Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har netop købt et Philips OLED809 og skal bruge det sammen med vores AppleTV.

Men jeg er meget i tvivl om hvordan diverse billed indstillinger på hhv. ATV og tv'et skal sættes og kombineres. Vi ser primært serier via Netflix og DR samt sport via Allente streaming.

På ATV kan jeg vælge output STD, Dolby Vision HDR og HDR10. Hvert af disse valg giver en række af forskellige billedindstillingsmuligheder på Philips'et. Der er en lang række af indstillingsmuligheder, som jeg ikke helt kan gennemskue. Det gælder både indenfor HDR menuerne samt farveindstillinger, kontrast osv.

Min umiddelbare fornemmelse er, at HDR output fra ATV generelt giver lidt for bloated billeder selvom jeg egentlig troede at det ville være den bedste indstilling. Specielt sport ser ikke super godt ud.

Men er det bare nogle indstillinger som skal fintunes dybt nede i indstillingerne?
Tillykke med det nye TV.

Apple TV 4K bør opsættes til 4K 50Hz SDR og så skal du aktivere match af billedfrekvens og match af dynamikområde. Se denne guide: https://www.flatpanels.dk/guide.php?sub ... 1624516439

Mht. selve Philips OLED809, så husk, at der er forskellige billedindstillinger afhængigt af ikke kun HDMI-kilde, men også om TV'et kører i SDR, HDR10 eller Dolby Vision. Så mens du ser indhold i henholdsvis HDR10 eller Dolby Vision, skal du også lige ind og skifte billedprofil i TV'ets billedindstillinger, så den ikke står på 'Standard', 'Dynamisk' eller lignende.
hej rasmus,

tusinde tak for hurtig tilbagemelding. ATV indstillinger er nu lavet jvf din guide. Det virker umiddelbart bedre end før, omend de korte "sort skærm" når der fx skiftes mellem Netflix og Allente apps er lidt irriterende.

Mht indstillingerne i Philips TV så er der igen et hav af muligheder. Fx "AI-billedtype" som kan sættes til forskellige modus "Krystal-klar", "Hjemmebiograf" osv. Desuden en masse tilpasninger af farve, lys, kontrast, skarphed osv.

Jeg er meget i tvivl om hvad man skal gå efter der. Er der nogen generelle anbefalinger til dem?
Ja de korte sorte skærmbilleder er desværre ulempen. HDMI 2.1 QMS løser det for skift af billedfrekvens, men ikke når der skiftes mellem SDR, HDR10 og Dolby Vision. QMS er heller ikke særlig bredt supporteret i skærme endnu.

Jeg regner med, at vi får Philips OLED809 til test, hvorefter vi giver et kalibreringsforslag. Hold øje med testen eller tilmeld dig eventuelt vores nyhedsbrev: https://www.flatpanels.dk/nyhedsbrev.php

Indtil da kan du dog også prøve at se, hvordan vores kalibreringsforlag til forgængeren OLED807 gør sig på din skærm. Se oversigten over kalibreringsforslag her: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1439453137
Hurtig tilbagemelding: Jeg har forsøgt at ramme de indstillinger fra 807 så godt som muligt. Enkelte menupunkter hedder noget forskelligt, men tror i det store hele det er det samme.

Resultatet er blevet meget, meget bedre end det jeg havde før.

Ser frem til en fremtidig test af 809 hos jer.

Tak for hjælpen.
Undskyld jeg lige hijacker tråden. Jeg har lige købt en 808 fra Philips. Jeg savner også lidt "vejledning" til indstilling. Håber jeg kan være "med" når I kommer så langt med en test af 809.. Vil jo også gerne have det bedste ud af mit nye tv.
Ultra: Jeg fik som sagt rettet ganske meget op på billedkvalitet ved at følge indstillingerne fra 807 modellen. Enkelt menupunkter er noget andet, og enkelte ting kan jeg ikke finde, men i det store hele er det sammenligneligt.

Rasmus: Jeg har ikke været i stand til at finde ud af det du beskriver med HDR/Dolby Vision. Der er et menupunkt, hvor det er muligt at vælge hvorvidt TV skal bruge en anden kalibrering end den man selv har valgt hvis film materiale registreres (Menupunkt: "Foretrukken filmbilledtype"). Der kan den slå over på fx Dolby Vision osv. Jeg har dog sat den til "Krystalklar" indtil videre, da det er det jeg har i standardindstillingerne. Men ved heller ikke hvor meget det giver, da mit ATV er indstillet som det bliver anbefalet i link ovenfor (altså STD 4K og ikke HDR output fra ATV)
Jeg kan ikke huske hvad menupunktet 'Foretrukken filmbilledtype' gør.

Det jeg mener er, at alle TV-skærme i dag, inkl. Philips TV, har separate billedindstillinger afhængigt hvilken HDMI-port, TV'et står på, og for hver enkelt HDMI-port kan man så lave separate billedindstillinger for hhv. SDR, HDR10 og Dolby Vision (som ikke er billedprofiler, men videoformater). Når man har indstillet TV'et en gang skal man derfor være opmærksom på, at det ikke er indstillet, hvis man bruger en anden HDMI-port eller en anden type videoformat. Så man skal huske manuelt eller automatisk (nogle TV har den funktion) at kopiere indstillingerne på tværs.

Automatisk kopiering virker dog ikke mellem SDR, HDR10 og Dolby Vision. Her skal man afspille noget en indholdstitel i hhv. HDR10 og Dolby Vision videoformat, f.eks. fra Netflix eller en UHD Blu-ray, så TV'et slår over i den tilstand. Derefter kan man indstille de separate billedindstillinger for HDR10 og Dolby Vision.