Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#341697
lennon skrev: 16. apr 2022, 11:07 Fordomme og principper spænder ofte ben for gode oplevelser . Kæden hopper helt af,når man indskrænket hater så meget, at man for guds skyld ikke vil eje Apple/android/Tesla/YouSee osv osv
Til tros for man abselut ingen erfaring har med produktet.
#341700
Jeg begyndte at rode og lære lidt engang for 10-15 år siden, havde EyeOne og HCFR software mener jeg.
Bantam herinde, Otto? var også en som bidrog med viden og erfaring engang. Jeg stoppede så læring for en del år siden. Erfaring er nok det samme, læring af nye værktøjer er så det jeg ikke har mere.

Jeg synes stadig af erfaring man skal have øjne for disse detaljer, og ingen i omgangskreds, eller nogen familie medlemmer forstod min interesse, udover mit faglige arbejde indenfor grafisk branche dækkede monitors i det daglige. TV var dem helt uforståeligt, de kendte dog knapperne på deres tv de kunne indstille med 8-) .

Jeg tror stadig at det gælder for en lille procentdel at være af værdi, og for den store målgruppe bare et PR stunt som elektronik forretninger kan tjene lidt ekstra på , på kort arbejdstid :)
Kunden kan dårligt se forskel fra egne indstilling til den de får fra Power/Elgiganten.

Men jo, har man ingen erfaring, så er tv-kalibrering.dk sikkert det rette sted at få hjælpen og jeg synes egentlig ikke prisen fra idag (direkte køb) og fra dengang der var en anden forum ekspert(Otto) som kørte ud til folk, den pris er tæt på ens? Så tror ingen tjener en formue, når kørsel i hele DK, timer forbrugt og udstyr købt, og så den faglige erfaring/ekspertviden man køber skal gøres op i penge.
Man er i den sidste ende den som skal se på det, og ikke alle andre som mener det ikke gør nogen forskel, så individuelt håndteret :)
#341722
visca blaugrana skrev:jeg har blot et simpelt spoergsmaal @Allo, hvilken erfaring har du med TV kalibrering (udover din holdning)?
kalibreret Sony AF8, totalskadet og erstattet af Sony AJ80 (ikke kalibreret)

kalibreret LG C9 vs. ikke-kalibreret C1
#341724
allo skrev: 17. apr 2022, 11:47
visca blaugrana skrev:jeg har blot et simpelt spoergsmaal @Allo, hvilken erfaring har du med TV kalibrering (udover din holdning)?
kalibreret Sony AF8, totalskadet og erstattet af Sony AJ80 (ikke kalibreret)

kalibreret LG C9 vs. ikke-kalibreret C1
Kan du løfte sløret for af hvem eller hvor den kalibrering er udført ?
#341729
Blackspot4200 skrev: 17. apr 2022, 12:39
allo skrev: 17. apr 2022, 11:47
visca blaugrana skrev:jeg har blot et simpelt spoergsmaal @Allo, hvilken erfaring har du med TV kalibrering (udover din holdning)?
kalibreret Sony AF8, totalskadet og erstattet af Sony AJ80 (ikke kalibreret)

kalibreret LG C9 vs. ikke-kalibreret C1
Kan du løfte sløret for af hvem eller hvor den kalibrering er udført ?
Af ren nysgerrighed hvorledes er det så relevant for debatten hvem der har kalibreret Allos skærme?
#341730
bendix skrev: 17. apr 2022, 18:51
Blackspot4200 skrev: 17. apr 2022, 12:39
allo skrev: 17. apr 2022, 11:47

kalibreret Sony AF8, totalskadet og erstattet af Sony AJ80 (ikke kalibreret)

kalibreret LG C9 vs. ikke-kalibreret C1
Kan du løfte sløret for af hvem eller hvor den kalibrering er udført ?
Af ren nysgerrighed hvorledes er det så relevant for debatten hvem der har kalibreret Allos skærme?
Det er meget relevant syntes jeg, der har og er formodentlig stadig stor forskel på hvordan de forskellige forhandlere laver den her kalibrering, eller om der er tale om en privatperson, ligeledes også ret relevant hvilket udstyr + software der er brugt.
#341732
Jeg plejer som mange andre, at finde kalibrerings- indstilling på nettet, her kommer man langt. Flatpanels og Rtings test settings har jeg brugt tidligere, og det har fungeret rigtig godt. Enig i, at de indbygget kalibreringer er ret præcise i dag, hvis vi snakker om filmmaker og movie profilerne. Så for de fleste vil det ikke være nødvendigt med ekstra betalt kalibrering. Den alm. tv seer vil kunne se forskel.

Min egen perfektionisme....
Mit QN95A 65" tv, trænger til en farve / hvid balance kalibrering, men har ikke kunne finde noget godt og gennemført på nettet. Rtings har haft fat i QN90A, men jeg ved ikke om jeg kan bruge samme settings?
Filmmaker og Movie profilerne er som sagt ret nøjagtige, men trænger stadig til at blive korrigeret en smule.

Jeg ville ikke selv bruger 1000/2000+ kr. for en hjemmekalibrering. Så jeg leder stadig efter gode online settings.
#341738
bbplayer skrev: 18. apr 2022, 09:27
lennon skrev: 17. apr 2022, 23:42 Settings er og bliver "den store pensel” . .
Enig, og det dejlige er, der er SÅ MANGE kombinationer, og folks øjne er altså ofte ikke ens og visuelle oplevelser kan variere :)
Det er nemlig helt rigtigt. Hvis man for eksempel foretrækker den dynamiske indstilling, er der absolut ingen grund til at få kalibreret. Man opnår det mest korrekte billede (målbart) ved en kalibrering, og det er ikke for alle.

Det er dog noget for mig. :)

For mig er det vigtigt at blandt andet, hud-nuancer er rigtige, og det er ikke nemt at ramme manuelt.
#341739
allo skrev: 17. apr 2022, 11:47
visca blaugrana skrev:jeg har blot et simpelt spoergsmaal @Allo, hvilken erfaring har du med TV kalibrering (udover din holdning)?
kalibreret Sony AF8, totalskadet og erstattet af Sony AJ80 (ikke kalibreret)

kalibreret LG C9 vs. ikke-kalibreret C1
er de kalibreret i dit hjem eller pre kalibreret?
#341740
Jeg har lidt svært ved at forstå disse "settings", givet de er fine til at oplyse om hilke ting der bør slås fra, og farve profil, men for at indstille Contrast, Brightness, Sharpness (beklager jeg bor I england så jeg ved ikke hvad de hedder på et dansk TV) vil en simpel kalibrerings disk ALTID være et bedre valg, og hvis man bruger tid på at lede efter indstiller, så burde man også kunne bruge 15 minutter på at indstille disse, det kræver ikke noget synderligt udstyr. dette vil give en langt bedre opsætning en at kopiere nogle indstillinger. "The Calibrator" var rigtig god til at holde din hånd gennem disse for 20 år siden.

Hvis man ikke vil ofre penge på at få det gjort ordenligt, og fred være med det, (det giver doig dog ikke ret til at tilsværte andre der gør, og dem der tilbyder denne service).

Perrsonligt har jeg kalibreret som hobby i omkring 20 år, og brugt flere timer og kr end jeg vil gøre op. og jeg har ALDRIG mødt en der fortrækker et "forkert" billede, der er folk som ikke ser nogen forbedring i begyndelsen, man hvis du ber dem om at se en film kalibreret, og så skifte tilbage efter vil alle (som jeg har mødt skifte tilbage til den kalibrerede profil).