Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Federau
#87687
Jeg står i begreb med at anskaffe et stort fladskærms TV. Det bliver nok Samsungs 8-serie. Jeg har med stor interesse læst Rasmus Larsens anmeldelse dette, og det er (til min overraskelse) gået op for mig at et sådant skal kalibreres for at man kan få det fulde udbytte. Jeg fik det indtryk at det, man burde gøre var at følge Larsens råd om indstillinger - som anført ved anmelselsen - altså bare gå i gang med fjernbetjeningen såsnart man har fået dyret ud af kassen! :)
Men tingene har det som bekendt med at gribe om sig: Jeg fik den ide at kalibrere min PC-skærm med det formål gennem kalibrering af min printer at få mere farverigtige print. I den forbindelse fik jeg det råd at anskaffe et kalibreringsværktøj og jeg opdager så, at der også findes værktøjer til brug for TV-skærme. Det jeg stødte på hedder Spyder3TV.
Kan det anbefales at anskaffe sig et sådant værktøj, og er der nogen der har erfaring med brugen af Spyder3TV? O-O
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#87975
Vi har lavet en anmeldelse af den gamle model kaldet SpyderTV. Der kan du skabe dig et indtryk af hvordan den fungerer: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1212563518

Den kan ikke indstille RGB (rød, grøn, blå). Med de redskaber den har kan du godt få et bedre billede, men hvis du følger kalibreringsforslaget i anmeldelsen, så mener jeg, at du får et bedre billede. Ikke mindst fordi Samsungs plasma-Tv ikke kræver lige så store indgreb som f.eks. deres LED-TV.
Af Federau
#88112
Tak for svaret, Rasmus. Jeg er ked af at jeg har udtrykt mig lidt upræcis. Jeg er først nu klar over at Samsung har 8-serier både i LCD og plasma. Det er et UE**BD8050 jeg er interesseret i. Jeg går ud fra at dit svar også dækker det, og jeg holder mig til at det nok er det bedste at følge "listen" i anmeldelsen.

Manfred
Af Lorentzen
#96594
Rasmus Larsen skrev:Vi har lavet en anmeldelse af den gamle model kaldet SpyderTV. Der kan du skabe dig et indtryk af hvordan den fungerer: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1212563518

Den kan ikke indstille RGB (rød, grøn, blå). Med de redskaber den har kan du godt få et bedre billede, men hvis du følger kalibreringsforslaget i anmeldelsen, så mener jeg, at du får et bedre billede. Ikke mindst fordi Samsungs plasma-Tv ikke kræver lige så store indgreb som f.eks. deres LED-TV.
Rasmus er du sikker på den nye udgave af Spyder TV altså 3eren ikke har en RGB kalibrering?
Ikke fordi jeg kan læse mig frem til det på deres hjemmeside der står hverken at den gør det og naturligvis heller ikke hvis den ikke kan det.
Af bantam
#96597
Jeg tror det er den medfølgende software, som Rasmus taler om - ikke selve colorimeteret. Spyder3 kan så vidt jeg husker bruges sammen med ColorHCFR-softwarem som er gratis.
Af Lorentzen
#96830
Arh okay mange tak for svaret havde slet ikke set den guide Yakken :)
Med hensyn til Spyder3Elite kontra Lacie Blue Eye Pro er lacien de ekstra penge værd når man bruger spyder3 sammen med den gratis software i bruger i guiden?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#96832
Spyder 3 er ikke så nøjagtig som Lacie-modellen. Lacie understøtter dog ikke HCFR, så der skal man ud og bruge andre programmer i stedet. Det er lidt af et tradeoff, at man kan få de fine grafer fra HCFR ud med Spyder 3, som så til gengæld ikke måler helt præcist, men ikke kan få dem med Blue Eye, som måler bedre.

Du kan dog købe en Spyder 3, som er garanteret til at være korrekt kalibreret, men det koster en del ekstra. I den artikel vi linker til i vores gennemgang er der et link til køb af en kalibreret Spyder 3.