Sæt ting til salg eller efterlys brugte produkter. Flatpanels er ikke ansvarlig for handler, men IP-adresser logges i tilfælde af svindel.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ThomasHO
Hej med jer

Jeg har bestilt et nyt tv, hvilket betyder at mit nuværende tv, et LG CX 55" snart er i overskud.
Jeg har forsøgt at kigge på marketplace for at få en priside, men føler der er mange tv til salg derinde, som er sat til urealistisk høj pris.

Hvor meget er et 55" OLED værd i dag? Tv'et er snart 4 år gammelt og befinder sig i Københavnsområdet.

Mvh.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Vil også skyde på ca 3.000 +/- nogle hundrede. Et OLED panel falder forholdsvis hurtigt i gensalgsværdi da de organiske dioder har en kortere levetid ligesom lysstyrke falder proportionelt med tiden. Desuden stiger risikoen for burn-in også med tiden.
Skal lige siges at det gælder ved salg herinde, På andre salgssteder som feks FB eller DBA kan det måske trække over 4.000 hjem
Brugeravatar
Af hans123
Ken du henvise til test af din påstand og det store fald i lysstyrke.

Og levetiden vil jeg gerne se lidt om.

I LCD TV bliver baggrunds lys svagere med årene

Plasma tabte en del. Men det er fortid
Brugeravatar
Af IT-Bruger
hans123 skrev: 4. aug 2024, 08:41 Ken du henvise til test af din påstand og det store fald i lysstyrke.

Og levetiden vil jeg gerne se lidt om.

I LCD TV bliver baggrunds lys svagere med årene

Plasma tabte en del. Men det er fortid
Der findes tonsvis af undersøgelser der indikerer at de organiske dioder i OLED paneler med tiden "brænder ud".

Her er nogle citater om OLED paneler:
OLEDs don't "burn in" as much as they "burn down." The candle that burns twice as bright burns half as long, right? OLED pixels very, very slowly get dimmer as they're used.
"The organic material in OLED TVs (OLED stands for “Organic Light Emitting Diode”) potentially wears out over time."

"Which lasts longer OLED or LCD?
Analyzing the Cost Factor: OLED Vs LCD

Material cost: The organic materials used in OLED displays are more expensive than the liquid crystals used in LCDs. Lifespan: OLEDs have a shorter lifespan than LCDs, which can lead to higher replacement costs over time."

Nu kan man så diskutere i hvilken udstrækning og under hvilke forhold OLED paneler 'fader' mest eller mindst ud, men uanset argumentationer er det et faktum at det er et fænomen man ikke kan se helt bort fra.

Med det sagt så har jeg ikke yderligere kommentarer i denne salgstråd.
God søndag 😊
Af PeterD
Det siger Google:

"If you watch your OLED display at balanced brightness (not high) and do not unnecessarily turn on the display for a long time then the OLED display runs for more than 20 years. OLED display never loses its accuracy, colors, and brightness after use. It will take at least 15 years before starts degrading"

https://riverdi.com/blog/oled-vs-lcd-br ... hihCS0PV0o

Men der er mange meninger