Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Radiomanden
På det dyre abonnement kaldes lyden for rummelig, det må være en dårlig oversættelse af Atmos samme abonnement har så mulighed for UHD og HDR.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Der skrives.

https://help.netflix.com/en/node/64066

Dolby Atmos on Netflix
You can watch Netflix in Dolby Atmos audio on select TV shows and movies.

You need:

A Netflix plan that supports streaming in Ultra HD.

A Netflix-capable device that can play Dolby Atmos.

A Dolby Atmos-capable audio system.

Streaming quality set to High or Auto.
Af orm08
Premium abonnement giver betydeligt bedre billede (4K og HDR) og flere enheder

Troede egentligt også at det var premium abonnementet der gav surround lyd, men det står der ikke noget om på Netflix hjemmeside

Rummelig lyd er åbenbart noget Netflix hokus-pokus, og har ikke noget med rigtig surround at gøre, som jeg læser det

Jeg har selv premium abonnement og et 5.1 setup, og har aldrig opdaget rummelig lyd….

Indholdet af Premium abonnement (149,-):
- Se med på 4 understøttede enheder ad gangen
- Se med i 4K (Ultra HD) og HDR
- Download på 6 understøttede enheder ad gangen
- Mulighed for at tilføje op til 2 ekstra medlemmer , der ikke bor sammen med dig
- Netflix rumlig lyd

Rumlig lyd på Netflix:

Rumlig lyd på Netflix er tilgængelig med Premium-abonnementet og forbedrer lyden uden behov for surroundsound-højtalere eller udstyr til hjemmebiograf. Det fungerer på alle Netflix-understøttede enheder.

Du kan finde serier og film med rumlig lyd på din enhed ved at søge efter "rumlig lyd" i søgefeltet i Netflix-appen. Titler med rumlig lyd har et symbol for rumlig lyd ikon for rumlig lyd ud for titelbeskrivelsen.

Sådan får du rumlig lyd på Netflix
Serier og film, der understøtter rumlig lyd, bliver automatisk afspillet med rumlig lyd slået til.

Du skal bruge:

Netflix Premium-abonnement.
En Netflix-understøttet enhed.
BEMÆRK: Tv'er og soundbar-enheder, der bruger 5.1-surroundsound eller Dolby Atmos, afspiller ved hjælp af denne teknologi i stedet for rumlig lyd. På nogle tv-er og enheder skal indstillingerne for lydudgang muligvis ændres fra 5.1 til stereo for at kunne afspille rumlig lyd. Kontakt producenten af din enhed eller dit lydudstyr for at få flere oplysninger.
Af orm08
Ikke umiddelbart, som jeg læser det er det kun billede og flere enheder, surround lyd, og også Atmos er uafhængigt af abonnement. Men tror faktisk at Atmos ikke vil blive afspillet hvis du ikke kan se 4K film:

Lydkvalitet på Netflix

Du kan streame lyd i høj kvalitet for de fleste titler med 5.1-surroundsound eller Dolby Atmos, når du ser Netflix.

Påkrævet for at streame lyd i høj kvalitet
For at streame lyd i høj kvalitet kræves en Netflix-kompatibel enhed med enten understøttelse af Dolby Atmos eller en forbindelse til et lydsystem, der understøtter 5.1-surroundsound.

Hvordan ved jeg, hvilke titler der er tilgængelige med lyd i høj kvalitet?
Lyd i høj kvalitet er tilgængelig for alle titler, der understøtter 5.1-surroundsound eller Dolby Atmos.

Titler med 5.1-surroundsound viser enten et Dolby Digital Plus-ikon eller et 5.1-ikon ud for beskrivelsen.

Dolby Digital Plus

5.1-surroundsound

Titler med Dolby Atmos viser et Dolby Atmos-ikon ud for beskrivelsen.

Dolby Atmos

BEMÆRK: Ikke alle episoder eller sæsoner af en serie, der understøtter 5.1-surroundsound eller Dolby Atmos, vil nødvendigvis have disse lydmuligheder. Desuden vil ikke alle serier eller film understøtte 5.1-surroundsound eller Dolby Atmos på alle sprog.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Har man Netflix Premium, så får man altid den bedste kvalitet af lyd og billede, alt efter hvad det udstyr der haves understøtter, så har man Dolby Atmos og Vision samt HDR, så får man det, haves der andet udstyr, så får man det som der kan leveres fra det.
Af anders234
Ok ja men er nu ok tilfreds med billed kvaliteten på de 1080 men var mere hvis der var forskel på 5.1 lyden på den og premium atmos er jeg ikke interreseret i og rummeliglyd kan jeg heller ikke bruge på en soundbar
Brugeravatar
Af Radiomanden
Når der kun haves en Soundbar, så er der ikke brug for 5.1 lyd, en Soundbar har kun 3.0 eller 3.1 hvis den har en SW tilsluttet. Der er dog også Soundbars der har Dolby Atmos. Jeg kan få Atmos på min JBL Authentics 500, det er ikke en Soundbar, men en Streaming højttaler. https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 5CEALw_wcB
Rumelig lyd kan som tidligere skrevet anvendes, hvis der haves et Premium abonnement.
Af orm08
Radiomanden skrev: 12. aug 2024, 13:14 Når der kun haves en Soundbar, så er der ikke brug for 5.1 lyd, en Soundbar har kun 3.0 eller 3.1 hvis den har en SW tilsluttet. Der er dog også Soundbars der har Dolby Atmos. Jeg kan få Atmos på min JBL Authentics 500, det er ikke en Soundbar, men en Streaming højttaler. https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 5CEALw_wcB
Rumelig lyd kan som tidligere skrevet anvendes, hvis der haves et Premium abonnement.
Det er ikke korrekt.

Jeg er ikke lyd ekspert, men der er flere 2.1 soundbarer der kan emulere et 5.1 setup, og for at være ærlig, kommer de rimeligt tæt på lyden fra et 5.1 setup. - har selv hørt et par stykker, og var imponeret.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Ja der kan stimuleres, men det er ikke Surround, det er kun 2 kanal lyd med en seperat LF enhed.