Debat af TV-lydsystemer, soundbars, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen på tv-skærmen skal hæves
Brugeravatar
Af Peter Pan
Peter Pan skrev:Disse nye mulighed er hver at vente på, hvis opgradering med
HDMI 2.1 & cARC, holder hvad der skrives. BeoVox Pente genbruges.
Billede

Billede
Her et eksempel på at HDMI 2.1 / eARC SKAL være integreret i de produkter man tilslutter.
Altså som her, det TV man har. Når jeg har valgt Apple TV K4, er det kun et eksempel. Der
findes nu og her nogle kompromiser som bygger på den nuværende HDMI version, men vil du
være så fremtids sikket man nu kan, så vent til 2019 hvor HDMI 2.1 / eARC forhåbentligt
blevet integreret på de produkt du vælger.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#287904 Som jeg har forstået de tekster jeg har læst, (se sidste billede). Dette er en
indkodning alle eARC produkter skal indeholde, for at kommunikere med hinanden.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#287907 Men dvs. at eksemplet faktisk ikke er gældende for ATV 4K. Den har jo ikke eARC. Den sender Atmos i en DD+ container, som fint kan klares med HDMI 2.0.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#287908 Jeg skrev jo at ATV 4k, er et eksempel. Altså et eksempel på en selvstendig
enhed, der skal have inplamateret eARC-RX Sl9437 - eARC-TX Sil9438 for at
virke som en eARC kompatibel enhed. Noget skal jo styre dette . . . . . . .

eARC er et lydlink, der er selvopdagende, selvkonfigurerende og fuldautomatisk,
som sender lyd baglæns i HDMI-kablet, fra fjernsynet til en lydenhed,
der automatisk arbejder med enhver videokilde, fjernsynet viser. Registreres
automatisk, tv-højttaleren som dæmpes automatisk, når eARC er tilkoblet.

Om så Apple inplamatere eARC, vides ikke. Måske er det heller ikke rigtigt forstået.
Læs evt. om HDMI 2.1 / eARC her - http://www.latticesemi.com/Products/ASSPs/HDMI21eARC
Brugeravatar
Af Peter Pan
#287917 Den nye konfiguration vil kræve eARC-støtte fra både dit tv og din
lydenhed, hvilket betyder at dine enheder skal understøtte HDMI 2.1.
Ældre HDMI-versioner understøtter ikke eARC. Du skal også bruge
en HDMI med understøttelse til Ethernet, som de nyere Ultra High-
Speed ​​HDMI-kabler, som omfatter Ethernet-support.

Mere læsstof her - https://tinyurl.com/ybknfw2k

Her en funktions tegning.
Billede
Senest rettet af Peter Pan 5. dec 2018, 14:52, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#287918 HDMI 2.1 er ikke en forudsætning for eARC. Sony har implementeret eARC i både deres AF9 TV og i deres 2018 Atmos soundbars. Ingen af disse har HDMI 2.1.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#287919 Jeg skrev -
Der findes nu og her nogle kompromiser som bygger på den nuværende HDMI version.
Uden HDMI 2.1, er der ingen fremtids sikring med disse systemer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#287920 Ikke i indlægget umiddelbart før dette. Der skriver du det modsatte. Ældre HDMI-versioner kan jo netop godt understøtte eARC.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#287921 Torben - Jeg henviste til mit indlæg 09:26. Da jeg har lagt link til efter
følgende indlæg, er det bare at læse, og se hvad du får ud af det.

Måske du skulle søge SU medens du studere dette emne. :)
Det vil i fremtiden som test person, være vigtigere for dig at vide alt
om HDMI 2.1 / eARC, end for mig, hvor det bare er en interesse for
at sikker mig, når jeg en dag skal ud og købe nyt AV grej.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#287924 Der blev sat fokos på emnet, som fler skribenter mener bliver et stort
fremskridt for tv-lyden. Jeg mener det er vigtigt for alle, der står og væver -
'skal jeg købe nyt tv/ receiver nu, eller vente'. Nu er der lidt at forholde sig til.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#287925 Jeg tror umiddelbart at visse forstærkere vil være i stand til at få eARC tilføjet på bagkant, ligesom Sony har gjort på deres soundbars.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#287930 Nu er du blot ret fokuseret på eARC og jeg prøver at forklare, at en del af de features som HDMI 2.1 har også kan realiseres på 2.0. Der er sandsynligvis ikke TV med 2.1 på programmet det næste år, så man kan dårligt sætte det som et krav.
Brugeravatar
Af Millemis
#287933 Og eARC er vel kun vigtigt for de kilder, der er integreret i et tv.
Det er efterhånden mange nu om dage - om de så er relevante eller ej, er et andet spørgsmål.
(Og måske ikke engang dér - hvis det blot er de sædvanlige komprimerede 2.0 hhv 5./7.1. lyd-kilder.
Tv-tunerlyd i mere end det er i hvert fald fremtidsmusik og vil desuden kræve nye tunere/ny tunerstandart).

De, der bruger et ATV sat til en ekstern receiver eller til en soundbar, kan altså være fløjtende ligeglade.
Dette gælder vel alle dimser tilsluttet på denne måde!

Men ok - det kræver så, at man generelt undlader at tilslutte noget til selve tv’et.
Hvilket de fleste, med en ekstern receiver-løsning jo nok alligevel ville gøre.

MM
Brugeravatar
Af Millemis
Peter Pan skrev:Igen igen - Uden HDMI 2.1, er der ingen fremtids sikring med disse systemer.

Heller ikke med HDMI 2.1 er der nogen fremtidssikring!
OBS! Hvis der var, ville der jo ikke være nogen udvikling/konkurrence på udvikling og ingen nye penge at tjene for industrien.

MM
Brugeravatar
Af Peter Pan
#288047 DIN PERSONLIGE LYD
Beosound 2 spiller let sammen med dine andre trådløse enheder.
Og med Google Assistant er det blevet endnu nemmere at skabe
din personlige lyd – blot ved brug af din stemme. Glæd dig til
360 grader mono lyd, uanset hvor du placerer Beosound 2.

Billede
Brugeravatar
Af Peter Pan
#288297 2 x 500 Watt ASP ICEpower moduler er tilsluttet 2 x PowerLink front out på mit BeoVision 40"
Mk III TV, og levere signalet til to Passive BeoVox Penta, som er front højttaler i mit 5,1 setup.

ASP ICEpower moduler har nu leveret super lyd hver dag siden April 2005, og har kun været
uden 230V når vi har været på ferie. Så det er et køb jeg aldrig har fortrut.

På vej til "TEKNIK BOKSEN".

Billede
Jeg syntes det er lykkedes meget godt at skjule alle de nødvendige kabler.
Billede
Billede
Her beskrives af hvad der ligger bag de små nr. du ser på billedet.

1) BeoLink 1611 Converter kontrolboks, benyttes, når audio og videoprodukter med Master Link
(ML) og 7 polet datalink /MCL) ønskes forbundet. I mit setup har Beocenter 9300 MCL link og
BeoVision 7 har ML link tilslutning.

2) Remote mains switch, er en fjernbetjent netafbryder som får et on/off trikkersignal fra pin 4 i
PowerLink tikket. I mit setup tilslutter den 230V til min subwoofer. Her udover tændes nr. 2 -
nr. 4. - nr. 5 .og nr. 6.

3) Er endnu en Remote mains switch trigger 230V når surround processoren modtager et rear
signal, til de to aktive BeoLab 4000 bag højttalerne, i mit 5.1 surround system.

4) Er en 20 db antenne forstærker (YouSee Kabelnet) som tilsluttes 230V via triggersignal fra (2).

5) Er et højttalerrelæ som sikre at ICEpower modulerne ikke givet "blobs" i højttalerne.

6) Strømforsyning til højttalerrelæet, som tændes med trigger signal fra (2).

7) X-TRA speaker kit, består af en MCL 2A relæboks, og en transciver. I mit setup sendes lyd fra
Beocenter 9300's 80 Watt forstærker til passive højttaler i køkken/ alrum.

8) Er fra JJAZ, en IP 205 KV Stainless, 2 X 500 Watt APS ICEpower forstærker, tilsluttet direkte på
BeoVision 7-40 TV's PowerLink front bøsninger med 2 stk. MK III PowerLink kabler til ICEpower
modulerne. Strømmen til ICEpower forstærkeren slukkes aldrig.

Billede