Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JLPFLD
#345189
Supergris skrev: 6. sep 2022, 18:31 Ment som en joke?
Det er nok ikke lige det sted, der kan betale sig at forsøge at spare!
Hvis man betaler i tusindvis af kroner for udstyr, så ville det da være synd ikke at bruge det; hvilken glæde har man af elektronik, der ikke bliver brugt?
Hold nu op en forkælet holdning! Betaler mor og far din regning, eller har du nået en alder hvor du selv skal betale for dig selv og dine børn?

På min adresse er der tre drenge (12-17 år) som alle syntes det er pissesjovt at spille ps5 og se 2-3 timers YouTube. Når jeg stiller regnestykket op for dem, er deres holdning mere ansvarlig end den du udtrykker 🤮
Af JLPFLD
#345191
Supergris skrev: 7. sep 2022, 18:52 At slukke for router og standby-strøm om natten er på ingen måde i nærheden af 90 kr. eller et lign. beløb, så kan det langt bedre betale sig at ændre sine vaner lidt, så man sparer der, hvor det batter!

Det meste elektronik har i øvrigt bedst af at stå med strøm på i deres standby, så de få kroner om året der er sparet, kan hurtigt blive tabt mange gange igen, hvis levetiden bliver forkortet...
Nu er det ikke alle der sutter på en router fra sin isp! Jeg tør ikke regne på hvad mit setup koster mig om året og det gør jeg ikke fordi jeg har et hjem som er afhængig af at alt er online … men jeg kan love dig for at jeg er igang med at revurdere om det er et behov jeg har, eller om jeg bare skal i Elgiganten og købe mig en billig router, som jeg så kan slukke mellem 24 og 05 …
Mange bække små gør en stor å!
Af Supergris
#345194
JLPFLD skrev: 9. sep 2022, 15:18
Supergris skrev: 6. sep 2022, 18:31 Ment som en joke?
Det er nok ikke lige det sted, der kan betale sig at forsøge at spare!
Hvis man betaler i tusindvis af kroner for udstyr, så ville det da være synd ikke at bruge det; hvilken glæde har man af elektronik, der ikke bliver brugt?
Hold nu op en forkælet holdning! Betaler mor og far din regning, eller har du nået en alder hvor du selv skal betale for dig selv og dine børn?

På min adresse er der tre drenge (12-17 år) som alle syntes det er pissesjovt at spille ps5 og se 2-3 timers YouTube. Når jeg stiller regnestykket op for dem, er deres holdning mere ansvarlig end den du udtrykker 🤮
Hvis du nu lige gad at sætte dig ind i, hvad tråden egentlig drejer sig om, og hvad det var, jeg svarede på, inden du begynder at blive personlig, og samtidig udstille din mangel på pli og muligvis intelligens, ville du måske komme frem til, at mit svar møntede sig på brugen af TV og streaming, IKKE brugen af spillekonsoller eller gamer-PCer, der sluger væsentlig mere strøm, som sagtens kan komme op på et anseeligt beløb, hvis der er flere af slagsen i hjemmet...

At kalde folk for forkælede fordi de godt kan lide at se en god film eller serie, betalt med penge de selv har tjent, lyder meget søgt i min optik!

Hvis du prøvede at regne på, hvor meget et TV med en Nvidia Shield TV eller Apple TV egentlig brugte af strøm, så tror jeg du vil se, det ikke koster mere end få kroner om dagen, selv ved heftig brug, så kald mig bare forkælet; jeg hverken ryger, drikker eller har andre dyre vaner.
Måske du skal holde igen med den dyre rødvin?

JLPFLD hvis du slukker din router om natten, vil det med de elpriser vi har i dag, spare i omegnen af en krone pr. døgn, så i den henseende har du ret i, at mange bække små... Snakker vi standby, er det en helt anden snak, hvor det drejer sig om ører i stedet for kroner...

NEJ, med hensyn til TV-brug, så snakker jeg ikke standby, men hvis jeg selv betaler, så rager det ikke dig, hvordan jeg prioriterer!
Som jeg skriver, så er det blot et spørgsmål om at benytte det rette udstyr.
I stedet for f.eks. at benytte en konsol som streamer, så brug en desideret streamer eller selve smart-TVet, så er udgiften på ingen måde slem, synes jeg.
At kalde en voksen mand en møgunge, synes jeg er komisk.
Jeg kunne sagtens finde på navne at kalde dig noget værre, men så lavt gider jeg ikke synke...

EDIT: Du fortsætter med at synke, og kan åbenbart ikke huske, hvad det var, du selv skrev:
"jeg er igang med at revurdere om det er et behov jeg har, eller om jeg bare skal i Elgiganten og købe mig en billig router, som jeg så kan slukke mellem 24 og 05"

En standard router bruger typisk 20 - 30 watt, og du skrev selv, hvor længe du påregnede at slukke den i døgnet, så kan du selv regne på det!
SLUT fra min side!
Senest rettet af Supergris 9. sep 2022, 21:32, rettet i alt 4 gange.
Af JLPFLD
#345195
Du prøver at henlede opmærksomheden på stand-by forbrug. Jeg er så udmærket klar over hvad pausestrøm koster. Har du læst overskriften? Jeg får lyst til at fortsætte - din forkælet møgunge!
Af JLPFLD
#345197
Supergris skrev: 9. sep 2022, 21:07
En standard router bruger typisk 20 - 30 watt, og du skrev selv, hvor længe du påregnede at slukke den i døgnet, så kan du selv regne på det!
SLUT fra min side!
Det er satme pinligt at der overhovedet er spalteplads til typer som dig … men heldigvis er der!
Af Axlon
#345199
Supergris skrev: 9. sep 2022, 21:07 En standard router bruger typisk 20 - 30 watt, og du skrev selv, hvor længe du påregnede at slukke den i døgnet, så kan du selv regne på det!
En standard router bruger typisk under 10W, og ikke 20-30W.
Steen fra Nørdoteket har haft testet en del wifi router, hvor han også måler strømforbruget, med et ordentligt instrument.

Link indsat efterfølgende til Nørdoteket:
https://youtu.be/dIKmw5XV30o
Senest rettet af Axlon 9. sep 2022, 23:34, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af TBC
#345200
JLPFLD skrev: 9. sep 2022, 15:18
Supergris skrev: 6. sep 2022, 18:31 Ment som en joke?
Det er nok ikke lige det sted, der kan betale sig at forsøge at spare!
Hvis man betaler i tusindvis af kroner for udstyr, så ville det da være synd ikke at bruge det; hvilken glæde har man af elektronik, der ikke bliver brugt?
Hold nu op en forkælet holdning! Betaler mor og far din regning, eller har du nået en alder hvor du selv skal betale for dig selv og dine børn?

På min adresse er der tre drenge (12-17 år) som alle syntes det er pissesjovt at spille ps5 og se 2-3 timers YouTube. Når jeg stiller regnestykket op for dem, er deres holdning mere ansvarlig end den du udtrykker 🤮 [.. snip ..] din forkælet møgunge!
Ro på. Vi kan jo have forskellige prioriteter. Selv har jeg det fuldstændigt som Supergris mht TV, PC og klasse A forstærker, projektor mv. Jeg bruger således langt over 1Kwh i timen når stuealteret er tændt med det hele - Det er simpelthen noget jeg prioriterer - Jeg kommer også til at købe et aftermarket RTX 4090 med større TDP/strømforbrug og ydelse end standardmodellen. Jeg kan så til gengæld fint finde ud af at slukke for lyset, opvaske og vaske på det billigste tidspunkt af døgnet og tænke lidt over hvornår det er mest praktisk at bruge ovnen osv - Som sagt vi har alle vores forskellige prioriteter - Det er fair nok, ikke noget at hidse sig så voldsomt og nedladende over for andre op over.
Supergris skrev: 9. sep 2022, 21:07En standard router bruger typisk 20 - 30 watt, og du skrev selv, hvor længe du påregnede at slukke den i døgnet, så kan du selv regne på det!
Ahh, så er den vist ikke helt "standard", men en af de helt store overkill modeller. Jeg har selv en relativt fornuftig/kraftig router i den bedre ende af "standard-routere" at regne (Asus TUF-AX5400) og den bruger ikke meget mere end 7,5 W når idle og op i nærheden af måske 9 max 10W ved full load og aktiv brug af begge WiFi radioer.

Ved min sidste månedsregning for perioden 01-07-2022 - 31-07-2022, var min gennemsnitlige Kwh pris på 3,97 kr. Med udgangspunkt i det kan jeg således udregne at routeren den måned kostede mig omkring 76 øre om dagen i strøm (svarende til 22,8 kr om måneden, 273 kr om året med udgangspunkt i tilsvarende kWh pris som i Juli måned), at have tændt 24/7.

Jeg har så faktisk yderligere lavet lidt opsætninger i routeren der så skulle spare yderligere lidt strøm, i forhold til hvad den normalt er opgivet og målt af reviewere at skulle bruge, som er det jeg har regnet ud fra i ovenstående. Bl.a. har jeg helt slået 2,4 Ghz Wifi radioen fra, da jeg udelukkende bruger 5.0 Ghz båndet - Yderligere har jeg nedsat transmit power på det aktive 5.0 Ghz WiFi (Routeren er rigeligt kraftig til mine 90 m2 lejlighed) og yderligere skruet ned for både Beacon Interval og DTIM interval - Det sparer så faktisk også strøm i den anden ende, altså ude på selve klientsiden og medvirker til længere idle batteritid på f.eks. telefonen mv trådløse enheder. (Jævnfør https://routerguide.net/dtim-interval-p ... t-setting/)
Af Supergris
#345222
Axlon skrev: 8. sep 2022, 08:01
Supergris skrev: 7. sep 2022, 20:11 Jeg har hørt direkte fra flere elektroingeniører, at al opstart slider på elektronik, da der sker en form for chok (må næsten være elektrochok), som sker hver gang en enhed startes op; nok også derfor man ofte ser, når uheldet er ude, at elektronik går i rødt, netop som man prøver at tænde for det., og sjældent mens det kører...
Det kommer selvfølgelig an på hvordan produktet er designet.
Hvis det er fejldesignet, så det ved opstart overbelaster komponenter, så er det klart det skader, men nu må man jo gå ud fra at de fleste produkter er nogenlunde ordentligt designet.
Og ja det kan godt være at nogle produkter laver en stress belastning under opstart, som svarer til 10min normal drift.
Så nu har du også hørt at det ikke passer fra andre elektroingeniører ;)
Paul McGowan fra PS Audio er en af de, som jeg har hørt sige det.
Han fortalte en historie, hvor de havde konstrueret en forstærker uden en decideret tænd/sluk knap, som han fik vældig kritik for.
Han forsvarede sig med, at moderne elektronik ikke har brug for den, da det er konstrueret til at stå i standby og levetiden forbedres, da strømforsyningen kun kan tåle et vist antal opstarter.
Af bromberg
#345226
I vores husstand er vores tv forbrug uændret, men dog er vi langt mere opmærksomme på stand-by strøm og generelle brug. Vi ligger med et forbrug på 20% mindre end sidste år i gennemsnit pr mdr, så lidt kan omtanke da gøre.
For mig er det mest drastiske at jeg efterhånden har slukket mit Plex bibliotek, alt er snart tilgængelige på en af de tjenester vi har, så det er da 5 harddiske og en imac der ikke står tændt hele tiden.
Men ellers er det sgu svært i et hus med 7 beboere, der skal bruges noget vask og tørre 24/7 mere eller mindre
Af claus64
#345334
Ser det samme i TV men har virkelig arbejdet på min standby strøm.

På mit lille hjemmekontor havde jeg et standby forbrug på 16 watt. Det er en monitor, en PC oplader der var always on, og et gammelt B&O anlæg. Med en gennemsnitlig strømpris på 6 DKK inkl afgifter og moms, blev det alligvel til 840 DKK om året, i et rum.

I mit køkken har jeg højtalere, en sub (som alene bruger 10 watt i standby, og 14 watt når jeg hører radio) en lille forstærker med tilsluttet Chromecast Audio og en Google Home enhed. Det målte jeg til 18 watt i standby funktion = 946 DKK om året.

Et 50" Panasonic TV, også i køkken, med en dertil hørende Shield ligger på 12 watt i standby = 630 DKK om året.

I min stue er den helt gal med Subwoofer i standby - den bruger over 30 watt (kan selvfølgelig slukkes bagpå men det fik jeg ikke gjort). Sammen med en Shield, Marantz forstærker og TV, trak jeg omkring 40 watt deroppe. Det blev til 2100 DKK.


NU har jeg så brugt forår og sommer på at gøre meget mere ud af mit Home Assistant sytem der kører på en Raspberry.
Så hvert rum har nu en Zigbee afbryder, der er sat op med automations. Hver morgen tænder mit udstyr i køkken kl 6,30 og slukker automatisk når jeg forlader hytten. Det samme med TV i køkken.

I stuen har jeg sat automation op, der tænder for TV/SUB/Forstærker, når jeg klikker på min Harmony remote. Det slukker automatisk igen når der ikke har været strøm på TV i 20 min.

Og sådan har jeg lavet forskellige automationer til hvert rum, der passer til den måde jeg bruger det på. Har cuttet omkring 30-40% pr måned på mit elforbrug siden jeg gik i gang i påsken.
Har også lavet en "Kill all" knap i min entre, der kan slukke alle mine tilsluttede ting på en gang, hvis jeg skal hurtigt ud af døren.

For mig er det et godt hyggeprojekt at lege med, samtidig med jeg sparer lidt kroner her og der!

Har ikke testet mine to routers endnu, men det kommer i weekenden.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#345336
Det er smart med disse automatiseringer og ud fra min sparsomme erfaring med at bygge 'smart home' så synes jeg også, at det er her det for alvor bliver smart. Det er da meget sjovt manuelt at kunne styre lys fra telefon, ur og stemmekommandoer, men det er mere nyttigt at sætte enheder til f.eks. automatisk at slukke, når alle har forladt huset, eller at sætte lyset i stuen til at tænde lidt før solnedgang, der jo varierer henover året.

Jeg er meget spændt på de nye muligheder, som Matter åbner for her senere på året.

Det kunne være vi skulle få målt standbyforbrug igennem på vores enheder herhjemme. Selvom EU har relativt strenge krav på området, så kan diverse producenter jo komme ud over det på forskellig vis, desværre.
Af claus64
#345338
Jeg er også lidt vild med det :D Jeg har altid interesseret mig for elektronik, men har aldrig rigtigt roddet med software, så med det her projekt har jeg også lært lidt i forhold til kodning og sådan - og fået elektronik og software til at spille sammen.
Det er også ret lækkert at man med Home Assistant kan få stort set alt til at spille sammen - jeg har Ikea gardiner, no name relæer, dørsensorer fra Aqara og alt muligt andet sat sammen. Og virkelig fedt jeg også kan tilgå eksempelvis WebOS fra LG via Home Assistant. Så hvis der går en ind i min indkørsel, så får jeg en tekstbesked på mit TV omkring det. Mine overvågningskameraer er også integreret i systemet.

Og så er det også lækkert at jeg i én app kan styre robotstøvsuger, TV fra forskellige fabrikanter, IKEA lys og gardiner osv osv.

Det skal lige siges at jeg bruger et gammelt "sparometer" (flot navn) til at måle mit forbrug, som nogle siger måske ikke er helt præcis i sine målinger.
Af claus64
#345339
Matter har jeg også ventet på - og det bliver lidt interessant for mig at se om det kommer til at udradere mit Home Assistant setup, eller om jeg alligevel har flere friheder der :)