Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Spagnum
#9455
Hey drenge!
Nu sidder jeg lige har og forsøger at køle mig selv ned, efter at havde læste en mail der gav mig et mindre raserianfald.

Historien startede da jeg den 18 august. modtog min nye fladskærm, en Samsung 940BF. Jeg opdager hurtigt at der var et par små fejl ved den, men den værste er at det er et lidt mørkt område midt på skærmen, som er skide træls at se på en hvid baggrund.

d. 21 august (mandag) sender jeg derefter skærmen tilbage til Getmore.dk hvor jeg har købt den, mht. reparation. Den 24 august får jeg en mail fra getmore.dk om at den er sendt til Infocare.dk til reparation, og at den skulle være færdig den 9. Ydermere får jeg et login til Infocare.dk så jeg kan se skærmens status.

Via dette login kan jeg se den forventede dato til at skærmen skal være færdig bliver udsat flere gange, og står som det er lige nu til den. 03/10/06.

Da jeg så åbner mail i her for lidt sider får jeg denne mail fra getmore.dk

Hej Mads,

Vi har modtaget et tilbud fra Infocare, som vi har vedlagt til dig.

Du bedes venligst læse den igennem. Alle priser er eksl. moms.

MURA fejl er den type fejl, der gøres sig gældende hvis skærmen er været udsat for et hårdt tryk. Dette gør at den bliver repareret udenfor garantien.

Vi ønsker at du skal tage stilling til om den skal repareres eller ikke.

Udgiften vil desværre være pålagt dig.

Vi ser frem til dit snarlige svar.


Venlig hilsen / Best regards

Getmore A/S – RMA afdelingen / RMA department
Regningen lyder på 3350,94 kr !!!! (skærmen koster ca 2300 fra ny)

Jeg kan ikke se i deres betingelser at en såkaldt "MURA fejl" frigøre dem fra deres ansvar til reparere vare som det har solgt med fejl. Det eneste jeg kan forbinder det med i deres betingelser er:
Det er dog en forudsætning at disse mangler ikke er opstået som følge af din fejlagtige
brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd, der har medført manglen.
Altså mener de det er min skyld lortet er i stykker...
Mit spørgsmål er så: Hvilke rettigheder har jeg i dette situation? Hvis jeg kan vil jeg bare gerne havde min penge tilbage. Og kan det betale sig at bringe Forbrugerklagenævnet ind i sagen?


P.s. og bare et lille tip:



Handel ALDRIG ved Getmore.DK
Af SLL
#9476
Som jeg umiddelbart lige ser det, sker første fejl allerede ved, at du handler som Getmore. Men det er du nu klar over. Tjek venligst de Getmore forhandler tråde som er oprettet til advarsel om Getmore.

Næste problem er selvfølgelig det med Panelet på skræmen, om ifølge Infocare har været ude for et tryk. Og det påstår, at problemet er selvforskyldt.

Hvis du er helt sikker på din sag, så kunne du snakke med forbrugerklagenævnet. Oprette en sag som vidst ikke koster ret meget. Dernæst er det vidst nok Inforcare's opgave, at forklare og påvise skærmens defekter som de mener du selv har forvoldt.

Det med prisen for et nyt panel lyder helt vildt.

Selv er jeg også lidt bange for den situation du er ud i.

1.
Man køber en vare, som måske har defekter og været
solgt før til anden kunde.

Jeg spurgte engang en af ITbutikken's sælgere, om de måtte sælge en brugt skærm videre. Jeg fik svaret - "ja, ligeså mange gange vi vil, blot den er i ok stand!". Det kunne jeg ikke lide at høre ;;)

2.
Du kunne være offer for en skærm som har defekter, og som er videresolgt som ny skærm.

3.
I det du sender skærmen til forhandleren igen for rep., kunne forhandler teoretisk lave fusk med skærmen, og sende den til Infocare.

4.
Ved enten inforcare selv har forvoldt skaden, el. skærmen havde skærmen fra første salgsdato, vil du så kunne blive erkendt skyldig i, selv at have lavet skaden.

5.
Problemet er så bare, at du ikke har mange chancer for, at gøre noget. Det kunne ligeså godt have været en køber før dig, som havde lavet skaden på skærmen.

Hmm... men hvis du er helt sikker i din sag, så er vejen nok forbrugerklagenævnet.

Mvh. SLL
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#9480
Hvad nu hvis vi nu dropper konspirationsteorierne og gætter på at skærmen har været behæftet med pågældende fejl fra fabrikkens side, ok?

Problemet er selvfølgelig at du valgte at få skærmen repereret i stedet for blot at returnere den indenfor returrettens 14 dage, så Getmore har som sådan ikke gjort noget forkert. Det er jo ikke dem der vurderer at skærmen har en defekt der ikke er dækket af garantien - det er Infocare.

Jeg vil dog mene at forretningen indenfor de første 6 mdr. skal bevise at skærmen ikke var fejlbehæftet ved købet - dvs. bevisbyrden ligger hos dem og ikke dig. Held og lykke med det, Getmore!

Men husk på, at som der skrives så er inhomogen baggrundsbelysning ikke dækket af garantien, så teknisk set har de ikke noget at skulle bevise, hvis det blot er dette der er "fejlen". De skriver dog at skærmen har været udsat for et hårdt tryk, som har skabt en defekt (det indrømmer de jo selv) så igen ligger bevisbyrden hos dem og de skal altså bevise at du har trykket den.
Af Jørgensen73
#10517
Ifølge den danske købelov har du to års reklamationsret, og de første 6 måneder gælder der en formodning for at alle mangler er oprindelige mangler (altså forhandlerens problem).

Hvis de nu påstår, at manglen er forårsaget af dig, så er det DEM der skal bevise det.

Så du kan roligt gå til forbrugerklagenævnet, hvis de har lidt svært ved at forstå dansk ret.
Af kodeabe
#11708
yakken skrev: Men husk på, at som der skrives så er inhomogen baggrundsbelysning ikke dækket af garantien, så teknisk set har de ikke noget at skulle bevise, hvis det blot er dette der er "fejlen".
Hvis de kan fremvise andre skærme af samme model som har præcis samme problem så har du ret. Er det derimod noget der kun kan ses på denne skærm, så er det jo en fejl ligegyldigt hvad de skriver af forbehold. Det eneste de kan tage forbehold for er f.eks. at kunden der køber en skærm til 1000,- ikke kan brokke sig over at skærmen ikke viser ligeså gode billeder som den skærm han så til 3000,- i forretningen.

Jeg kan ikke se hvordan getmore kan slippe udenom dette problem. Invidere har i ret i at det er deres opgave, de første 6 måneder, at bevise at fejlen er kundens skyld. Jeg tror kun det koster 175,- at oprette en sag hos forbrugerstyrelsen, så det er absolut en mulighed. Jeg forslår dog at du skriver til getmore og fortæller dem at du enten vil have pengene tilbage, en ny skærm, eller have den rep.'et under garantien. Du kan gøre som jeg plejer at gøre; true dem med at du starter en sag hvis de ikke gør som du vil have, og evt. skrive at det er blevet lidt af en hobby at føre sager mod firmaer. Det plejer at sætte skub i tingene :)

PS: Husk at du kan få refunderet de penge du har brugt på at sende skærmen til rep.