i sving, spekulerede mange i om de nye spilkonsoller mon kunne klare spil i 4K-opløsning. Sony og Microsoft skød hurtigt spekulationerne ned. Men 1080p må man da kunne forvente, ikke sandt? Tja, læs videre.
Kort efter de officielle præsentationer bekræftede både Sony og Microsoft, at 4K-gaming ikke bliver aktuelt (men 4K-video kommer). Nu viser det sig så, at Xbox One har problemer med blot at levere 1080p-opløsning. De fleste spiludviklerede sigter i denne generation efter at ramme 60 fps (billeder per sekund) i deres spil, hvilket også betyder, at Xbox One ofte må nøjes med 720p. I selvsamme spil formår PlayStation 4 at gengive fuld 1080p opløsning samt 60 fps i de fleste – men ikke alle – tilfælde.
Call of Duty: Ghosts var det første eksempel - men det var ikke et isoleret tilfælde. Senere stod det klart, at Tomb Raider: Definitive Edition kørte 30 fps langsommere på Xbox One end på PS4, og den kommende eksklusivtitel Titanfall vil køre 792p.
Der er nu en lang liste af eksempler:
Call of Duty: Ghosts – 1080p60 på PS4 vs. 720p60 på Xbox One
Tomb Raider: Definitive Edition – 1080p60 på PS4 vs. 1080p30 på Xbox One
Titanfall (Xbox eksklusiv) – 792p på Xbox One
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes – 1080p60 på PS4 vs. 720p60 på Xbox One
Assassin’s Creed IV: Black Flag – 1080p30 på PS4 vs. 900p30 på Xbox One
Battlefield 4 – 900p60 på PS4 vs. 720p60 på Xbox One
Thief – 1080p30 på PS4 vs. 900p30 på Xbox One
Rygte: Watch_Dogs – 1080p30 på PS4 vs. 900p30 Xbox One
Det er naturligvis et skridt fremad i forhold til PS3 og Xbox 360. De gamle spilkonsoller rammer meget sjældent 1080p og falder endda ofte endnu længere ned end 720p (se en liste her). De fleste spil afvikles også i 30 fps på PS3 og Xbox 360.
Microsoft har forsøgt at nedtone problemet og påpeger, at opløsningen alene ikke er den fulde historie. Spil kan potentielt gengives med langt flere detaljer, belysning og reflektioner ved en given opløsning. Det uden tvivl korrekt – men det er stadig en smule skuffende. Spiludviklerne kan forhåbentlig overkomme mange af udfordringerne i fremtidige spil.
I sidste ende er du dommeren. Har det betydning for dig for dit valg?
- Videokilde: Eurogamer
Burde next-gen ikke være mindst 1080p?
De nye spilkonsoller er allerede landet i visse lande og udbredes til flere senere på året. De lanceres i en tid, hvor tv-producenterne forsøger at sælge Ultra HD-tv, så mange gamere havde håbet på, at konsollerne kunne håndtere 4K-gaming. Det var bestemt optimistisk, men baseret på den gennemsnitlige 7-10 års levetid på en spilkonsol, så var det måske ikke en urimelig forventning.Kort efter de officielle præsentationer bekræftede både Sony og Microsoft, at 4K-gaming ikke bliver aktuelt (men 4K-video kommer). Nu viser det sig så, at Xbox One har problemer med blot at levere 1080p-opløsning. De fleste spiludviklerede sigter i denne generation efter at ramme 60 fps (billeder per sekund) i deres spil, hvilket også betyder, at Xbox One ofte må nøjes med 720p. I selvsamme spil formår PlayStation 4 at gengive fuld 1080p opløsning samt 60 fps i de fleste – men ikke alle – tilfælde.
Call of Duty: Ghosts var det første eksempel - men det var ikke et isoleret tilfælde. Senere stod det klart, at Tomb Raider: Definitive Edition kørte 30 fps langsommere på Xbox One end på PS4, og den kommende eksklusivtitel Titanfall vil køre 792p.
Der er nu en lang liste af eksempler:
Det er naturligvis et skridt fremad i forhold til PS3 og Xbox 360. De gamle spilkonsoller rammer meget sjældent 1080p og falder endda ofte endnu længere ned end 720p (se en liste her). De fleste spil afvikles også i 30 fps på PS3 og Xbox 360.
Microsoft har forsøgt at nedtone problemet og påpeger, at opløsningen alene ikke er den fulde historie. Spil kan potentielt gengives med langt flere detaljer, belysning og reflektioner ved en given opløsning. Det uden tvivl korrekt – men det er stadig en smule skuffende. Spiludviklerne kan forhåbentlig overkomme mange af udfordringerne i fremtidige spil.
I sidste ende er du dommeren. Har det betydning for dig for dit valg?
- Videokilde: Eurogamer
ANNONCE
FORUM
ANNONCE
ANNONCE
POPULÆRE
› Anbefalinger: TV, lyd & bokse
› Tilbudsjagten
› TV-databasen
› Karakterer: Bedste TV
› Karakterer: Bedste HDR TV
› Karakterer: Bedste mediebokse
› Karakterer: Bedste gaming-TV
› Karakterer: Bedste TV-lydprodukter
› Hvor stort TV?
› OLED vs. LCD
› HDR forklaret
› 100/200/... Hz?
› Det forkerte billede
› Sammenlign Tv-størrelser
› Tilbudsjagten
› TV-databasen
› Karakterer: Bedste TV
› Karakterer: Bedste HDR TV
› Karakterer: Bedste mediebokse
› Karakterer: Bedste gaming-TV
› Karakterer: Bedste TV-lydprodukter
› Hvor stort TV?
› OLED vs. LCD
› HDR forklaret
› 100/200/... Hz?
› Det forkerte billede
› Sammenlign Tv-størrelser
ANNONCE
Flere fokusartikler
Q&A med Anders Schäffner: Vild streaming-vækst fortsætter i 2021
Anders Schäffner har fortid med digital udvikling i tv- & mediebranchen
Disneys kølige og flygtige flirt med Ultra HD Blu-ray
Sidste ombord, og halvhjertet. Hvad sker der nu?
De seks søjler under Ultra HD
Et dybdegående teknisk indblik i, hvad Ultra HD består af
Q&A med Claus Bülow Christensen: Udsigten for streaming-markedet i 2021
Analytiker kigger i krystalkuglen