Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af larshenriksen
#75155
Hej

Jeg har lige bestilt ovennævnte TV, og vil jo helst have det mest optimale ud af TV'et fra starten af. Jeg har søgt lidt rundt på forum efter en slags guide som kan bruges.

Fandt denne kalibrering

Billedfunktion.................personlig
Baggrundslys.................5
kontrast.........................85
lys.................................54
farvemætning.................53
farvetemperatur..............varm1
skarphed........................0-5
stojreduktion...................fra
MPEG-støjreduktion..........fra
motionflow......................standard-høj
film-tilstand.....................AUTO 1

AVANCEREDE INSTILLINGER

sort korigering.................fra
Avanc kontrastforbedring..fra
Gamma........................... -1
Auto light limiter...............fra
Klar hvid..........................fra
Farvespektrum.................standard

HVIDBALANCE

rød justering.................... 0
Grøn justering................. -1
Blå justering................... -11

Men er de indstillinger nogle som kan bruges på mit nye TV, da tråden hvor jeg fandt dem henne referere til 46" versionen.

Håber på svar
Af larshenriksen
#75909
Har kalibreret mit tv efter føromtalte forslag af Rasmus, og det virker sgu ganske fornuftigt. Thumps up :) :) :)
Brugeravatar
Af Weissbier
#77600
Jeg brugte hele aftenen i går på kalibrere mit 52" ved hjælp af Spyder3 og HCFR. Opslugt som jeg var, fandt jeg kun tid til at spise en enkelt gulerod til aftensmad! ;) Nå, men helt godt blev det desværre aldrig.

Jeg begyndte med indtaste værdiene fra anmeldsen på nærværende site, og de passede fint mht. lys og kontrast, og gamma nåede et gennemsnit på 2,24, men det dækkede over, at gamma var alt for lav i det mørke område og for høj i det lyse område. Kurven var "nydeligt" S-formet, og krydsede gamma 2,2 ved IRE 50. :((

Det værste var dog, at blå vedblev med at være alt for høj. Selv om jeg skruede helt ned for blå, var den stadig alt for høj. Den laveste deltaværdi (IRE 80, rød 98%, grøn 99%, blå 107%) var 6,9! :( Det var aller værst ved lave lysniveauer med IRE 30 som den værste (vi ser bort fra IRE 0): deltaværdi 27,3! !:( (rød 94%, grøn 98%, blå 130%)

At sætte blå bias til -1 hjalp på IRE 10-mållingen, der således nåede en deltaværdi på "kun" 16,0 (rød 114% grøn 94% blå 110%), men mere var der ikke at hente.

Jeg overvejer nu at få fjernsynet kalibreret af en professionel.

Billedfunktion.................Biograf
Baggrundslys.................2
kontrast.........................50
lys.................................51
farvemætning.................50
farvetemperatur..............varm2
skarphed........................0
stojreduktion...................fra
MPEG-støjreduktion..........fra
motionflow......................standard
film-tilstand.....................AUTO 1

AVANCEREDE INSTILLINGER

sort korigering.................fra
Avanc kontrastforbedring..fra
Gamma........................... -2
Auto light limiter...............fra
Klar hvid..........................fra
Farvespektrum.................standard

HVIDBALANCE

rød justering.................... 0
Grøn justering................. -5
Blå justering................... -20
Rød bias......................... 0
Grøn bias........................ 0
Blå bias........................... -1
Af bantam
#77653
Prøvede du at skrue op for rød og grøn justering fremfor kun at stille på blå justering? (Hold øje med, at ingen af farverne "brænder ud" i toppen af gråtoneskalaen - altså, de må ikke flade ud i toppen)

Hvilken gamma-beregningsmetode har du valgt i ColorHCFR (MENU\ADVANCED\PREFERECES... under REFERENCE-tab'en)?

Hvordan er gamma-forløbet for rød, grøn og blå? Er de meget forskellige?

Har du prøvet andre gamma-indstillinger end "-2" på TV'et?
Brugeravatar
Af Weissbier
#77793
Hej Bantam

Gammaberegningen er korrekt (HDTV), men du har ret mht. til blå gamma. Den ligger forskudt til højre i diagrammet ift. rød og grøn. Den dykker også dybest ved IRE 20. Rød gamma topper ved IRE 70, hvorimod blå og grøn først topper ved IRE 80. Rød falder ret stærkt efter IRE 70 og ender lavest.

I går forsøgte jeg at angribe fra en ny vinkel. Med udgangspunkt i IRE 80 og IRE 30 ville jeg justere farverne ind. Det lykkedes for så vidt at skabe et ret jævnt forløb mellem de to målepunkter. Rød var lidt lav (96-101%), blå stadig noget høj (105-110%), og grøn var spot-on. Over IRE 80 steg blå svagt, og rød faldt svagt. Ved IRE 30 fik jeg en deltaværdi under 1,0!

Prisen var imidlertid en fældstændig forvrænget farvegengivelse under IRE 30, da jeg havde været nødt til at skrue kraftigt ned for blå bias (eller low-end), så under IRE 30 var blå stort set fraværende. Jeg forsøgte ad flere omgange at skrue op og ned for baglys og kontrast (og lidt på gamma), men det battede ikke rigtig. Da jeg sænkede kontrasten (fra 75) og tilsatte baglys, kunne jeg hæve blå bias lidt og tilsvarende sænke den røde bias, men resultatet blev, at blå stak af igen i området mellem IRE 30 og 80. Herefter opgav jeg... :(

Et af problemerne er, at jeg ikke kan hæve rød. Skyderen går fra -20 til 0. Der er intet over 0.
Af bantam
#77804
MHt. gamma-beregningen mente jeg, hvilken metode du havde indststillet ColorHCFR til under punktet "Gamma calculation".

Du er helt sikker på, at du ikke er kommet itl at ændre farvetemperaturen væk fra "Varm2"?

Du kan evt. kontakte mig på PM via flatpanels.dk - så kan vi udveksle e-mail-adreser så du evt. kan sende en datafil med måledata fra ColorHCFR til mig - hvis det altså har interesse.
Brugeravatar
Af Weissbier
#79337
Jeg takker for Bantams beredvillighed og hjælpsomhed, men nu har jeg lavet en aftale med AV Precision på tirsdag, så nu kommer der en fagmand på. Der skal flere værktøjer på bordet end dem, jeg har til rådighed, synes jeg. Det bliver spændende at måle på fjernsynet, når han er gået. :)
Af bantam
#79425
Det er helt OK. Det bliver interessant at høre, om Otto kan få styr på gråtoneskalaen - og altså på den måde få en vurdering at Spyder3 op mod Det spektrumradiometer som Otto (og jeg selv i øvrigt) bruger (X-rite/GretagMacbeth EyeOne Pro) - eller om det er TV/kilde, der opfører sig underligt.
Af kimschurmann
#79436
Hvordan ser det ud med bleaching og clouding på z5500? :) tilfreds? selv i totalt mørke?
Brugeravatar
Af Weissbier
#79440
Min skærm bløder lidt i øverste venstre hjørne, men slet ikke alvorligt. Det fuldt ud acceptabelt. Ellers er den meget homogen, så jeg er tilfreds. :)
Af kimschurmann
#79452
arh.. hvad er "lidt"? kan du tage et billede af det?
Af farbruun
#79975
kigger lige med her...

(måske lidt hjælp til en 40 " z5500)
Af selmann
#80365
Weissbier skrev:Jeg takker for Bantams beredvillighed og hjælpsomhed, men nu har jeg lavet en aftale med AV Precision på tirsdag, så nu kommer der en fagmand på. Der skal flere værktøjer på bordet end dem, jeg har til rådighed, synes jeg. Det bliver spændende at måle på fjernsynet, når han er gået. :)
Hvordan gik det med kalibrering ?