Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af superand
#73370
jeg har et boxer arb. og bruger et ca modul fra boxer ,problemet er at når jeg skal sende lyden fra fjernsynet til min nad752 kan jeg se at forsterkeren kun får sterio og ikke sorundlyd , jeg bruger et optisk kabel .er det muligt at få sorundlyd ud af optisk udgang på fjernsynet ?
når jeg afspiller bluray og dvdèr og sender optisk lyd til forsterkeren virker det fint så forsterkeren virker godtnok :(
Af kristianl
#73379
Ja, den opsætning virker men hvis programmet/kanalen du ser ikke er sendt ud i surround så vil forstærkeren sjovt nok ikke afspille surround. :p
Det er de færreste kanaler der sender i surround. De fleste HD kaneler gør men jeg tror ikke at de almindelige kanaler gør? Selvom det er digitalt signal.
Af Mons
#73391
Jo - almindelige kanaler udsender også af og til lydspor i surround!

Et hurtigt kig på TV2 for i aften - Dirty Dancing - med surround.. - om filmen så er værd at se er en anden snak.. :D
Af xcardman
#73392
tv2 sender da ikke 5.1 lyd. Ellers må det da være nyhed der er gået forbi mig
Af Mons
#73393
Hvis du går ind på deres hjemmeside under tv-oversigt fremgår det at Dirty Dancing udsendes i surround..
Hvor vidt det så er 5.0 5.1 eller andet ved jeg dog ikke..
Af xcardman
#73397
det har intet med surround som på en dvd, alså dolby digital 5.1 lyd.
min forstærker har så nogle THX modes som omdanner et stereo signal til 5.1. Det giver faktisk en rigtig god lyd.
Men ægte surround er det ikke


til trådstarter du er godt klar over du ikke får HD lyd med et optisk kabel.
så du udnytter ikke dit anlæg rigtig. du skal bruge et hdmi fra afspiller til forstærker og et til hdmi til tv. Ellers ingen HD lyd fra blu-ray.
det lyder alså noget bedre end almindelig 5.1 dolby digital lyd.
glem det du har jo ikke hdmi på din forstærker
Af superand
#73406
takker for svar. jeg var bare sikker på at boxer sente al lyd i sorund men to fejl.. ;;)
og ja min forsterker er fra stenalderen "ca 3 år" og har ikke hdmi.. men optisk virker også fint nok for mig.. så er det bare at vente på at tv2 starter filmen med den hofteløse højreknæ skadet men sorundfyldte dansende kraftramte og nu afdøde patrik swayze
Af Mons
#73415
Jeg forholder mig bare til hvad tv2 skriver i deres programguide, og de skriver at lydsporet udsendes i surround..
Det er sikkert ikke surround som på en dvd, men nu var det jo heller ikke det trådstarter spurgte om..
Af andmm
#80627
Hvis man forbinder tvet med et optisk kabel til forstærkeren, er der så nogen som kan bekræfte at Dolby Digital virker med DVB-T tuneren(når DD sendes)?

Baggrunden for fortvivlelsen er denne udmeldelse:

"Nope, it will output in 2Ch stereo only, and strip the 5.1 data, so you will be left with Pro Logic.

It will carry 5.1 for the freesat tuner only, its not a passthrough."
Af AD
#80699
Den sender dolby digital ud, det kan man få på de svenske 1 og 2 kanaler på dvb-t (siger min receiver)
Af bassman
#85300
Jeg bruger optisk kabel til min ældre surround forstærker og kan bekræfte at man godt kan få dolby digital 5.1 lyd fra G10'et.
Når du trykker på info knappen, så kan du bl.a. se lydformatet på kanalen du ser på. Der står DOLBY D når der er surround lyd tilgængelig.
HD kanalerne sender til tider i dd 5.1, dog ikke DR HD som ikke sender 5.1 lyd endnu.
Af RogueAgent
#85306
4.0 Surroundlyd kan godt være indkodet i et 2.0 lydspor - det er det der hedder Dolby Surround eller Dolby Stereo i biografsammenhæng - og det dekodes ved hjælp af en Dolby ProLogic eller evt. DTS Neo:6 dekoder.

Det må naturligvis ikke forveksles med diskret 5.1 surround, men det er på den anden side heller ikke korrekt at det ikke er surround, det er bare en ældre form med færre kanaler.