Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Morsing87
#349406
Fek.s da jeg så håndbold i går kunne jeg næsten ikke læse deres navn på ryggen det kan jeg på mit gamle. Jeg kan bare se når jeg har begge TV tændt på samme tid så står mit andet TV mere skarpt når man ser et ansigt fek.s hvor imod på det store så bliver ansigter mere sløret. Det svært og forklare når man ikke kan vise det 😊. Har calibreret det vis appen SmartThings. Det har hjulpet en lille smule men ikke meget
Af Beckham
#349407
Svært at sige om der er noget reelt galt med tv'et eller det netop bare er at den større skærm afslører svaghederne i kilden. Går jeg helt tæt på mit 65" OLED og kigger på f.eks. kanalloget, så virker det jo også mere pixeleret end hvis jeg sidder 3 meter væk fra tv'et.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#349409
Herinde foreslår brugere ofte at man skal købe størst muligt. Så længe man ser UHD/4K ser det hele jo meget godt ud. Men lige så snart det kommer ned i 1080p eller 720p kommer ulemperne til syne, hvis man sidder for tæt på....de fine detaljer bliver 'udvasket' pga pixelering som George1 og Beckham kommer ind på.
Et eksempel: 720p eller 1080p på en mobiltelefon eller tablet kan se ret godt ud, men vises samme billede på en 65" skærm på en afstand af feks 2.5 meter kan skarpheden øjet ser slet ikke måle sig.

Min bror købte et 75" og afstanden fra tv til sofa var lidt under 3 meter og allerede efter nogle måneder solgte han det og købte et 65" og var fuldt ud tilfreds med den mindre skærm - netop fordi skarpheden igen blev som han ønskede den.

Hvis man udelukkende ser streaming fra feks Netflix, HBO, Disney+ og Apple TV+ så vil den slags store skærme til kortere afstande sikkert fungere rigtigt fint.

Bruges det allround med varierende signal/opløsning/komprimering så plejer jeg at anbefale:
55" op til 3 meter
65" - 3,5-5 meter
75" og 85" - mellem 5 til +7 meter.
Der findes brugere herinde der sågar mener et 75" også passer godt helt ned til 2 meter :o
Af Ghidora
#349414
Prøv at sammenlign to ens streams i stedet for random flow TV, det er klart at jo dårligere opløsning jo grimmere billede... på så stor en skærm bliver det meget tydeligt!
Af George1
#349424
Det koster på skarpheden jo større skærm, sådan er det bare, men hvis trådstarter har en 4k kanal ?, på hans kabel tv burde den stadig stå kniv skarpt. Afstand til skærm er individuelt for mig er 65" maks 3,3 meter fra skærm over dette ville jeg foretrække en 75" så i min optik lyder trådstarters afstand til skærm på 4 meter fornuftig. Og 1080 plus 4K burde jo være spot on.
Af Supergris
#349426
IT-Bruger skrev: 31. jan 2023, 01:43 Bruges det allround med varierende signal/opløsning/komprimering så plejer jeg at anbefale:
55" op til 3 meter
65" - 3,5-5 meter
75" og 85" - mellem 5 til +7 meter.
Der findes brugere herinde der sågar mener et 75" også passer godt helt ned til 2 meter :o
Jeg vil mene dine anbefalinger er MEGET ved siden af, hvad der ellers bliver anbefalet.
Som eksempel, vil et 65" TV være ret bette fra 5 meters afstand!

Jeg vil mene, det meste kildemateriale i dag er af en sådan kvalitet, at forskellen i skarphed mellem forskellige størrelser TV, forudsat det ikke bruges som monitor, hvor de fleste vel ikke sidder tættere på end omkring 2,5 meter, ikke burde være udpræget.

Kvaliteten, både til den negative men også den positive side, vil selvfølgelig blive nemmere at få øje på, så de gode oplevelser bliver ekstra gode, og de mindre gode bliver dårligere, men stadig burde det være til at holde ud at kigge på, ellers er det, efter min mening, kilden eller øjnene, det er galt med...
Af Morsing87
#349434
Har snakket med Elgiganten hvor jeg har købt det. Og de siger at skærmen er tilpasset så det ikke skulle stå uskarpt. Han siger at den tcl jeg snakkede om nok havde været en bedre skærm. Var ude og sammenligne begge skærme i dag hvor vi satte en YouTube film på og der var det tydeligt at se at tcl er en bedre skærm. Der var meget mere knald på farverne. Jeg lagde mærke til i dag da jeg holdte mit gamle op mod mit nye at den film jeg så havde personen en rød trøje på. Og den var postkasserød på mit gamle men noget mere mat i det på mit nye.
Af Morsing87
#349436
Har snakket med Elgiganten hvor jeg har købt det. Og de siger at skærmen er tilpasset så det ikke skulle stå uskarpt. Han siger at den tcl jeg snakkede om nok havde været en bedre skærm. Var ude og sammenligne begge skærme i dag hvor vi satte en YouTube film på og der var det tydeligt at se at tcl er en bedre skærm. Der var meget mere knald på farverne. Jeg lagde mærke til i dag da jeg holdte mit gamle op mod mit nye at den film jeg så havde personen en rød trøje på. Og den var postkasserød på mit gamle men noget mere mat i det på mit nye.
Af Henrik B.
#349438
Morsing87 skrev: 1. feb 2023, 07:17 Har snakket med Elgiganten hvor jeg har købt det. Og de siger at skærmen er tilpasset så det ikke skulle stå uskarpt. Han siger at den tcl jeg snakkede om nok havde været en bedre skærm. Var ude og sammenligne begge skærme i dag hvor vi satte en YouTube film på og der var det tydeligt at se at tcl er en bedre skærm. Der var meget mere knald på farverne. Jeg lagde mærke til i dag da jeg holdte mit gamle op mod mit nye at den film jeg så havde personen en rød trøje på. Og den var postkasserød på mit gamle men noget mere mat i det på mit nye.
*Suk*
Af Axlon
#349441
Morsing87 skrev: 1. feb 2023, 07:22 Har snakket med Elgiganten hvor jeg har købt det. Og de siger at skærmen er tilpasset så det ikke skulle stå uskarpt. Han siger at den tcl jeg snakkede om nok havde været en bedre skærm. Var ude og sammenligne begge skærme i dag hvor vi satte en YouTube film på og der var det tydeligt at se at tcl er en bedre skærm. Der var meget mere knald på farverne. Jeg lagde mærke til i dag da jeg holdte mit gamle op mod mit nye at den film jeg så havde personen en rød trøje på. Og den var postkasserød på mit gamle men noget mere mat i det på mit nye.
De fleste her inde foretrækker et så naturligt og korrekt billede som muligt, gerne kalibreret.
Du har en anden smag, og ønsker et farverigt billede med kraftige farver, og sådan er vi jo så forskellige :)
Af BE66x
#349444
Morsing87 skrev: 1. feb 2023, 07:22 Har snakket med Elgiganten hvor jeg har købt det. Og de siger at skærmen er tilpasset så det ikke skulle stå uskarpt. Han siger at den tcl jeg snakkede om nok havde været en bedre skærm. Var ude og sammenligne begge skærme i dag hvor vi satte en YouTube film på og der var det tydeligt at se at tcl er en bedre skærm. Der var meget mere knald på farverne. Jeg lagde mærke til i dag da jeg holdte mit gamle op mod mit nye at den film jeg så havde personen en rød trøje på. Og den var postkasserød på mit gamle men noget mere mat i det på mit nye.
Jeg er sikker på, dit nye TV kan indstilles, så der er ligeså meget knald på farverne, og så er problemet jo løst.
Af Ghidora
#349446
Er det en eller anden dynamisk billede profil med pangfarver og ekstra sharpness du sammenligner med noget der er korrekt indstillet?