Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#349224
- Hvis det er efter logikken 'hvad det koster at udvikle spillet', så burde Cyberpunk 2077 og Red Dead Redemtion jo koste pænt over tusinde kroner og Star Citizen komme til at koste pænt over 4-5000 kr i forhold til spil som The Last of US 2 og Horizon forbidden West som ellers også ligger i den dyre ende budgetmæssigt og koster 600 kr - og rigtigt mange andre spil burde så ligge markant lavere.

Spilstudierne laver naturligvis spil for at tjene penge, det er fair nok - og hvis folk vil give 600 kr som prisen for et underholdningsprodukt på day 1 (hvor spillene ofte ikke er helt færdigstøbte) som man kan hygge sig med hen over en weekend eller en uges tid eller to (afhængigt af antal daglige spilletimer), så fred være med det. Det er kun godt for spilstudierne og jeg kan i det perspektiv kun glæde mig over at der er folk der er indstillede på at betale de dyreste priser, mens jeg selv er mere tålmodig og gerne køber spil (og film for den sags skyld) på udsalg eller coupon, idet jeg personligt er jeg mere thrifty i forhold til mine spil og filmpriser og hellere bruger mine pengene på mere længerevarende goder (f.eks. det udstyr spillene skal spilles på og høres eller ses med). Spiludviklingen er i dag generelt blevet dyrere, javel, men samtidig er markedet også vokset ret meget (jævnfør statistikkerne), så der er med andre ord igen naturlov der siger hvad et spil bør koste ud over hvad det er muligt at sælge dem for - og i det perspektiv er det jo så kun godt at der eksisterer begge de kundesegmenter vi tilhører hver især. Det afhænger jo nok i endnu højere grad af salgstallene om det kommer til at løbe rundt eller ej.

Når man køber spil på Steam, Epic game store og mange andre fra Europa, så betales der fuldstændigt de samme procenter i afgifter, som når man køber på den Europæiske del af Playstation Store - Der er der ingen forskel.
Brugeravatar
Af bendix
#349225
Ifølge internet kostede cyberpunk 150mill $ at lave plus 130mill for de næste års DLC. Ragnarok kostede 200mill $. Kvaliteten af lyd/motion capture/komponeringen er uden tvivl i Santa Monicas favør og kan måske forklare hvorfor et spil der er udviklet i 4 år koster mere end et på 10 år. Kan også skyldes at Sony købte en ny bygning/hovedkvarter til Santa Monica.

Men ja det giver kun god mening at prissætte spillet ud fra produktionens udgifter og salg. Men det skal selvfølgelig også findes en mellemvej. Hvorimod Steam kun udgiver digitalt og har stort set ingen distributions omkostninger hvilket selvfølgelig bidrager til den billigere pris. Hvor de fysiske skiver hos PlayStation udgives af nogle og importeres af andre og sælges af helt fjerde. Og her har konsollerne selvfølgelig brug for et højere budget til at få spil ud til kunderne.

Udviklingen til konsol er også generelt mere omkostnings tungt ifølge gamedeveloper.com og det kan også være en del af forklaringen på den prisforskel du nævner, for at få investeringen hjem samt de øvrige punkter jeg har nævnt i mine øvrige opslag.

I forhold til install basen så kan du ikke bruge PS5 hvis du ønsker at lægge vægt på det. PS5 er kun solgt i 31millioner eksemplarer og The Last of us part 1 udgives ikke til PS4. Så selvom du gerne vil nævne at størrelsen af potentielt købere er vokset, så er det ikke tilfældet med PS5 only udgivelser, endnu. Men i takt med at der sælges flere konsoller er der sikkert oftere udsalg og på Amazon er spillet nu i top 3 pga den nye serie der er fremragende. Kan varmt anbefales 👍
Senest rettet af bendix 23. jan 2023, 07:29, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af TBC
#349227
Op til et par tusinde kroner for Ragnarok eller uhyrlige 4-5000 kr for et spil som Star citizen relativt til andre AAA-spil der har kostet f.eks. 50, 80 eller 100m ar udvikle spil og er prissat til 600 kr, ville nok begrænse styksalget i ret ekstrem grad, så jeg mener ikke det giver mening at prissætte fuldstændigt 1:1 efter udviklingsomkostningerne, lige som det heller ikke ville give mening med film, da prisen ville få ekstrem indflydelse på hvor mange der ville købe den enkelte titel. Der er det antal solgte kopier der skal in og hjælpe til og det får man hvis man udvikler et attraktivt produkt og så kunne man måske mere mene det rimeligt med lidt mere prispoint for helt ekstremt dyre produktioner, lige som man kender det med helaftensfilm i biografen. Men at sætte prisen helt efter udviklingsprisen ville ikke gå. Store dyre projektor må man indregne skulle kunne sælge godt.

Mht de nyeste versioner af The Last of Us, så er det jo stadig multiplatformudgivelser, da det også er til PC. Det er med andre ord ikke anderledes stillet end hvad der bliver mere og mere normalt, da adskillige current-gen only projekter Gud ske tak og lov er "in the pipeline" og dermed ikke rammer en PS4 eller X Box One, men alene current gen.

Jeg vil i øvrigt meget gerne se hvor gamedeveloper.com angiver at det skulle være MERE omkostningstungt at udvikle til konsol end til PC, da det ikke giver nogen rationel mening - jeg kan kun finde at de skriver om at det er mere omkostningstungt at udvikle konsol (og dermed også PC) spil end mobilspil grundet den større og større kompleksitet i Premium spillene og så at nogle af omkostningerne forbundet med konsol handler om den kommission der tages af Sony og Microsoft for salg via deres respektive gameshops, men det er jo heller ikke alle pengene der går til udviklerne ved et salg på Steam. https://www.gamedeveloper.com/blogs/why ... expensive-
Brugeravatar
Af bendix
#349230
Spillet er stadig kun til PS5 og ikke de 125millioner PS4 konsoller men fair nok ingen grund til at kløjes over det.

Ja her er linket med et citat “ The cost of development for PC is generally lower than developing a game for console. When I say “cost,” I mean money, time, human resources”

https://www.gamedeveloper.com/pc/ask-th ... evelopment

I USA foretrækker 37% af gamerne at spille på en PC så jeg fastholder min præmis om at install basen til PC er markant højere og stadig højere end PlayStation da de sidste 63% skal deles ligeligt mellem Sony-Microsoft og Nintendo(næsten) også i USA.

A plague tale serien som du er meget begejstret for har en udmærket grafisk setting og lyd, dog ikke på højde med Sonys og vel også derfor de ikke rigtigt har høstet noget anerkendelse på de punkter. Men sætter jeg A Plague Tale prisen på 500kr op mod Sonys til 600kr så er jeg slet ikke i tvivl om at de 100kr ekstra er meget godt givet ud, ja nærmest et røverkøb hvis der skal laves direkte paralleller på prisen kontra den overordnede kvalitet. Spillene skal dog nok komme ned på de 1-200kr på et tidspunkt, og så må det siges at være en billig investering i forhold til oplevelsen.
Brugeravatar
Af TBC
#349232
Selv om Sony's politik er først at udgive The Last of us et halvt år efter PS5 på PC er det ikke mindre multiplatform af den grund end f.eks. S.T.A.L.K.E.R. 2., Hellblade II. High On Life, Starfield m.fl. Indtjeningesmulighederne er ikke mere begrænset for The Last of Us end for disse andre current-gen only titler - snarere tværtimod da der svjv er solgt flere PS5 end XBox series konsoller.

Den artikel om at det skulle være mere omkostningstungt at udvikle til konsol er fra 2008, så den gælder PS3 og gælder således ikke længere i dag. PS3's proprietære CELL processor var kendt for at være notorisk besværlig for udviklerne at programmere til, og det da ikke mindre hvis det var en mindre indie udvikler som artiklen omhandler - Det er også derfor PS3 backwards compatibility ikke er så lige til en sag.

I dag er det AMD processorer der er i begge konsoller - og begge konsoller er i dag in essence små specialiserede PC'ere bygget på custom PC hardware, så det er i dag de samme veletablerede API'er som på PC og på begge konsoller, som udviklerne kender godt og ikke behøver at bruge masse ekstra tid og ressourcer på som det var nødvendigt med udviklingen til PS3 med en sværere tilgængelig proprietær CELL processor. Jeg kunne da heller ikke forstå påstanden, da det ikke gav nogen rationel mening (om noget snarere tværtimod da det i modsætning til PC kun er én hardwarekonfiguation der skal programmeres til) - Men det gav bestemt mening tilbage i 2008 i forhold til PS3's proprietære CELL processor, men sådan er det ikke længere i dag.

A Plague Tale Innocence er fra et mindre indie spilstudie og det kostede omkring 10 millioner at udvikle; mens Plague Tale Requiem fra sammes studie angiveligt kostede omkring 25 million. Skulle spil prisættes efter udviklingsprisen (hvilket jeg ikke mener de, i hvert fald ikke alene skal), så skulle de relativt til Ragnaroks 600 kr jo kun have kostet henholdvis 50 og 120 kr, hvilket understreger at det ikke er udviklingsprisen alene der bør eller skal sætte prisen på et spil. Antal solgte eksemplarer bør udgøre en væsentlig faktor i forbindelse med et spilprojekts projekterede omkostningspris, fuldstændigt som når der tages chancer med en dyr film. A Plague Tale Spillene koster så i øvrigt allerede hhv. 53 og 228 kr til laveste pris på PC, hvilket formentligt er med til at anskueliggøre hvorfor jeg finder konsol-spilpriser dyre og stejler lidt over prisen i forhold til hvad jeg selv er blevet vant til - og selv om jeg forstår noget af baggrunden mht. store kommissioner og indtjening på disse frem for hardware, forklarer disse alene ikke SÅ store forskelle.
Brugeravatar
Af bendix
#349233
Slettet da det var ment som et svar til TBC, men da indlægget bliver redigeret giver mit svar ikke meget mening.

Kort fortalt så er vi ikke enige TBC, og det behøver vi heldigvis heller ikke at være. Tak for dialogen omkring pris kontra fornøjelse.

Jeg fastholder dog stadig at ordnede forhold,lækkert komponeret musik, flot motion capture, flydende grafik, godt skuespil osv for mig er prisen værd for et konsolspil fra Sony.

God dag 😀
#349246
Er der andre herinde som er begyndt at opleve problemer med jeres DualSense controller?

Jeg havde frygtet, at skulderknapperne med modstand ville blive første problem, og jeg fik ret i den antagelse for mit eget vedkommende. Hvis jeg hviler fingeren – enhver form for tryk – på højre, bagerste skulderknap så aktiveres den med det samme. Det er højre bagerste knap, som bruges mest da jeg spiller en del bilspil.

Min anden DualSense er blevet ret træg på x-knappen. Igen en af de knapper, der bruges mest. Man kan ikke rigtig føle om man har trykket på den eller ej og den binder lidt.

Jeg synes jeg har været uheldig med Sonys controllere gennem tiden. På mine DualShock 4 controllere begyndte gummiet at falde af på analog-knapperne efter kort tid.
Brugeravatar
Af Naiera
#349249
Men du har vel også brugt din i to år nu?
Brugeravatar
Af bendix
#349250
Ja jeg fik byttet min på garanti fordi der var drift og ikke en korrekt trigger effekt. Hvis man starter Astros playroom og så bruger den demo hvor der kommer “raket kraft” ud af bunden giver det en god indikation på trigger effekt hvor min også var løs i højre side.

Det var forresten Coolshop der var meget hurtige og blot sendte en ny.

Jeg overvejer lidt at købe en Edge når den kommer i næste uge, egentlig mest fordi man kan skifte delene.
Brugeravatar
Af Naiera
#349251
Det er dog kun styrepindende Sony officielt sælger.
Brugeravatar
Af TBC
#349254
bendix skrev: 23. jan 2023, 06:56Kort fortalt så er vi ikke enige TBC, og det behøver vi heldigvis heller ikke at være. Tak for dialogen omkring pris kontra fornøjelse.

Jeg fastholder dog stadig at ordnede forhold,lækkert komponeret musik, flot motion capture, flydende grafik, godt skuespil osv for mig er prisen værd for et konsolspil fra Sony.

God dag 😀
Selv tak :)
Og egentligt er jeg efterladt uden at vide hvad vi sådan helt specifikt er efterladt uenige om, med mindre du skulle synes at et spil udviklet til f.eks. 25m skulle koste f.eks. 500 kr mens et udviklet til 250m skulle koste 5000 kr, men det hører jeg dig jo bestemt heller ikke sige.

Jeg vil bare fastslå at jeg for min part i hvert fald ikke selv gjort krav på at noget ikke skulle være prisen værd for folk, tværtimod har jeg oplevet det sådan at vi har udvekslet oplysninger om hvor vores temparementer hver især ligger, hvilket jo så også formet af og relativt i forhold til hvad vi er blevet vant til at betale. Og der er mit temperament så mere til at kaste pengene efter de længerevarende goder som hardwaren der skal afvikle spillet og enhederne der skal formidle billedet og lyden som nogle mere varige forbrugsgoder i forhold til alle spil når de spilles (Hardware holder som reglen mindst 2-4 år eller mere før der er grund til at opgradere dem) og så gerne spare penge på den mere flygtige underholdning som spillene udgør (som ofte er overstået i løbet af få weekender eller uger) og som jeg køber mange af i løbet af et år. Du har så prioriteret et andet mere strømlignet og brugervenligt format med en billigere 'bang for the buck' konsol men giver til gengæld hellere end gerne den fulde og tillige gerne højere konsolpris for spillene. Det ser jeg som handlende om temperamenter, ikke om hvad en ting sådan virkelig og objektivt set er værd, da det jo er noget helt ekstremt subjektivt og det er åbenlyst at det er det hele værd for os begge - Men bemærk at jeg jo faktisk direkte har rost dig for det at du er parat til at betale større pris for spillene og jeg synes at det er meget fint at du og andre er parate til og indstillede på at betale fuld releasepris for spillene, da det kun er godt for udviklerne, mens det jo mere er til min egen fordel at jeg er mere thrifty omkring mine spilpriser og gerne søger laveste priser ud i konkurrencen i den forbindelse. Man kan så omvendt sige at jeg er til fordel for hardwareudviklingen når jeg køber nyt omkring hvert 2 år (eller når det kan svare sig) og med til at holde hardwareudviklingen kørende, da jeg der gerne giver fulde day1 priser når jeg ser fordel i at opgradere. Så bare godt at vi begge eksisterer er min konklusion :D

En ting vi [også?] kan være enige om er at Sony's spilstudier (lige som Microsofts i øvrigt) laver hvad du kalder gode konsolspil og jeg kalder et premiumspil (altså AAA titler med lækkert komponeret musik, flot motion capture, flydende grafik, godt skuespil osv). Jeg nyder også flere af dem til en lavere pris der passer mit temperament bedre, også når de som i sony games studios spillenes tilfælde er udkommet med noget forsinkelse til PC og kan fås til en pris jeg ønsker at betale i forhold til alternativer der kan spilles på samme tidspunkt (jeg spiller gerne 1 max 2 spil af gangen før jeg går videre til næste) - Jeg kommer f.eks. ret sikkert også til at spille Ragnarok selv om det er cross-generation, men det har jo fået sublime anmeldelser, så det regner jeg bestemt med at skulle spille. Skal man endelig sige noget godt om Sony's protektionistiske forsinkelses politik af egne spil, så er det til den ros at spillene fra den kant, formentligt af denne grund, gerne udkommer i ret god stand, i modsætning til spil der er blevet alt for rushed til en stram release date og reelt ikke er færdigpudsede (Behøber jeg nævne Cyberpunk 2077?). Noget jeg så heldigvis er godt beskyttet imod da jeg gerne venter både 3 og 6 måneder på et betragteligt tilbud eller prisfald. Så på den måde er vi nok også ret forskellige dér, selv om vi begge lader til at glædes over og virkeligt værdsætte at spille - Så hurra for os begge :)
Senest rettet af TBC 23. jan 2023, 20:28, rettet i alt 2 gange.
#349255
TBC og Bendix:

Det skal understreges, at jeg ikke anfægter priserne på nye AAA-spil som fx God of War, Returnal, Horizon m.fl., men selvom Last of Us er et AAA-spil og en klassiker, vil jeg ikke mene, at 599 for Last of Us Part I er helt fair. Især ikke for dem som allerede har punget ud for LoU på PS3 og PS4.

Det er ikke et cash-grab, men så meget nyt er der heller ikke under overfladen. Spillet er flot, men det er samme gameplay, samme historie, samme baner og endda uden multiplayer!
#349256
Rasmus Larsen skrev: 23. jan 2023, 13:03 Er der andre herinde som er begyndt at opleve problemer med jeres DualSense controller?

Jeg havde frygtet, at skulderknapperne med modstand ville blive første problem, og jeg fik ret i den antagelse for mit eget vedkommende. Hvis jeg hviler fingeren – enhver form for tryk – på højre, bagerste skulderknap så aktiveres den med det samme. Det er højre bagerste knap, som bruges mest da jeg spiller en del bilspil.

Min anden DualSense er blevet ret træg på x-knappen. Igen en af de knapper, der bruges mest. Man kan ikke rigtig føle om man har trykket på den eller ej og den binder lidt.

Jeg synes jeg har været uheldig med Sonys controllere gennem tiden. På mine DualShock 4 controllere begyndte gummiet at falde af på analog-knapperne efter kort tid.
Jeg vil altid anbefale at købe ekstra "thumb dutter" til analogue sticks. De koster typisk under 50 kroner på Amazon, og er investeringen værd for at beskytte gummiet.

Jeg oplever desuden Bluetooth udfald på begge mine DualSense. Min PS5 står vertikalt i et lille hjørne ved siden af tv-skænken.

Jeg har aldrig oplevet BT-udfald på mine controllere før til PS3 og PS4.
Af KimLarsen
#349257
Jeg har en SCUF Reflex Pro controller, da det er et must have at have paddels, jeg oplever i Elden Ring at jeg ikke kan skifte mit sværd med Directional buttons i kampe, så jeg dør hele tiden, det er ret fustrerende :), det kan kun være controlleren der fejler, ikke mig.


Angående det alt for høje priser på PS 5 spil, pricerunner sendte en mail i dag...

God of War Ragnaroøv er faldet i pris!

CompuMail 190 kr... Inkl. fragt: 225 kr. Men følger man linket til pricerunner koster spillet stadig kassen :(
Godt jeg købte det bruget til 275 kr sidste uge.

Angående Last of Us, det er et cash-grab for os der har alle de forgående version af spillet, men det er jo også tænk som et spil for nye gamer efter tv serien er kommet.
Jeg køber aldrig et Naugty dog spil igen efter Neil Druckmann, den skiderik, ødelagde den spilserie Last of Us 2, værste spil ever.
  • 1
  • 185
  • 186
  • 187
  • 188
  • 189
  • 205