Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DavidHimself
Nu ved jeg godt at Apple ses som highend - men som sådan gør de ikke noget ulovligt.

Købeloven siger jo 6 måneders garanti (formodningsreglen) og 18 måneders reklamationsret. Men mig bekendt, er bevisbyrden "omvendt" i de sidste 18 mdr. (jeg troede dog ikke at software var med i købelovens garanti - lidt lige som med batterier).

Det er måske etisk forkert, men i Apples øjne giver de jo faktisk mere garanti en loven foreskriver (de giver 1 år).
Af Otto J
noxity skrev: I sidste ende er vi enige i hvad udfaldet bør være, men jeg er ikke enig i din tolkning af bevisbyrden. Det er 100 % kundens ansvar. Det står jo sort på hvidt.
Forbrug.dk om 6-24 måneder skrev:Det, der skal afklares, er om fejlen eller årsagen til den var til stede på leveringstidspunktet. I mange tilfælde giver det sig selv, fordi det er åbenlyst, at der er tale om en fabrikationsfejl eller dårlige materialer. Det kan fx være barnevognen, der falmer, eller jakkens for, der skrider i sømmen.

Hvis der opstår uenighed om, hvorvidt en fejl er dækket af købelovens reklamationsret, er det dig som forbruger, der skal bevise, at fejlen er dækket. Hvis du ikke kan bevise, at en fejl er dækket af købeloven, kan du undersøge, om et ankenævn, fx Forbrugerklagenævnet, kan hjælpe dig.
Jeg kan ikke se hvordan disse eksempler går imod dét jeg siger.
Af noxity
Otto J skrev:Humac's tolkning om at kunden skal påvise at fejlen var der ved købstidspunktet er forkert. Fejlen skal IKKE nødvendigvis have været til stede ved købstidspunktet.
Fejlen skal netop være der på købstidspunktet.
Forbrug.dk skrev:Ordet ”mangel” skal forstås bredt. Det er ikke alle fejl ved en vare, som er en mangel efter købeloven. Der er kun tale om en mangel, hvis fejlen eller årsagen til fejlen var til stede på det tidspunkt, hvor du fik varen leveret. Manglen kan godt vise sig et stykke tid efter købet, eller du opdager den først efter et stykke tid.
Af noxity
DavidHimself skrev:Nu ved jeg godt at Apple ses som highend - men som sådan gør de ikke noget ulovligt.

Købeloven siger jo 6 måneders garanti (formodningsreglen) og 18 måneders reklamationsret. Men mig bekendt, er bevisbyrden "omvendt" i de sidste 18 mdr. (jeg troede dog ikke at software var med i købelovens garanti - lidt lige som med batterier).

Det er måske etisk forkert, men i Apples øjne giver de jo faktisk mere garanti en loven foreskriver (de giver 1 år).
Er ikke lige helt med på hvem du taler om her, men lige for at præcisere det:

Apple skal ikke give nogen garantier til forbrugeren, med mindre du køber gennem Apple Store, hvilket i Danmark betyder online da vi ikke har nogle fysiske butikker.

Køber du gennem en forhandler, så skal forhandleren give dig 2 års reklamationsret. De må ikke sende dig videre til producenten, mod din vilje, men skal selv håndtere reklamationen. Forhandleren kan dog i tilfælde af Apples 1 års garanti, godt sende dig videre hvis du vil udnytte dennes fordele overfor reklamationsretten.
Af noxity
Hvis du tror at en sælger i Bilka ved alt om de produkter de sælger, og hvad produkterne typisk oplever af problemer, så har du en alt for høj forventning. Hvis du vil have den form for ekspertise, så må du gå i en specialforretning.

Du får aldrig to års garanti, men to års reklamationsret. Og det beviser lige netop min pointe, mange kunder forventer mere end hvad de har ret til.

At dine mobiler ikke holder mere end 2 år siger vidst mere om hvordan du behandler dem end så meget andet. No offense :)
Af tidyole
Regel nr. 8:

Reklamationsretten gælder for alle varer og dele

Du har ret til at forvente, at et hvilket som helst produkt i sin helhed kan holde i to år, også brugte varer, tilbudsvarer, varer som er speciallavet, varer som er bestilt hjem specielt til dig og særlige dele som computerbatterier.

Varer, som bliver brugt op, når de bruges og varer som pr. definition har en kortere holdbarhed, eksempelvis fødevarer er også omfattet af reklamationsretten, så du kan klage, hvis du opdager en fejl eller mangel ved varen. Det er dog ikke en fejl, når mælken bliver sur efter sidste salgsdato, da det er forventeligt ved den type produkt.

Reklamationsretten gælder også for brugte varer og computerbatterier
Af Otto J
noxity skrev:
Fejlen skal netop være der på købstidspunktet.
Forbrug.dk skrev:Ordet ”mangel” skal forstås bredt. Det er ikke alle fejl ved en vare, som er en mangel efter købeloven. Der er kun tale om en mangel, hvis fejlen eller årsagen til fejlen var til stede på det tidspunkt, hvor du fik varen leveret. Manglen kan godt vise sig et stykke tid efter købet, eller du opdager den først efter et stykke tid.
Du siger én ting, og så citerer du et svar der siger noget andet: Fejlen skal ikke være der på købstidspunktet. Fejlen ELLER ÅRSAGEN TIL FEJLEN skal være til stede på købstidspunktet. Og når det er elektronik, så antages det i praksis at årsagen til fejlen var til stede på købstidspunktet, fordi produktet antages at have en væsentligt længere levetid end to år.