Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ahj
#79792
Jeg har et problem med min Samsung P2370HD skærm, når den bruges som computermonitor tilkoblet med HDMI kabel.

Problemet er at billedet ganske enkelt ser forfærdeligt ud. Der er en underlig hvid skygge omkring sort tekst på hvid baggrund. Det forekommer generelt når der er sort på hvid baggrund.

Umiddelbart skulle man tro der var noget galt med Sharpness-indstillingerne, men jeg har sat sharpness ned til 0 og problemet er stadig udtalt.

Jeg har også slået "kantforbedring" fra, og sat noise reduction til "Fra".

Der er ingen problemer med sort tekst på hvid baggrund i skærm-menuen, så er der er næppe tale om at skærmen er i stykker.
Af ahj
#79799
Jeg fandt en løsning på mit problem.

Ved at sætte en HDMI-DVI konverter på og bruge DVI-indgangen i stedet forsvandt problemet.

Der er ganske enkelt noget galt med den måde som P2370HD-skærmen processerer HDMI-signalet.

Det er godt nok mærkværdigt.
Af hclouv
#79803
Jamen det lyder da fantastisk når jeg lige har købt en DVD med HDMI stik til mit nye p2470 ... håber ikke det er det samme der da .... :s
Af ahj
#79805
Efter min mening er billedet MEGET dårligt når signalet kommer fra min computers HDMI-udgang. Det er VIRKELIGT slemt mht. sort tekst på hvid baggrund. Men mon ikke du også kan løse problemet med en HDMI-DVI konverter?

Men skriv endelig om dine erfaringer når du får det prøvet af.

Måske flatpanels skal have en "sort liste" over særligt problematiske skærme, som kan komplementere listen med de anbefalede skærme?
Af hclouv
#80109
skal vende tilbage ... havde lige glemt at jeg skal bruge et ekstra HDMI kabel ...
Af Bravia
#89467
Jeg har haft et lignende problem med Sony kdl-46E5W. Jeg har haft hvide skygger på grå baggrund og det hele ser underligt i Explorer når jeg har kørt med hdmi fra min computer. Når jeg har skruet op for skarpheden på mit panel (fjernsyn) kom de hvide skygger og når jeg skruede ned blev det hele sløret.
Skyggerne forsvandt efter at have vendt om på synkroniseringspolariteten.(den vigtiste i mit tilfælde var den vandrette)
Sådan gjore jeg:
Tryk på kontrolpanel.
Vælg NVIDA kontrolpanel. (Hvis du bruger noget andet end NVIDA så ved jeg ikke hvordan du gør)
Under skærm vælger du "Administrer brugerdefinerede opløsninger"
Tryk på knappen "opret"
Tryk på "Avanceret"
Vælg timingstandard "Manuel"
Der kan du ændre Vandret og lodret synkroniseringspolaritet.
(Husk hvordan de stod så du kan sætte dem tilbage hvis det ikke virker for dig.)
Af Langi
#97109
Bravia, vil bare lige sige jeg elsker dig..! Sad og havde samme problem på mit ny indkøbte SyncMaster P2470, og var ved at blive depri, prøvede dit forslag, og nu er alle skyggerne på tekst væk, tak gud.

(Skal siges at skærmen i øjeblikket er koblet over min vga indgang indtil en dvi indgang, ved ikke om det har haft noget at sige)