29. apr 2022, 18:24
#342129
aalb1970 skrev: ↑29. apr 2022, 09:17 @TBC:Ja, det lyder til at vi er uenige - Og det er fair nok. Hvad jeg for min part dog ikke forstår er at man kan tale et i 99% af tilfældene altovervejende og overmåde positivt aspekt, som VRR jo vitterligt er, så meget ned når der i min bog i den grad er grund til at fejre alt det positive VRR kan tilbyde og det at det nu i det mindste delvist er kommet til konsollen. Er VRR implementeret korrekt, vil de jo i langt langt de fleste af tilfældene netop forbedrer de aspekter de angiver som potentielle problemer i 1 og 4 og det man vinder af fordele KRAFTIGT overskygger de trade-offs du beskriver i 2 og 3 (Man kan endog bruge HGiG i stedet for Dolby Vision og få bedre resultat ud af det). Jeg udtaler mig for så vidt ikke specifikt om XBox's VRR, jeg ved ikke om eller hvilke mangler den måtte have i forhold til hvad jeg kender fra PC, ud over at jeg fra data ved at den har større VRR range, men jeg har ikke selv konsol af den ene eller anden slags, men PC, hvilket er det udgangspunktet jeg udtaler mig fra. Det jeg så både frustreres og som "retning" "skræmmes/ærgres" over ved nærværende PS5 implementering, er at det ikke er tilgængeligt i alle spil og det skal kurateres og bestemmes for brugeren af andre end brugeren selv. Der ud er der så det nævnte med range i nuværende implementering, som er relativt begrænset, hvilket er ærgerligt. Og i lyset af disse to aspekter finder jeg det så særdeles besynderligt at høre det fremhævet som et eksempel på den bedst tænkelige VRR implementering, når der som sådan snarere er tale om egentlige mangler [d.d.] - Men nu er det jo første implementering, så der er jo stadig håb for forbedringer og håb om at der kommer endnu mere at fejre fremover. F.eks. burde det med samme grundlæggende arkitektur som AMD's GPUer og en Xbox jo sagtens kunne lade sig gøre at VRR range udvides i fremtiden, for at tage et konkret eksempel. Det jeg er ærgerlig over mht. nærværende implementering hører for det kuraterede aspekts vedkommende til samme kategori, kritik og bekymring, som når jeg og andre f.eks ikke synes om at det er Sony der bestemmer hvilke indstillinger man kan lave på sit TV eller når Apple sætter begrænsninger for hvad brugeren kan udnytte en NFC til i deres telefoner. Jeg fortrækker som forbruger at have frit valg og brugerkontrol over sagerne og det er så også grundene til at jeg har svært ved at se at denne imho fortsat mangelfulde implementering skulle være et eksempel på en bedre implementering. Er man en af de få uheldige der oplever deciderede problemer med VRR (noget jeg aldrig selv har oplevet eller hørt om nogle i min omgangskreds opleve, heller ikke dem der ejer en XSX) eller har man et LCD TV med zonestyring og det samlede oplevelsesregnskab går i retning af at undvære fordelene forbundet med VRR til gengæld for bedre kontrast og dybere farver på en zonestyret skræm, så kan man jo for helvede slå det fra på tværs af både PC, XBox og PS5. Dét er brugerkontrol og frit valg - Dét er jeg stor tilhænger af, jeg ønsker at kunne tage kontrollen over hvilke spil jeg vil spille i fuld og frit VRR (hvilket for mit vedkommende er dem alle), ikke at andre tager valget for mig.
Vi må nok bare konstatere, at vi er uenige.
Jeg forstår ikke, at du gider bruge så meget krudt på at overbevise dig selv og andre om, at Microsofts VRR lock er helt uproblematisk, når VRR kan resultere i utilsigtede sideeffekter:
1) Øget input-lag i spil (60 Hz titler med V-sync/framerate cap)
2) Hævet sortniveau (gælder alle skærme, også OLED)
3) Kompatibilitetsproblemer med Dolby Vision og 120 Hz (Der er endda en disclaimer direkte i Xbox konsollens systemmenu!)
4) Potentielle problemer med ekstra stutter og spil, der ikke vil starte
Du har sikkert ret i, at det i de fleste tilfælde ikke giver de store problemer, at VRR forceres. Men jeg forstår ikke, at du kan være imod Sonys implementering og være så hårdnakket tilhænger af Microsofts implementering. Hvorfor synes du, at det er en dårlig idé at give brugeren muligheden for, at VRR kun aktiveres i understøttede spil, så utilsigtede sideeffekter undgås? Det giver ikke mening for mig.
Senest rettet af TBC 29. apr 2022, 19:59, rettet i alt 1 gang.
PC: 7800X3D,RTX 4090 Gigabyte GAMING OC, 32GB@6K/CL30, LG CX
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K