Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#349043
Angående Forspoken, så gad vide om udviklerne regner med at det bliver et stort hit? Den gængse nypris på PC er i hvert fald helt uset uhyrlige €79 (€52 via coupon, hvilket også er en ekstrem høj coupon pris) - Altså den samme nypris som på konsol, hvor prisen på spil plejer at være højere (idet pengene der tjenes via kommission på spilsalg, mens der gerne tabes penge på selve hardwaresalget).

Så ekstrem pris kan kan jeg ikke mindes at have set et PC spil til før med mindre det er nye deluxe udgaver eller lign med ekstra ting bundlede - og den vejledende nypris på alt fra eksisterende spil som PS-spil som Spiderman Remastered og The last of us, til kommende spiltitler som Hogwarts legacy, S.T.A.L.K.E.R. 2, DeadSpace, Atomic Heart og stort set alt andet er da også som det plejer at være på €59 som højeste nypris uden coupons eller rabbatter, med de enkeltestående undtagelser man kan se på populære francieses (f.eks. Star Wars Jedi Survivor og Call of Duty Modern Warfare II) der til tider er så dyre som €69 som det højeste jeg eller hidtil har set. Men med €79 er prisen skruet ENDNU en tand højere op. Så gad vide hvorfor udvikleren har tudet at sætte PC-prisen SÅ højt på lige netop Forspoken, med mindre de mener at have så ekstremt godt et produkt at det bliver virkeligt eftertragtet? ...Jeg kan i hvert fald ikke mindes at have set det før - og det bliver da også over mit døde lig at jeg kommer til at betale så meget for det, hvis det viser sig at anmelde så godt at det er noget man burde spille. Men udviklernes selvsikkerhed og tro på produktet, lader da i hvert fald til at være på plads med den spilpris.

EDIT:

Hmm, det bliver kun endnu mere mystisk af at IGN ikke lader til at have lige så store oplevelser og forhåbninger til det:


...som til andre spil, herunder bl.a. Atomic Heart:


Så, med mindre udviklerne overvurderer deres eget produkt, så må jeg vel pakke den mulige forklaring om merprisen sammen igen?
Brugeravatar
Af bendix
#349060
Ja, jeg tror udgivelsen samme tid som Elden Ring har spillet ind. Syntes også det er værd at bemærke at GOW først blev udgivet i november men er på top 3. Så der må virkelig have været mange forudbestillinger.
Brugeravatar
Af TBC
#349072
Rasmus Larsen skrev: 18. jan 2023, 05:17 Sony har frigivet top-20 liste over spil i 2022. Det overrasker mig, at Horizon Forbidden West ikke ligger højere.
Listen viser da i hvert fald med al tydelighed at man åbenbart ikke skal undervurdere hvor afgørende og vigtigt det er at opdyrke et franchise, hvilket blot gør min undren mht prissætningen på Forsaken endnu større og selv om man skulle mene at både Horizon og Spiderman også klassificerer sig til at skulle forstås som relativt stærke franchise efterhånden. Men det giver da perspektiv i forhold til hvorfor Sony rykker så langt frem i bussen og begynder at råbe af chaufføren i forhold til at sikre sig fortsat at have Call of Duty til PS, selv om de i den forbindelse må siges at kaste med sten fra et endnu større glashus.

Jeg overraskes også, vel egentligt positivt, over at indie-tiltler som Stray og it takes two har klaret sig så utroligt godt at de er med på sådan en liste.
#349126
Her er de PS VR2 titler, som ligger i "launch window". Ikke nødvendigvis på lanceringsdagen, men i perioden efter lancering.

After the Fall (Vertigo Games)
Altair Breaker (Thirdverse)
Before Your Eyes (Skybound Interactive, launch window)
Cities VR (Fast Travel Games)
Cosmonious High (Owlchemy Labs)
Creed: Rise to Glory – Championship Edition (Survios, launch window)
The Dark Pictures: Switchback (Supermassive, launch window)
Demeo (Resolution Games)
Dyschronia: Chronos Alternate (MyDearest Inc., Perp Games)
Fantavision 202X (Cosmo Machia, Inc.)
Gran Turismo 7 (via free update to PS5 version of GT7)
Horizon Call of the Mountain (Firesprite, Guerrilla)
Job Simulator (Owlchemy Labs)
Jurassic World Aftermath (Coatsink)
Kayak VR: Mirage (Better Than Life)
Kizuna AI – Touch the Beat! (Gemdrops, Inc.)
The Last Clockwinder (Pontoco/Cyan Worlds)
The Light Brigade (Funktronic Labs, purchase includes PS VR and PS VR2 versions)
Moss 1 & 2 Remaster (Polyarc)
NFL Pro Era (StatusPro, Inc., free PS VR2 upgrade)
No Man’s Sky (Hello Games, launch window)
Pavlov VR (Vankrupt)
Pistol Whip (Cloudhead, free upgrade)
Puzzling Places (Realities.io, free upgrade)
Resident Evil Village (Capcom, via free update to PS5 version of RE Village)
Rez Infinite (Enhance)
Song in the Smoke (17 Bit)
Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge – Enhanced Edition (ILMxLAB)
Synth Riders (Kluge Interactive, free upgrade)
The Tale of Onogoro (Amata K.K)
Tentacular (Devolver)
Tetris Effect: Connected (Enhance)
Thumper (Drool LLC)
The Walking Dead: Saints & Sinners: Ch. 2: Retribution (Skydance, launch window)
Vacation Simulator (Owlchemy Labs)
What the Bat (Triband)
Zenith: The Last City (Ramen VR, free upgrade)
Vedhæftede filer
8fc13cee03cef10600405ba3d9b53a3fdb906711.jpg
8fc13cee03cef10600405ba3d9b53a3fdb906711.jpg (1.41 MiB) Vist 813 gange
#349138
Er harm over, at de tager fuld pris for Last of Us Part I. Jeg købte det til PS3, derefter til PS4 og nu skal jeg så igen punge ud for en PS5-opgradering. Endda til fuld pris.

Ps. hvis nogen har PS5-udgaven til salg, er jeg interesseret 😁
Brugeravatar
Af TBC
#349161
Kaktus-burger skrev: 20. jan 2023, 12:52 Er harm over, at de tager fuld pris for Last of Us Part I. Jeg købte det til PS3, derefter til PS4 og nu skal jeg så igen punge ud for en PS5-opgradering. Endda til fuld pris.

Ps. hvis nogen har PS5-udgaven til salg, er jeg interesseret 😁
Så lad da være med at købe til de helt sindssyge platformmonopolistiske-ågerpriser - men ok, selv om man sparer 35% er det stadig svinedyrt imho med €49. På PC koster det heldigvis "kun" €36, hvilket dog stadigt er i den høje ende i betragtning af hvor længe det har været ude.

PS5: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-the ... re-prices/
PC: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-the ... re-prices/
Brugeravatar
Af bendix
#349166
TBC: Hvad baserer du dine “helt sindsyge ågerpriser” på?

Jeg mener jeg feks betalte 500kr for Goldeneye til N64 i 90’erne, idag er det 600kr for GoW Ragnarok som der udviklings mæssigt er brugt mange flere ressourcer på, Ragnarok tog mig ca 45 timer at gennemføre og jeg spiller det igen når de frigiver New Game Plus.

Så jeg prøver blot at forstå hvilken pris der vil gøre dig tilfreds kontra oplevelse? Og i givet fald hvad du så forventer at få for det køb i forhold til lydkvalitet, kvaliteten af grafikken/detaljegrad osv.

Ja om du så også forventer ordnede forhold for udviklerne samt skuespillere, lyd editing,komponister,sangere,motion capture,handicap hjælp til spilstyrende systemer osv til lønninger.
Brugeravatar
Af TBC
#349199
bendix skrev: 20. jan 2023, 23:04 TBC: Hvad baserer du dine “helt sindsyge ågerpriser” på?
Ågerpris betyder ifølge ordbogen blot "uanstændig høj pris for en ydelse som man vanskeligt kan sige nej til". Konsolspil holder samtidig med et defacto distributions monopol, markedets højeste priser samtidig med at det i hvert fald ikke er sværere at udvikle et spil til konsol en til en PC med en uendelighed af mulige hardwaresammensætninger, hvor spillene samtidig generelt er lavere prissat grundet den større konkurrence på spilprisen. Som du kan se i hvad jeg tidligere har skrevet er det med erkendelsen af at Sony gerne tjener på kommisionsprisen når der sælges et spil, mens de gerne taber penge på konsolfabrikation og salg af hardware i konsollernes første leveår. Så når jeg taler om uanstændigt høje ågerpriser er det således ikke helt ud af det blå, selv om det først og fremmest og mere end noget andet er et udtryk for min egen holdning fra hvad jeg SELV er vant til at finde rimeligt. ...Jeg kan aldrig mindes at have givet så meget som bare €49 for et spil
Brugeravatar
Af bendix
#349200
TBC: tak for forklaringen

“Konsolspil holder samtidig med et defacto distributions monopol, markedets højeste priser”

Nu er install basen jo markant højere for et spil der alene udvikles til PC modsat feks nævnte spil til PS5 som har solgt 31 millioner konsoller.

Min egen oplevelse er at jeg sjældent (Elden ring dog multiplat ,undtaget) oplever at single Player PC only spil høster priser/anerkendelser på samme niveau som de bedste konsol spil gør og oplever heller ikke samme grad af kvalitet i forhold til Komponering, skuespil præstationer,motion capture og lyd helt generelt.
Dertil kommer at majoriteten af PC spil bygges på eksisterende engines hvor omtalte spil er en udvikling af Naughty Dogs egne videreudviklinger. Jeg syntes derfor at prisen er helt forståelig,
specielt når man tager i betragtning at på 30 år er prisen kun øget med 100kr og at der nu er en hel del flere mennesker der også skal have løn. Firmaet skal tjene penge og der skal bruges kapital til at udvikle næste spil.
Brugeravatar
Af TBC
#349201
Det kan godt være at install-basen er langt større, men det er så langt langt fra alle PC'ere der benyttes til spil. Der er således langt større omsætning på konsol end på PC (~22% på konsol og ~19% på PC mens langt størstedelen er på snoldede mobiltelefoner - og i PC procenterne skal man også huske at tælle alle mulige non-premium mobile-grade spil i Candy Crush kategorien med. Ser man alene på premium-spil (det du og jeg forstår som et spil), så er omsætningen omkring 3 gange så stor på konsol som den er på PC - altså langt større end merprisen alene forklarer: https://cdn-bnofo.nitrocdn.com/YCOqbulO ... y-731x.jpg (søjle 2 er mobil, ikke PC som der fejlagtigt står)

De store ressource-tunge spilproducenter og de mest succesfulde indie-udviklere udvikler således så godt som næsten altid minimum multiplatform, med mindre de er blevet købt af en af konsol-aktørerne til ekslusivaftaler - hvilket i dag i overvejende grad så mest af alt gælder i forhold til konsol-platformen spillet udkommer på, mens det meste i dag kommer til PC ved siden af (hos Microsoft samtidigt, hos Sony fortsat med forsinkelse). Derfor er det ikke underligt at alle de største, bedst og dyrest udviklede spil (med skuespil præstationer, motion capture, stor og velkomponeret lyd mv) findes repræsenterede på minimum én af konsollerne samtidig med at de findes på PC, frem for at være pc-only produktioner. Det er også at derfor at det for en kvalitets og ydelsesorienteret ex-konsol spiller som mig stadig er så vigtig og interessant at følge med i konsolverdenen, da det er af ekstrem vigtighed at konsollerne er så kraftige som [praktisk rentabelt] mulige, da de dermed sætter baren for hvilke spil der udvikles i en given generation - også mht premiumproduktionernes eksistens på PC, hvor de højst kan gives nogle højere grafiske setting, men jo grundlæggende er fuldstændigt samme spil hvor til baren er sat af den laveste konsolgenerationen spillet samtidig har skullet udvikles til og udkomme på (af samme grund at jeg er stor tilhænger af latest gen-only spil udvikling). Det er som reglen kun mindre titler eller titler der på den ene eller anden måde måtte egne sig dårligt til konsol (hvorved udviklerne afskærer sig selv fra det største marked) der alene udkommer på PC, da det er så let tilgængelig og åben en platform samtidig med at udviklerne beholder en større del af salgsprisen end de gør på konsol. Det samme med game engines, der er det også gerne iblandt de større og mere ressourcestærke studier at der i nogle af tilfældende benyttes egne proprietære engines, men det er så også ligeledes den samme proprietære game-engine der benyttes til PC udgivelserne af samme spil.

Denne side indeholder en masse spændende statistik: https://www.wepc.com/news/video-game-statistics/
Senest rettet af TBC 22. jan 2023, 10:52, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af bendix
#349202
TBC: under alle omstændigheder finder jeg det rimeligt at man i Danmark starter på de knap 600kr for et spil der er udviklet af Sony’s egne studier og står på mål for deres ret unikke tilgang til All around kvalitet. Der var ca 10 forskellige spilstudiet der har bidraget til at lave GoW Ragnarok, mange er eupæiske som også er bedre aflønnet og organiseret i fagforeninger end udviklerne er i USA.

At man så i USA feks kan købe spillene billigere pga den lavere moms, lavere mindste løn osv så er det for mit vedkommende også helt fint at købe produktet derfra som man jo netop også gør på Steam, epic games store osv. hvilket også skyldes den lavere pris i forhold til konsol spil der ofte er regions bestemte. Dermed ikke sagt at jeg er blind for priserne, men i Danmark har vi en markant bedre økonomi i arbejderklassen end de har i USA feks, og jeg har det sådan set fint med at det er prissat på denne måde da udviklingen som nævnt kun er 20% de sidste 30 år.

Jeg giver også gerne mere for den flydende oplevelse en Apple telefon giver mig modsat de udfordringer jeg oplevede med Samsung S21 forrige år.

Tak for dine svar, altid spændende at høre hvordan man finder en given vares prissætning retfærdig i forhold til produktets unikke kvalitet.

Havde jeg mulighed gav jeg også gerne 60.000kr for en Beosound Theatre, men der er jeg ikke enig med min hustru :-) der mener vores Beosound Stage er tilfredsstillende.
  • 1
  • 184
  • 185
  • 186
  • 187
  • 188
  • 205