Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#306970
George1 skrev: 5. dec 2019, 10:57 Hvis du ikke har fundet en god løsning, har nogle Elgiganten stadig 9FN på lager, mon ikke de vil sælge til kr 23000 (kan måske pruttes længere ned da 9FN køre på sidste vers) skal selvfølgelig garentere at skærmen er spritny.
Hey George,

Afventer stadigt at forretningen skal vende retur... 2 dage siden jeg havde kontakt med dem både pr. tlf og mail med billeder...

Hvorhenne kan du se at Elgiganten har denne skærm ?

Edit: Ahh oki, jeg kigger via pricerunner, der figurerer Elgiganten ikke - men du har ret inde på elgigatens egen hjemmeside er skærmen stadigt til salg.
#306974
SealDK skrev: 5. dec 2019, 12:15
George1 skrev: 5. dec 2019, 10:57 Hvis du ikke har fundet en god løsning, har nogle Elgiganten stadig 9FN på lager, mon ikke de vil sælge til kr 23000 (kan måske pruttes længere ned da 9FN køre på sidste vers) skal selvfølgelig garentere at skærmen er spritny.
Hey George,

Afventer stadigt at forretningen skal vende retur... 2 dage siden jeg havde kontakt med dem både pr. tlf og mail med billeder...

Hvorhenne kan du se at Elgiganten har denne skærm ?

Edit: Ahh oki, jeg kigger via pricerunner, der figurerer Elgiganten ikke - men du har ret inde på elgigatens egen hjemmeside er skærmen stadigt til salg.

Edit2: Dog ikke, 75"'eren er nedtonet på deres hjemmeside, kun 55" og 65" tilgængeligt.
#306977
George1 skrev: 5. dec 2019, 12:47 Nej du skal lige rulle lidt ned og klikke på + 5 varehuse, så kommer der butikker frem der HAR Q9FN 75" 😉
Du skal dog selv hente
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... abilityTab
Okay ja, har lige talt med Elgiganten, 2 af stederne er TV udstillingsmodeller, afventer svar fra de 3 andre steder.

Gav også forretningen hvor jeg købte TV som stadigt står i kassen her hos mig et kald, og talte med en anden medarbejder, der ville vende retur - men han gav dog information til mig at det TV jeg har fået tilsendt er udstillingsmodellen fra deres butik - så fik jeg da endeligt "hevet" den del af information ud....

(Spurgte netop ind til dette da jeg handlede i torsdags, og blev garanteret et nyt TV, ikke udstilling, ikke returvare...)

Øv
#306981
George1 skrev: 5. dec 2019, 15:07 Ok måske håb forude, håber det lykkedes, hvis det er udstillingsmodeller skal der godt nok "pruttes"
Enig :)

Det TV jeg har stående her, har forretningen nu med deres tilkendegivelse at det er en udstillingsmodel, tilbudt mig en forsikring til 2000,- på TV'et, som gælder i 4 år.

Jeg aner dog intet om produktet har stået som udstilling de sidste 10 måneder, og været aktivt/tændt 8 timer om dagen - og synes iøvrigt det er lidt "lavt" afslag i pris, for at være ærlig.
#306986
Jeg vil gætte på du fik produktions dato bekræftet . Spørgsmålet er nu om du har været i service menu og set antal tændte timer? Det lyder da som en måde at se hvor meget den demo model har været i brug, og hvor mange timer, den har kørt det samme,igen og igen.

tror ikke du kan totalt nulstille tv, så display hours også går i nul.
#306989
bbplayer skrev: 5. dec 2019, 16:01 Jeg vil gætte på du fik produktions dato bekræftet . Spørgsmålet er nu om du har været i service menu og set antal tændte timer? Det lyder da som en måde at se hvor meget den demo model har været i brug, og hvor mange timer, den har kørt det samme,igen og igen.

tror ikke du kan totalt nulstille tv, så display hours også går i nul.
Ja har fundet produktionsdato på nettet, faktisk via det link du gav mig i går i en anden tråd :)

TV er produceret i slovakiet, februar 2018.


Har også netop modtaget et screenshot fra forretningen, hvorfra det fremgår at TV er leveret til forretningens lager 021019.

De kan ikke oplyse hvor længe den har været brugt som udstillingsmodel (altså siden 021019).

Ja jeg har googlet mig til hvordan man kommer ind i service menu, hvor fra man skal kunne se hvor mange timer panelet har været aktivt - Er som sagt i tvivl om man ved en nulstilling af TV via service menu'en, også nulstiller antallet af timer panelet har været aktivt .
Formoder jo at en forretning vil nulstille udstillingsmodeller, før en evt køber modtager det.

Jeg kunne jo selvfølgeligt pakke TV op, og gå ind i service menuen og kigge hvad display hours står på.

Hvis den står på nul på dette udstillings TV, vil jeg formode at nulstilling også resetter tælleren for display hours

Kan også lade den stå tændt i 2 timer, så tæller registrerer timerne, og så selv foretage en nulstilling

Såfremt nulstilling også resetter display hours, så blev jeg så meget klogere

Men ved dog stadigt ikke hvor mange aktive timer, panelet har kørt i butikken....

Har TV eksempelt været tændt i forretningen 60 timer om ugen siden 2. Oktober 2019, så er det 540 timer (9 uger x 60t), 540 / 3 timers TV kiggen om dagen (anslået) = 180 dage "brugt" TV :)

Vil jeg så have TV, og er det okay prisnedslag med 2000,- ? :) Hmmmmmmm

Generelt en træls situation det her, at jeg som kunde skal lege detektiv ift. at finde ud af hvor TV "kommer fra", og hvor længe det har været "brugt" - svært at vurdere et reelt/fair prisnedslag, når man ikke ved hvad produktet har været igennem - samt det har været svært at få svar på tiltale.
Senest rettet af SealDK 5. dec 2019, 16:58, rettet i alt 1 gang.
#306998
George1 skrev: 5. dec 2019, 16:45 Vær opmærksom på at du har 10 års garenti på fastbrænding af pixels ved Q9FN registrering hos Samsung.
Okay mange tak, den information var jeg ikke klar over!
#307069
Det er vel også bare et marketingsstunt fra Samsung.
Man skal være godt uheldig, hvis det skulle forekomme, og chancen for at skærmen ikke er gået på pension til den tid, er nok ikke så stor...

Jeg kan godt se, det er irriterende, når du har regnet med at modtage en spritny skærm, og i stedet får en demo-model, men hvis du ikke kan konstatere ridser eller andre tegn på brug, så ville jeg slå koldt vand i blodet, hvis det virkelig er den skærm, du brænder for.
De samme betingelser gælder jo, som hvis der var tale om en helt ny, hvilket jeg anser som det vigtigste.
Den måde du beregner hvor brugt TVét er, synes jeg ikke giver meget mening, når det er elektronik, der er tale om.
Hvis der var tale om en bil, var det nok en anden snak, da der er tale om egentlig slitage...
#307071
Supergris skrev: 6. dec 2019, 19:16 Det er vel også bare et marketingsstunt fra Samsung.
Man skal være godt uheldig, hvis det skulle forekomme, og chancen for at skærmen ikke er gået på pension til den tid, er nok ikke så stor...

Jeg kan godt se, det er irriterende, når du har regnet med at modtage en spritny skærm, og i stedet får en demo-model, men hvis du ikke kan konstatere ridser eller andre tegn på brug, så ville jeg slå koldt vand i blodet, hvis det virkelig er den skærm, du brænder for.
De samme betingelser gælder jo, som hvis der var tale om en helt ny, hvilket jeg anser som det vigtigste.
Den måde du beregner hvor brugt TVét er, synes jeg ikke giver meget mening, når det er elektronik, der er tale om.
Hvis der var tale om en bil, var det nok en anden snak, da der er tale om egentlig slitage...
Markedsstunt, kald det hvad du lyster, jeg synes det er en fin 10 årig sikkerhed, det giver vel ekstra tryghed for køber, især hvis det er en demo model.
#307099
Fint nok men kan da aldrig være negativt med en garenti, selvom du føler det er chikane mod OLED.
Korrekt jeg synes ikke der er en ordentlig dækning og formulering/forsikring mod burn in ,når du køber en helt ny OLED skærm, og køber derfor ikke OLED.
Måske med undtagelse af den nyligt testede Pana, men den koster jo en bondegård pt.
Ønsker ikke at genoplive debatten om burn in, men henviser til tidligere tråde om dette emne, da det eneste jeg tillod mig var at gøre trådstarter opmærksom på den 10 årige garenti mod pixel fastbrænding der gives på visse QLED modeller.
#307113
UPDATE

Efter indspark fra George (tak igen :) ), fik jeg kontaktet kundeservice ved ElMutanten - de havde 5 skærme tilbage i DK, lokaliseret i 5 forskellige butikker. De så ringede rundt til hver af dem, og i løbet af 45 minutter gav de mig en udtrykkeligt tilbagemelding med oversigt over skærmene de havde på lagrene (3 udstillingsmodeller, 1 været solgt og returneret med skade, 1 været solgt afhentet OG returneret samme dag, og indpakning ikke opbrudt = 100% intakt!)

Valgte den sidste, Fik slået 7000,- ned i pris - afslag fra 29999,- til 22999,-

Kørte selv til deres afdeling i Allborg, og transporterede 1 stk 75" hjem til sønderjylland - 2t 45m hver vej, og det gik fint uden trafikpropper eller uheld på E45 ;)

Samsung No Gap til Q9FN monteret på væg i dag, og skærmen sat på væggen.

Jeg skal nu have fundet de anbefalede indstillinger (har læst noget om en side herinde, RRating eller noget.. skal lige finde link).

Derfor er mine allerførste og meget spæde indtryk med respekt for at jeg ikke har nået at indstille noget overhovedet...

Men her mine pt. hurtige betragtninger:

1. The Irishman via Netflix app. (wifi streaming) - Ca. 06:30 minutter inde i filmen, hvor Rob De Niro står og roder i bilens motor, Joe Pesci's jakke/blazer, tekstilen fra skuldrene og nedover brystet foran, flimrer underligt ("lysniveau" eller hvad det er, danser lidt rundt - iøvrigt det samme med Niro skjorte, som om TV ikke "fastholder billedet", men vil justere på gengivelsen, således der opstår en form for flimmer)

2. Fodbold kamp i HD fra forskellige kanaler - normalt spil og driblinger intet problem, afleveringer med virkeligt høje bolde, ser ikke godt ud - bolden er utrydeligt, som om den vibrerer, samt en aura rundt om bolden) - Er klar over fodbold har TV generelt haft en udfording med gengivelse af (min gamle lille 50" plasma, var dog ganske god i denne disciplin - og havde ikke problemer med fodbold ;)

3. En form for "lag" ind imellem... har bemærket det med signal fra Satelit Boxen (HD signal, fra en VU4+ Zero satbox) - som om billedet lige hakker i små "stutter"/stød, et kort øjeblik.

Ved ikke om indstilling af TV overhovedet fjerner dette, eller evt. hvilken grad indstillingerne kan forbedre noget af de ovenstående indtil meget korte/hurtige observationer.

Men skal ihvertfald igang med/prøve:

A. Indstille TV
B. Streame fra min NUC HTPC, både Netflix, og andet materiale liggende fra NAS
C. Tænker One Connect Boksen har LAN tilkobling (har 1000/1000 MB linje, god trådløs router Asus AT-AC68U) - Men vil bare stadigt sætte LAN kabel i, for at sikre der altid er 100% "hul igennem" mht. netværk.
#307130
Tidligere har Samsung skærme været kendt for at lide lidt af stutter, men troede egentlig det problem var løst nu? I forhold til fodbold delen, så burde det ikke være noget problem hvis det kommer fra en ordentlig kilde, som sattelit vel må betragtes som. Det var noget andet hvis vi snakkede streaming. Mon ikke lidt indstilling kan afhjælpe problemet?
#307132
SealDK skrev: 7. dec 2019, 17:51 3. En form for "lag" ind imellem... har bemærket det med signal fra Satelit Boxen (HD signal, fra en VU4+ Zero satbox) - som om billedet lige hakker i små "stutter"/stød, et kort øjeblik.
Husk, din VU+ ikke sætter hz op standard til 50hz men AUTO , og det kan fejle afhængig af den opløsning du vælger (eller auto).
Jeg kører personligt 1080p/50hz , eller 2160p/auto her.

Måske hjælper det dig.
#307176
bbplayer skrev: 8. dec 2019, 11:21
SealDK skrev: 7. dec 2019, 17:51 3. En form for "lag" ind imellem... har bemærket det med signal fra Satelit Boxen (HD signal, fra en VU4+ Zero satbox) - som om billedet lige hakker i små "stutter"/stød, et kort øjeblik.
Husk, din VU+ ikke sætter hz op standard til 50hz men AUTO , og det kan fejle afhængig af den opløsning du vælger (eller auto).
Jeg kører personligt 1080p/50hz , eller 2160p/auto her.

Måske hjælper det dig.
Hey BBPLayer,

Tak for input, og lyder som om du har fat i noget der - så forstår jeg ret at du siger man skal slå AUTO fra VU+, og stille til 50Hz som standard ?
(eller er det bare at forsøge sig frem med hvad der virker bedst)

Jeg fik iøvrigt fulgt anvisning med setting fra Rtings, skal lige have fulgt op/justeret lidt mere på "auto motion menu" mht blur reduction og judder reduction indstillingerne - men følte umiddelbart at det afhjalp en del.
#307177
Beckham skrev: 8. dec 2019, 11:14 Mon ikke lidt indstilling kan afhjælpe problemet?
jo opfatter også det har hjulpet, men måske skal/kan fintunes lidt mere.
#307315
Du skal huske at når du bruger indstillinger fra test at du stopper ved white balance. De tal er individuelle fra skærm til skærm og kan ligeså godt gøre dine skærmindstillinger dårligere som bedre. Så lad være med at røre ved dem.