Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Naiera
#346248
Underligt at de skipper julehandlen.
Brugeravatar
Af TBC
#346329
Silent Hill 2 - Uha både spændende og skræmmende på samme tid ;-)

Kojima sluttede sin udvikling af spillet helt tilbage for nu over 7 år siden da han brød med Konami. Så det rejser virkelig nogle spørgsmål. Til en start ser det fra credits i de andre videoer Konami har lagt op ud til at hverken Guillermo del Toro eller Hideo Kojima har noget med spillet at gøre længere. Så er der tale om et HELT nyt spil eller noget der bygger på det arbejde der blev startet for snart et årti siden?

Det ser ifølge Steam ud til at opgaven er endt hos Polske Bloober Team, der da også er kendt for at lave spil i horror genren https://www.blooberteam.com/games så det kan sagtens blive godt. Selv om Kojima har et særligt talent til at lave unikke spil, så er der jo heldigvis også andre der kan finde ud af at lave gode spil :-)

Den oprindelige Teaser Trailer:
Af VILLAFOREVER
#346347
A Plague Tale Requiem til PS5, er super super fedt men men.

Hvor er det dog skuffende at spillet ikke kører med mere end med 30 FPS.
Det hakker ret meget, specielt når man kigger rundt grafisk, eller der sker rigtig meget i spillet. Spillet er fedt, men pinligt de ikke kører med mindst 60 FPS i 2022, på sådan en lækker konsol.
Hvad siger i andre.?
Brugeravatar
Af TBC
#346350
VILLAFOREVER skrev: 22. okt 2022, 12:58 A Plague Tale Requiem til PS5, er super super fedt men men.

Hvor er det dog skuffende at spillet ikke kører med mere end med 30 FPS.
Det hakker ret meget, specielt når man kigger rundt grafisk, eller der sker rigtig meget i spillet. Spillet er fedt, men pinligt de ikke kører med mindst 60 FPS i 2022, på sådan en lækker konsol.
Hvad siger i andre.?
Fra mit perspektiv, som PC gamer, er jeg faktisk rigtigt glad når spiludviklerne sigter højt designmæssigt og at konsollerne således ikke kommer til at holde de grafiske ambitioner tilbage i spiludviklingen i samme grad hos spiludvikleren, som hvis denne sigtede efter en 60 fps konsoltitel. Konsollerne er jo stadig en ekstrem stor og betydende faktor i forhold til hvad en spiludvikler sætter sig til at sigte efter sådan rent ambitionsmæssingt mht at lave spildesign og grafik. En 60 fps mode på en blot 10 TFlops konsol som PS5 vil jo kræve endnu større grafiske kompromisser. Den aktuelle native renderopløsning i dette spil på PS5 i 30fps er 1440p og når du oplever det hakker ekstra meget er det ganske givet når man kommer under de 30 fps som tech-analyser har vist man til tider gør på PS5. Så man kunne med rette sagtens efterlyse en bredere og mere variabel renderopløsning der også går under de aktuelle 1440p og sikrer mere stabile 30 fps - Det synes jeg faktisk er det største kritikpunkt der er tage fat i, men forhåbentligt kan en kommende patch rette på det? (Generelt er det ofte en dårlig ide at spille et spil day-one, hvis man går op i den tekniske side af sagen)

Jeg synes dog personligt det er et rigtigt fornuftigt komprimis hvis man får en 40 fps (VRR?) udgave med et 120 fps kompatibelt TV på så relativt billig hardware som en PS5 og XBox SeX. Hvis man vil have fodret en 4K skærm med 60, 120, 144 eller flere Hz (Eller for den sags et 8K TV med mindst 60 fps) fra et spil som A Plague Tale Requiem, så må man ofre pengene på langt langt dyrere high-end PC hardware - Det tangerer i mine øjne faktisk næsten utaknemmelighed at beklage sig over hvad man jo faktisk får for pengene med relativt billig hardware som PS5 og XBox Series X.

Og ja, man kunne sikkert godt hive 60 fps ud af konsollerne i spillet med markant lavere renderopløsning under de aktuelle 1440p og/eller lavere setting - og i så fald fint med mig. Siden det så pt ikke er der, er spørgsmålet så om balancen er til det uden at det kommer til at gå FOR hårdt ud over det visuelle indtryk i forhold til hvad udvikleren synes man kan være bekendt over for det flotte spil. På den anden side så findes der jo også en mere tåget og texture, shadow, draw distance mv. nedskaleret version til Xbox Series ->S<- disse settings ville Series X og PS5 jo snildt kunne køre i 60 fps og sikkert lidt mere til? Så mon ikke der på et tidspunkt kommer en 60 fps udgave - Der lader jo i den grad til at være efterspørgsel til det. Men det er så stadig imho faktisk betryggende at spillet udkommer uden 60 fps mode, da det vidner om at udvidkleren har sigtet højere grafisk set med titlen - Det håber jeg personligt vi kommer til at se langt mere af - altså det at udvikleren sigter højt :)

Som vi kommer længere og længere væk fra cross-generation (A Plague Tale Requiem er gud ske tak og lov ikke en cross generation titel), så tror jeg også man vil få flere og flere 30 fps titler at se på PS5 og XBox SeX. Overgangen vil sikkert være flydende, men på et tidspunkt tror jeg at vi kommer til at se 60 fps og/eller RayTracing modes i mange titler til at være noget man alene finder på de [rygtede kommende] PS5 Pro og Xbox SeX mid-life opgraderinger - rygterne går aktuelt på at Dev kits skulle være i hænderne på spiludviklere meget snart: https://www.kitguru.net/gaming/mustafa- ... -dev-kits/
Senest rettet af TBC 23. okt 2022, 11:32, rettet i alt 2 gange.
Af aalb1970
#346367
bendix skrev: 23. okt 2022, 08:38 Har du et 120hz TV? Jeg afventer respons på 40 fps muligheden? Men hører også et spillet er ustabilt på 30 fps på alle konsoller
Frameraten er ret ustabil på PS5 og varierer mellem 25 of 40 fps som jeg lige kan vurdere det. Det værste er dog input lag som er væsentligt højere end f.eks. Spiderman Miles Morales, hvor 40 fps føles langt mere flydende. Det er lidt bedre på Xbox Series X, men ikke meget.
Brugeravatar
Af bendix
#346370
TBC: det lugter mere af manglende midler til optimering end det er konsollernes og PC’ernes mangler. Havde de lavet en mulighed for at sætte opløsningen lidt ned til dynamisk 4K og raytracing on/off havde problemet været løst. Men mon ikke det kommer via en opdatering inden for kort tid.
Brugeravatar
Af TBC
#346371
bendix skrev: 23. okt 2022, 08:38 Har du et 120hz TV? Jeg afventer respons på 40 fps muligheden? Men hører også et spillet er ustabilt på 30 fps på alle konsoller
Altså, man må jo forvente at Digital Foundry på et tidspunkt inden længe udgiver en af deres gode analysevideoer, der også tager hånd om den del. Men ellers er det godt nok notorisk svært at komme omkring det med 40 fps mode og finde noget ordentligt om det på nuværende tidspunkt. Det nærmeste om 40 fps performance jeg har kunnet finde er denne no-comment/video only video. Hvis spillet kan udnytte VRR, så tror jeg det fungerer godt, ellers er det næppe godt overalt i spillet (PS: der er også en sekvens 390 sekunder inde som ser mere lovende ud, men denne er den mest informative om et mere krævende sted i spillet) :
bendix skrev: 23. okt 2022, 11:21 TBC: det lugter mere af manglende midler til optimering end det er konsollernes og PC’ernes mangler. Havde de lavet en mulighed for at sætte opløsningen lidt ned til dynamisk 4K og raytracing on/off havde problemet været løst. Men mon ikke det kommer via en opdatering inden for kort tid.
Det er en multiplatformtitel og Asobo er naturligvis ikke verdens største spilstudie, så den manglende spot-on 30 fps specifikke konsol-optimering på release-day er i det lys egentligt ikke voldsomt overraskende. Hvad PC angår der er det som sådan mere wild-west end det er tilspidset og finpudset optimering: Der tilbydes man nogle kvalitetssetting og afhængigt af hvad man så lige har af hardware, mht til både et givent systems flaskehalse og bruteforce, så kan man enten gøre brug af det hele, noget af det eller stort set intet af det. Spillet kører, sit grafiske niveau i betragtning inden for rammerne af hvad man med rette ville kunne forvente peformancemæssigt af det på PC'en. Man kan både have et PC system der i praksis er ude af stand til overhovedet at køre spillet på meningsfuld vis, til at have et system der reelt er lidt overpowered i forhold til at skulle afvikle spillet til f.eks. selv 4K 120 fps eller 8K60. Det ER simpelt hen bare grafisk en tung titel i forhold til den engine det er bygget på (vist nok en in-house engine?) - OG spillet er som multiplatform i selve fundamentet som sådan ikke optimeret til én given hardware konfiguration, som f.eks. en konsol-ekslusivstitel vil kunne være det. På en ekslusivtitel vil man for alvor kunne neddrosle eller helt bortskære de elementer væk som systemet er dårligt udrustet til at håndtere og fokusere på mere taknemmeligt givende grafiske områder som systemet er mere effektivt til og så lade sine grafiske ambitoner og sit projekts grafik forme efter og være i synergi med disse aspekter (Ratched & Clank spillet er f.eks. et godt eksempel på dette). På en multiplatformtitel bliver tilgangen og balancen mere generisk og med en anden balance orienteret efter udviklerens grafiske ambitioner. Jeg tænker at det mere er dét at det ER en titel der er baseret på et mere generisk fundament og som samtidig bare ER grafisk tungt og ambitiøst der kommer til udtryk mere end noget andet, i forhold til hvordan spillet performer på både konsol og mid-range PC hardware. Når man ser PC performance readouts, så kræver spilet faktisk relativt lidt af CPUen og har smooth og stabile frametimes (som reglen tegn på god engine optimering), mens især ultra-grafikniveauet virkeligt giver GPU delen noget at lave, så det ser faktisk ud til at afvikler effektivt nok, det mere generiske perspektiv i betragtning, mens det altså bare har tung grafik. Det forklarer også samtidig forskellen på PS5 og Series X, da sidstnævnte har lidt bedre dimensioneret (men lavere clocket) GPU. Som jeg har sagt fra starten vil mønstret man kan forvente således være at PS5 vil være bedre til at levere højere FPS på relativt grafisk moderate titler, mens Series X vil klare sig bedre på mere grafisk komplekse titler, der ikke er i nærheden af at kunne drives til f.eks. 120 fps. Så jeg tænker ikke at spillets engine som sådan helt grundlæggende er ineffektiv eller specielt dårligt optimeret, selv om den mere specifikke optimeringen af de to konsoludgaver som sådan vil kunne forbedres. Det hele peger grundlæggende set blot i retning af at de mere generiske grafiske settings ER tunge og ambitiøse - Hvilket jeg personligt synes er fedt :)

Mit gæt er at der kommer en patch med tweaks af de specifikke konsolsettings der som minimum kommer til at give en mere stabil 30 fps oplevelse på konsol og måske også en grafisk yderligere nedskaleret 60 fps mode, da det virkeligt lyder til at være noget der efterlyses, nu hvor konsolspillere også har fået smag for HFR.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Edit: Alt i alt ser jeg a Plague Tale Requiem som en vellykket titel, hvor det eneste kritikpunkt er at man kunne have forventet mere stabil 30 fps afvikling på konsollerne. Det er dog ikke mindst grafisk (men også på andre områder) en manifest forbedring over forgængeren.

Plague Tale Requiem er jo ikke det samme som f.eks. Gotham Knights, som faktisk HAR dårligt optimering af game engine. Det har også samme 30 fps cap og samme problem mht frame konsistens på samtlige konsoludgaver og på PC udnytter det ofte slet ikke den hardware man kaster efter det i meningsfuld grad - Så Dér er der i modsætning til a Plague Tale Requiem (der bare er grafisk tungt) virkeligt tale om dårlig optimering af game engine - At spillet så også samtidigt har mange flere problemer end bare dét, i forhold til arven det skal løfte gør det så heller ikke bedre:
Senest rettet af TBC 25. okt 2022, 17:08, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af bendix
#346411
Jeg købte a Plaugue tale igår og 40fps er ustabilt men den største udfordring jeg oplever er hakkende kamerabevægelser efter interaktions. Men det kører bedre end forventet og jeg syntes det er spilbart. Lip sync problemer og ellers et godt lydspor
  • 1
  • 177
  • 178
  • 179
  • 180
  • 181
  • 205