Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af coffee
#343487
Jeg oplever irriterende underlægningsmusik på serien WestWorld. Det er der hele tiden, også når der er dialog. Det driver mig til vandvid at det er der. Er der andre der oplever det samme? Jeg har prøvet at google og fandt en tråd på Reddit hvor andre osse oplever det. Jeg ser HBO på min Apple TV boks. Jeg ved ikke om det kunne være noget med indstillingerne jeg skal kigge på.

Mvh Michael
Af coffee
#343503
Jeg genstarter altid, da jeg ikke har noget der står på standby. Har du prøvet om du får konstant underlægningsmusik? Hvis du altså har HBO?
Af lkodk
#343504
Har lige testet med sæson 1 afsnit 1, og her oplever jeg ingen problemer.
Har du et specifikt afsnit? Så tester jeg gerne igen.
Af coffee
#343508
Jeg mener ikke der var noget i sæson 1 og 2, men 3 og 4 som jeg lige er begyndt på. Der er i hvertfald på afsnit 1 i sæson 4.
Jeg er spændt på om du oplever konstant underlægningsmusik.
Af lkodk
#343510
Jeg har nu testet med 1. afnist i sæson 4
Jeg hoppede lidt rundt i afsnittet (vil ikke have spoilere :) ) Jeg fokuserede på scener med forskellige dialoger.
Det er på ATV4K 1.gen.

Jeg prøvede først som jeg normalt ville se den, med lyden ud via min 5.1 surround receiver.
Her kunne jeg konkludere at baggrunds musik/lyd fungerede som normalt, og ikke forstyrrede dialogen.

Så prøvede jeg at køre lyden via tv. Her var det noget anderledes.
Baggrunds musik/lyd var en del højere, men jeg kunne fortsat høre dialogen ganske ok, selvom musikken stjal mere fokus.

Så prøvede jeg at slå Atmos og "Smart-Sound" tilstand fra på mit LG oled.
Og så blev det godt nok svært at høre dialogen. Der stjal musikken godt nok det hele.
Specielt i en scene ca. 35-36 minutter inde.
Men da jeg skiftede tilbage mit 5.1 system, så var musikken næsten væk, og dialogen meget tydelig.
Af coffee
#343512
Tak fordi du gad prøve :-)

Jeg skal lige høre dig om der var underlægningsmusik hele tiden i mere eller mindre grad, eller der udelukket var tale. Jeg er godt klar over, at der er musik engang i mellem, men det jeg oplever, virker ikke normalt. Jeg får min lyd gennem min Canton soundbase...jeg har ikke oplevet det andre steder end WW. Nu vil jeg prøve at få set afsnit 2 i sæson 4
Af lkodk
#343515
Det var da så lidt :)

Ja, mere eller mindre hele tiden. Der er scener med primært dialog, hvor musikken ligesom forsvinder undervejs i scenen, men ellers ja, så er der meget underlægningsmusik.

Men nu checkede jeg lige med sæson 1 episode 2, og sad og skippede igennem forskellige scener med lyden på mit tv, og der er mit indtryk det samme. Der synes jeg også der er underlægningsmusik stort set hele tiden, men slet slet ikke så høj og dominerende som i sæson 4.

Jeg tjekkede så lige med et par andre serier jeg har gang i, på samme måde og skippe rundt mellem scener primært med dialog, og fandt jeg ikke rigtigt noget underlægningsmusik, med mindre det var rigtigt spændende naturligvis :)

Så det er måske et bestemt udtryk de går efter i WW, som har taget noget overhånd i sæson 4
Af coffee
#343523
Hvis det er et specielt udtryk de går efter, håber jeg ikke der er nogen der blir inspireret. Der er en scene i episode 2 i sæson 4 hvor Ed Harris spiller golf....ingen musik et kort øjeblik...hvor var det bare dejligt.
Jeg prøvede osse at køre lyden ud af mit fjernsyn. Det var samme oplevelse, men hold da kæft hvor var lyden ringe i forhold til min soundbase...det var meget hult og uden liv.
Af jkn789
#343609
Har lige set de to første afsnit af Westworld og ja der er underlægningsmusik på under dialoger men det er stemningsmusik for at understrege scenen og synes på ingen måde det forstyrrer eller er for højt i forhold til dialog.
så det via Apple tv og mit surround anlæg.
Af coffee
#343692
Jeg har altså svært ved at forlig mig med den underlægningsmusik...Personligt synes jeg ikke der er et behov og det er jo næsten konstant, osse hvor der ikke sker noget. Jeg har bare ikke oplevet det i dette omfang før. Det er en rigtig fed serie, bortset fra dette.