Kontrast - teori og praksis

16 Jul 2006 | (@flatpanelsdk) |

Otto Jrgensen har udfrdiget en grundig og interessevkkende artikel om LCD-tvs egentlige kontrastforhold, hvor han p elegant og klar vis demonstrerer, at man skal vre varsom med at lgge for meget i producenternes specifikationer. En filosofi som vi p Flatpanels gennem lngere tid har bakket op om. Ls den spndende og ikke mindst slende artikel.

Jeg har fr langet lidt ud efter kontrast-specifikationer, og argumenteret for at kontrast er vigtig - men at producenternes _opgivelse_ af kontrast er ligegyldig! Jeg vil gerne stte lidt kd p den pstand, ved at sammenligne nogle forskellige LCD-tv's kontrast i praksis, mlt p lidt forskellige mder. Inden jeg gr i gang, vil jeg dog gerne lige pointere et par ting omkring mine mlinger:

For det frste: Mine mlinger skal IKKE lses som den endegyldige sandhed! Der er mange forskellige ting der spiller ind nr man laver en kontrast-mling, og det interessante er ikke de egentlige tal - men hvordan de forskellige skrme forholder sig til hinanden, i relation til hvad man burde forvente ud fra de opgivne specifikationer. Tallene er afrundede gennemsnit af flere mlinger, da selv bittesm udsving i mlingen af sort kan betyde en del for regnestykket. For det andet: Der er MEGET andet end kontrast der afgr den samlede billedkvalitet, og forskelle i kontrast, hvadenten det er reelle mlinger eller ej, kan ikke oversttes direkte til hvilket tv der er bedst. For det tredje: At jeg mler nogle andre ting end producenterne opgiver, betyder ikke ndvendigvis at producenterne lyver nr de opgiver kontrast - de vlger bare en mde at mle kontrast, som jeg ikke mener er retvisende - men tallene behver ikke vre forkerte, de er formentligt ganske veldokumenterede.

Jeg har valgt at koncentrere mig om LCD-tv, frst og fremmest fordi det er hr forskellene i kontrast-opgivelser typisk er strst, og det er her producenterne har bedst mulighed for at pvirke mlingerne, ved at ndre p bagbelysningen. En vsentlig ting at vre opmrksom p omkring de opnede kontrast-niveauer er at kontrasten falder drastisk nr synsvinklen flyttes bare en lille smule fra en ret vinkel mod skrmen. Hvor meget kontrasten falder er meget forskelligt fra skrm til skrm, og dette er umiddelbart en hel del vanskeligere at mle (og umuligt med mit udstyr). Dette betyder s igen at tallene ikke umiddelbart kan sammenlignes med f.eks. plasma-tv - tallet kan ikke oversttes direkte til hvordan kontrasten opleves i praksis.

Det gr dog langtfra mlingerne uinteressante, og i praksis er der en ganske god sammenhng mellem hvordan kontrasten opleves, og hvordan den er p papiret.

Kontrast er i princippet en meget simpel ting: Det er forholdet mellem det mrkeste og det lyseste skrmen kan gengive. Man mler frst sort og dernst hvid, og dividerer lysstyrken ved hvid med lysstyrken ved sort. Har skrmen 200 cd/m2 ved hvid, og 0,5 cd/m2 ved sort, s er kontrasten 400:1. Det lyder jo meget simpelt - men mlingen kan alligevel laves p forskellige mder. Stort set alle producenter opgiver kontrasten som en skaldt on/off mling: Frst mler man en helt sort skrm, dernst mler man en helt hvid skrm. Visse skrme justerer automatisk lysstyrken alt efter hvor lyst billed-indholdet er, og disse skrme vil typisk have en meget hj on/off kontrast. On/off kontrast siger groft sagt noget om tv'ets evne til at gre forskel p en meget lys scene og en meget mrk scene.

En langt mere vigtig ting ved billed-gengivelsen er dog evnen til at vise en stor forskel p hvid og sort i billedet samtidigt. Dette mler man som en skaldt ANSI-kontrast. Ved ANSI-kontrast viser man et testbillede som et skakbrt, med f.eks. 16 felter med skiftevis sort og hvid. Med denne mling bliver en evt. automatisk justering af bagbelysning eller andre automatiske pvirkninger af billedet sat ud af kraft, og ANSI-mlingen siger derfor langt mere om tv'ets evne til at vise kontrast i t givent billede.

Jeg har lavet forskellige mlinger p nogle af de tv jeg tilfldigvis havde adgang til i dag. Den frste mling er en on/off kontrast, med tv'et i dn standard-indstilling der giver den hjeste kontrast - dvs. uden hensyn til farvegengivelse og lysstyrke. Den nste mling er en ANSI-mling i samme indstilling, og den sidste er en ANSI-mling med tv'et justeret til s korrekt farvegengivelse som muligt, og maksimal lysstyrke p ca. 170 cd/m2, hvilket er den lysstyrke der typisk vil fungere bedst i en gennemsnitlig stue. Det sidste tal er efter min mening det mest vsentlige - men jeg vil igen understrege at dette ikke er en facitliste over hvilket tv der er bedst.

Nok snak - nu til det sjove, nemlig at kigge p hvordan nogle forskellige LCD-tv opfrer sig, og ikke mindst hvordan det relaterer til producenternes angivelser (som nvnt, er tallene rundet af til cirka-angivelser):

Sony KDL 32 V 2000 - opgivet kontrast 1300:1

On/off: 850:1. Ansi Standard: 850:1. Ansi kalibreret: 700:1

Sony'en har ikke en dynamisk justering af lysstyrken, og derfor er der faktisk ikke den store forskel p on/off og ANSI. Der er dog en mulighed for at skrue op og ned for bagbelysningens absolutte niveau - hvis man"leger" lidt med dette, og mler sort med lyset skruet ned, og hvid med lyset skruet op, kan man mle sig til 1400:1 - men dette er et meget teoretisk tal, da det er uopneligt i praksis (der skal jo justeres manuelt mellem de to mlinger). Som man vil se af de flgende mlinger, er ANSI-kontrasten p dette tv imidlertid ganske flot, p trods af den mindre imponerende officielle opgivelse.

Samsung LE 32 R 72 - opgivet kontrast 5000:1

On/off: 2200:1. Ansi Standard 500:1. Ansi kalibreret 250:1

Samsung har en dynamisk backlight funktion, der skruer ret markant op og ned for lyset alt efter indholdet i billedet. Dette har vret diskuteret kraftigt her p siden, da det er ret synligt nr det sker. P trods af den imponerende kontrast-opgivelse fra producenten, er den mere reelle ANSI-kontrast i praksis lavere end p Sony'en. Den noget lavere kontrast efter kalibrering skyldes at panelets egentlige sort-niveau ikke rigtigt kan udnyttes optimalt, uden at billedet generelt bliver for mrkt - for de teknisk interesserede er dette et tegn p en afvigelse i gamma-korrektionen.

Philips 42 PF 9831 - opgivet kontrast 4500:1

On/off: 2000:1. Ansi standard: 500:1. Ansi kalibreret: 600:1

Igen en skrm med dynamisk backlight, og en deraf flgende meget hj on/off kontrast. I dette tilflde udnytter standard-indstillingerne imidlertid rent faktisk ikke skrmens potentiale optimalt, og det er muligt at opn en forbedret kontrast samtidig med en meget korrekt farvegengivelse, med en ordentlig justering. Dette snker dog on/off kontrasten til samme 600:1, da justeringen bl.a. indebrer at sl den dynamiske bagbelysning fra - men det er et klogt trade-off.

Philips 37 PF 9830 - opgivet kontrast 5000:1

On/off: 1000:1. Ansi Standard: 600:1. Ansi kalibreret: 400:1.

Dette er s den"gamle model", og mens man umiddelbart kunne undre sig over at producentens angivelse faktisk er faldet, s er den relle on/off kontrast iflge mine mlinger blevet forbedret en del, og det falder i jnene at 9830's kontrast-potentiale ikke rigtigt kan udnyttes optimalt, hvis man er lidt hysterisk med farve-gengivelsen. P dette punkt er 9831 et klart fremskridt (og det er ivrigt ogs langt nemmere at opn et godt resultat med 9831)

Panasonic TX 32 LX 60 - opgivet kontrast 1200:1.

On/off: 1200:1. Ansi Standard: 900:1. Ansi kalibreret: 600:1.

Panasonic'en er ganske givet et meget overset tv, alene fordi kontrast-opgivelsen er mindre end visse konkurrenter. Ligesom med Sony'en er det ret uretfrdigt, da tv'et opnr en ganske pn ANSI-kontrast, og dermed har en god kontrast i praksis og ikke bare i mlinger. En interessant ting er at Panasonic'en ligesom Sony'en giver mulighed for at skrue op og ned for backlight'en manuelt, og ved brug af dette srdeles ufine trick mlte jeg en teoretisk (!) maksimal kontrast p hele 4500:1! Hvis Panasonic indkorporerede en dynamisk styring af backlight'en (som de fleste vel at mrke ender med at sl fra!), ville de sagtens kunne forsvare at opgive et kontrast-forhold der er mindst p niveau med de hjeste hos konkurrenterne.

Toshiba 32 WL 66 Z - opgivet kontrast 1200:1

On/off: 1150:1. Ansi Standard: 1100:1. Ansi kalibreret: 1100:1.

Ind fra sidelinjen kom Toshiba med en outsider, der overraskede mig meget! Dette tv leverede en meget konsistent hj kontrast, bde i standard-indstillingerne og med en mere korrekt indstilling. Uden at dette er en test af tv'enes generelle egenskaber, viser mlingerne faktisk at Toshibaen slr samtlige konkurrenter p ren kontrast. Heldigvis (for relevansen af mine mlinger...) stemmer dette faktisk fuldstndigt overens med dt indtryk man fr af skrmen sammenlignet med de andre tv - igen p trods af en mindre imponerende specifikation, er den reelle kontrast i praksis noget af det bedste der findes blandt LCD-tv i jeblikket www.areadvd.de , der generelt er rimeligt grundige, har kret det til Referenz, s helt overrasket burde man mske ikke vre, men det ligner et kup til prisen. Med skam i stemmen m jeg melde at jeg glemte at mle p samme mde som Sony'en og Panasonic'en, ved at skrue op og ned for backlight'en manuelt, men dette er jo ogs mest af akademisk betydning (jeg prver lige at f tid til at gre det senere...)

Konklusionen af mine erfaringer er, at mens der er en rimeligt fornuftig sammenhng mellem producenternes kontrast-angivelser og on/off kontrasten, s hnger ANSI-kontrasten - som er langt mere retvisende i forhold til det billede man reelt vil opleve derhjemme - umiddelbart slet ikke sammen med producentens opgivelser. Igen, producenterne snyder sdan set ikke, nr de opgiver dynamisk kontrast - det er bare et mindre relevant tal, isr fordi d metoder producenterne typisk bruger for at ge den dynamiske kontrast, oftest br sls fra hvis man er interesseret i at opn det bedst mulige billede tv'et rent faktisk kan levere, og forskellen i on/off kontrast, som man i princippet godt kan argumentere for er relevant, kan derfor oftest slet ikke bruges i praksis - on/off kontrasten i praksis ligger ved de mest korrekte indstillinger faktisk ganske tt p ANSI kontrasten. Dn on/off kontrast som producenterne angiver, hnger derfor ikke p nogen fornuftig mde sammen med tv'ets reelle evne til at gengive en hj kontrast.

Har du sprgsml eller kommentarer til artiklen henvises du til denne trd i forummet: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=1133



Flere fokusartikler

Blade Runner Disc

Hollywood vil hellere slge dig film online end p UHD Blu-ray

20 Feb 2018 | Yoeri Geutskens |
Sony 2018 TV

Frste indtryk af Sony AF8 OLED og XF90 LCD

23 Jan 2018 | Torben Rasmussen |
LG 2018 OLED

Frste indtryk af LGs 2018 OLED

22 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Panasonic 2018 OLED

Frste indtryk af Panasonics 2018 OLED (FZ950 & FZ800)

17 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Samsung The Wall

Det bedste fra CES 2018

12 Jan 2018 | Torben R, Rasmus L |
Samsung Q9S 8K

Frste indtryk: Samsungs 8K TV med MFA zone-styring

12 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
Samsung The Wall

Frste indtryk: Samsung The Wall (146" microLED TV)

12 Jan 2018 | Rasmus Larsen |
LG roll-up OLED

Frste indtryk: Rollable OLED og 8K OLED

11 Jan 2018 | Rasmus Larsen |