Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hein
#9304
Så kom min nye skærm ind af døren og vil i den omgang lige takke yakken samt resten af brugerne her på flatpanels.dk for den fine vejledning og jeres tålmodighed.

Men nu står den her, og jeg har fået tilsluttet den via DVI-D.

Nu skal den så kalibreres tænker jeg, men jeg er ikke den store ekspert inden for det område, så ville lige spørge jer.

Brightness stod på 100 som standard og har nu skruet den ned på 85. Er det nok? Ved godt I ikke kan se det, men kunne være der var en proventdel, man normalt skulle gå ned. hvis I forstår

Contrast står på 71 og gamma på 0.

Ang. farver så står den på 6500K og både rød, grøn og blå på 50.

Sharpness på 5.

Skal jeg gå ind og prøve at indstille skærmen via NVIDIA Control Panel? Det skal siges, at jeg har en GeForce 6800 256mb PCI-E

Håber at der er nogen, der kan hjælpe.

Ellers virker skærmen meget lækker. har dog kun haft den i 40 min, så det er svært at sige.

Det ser umiddelbart ikke ud til, at der er nogen pixelfejl, men det er også lidt svært at se. Nogle triks til, hvordan man nemt lokaliserer dem? O_O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#9305
Som udgangspunkt er du ret godt kørende som tingene står nu. Med mindre du virkelig ved hvad du skal kigge efter, så har du ikke de store chancer for at opnå mere virkelighedstro farver ved at røre ved noget i Nvidia kontrolpanelet. Det eneste du skulle stille på er farverne i selve skærmens OSD, men igen - det kræver at du ved hvad du ser efter.

Hvis farverne på skærmen tiltaler dig og du ikke kan se noget galt med dem, så lad dem stå som de er. Jeg vil anbefale dig at bruge vores egen monitortest-program som du finder på forsiden af flatpanels.dk (ude til venstre). Heri er der også farveflader der kan hjælpe dig med at lokalisere pixelfejl (helt sort og helt hvid baggrund - hvis der er en pixel der har en anden farve end resten er der en pixelfejl). I dette program kan du også få vist farvegradienter, som kan give dig en indikation om hvor godt farver vises. Der er en lille beskrivelse til hver test i linket til testprogrammet.

Monitortest:
http://www.flatpanels.dk/monitortest_dk.php
Af Hein
#9307
Så har jeg været igennem hele testen og det så meget fint ud. Kunne sagtens se de forskellige farver og skalaer. Fandt desuden ingen pixelfejl. Vil umiddelbart sige at skærmen bestod. Det var især nemt at se forskel på gråskalaerne.

Fik lige rettet lidt på brightness og contrast. Tror jeg må prøve mig lidt frem, men er meget tilfreds med resultatet lige nu.

Tak for hjælpen og sikke et smart program I har lavet der. Men det er godt nok svært at fange jeres ikon ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#9308
Hehe, ja den med menu'en har jeg fået lidt tæsk for af stort set alle. Jeg har dog hårdnakket inkluderet den i alle versionerne alligevel ;) Den kommer nok på min "to do" liste når jeg får tid til at opdatere programmet igen...
Af Hein
#9328
Blev ved med det. Den skal da ikke væk. Man skal også have lidt udfordringer O_O