Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ressurex
#40459
har lige fået dette ind af døren, og har kalibreret den med disse
settings.

http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH42PX80/Settings/

Nu har jeg et meget simpelt spørgsmål vedr burn-in af feks tv2 logo, desktop osv.

jeg har hentet EA_BREAKIN_DVDen herfra siden, og vil lade den køre det meste af dagen.

kan jeg herefter bruge fjernsynet som jeg gerne vil uden overhovedet være usikker på om der kommer burnin ?? feks ved en 8 timers LOTR maraton med sorte kanter i bund&top ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#40470
Umiddelbart ville jeg anbefale dig at droppe DVDen og bare se noget forskelligt TV eller lignende. Hellere få noget for de kroner du bruger på at have skærmen kørende og så bare se efter om der er noget retention af og til. Det samme kan du passende gøre når du ser LOTR marathon. Tag lige en pause imellem hver film hvor du checker om der er retention og hvis der er, så fyr op for screensaveren i et par minutter - jeg husker ikke om PX80 har en indbygget eller ej - vi har også en liggende i vores artikel om burn-in.

LOTR er nok ikke den værste film i verdenen at have kørende i 8 timer da den er meget mørk i de fleste scener, så der er minimal forskel på kanterne og resten af filmen ;)
Senest rettet af Torben Rasmussen 19. aug 2008, 09:18, rettet i alt 1 gang.
Af Jaydk
#41098
Har lige hentet break in dvd'en også, men øhhh, den skal da bare være hvid ikke ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#41101
Den kan være hvilken som helst farve, blot der er lige dele rød, grøn og blå når man midler over tid. Det er pt. ikke vores egen break-in DVD, så vi har lidt svært ved at give dig support til den.
Af Tordenfod
#42903
Har Yakken set at der er en "vis prøve" funktion nederst på "svar på indlæg siden" ?? Der er ofte slåfejl, som til tider betyder noget- men som ikke giver mening, i eders indlæg :)
Alternativt så kan Firefox anbefales med ordbog slået til, så sætter den nemlig røde streger :p

Jaja undzkyld men det danske sprog kan uvandex så frygteligt
knuzzer
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42917
Hvis du lige uddyber hvor du mener jeg bør rette stavefejl, så skal jeg se på det. Min iPhone har desværre ofte nogle ret irriterende ordforslag, som jeg ikke altid fanger i skyndingen.

Udvandes staves desuden ikke med "x"...
Af Tordenfod
#42954
:) Ah **** min finger vil bare på X

Men fra denne artikel : når man midler over tid
Fra artikel med svar t. undertegnede : i overvejselserne

Og jo der er flere (læs mange :) )

Og skyld nu ikke skylden på Iphone den virker fint her - der er jo et æble på !!! Og æbler har fungeret hos undertegnede siden 92 ..Windo$e først fra 2006 *GG*

Men den var nu afsendt med et smil på læben så ...
FORZA
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42955
Og skyld nu ikke skylden på Iphone den virker fint her
Det hedder "skyd skylden" og ikke "skyld skylden". Hvis du nu fejer for din egen dør først, så skal jeg forsøge at kigge mine indlæg igennem før jeg trykker på "udfør"-knappen. Jeg skal blankt indrømme, at ofte så gider jeg simpelthen ikke gå ind og rette en enkelt slåfejl i et indlæg, hvis meningen ellers er til at forstå.

Mht. kommentarer i mine artikler på selve flatpanels.dk så kan disse ikke rettes af andre end Rasmus, så hvis der indsniger sig stavefejl, så må man venligst leve med det.

Men du kan jo starte med at oplyse hvorfor "midler over tid" er forkert formuleret. Jeg hentyder til en tidsmidling - eller gennemsnit om du vil.

Tag det ikke ilde op, men jeg sætter ikke pris på at blive irettesat, over noget så banalt som en stavefejl, i hvad der ligner dit 3. indlæg her på siden. Med et indlægstal på over 5000 så må der indsnige sig fejl af og til. Da dine egne indlæg tilsyneladende har endnu flere fejl, så har jeg svært ved at se berettigelsen i dine kommentarer.

Hvis du ikke har faglige ting at udsætte på mine indlæg, så kan du jo smide en privat besked i stedet for at køre videre i denne tråd.
Af thomaskc
#44120
Denne tråd er ved at være gammel men.. kom der nogensinde en endelig løsning / forklaring på de første spørgsmål?

Jeg har lige bestilt mit 42PX80 og er totalt på herrens mark hvad indkøringstid, for / imod og indstillinger angår.

Hvis folk da bare var enige ; )
Brugeravatar
Af kthomsen
#44148
Jeg har selv PX80.
Glem alt om indkørsel. Brug indstillingerne fra flatpanels testen og se noget tv istedet.
Sålænge du ikke ser den samme kanal med samme logo i mange timer i træk, eller film med samme sorte bjælker mange timer i træk, uden at skifte bare kort væk til noget andet eller der kommer reklamer, så skulle der ikke være noget at frygte.
Det samme gælder selvf. for PC brug.
Af thomaskc
#44193
Okay? jamen det lyder da rimeligt overkommeligt..

Når du nu skriver "mange timer" ? så er det en del mere end de 2½ time en normal film nu tager ikk? eller sidder man og føler man er nødsaget til at skifte billede undervejs? ;)
Brugeravatar
Af kthomsen
#44217
Du kan sagtens se en film på 2½ time med Flatpanels.dk's instillinger uden at få noget burn in.
Jeg er ihvertfald ikke bange for det og har ikke set den mindste trace af bjælker eller logoer under normal TV- og film-kiggeri.
Og når filmen er slut går du alligevel til TV eller afspiller-menu hvor det sikkert er fuldskærm uden bjælker igen. Og så kan du sætte den næste film på uden at skulle se noget andet eller skifte kanal først. ;)

Der er måske nogen der vil debattere at et Plasma TV holder et år længere med en indkørselsperiode, men personligt er jeg altså ligeglad med om det holder 10 istedet for 11år. Jeg skal nok have et nyt TV af en art med en ny teknologi inden da alligevel. :D

Kan kun sige: Nyd dit nye TV med nogle ordentlige indstillinger fra starten!
Af thomaskc
#44226
Jeg giver det et forsøg, har lige fået det ud af pakken, samlet og op på bordet... og må sige... det er pænere i virkeligheden end på billeder :D