Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Snogen
#349129
Hej
Ser lidt på udsalgs fjernsyn :
Kan I se nogen forskel på disse to :
Panasonic TX-55JZ1000E
Panasonic TX-55JZ980E .
Af TFL
#349165
Jeg vil gå efter 1000 siden den er på tilbud. Har jeg selv næsten lige gjort og får den på onsdag 😃
Af Supergris
#349169
Forskellen, udover drejefoden, skulle være et lidt mindre avanceret panel og "Smooth Motion Drive" i stedet for Pro-udgaven.
Hvor stor forskellen er i praksis, har jeg ikke været i stand til at finde eksakt information om eller teste selv, men muligvis er det blot udeladelsen af BFI (Black Frame Insertion), der er forskellen, som jeg personligt aldrig ville benytte alligevel.
Alt i alt vil HZ1000 være det "lidt" bedre TV, men uanset hvilken model, du ender med at vælge, vil jeg være rimelig sikker på, du vil blive tilfreds med billedkvaliteten.
Spørgsmålet er, hvor meget mere det er værd at betale ekstra, hvad jeg vil vurdere som små forskelle i billedkvaliteten; om ikke andet, så for at få ro i sjælen... :)
Af RigVader
#349316
Har lige haft jz980 hjemme og må sige at pana tv’et kommer bedre ud af sort og virker til at have bedre billedbehandling end mine egne og andre LG Oled’s jeg har set (med alle options for “smart billedbehandling slået fra). Ses mere jo dårligere masteret og komprimeret content er.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#349402
RigVader skrev: 25. jan 2023, 14:33 Har lige haft jz980 hjemme og må sige at pana tv’et kommer bedre ud af sort og virker til at have bedre billedbehandling end mine egne og andre LG Oled’s jeg har set (med alle options for “smart billedbehandling slået fra). Ses mere jo dårligere masteret og komprimeret content er.
Lige præcis hvad jeg har observeret gennem mange år. Faktisk synes jeg at dårligt mastered og komprimeret content kan se bedre ud på et Pana LCD panel end på de bedste QLED og OLED paneler fra Samsung og LG.
Pana leverer bare et langt mere naturligt og nuanceret billede med dybde de færreste kan skabe.

Det er snart 4 år siden jeg fik et 75" FX780 ind i stuen, som erstatning for et plasma og trods en kraftig skepsis forud for købet, blev alle mine bekymringer gjort til skamme.
Efter en finjusteret kalibrering og de fleste billedforbedrende funktioner slået fra, køres med profilen True Cinema og Baggrundsbelysning og Kontrast på henholdsvis 93 og 92. Med omgivelsessensor slået TIL, får jeg et rigtigt godt all round billede i både dag og aftentimerne...uden behov for at ændre i billedopsætningen uanset om der vises 576p, 720p, 1080p eller UHD.

Regner med at udskifte tv'et om 3-5 år og det bliver helt sikkert et Panasonic tv igen næste gang.
Af PeterD
#349403
Klasse fornægter sig ikke.

Flere butikker end i dag burde anbefale og have mærket på lager.