Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#108211
Introduktion:
Denne guide er skrevet, da jeg for et par dage siden købte et Samsung LE40C675 tv med indbygget satellittuner. Efter at have læst i manualen, fandt jeg ud af jeg ikke kunne sortere i kanalernes rækkefølge.
Guiden virker måske kun på nogle Samsung tv - og kun på tv hvor du kan importere/eksportere kanalerne via en USB pen eller lignende.

Samsung tv hvor guiden virker på:
LE40C675
PS50C675

Advarsel:
Denne guide benytter et stykke software der ikke understøttes af Samsung!!! Ændringer foregår på eget ansvar!

Information:
http://forums.cnet.com/5208-13973_102-0 ... ts#3310339
http://sourceforge.net/apps/phpbb/samyg ... ?f=5&t=158

Programmer krævet:
SamyGO for windows
Winrar (zip-program)

Guide:
Download filen http://www.polskafan.de/wp-content/uplo ... 32-x86.zip
Filen indeholder nogle Java filer, så du skal have Java installeret. Programmet SamyGO har også en officiel side på sourceforge.net (se længere oppe), så du kan compile programmet i Linux m.m.

Udpak filerne til en folder efter eget ønske på din computer.
[img]http://smf.e-debatten.dk/samsung/samyGo_folder.png[/img]

Dobbeltklik på filen SamyGoChanEd.jar i din udpakkede folder. SamyGO programmet vil nu starte op.
[img]http://smf.e-debatten.dk/samsung/samyGO_program.png[/img]

Når alt dette er oppe at køre, kan vi gå videre med steppene med at få sorteret kanallisten.

Vigtigt!!
SamyGO supporter ikke Canal Digitals indbyggede kanalliste funktion på Samsung TV, derfor er du nødt til at vælge "satellit" og ikke "Canal Digital Sat" på dit tv. Forklaring følger!

Vælg "Satellit" på dit tv.
[img]http://smf.e-debatten.dk/samsung/tv_satvalg.png[/img]

Når du har valgt "Satellit" på dit tv, skal du ind og lave en kanalsøgning på alle kanaler. Når dit tv er færdig med søgningen, er det tid til at eksportere kanallisten. Følg guiden i manualen til dit tv.

På min USB pen, kom den eksporterede fil til at hedde channel_list_LE40C670_1001.scm. Det korte af det lange er at filen tilsyneladende altid får endelsen .scm.
Udpak filen med Winrar. Winrar understøtter tilsyneladende ikke direkte filer med endelsen .scm, men du kan blot trække filen over i Winrar, så kan du se indholdet.
[img]http://smf.e-debatten.dk/samsung/scm_filen_i_winrar.png[/img]

Filen består af en række af filer. Kun én af dem er af interesse for os. SamyGO understøtter kun filerne map-AirD, map-CableD og filen map-SateD!! Canal Digital filen hedder map-CanalDigitalSatD og understøttes ikke. Det hjælper heller ikke at omdøbe filen! SamyGO giver simpelthen en fejlmeddelelse. Derfor er du nødt til at bruge "Satellite" og ikke "Canal Digital Sat"
Har du fulgt guiden rigtigt, vil filen map-SateD indeholde din Canal Digital kanalliste.

Udpak filen map-SateD til f.eks dit skrivebord. Fra programmet SamyGO klikker du nu [File] -> [Open] og browser til map-SateD filen.

I følgende snapshot har jeg kun sorteret en håndfuld kanaler som test. Mit problem er at jeg endnu ikke har været nede at købe et CA kortlæser modul, så jeg kan kun se ukodede kanaler endnu. Da der f.eks er mange kanaler der hedder noget med Discovery, ved jeg endnu ikke hvilke der er åbne. Man kan finde kanallister på nettet, men hvis disse ikke er opdateret vil jeg ikke sidde at bruge min tid på det endnu.
[img]http://smf.e-debatten.dk/samsung/samyGO_sorteret.png[/img]

Sorteringen foregår ved "Drag & Drop", det vil sige du tager fat i en kanal på listen med musen, og trækker den op eller ned. Det kan være en god idé først at slette uinteressante kanaler fra listen. Markér blot en kanal, og tryk [Delete] på dit tastatur.

Når du er færdig med sorteringen, klikker du [File] -> [Save]. Filen er nu gemt. Hvis du oprindeligt udpakkede filen map-SateD til dit skrivebord, browser du nu til dit skrivebord og trækker filen map-SateD tilbage til Winrar hvor du stadig har din .scm fil åbnet. På den måde erstatter du den oprindelige fil i den zippede .scm fil.

Du skal nu lukke Winrar og evt. vinduer der er åbne på din USB pen. Brug "Sikker fjernelse af hardware" til at deaktivere din USB pen fra computeren.

På dit tv laver du nu en import af kanaler fra din USB pen. Mit eget fjernsyn skulle genstarte efter importen.
[img]http://smf.e-debatten.dk/samsung/importeret.png[/img]

Velbekomme :)
Senest rettet af Akyhne 18. jan 2011, 12:40, rettet i alt 2 gange.
Af Akyhne
#109000
Er der ingen der har prøvet guiden på andre af Samsungs modeller?

Jeg købte et Canal Digital CA-modul i tirsdags, men på grund af bøvl Expert og Canal Digital imellem, fik jeg først billede på i går, Lørdag.

Det er simpelt hen genialt! Én ting jeg var i tvivl om, var hvorvidt tv'ets indbyggede satellittuner understøttede HD-kanaler. Det gør det! Så nu skal jeg bare i gang med at få sorteret alle kanaler, samt lavet favoritlister via guiden.
Af O'Brian
#109153
´Lyder spændene !!

Håber at du lige giver noget feedback på din egen oplevelse.. :)

Lyder umiddelbart lidt kompliceret... ;;)
Af Akyhne
#109167
Ulempen ved metoden (i mange tilfælde er der ikke noget alternativ) er at fordi du ikke kan bruge "Canal Digital Sat" metoden, vil alle +500 kanaler blive indlæst ved autosøgning.
Det vil sige du skal sortere i 500 kanaler, i stedet for blot de ca. 100 kanaler til rådighed via Canal Digital.

Gør følgende:
* Start fra bunden af de +500 kanaler
* Markér alle de kanaler du mener hører til dit abonnement. Der er desværre mange kanaler der går igen flere gange, da programmet kommer med flere sprog. Du markerer dem ved at holde Ctrl knappen på dit tastatur. træk dem derefter op på listen. Jeg gjorde det i portioner. Til sidst havde jeg ca 120 kanaler i toppen af listen. Derefter kunne jeg starte sorteringen.
* Sortér kanalerne (se billede herunder)
* Tilføj/fjern hver kanal til din(e) favoritlister ved at dobbeltklikke på hver kanal, derefter markeres fluebenet for hver favoritliste kanalen skal tilføjes

[img]http://smf.e-debatten.dk/samsung/samyGO_sorteret_2.png[/img]
Et udsnit af min sortering. Kolonnen fav79 er dine lister af favoritter. Jeg har altså tilføjet DR til min favoritliste 1, 2 & 3.

Kompliceret? Personligt er jeg ret sikker på du kan sortere kanaler meget hurtigere på en computer, end på fjernbetjeningen! Især når du samtidig vil oprette favoritlister.

Det største bøvl er faktisk at jeg efter at have sorteret alt og skulle teste min liste, viste det sig at nogle af kanalerne var de forkerte. Det drejede sig om 5-6 stykker. Ved at vise "Alle" kanaler, kunne jeg hurtigt finde ud af hvilke kanaler der var de rigtige og derefter sortere igen.
Jeg er i øvrigt ret sikker på at dine kanaler fremover bliver opdateret automatisk, såfremt Canal Digital vælger at flytte nogle af programmerne.
Af Gavin
#109183
Nu ved jeg ikke om det allerede er muligt at sortere kanalerne på mit kommende PS50C7705, men er der nogen der kan fortælle hvad risikoen kunne være ved at bruge overstående guide?

Det vil være ret surt at ødelægge et tv til 13.000 kr. pga. et lille stykke software. O-O
Af Akyhne
#109188
Personen der har lavet softwaren er meget aktiv på avforums.com. Mange bruger softwaren, og det ville de vel ikke gøre hvis ikke det duede.
Så vidt jeg ved, fungerer tricket ikke i LE**A** serien, men i LE**B** & LE**C** serien, hvilke andre ved jeg ikke. LE**A** serien er vel fordi den er for gammel.

Ideen med at kunne eksportere kanallisten fra sit Samsung tv, er vel at man kan importere listen til andre tv i huset. Så all Samsung tv der understøtter *.scm formatet, burde kunne bruge guiden såfremt deres tv understøtter formatet.
Mit tv laver i øvrigt et check at filen, og importerer listen hvis ikke der er noget galt.

Metoden "hacker" heller ikke dit tv, du eksporterer blot listen, retter i den og importerer igen.
Af Sifat
#109978
Mange tak for guiden.

Sidder for tiden og indstiller et ps50c675 og kunne hurtigt indse at det er en håbløs kamp at sortere satellit kanaler med en fjerbetjening.

Jeg har et spørgsmål angående indikatoren for signal kvaliteten, på c675.

Hvis der er hul igennem på en kanal står signal styrken på 100, signalkvalitet på 0 og bitfejlniveau på 2000 og dette er konstant, har dit fjernsyn også denne fejl?
Af Akyhne
#109987
Velbekomme :)

Jeg skal checke det, når jeg får tid. Jeg tror dog aldrig jeg har oplevet en signalstyrke på 100.
Af Akyhne
#110139
Hvis du kan bekræfte dit tv virker til guiden, vil jeg godt vide det så jeg kan tilføje dit tv til listen af supportede tv.
Af Sifat
#110162
Det virker fint. Det hele gik lige efter bogen. 150 kanaler er blevet sorteret på ingen tid.

Har kigget lidt mere på signalstyrke problematikken og kanaler hvor der er et lidt stærkere signal end nogle af de andre kanaler, kan signal kvaliteten stige til 5-12 stykker. Man skulle ikke tro det var nok, men tror stadig samsung har fejlet i hvordan fjernsynet viser signal information.

Er glad for at jeg havde en boks til at finindstille parabolen, for det er sku ikke muligt sådan som samsung har indrettet fjernsynet.
Af Klause
#110181
Guiden til programmet virker meget ligetil, dog har jeg på mit ue40c6005 ikke et punkt der hedder satelit under antenne. Derudover fortæller tv'et mig at det ikke kan finde min usb-enhed når jeg prøver at eksportere kanallisten - selvom tv'et sagtens kan læse mine usb-enheder i andre sammenhæng.

Nogen ideer eller alternative metoder??
Af Akyhne
#110192
Som jeg kan se det, har dit tv ikke DVB-S tuner, så det er vel DVB-T kanaler du skal have sorteret. Dermed er det filen map-CableD du skal sortere i - samme fremgangsmetode.
Du skal dermed heller ikke vælge "Satellit", men "Kabel"... vil jeg tro.

Med hensyn til din USB-pen, er du nok nødt til at prøve med en anden, eller formatere den i det rigtige format.
Af Akyhne
#110195
@Sifat: Min parabol var allerede justeret, checkede loge og signalstyrken siger '60' hviklet er nogenlunde det samme som hvad mine andre modtagere siger.
Vær opmærksom på der kan være forskellige målinger på forskellige kanaler.
Af Klause
#110200
Hvilket format?