Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#341659
Blackspot4200 skrev: 15. apr 2022, 10:06
Du gør dig simpelthen til talsmand for "alle" og konkluderer at det ingenting er værd, reelt helt uden at ane noget som helst om hvad kunderne har fået ud af det :D Det er fint nok at det ikke er noget for dig, men som du tidligere har gjort, så skærer du bredt over en kam med alle dine finurlige fordomme.

og du bliver ved...(her tænker jeg på dine udtalelser m.m. fra en tidligere tråd - samme emne)

1. lad vær med at lave mine ord om til noget som du tilpasser din egen tankegang for 'som ingen har brug for' og det hvad du har lavet det om til, nemlig 'Du gør dig simpelthen til talsmand for "alle" og konkluderer at det ingenting er værd' er IKKE...DET...SAMME...det er pinligt hvad du har gang i...


2. igen: de få som du og andre som kalibrerer afspejler 100% det som jeg taler om...- se på hvor mange tv der bliver solgt vs. hvor mange der bliver kalibreret (det tal forklarer alt...og DET TAL er en talsmand for 'alle')


3. alle levede et lykkeligt liv uden kalibrering for en tv-generation siden - du må være udmærket klar over det og kan selv svare på hvor mange plasma og LCD tv der blev kalibreret for en tv-generation siden


4. de (fleste, nok 99 ud af 100) kunder som 'bliver meget positivt overraskede' ville 100% kunne nøjes med at indstille tv'et (slå visse ting fra etc.) ud fra div. indstillingerne som man kan finde på nettet (bl.a. her på siden)


5. ingen påstår eller konkluderer at kalibrering er '"værdiløst" ud fra ens egen mavefornemmelse' - du har igen gang i/du bliver ved at laver om på det hvad folk siger til noget helt andet/om til det som passer dig


alle har levet et lykkeligt liv for en tv-generation siden uden at tænke 'kalibrering' og ingen (igen: 'ingen' = kun de færreste) har eller havde brug for det...- det er kun folk som dig (siden at det er en meget god business for dig) og f.eks. POWER (også super god business for dem) som kom frem til at 'HEJ!!! ved du hvad du kan (i skrivende stund) for 1900kr.????? du kan kalibrere dit tv!!!'

- havde ingen talt om det så havde INGEN brug for det ;-)

jeg er 100% med på hvorfor du forsvarer kalibrering...- det er jo det du lever af...

og jeg er også 100% med på hvorfor 3-4 måske 5 her siden vælger at sige 'ja, tak' til en kalibrering og forsvarer dig og hele projektet...- men ingen: igen ('ingen' = kun de færreste) har brug for den...entusiaster fintuner stort set alt og det er helt ok...resten (99 ud af 100) kan lykkeligt leve uden at bruge (i skrivende stund) 1900kr. på nørderier som kalibrering

folk (ALT FOR MANGE) bliver påvirket/brainwashed af reklamer - mere er der ikke i det for 99 ud af 100 mennesker...
#341660
Hold da op, du brænder for at fraråde en kalibrering.. :D

Hvad i alverden er der galt med at optimere sit udstyr?

På en pladespiller kan du opgradere din nål og opleve et løft i lyden. Det er vel accepteret af dig.

Hvorfor må man ikke opgradere sin skræm med en kalibrering, og opleve et løft i billedekvalitet?
Det er hævet over enhver tvivl at det forbedrer billedet og dermed oplevelsen. Du kan så hævde at forskellen er marginal, men den er der.

Forstår ikke dit korstog, lad dog hver enkelt bedømme om det er investeringen værd, som med alt andet i A/V- verdenen. :)
#341661
Jeg er enig i at det efterhånden ikke er aktuelt med en hjemme kalibrering. Jeg har fået pro kalibreret 2 TV igennem tiden, et Samsung og et Pioneer. Dengang var der forskel da der ikke fandtes mere præcise forud indstillinger men nu? Nej.

Benytter man flatpanels indstillinger her feks kommer man rigtig langt, og det er tydeligt på kurven i anmeldelser hvad der evt mangler. Bemærk også at der kalibreres efter lysforhold, for at få det bedste ud af resultatet kræver det at du mørklægger din stue totalt hvis det skal være præcist.
Skal det ikke være præcist, ja så laver man en ISF bright med kalibrering deri, men så er det jo stadig ikke præcist, vel?

Jeg mener selv jeg er billede entusiast men de sidste 5% er ikke i nærheden af hvad en kalibrering gav engang, der er simpelthen sket for meget. Hvis pengene brænder i lommmen kam man evt købe et Panasonic TV istedetfor, de er en my mere præcise end LG ud af boksen.

Og så tror jeg det er svært at sortere i brugbare svar, hvis anbefalingerne kommer fra personer der har økonomisk interesse i at skabe behov for et produkt. Der skal man nok søge råd fra folk der ikke har økonomiske interesser.
Senest rettet af bendix 15. apr 2022, 12:46, rettet i alt 1 gang.
#341662
allo skrev: 15. apr 2022, 11:59
Blackspot4200 skrev: 15. apr 2022, 10:06
Du gør dig simpelthen til talsmand for "alle" og konkluderer at det ingenting er værd, reelt helt uden at ane noget som helst om hvad kunderne har fået ud af det :D Det er fint nok at det ikke er noget for dig, men som du tidligere har gjort, så skærer du bredt over en kam med alle dine finurlige fordomme.

og du bliver ved...(her tænker jeg på dine udtalelser m.m. fra en tidligere tråd - samme emne)

1. lad vær med at lave mine ord om til noget som du tilpasser din egen tankegang for 'som ingen har brug for' og det hvad du har lavet det om til, nemlig 'Du gør dig simpelthen til talsmand for "alle" og konkluderer at det ingenting er værd' er IKKE...DET...SAMME...det er pinligt hvad du har gang i...


2. igen: de få som du og andre som kalibrerer afspejler 100% det som jeg taler om...- se på hvor mange tv der bliver solgt vs. hvor mange der bliver kalibreret (det tal forklarer alt...og DET TAL er en talsmand for 'alle')


3. alle levede et lykkeligt liv uden kalibrering for en tv-generation siden - du må være udmærket klar over det og kan selv svare på hvor mange plasma og LCD tv der blev kalibreret for en tv-generation siden


4. de (fleste, nok 99 ud af 100) kunder som 'bliver meget positivt overraskede' ville 100% kunne nøjes med at indstille tv'et (slå visse ting fra etc.) ud fra div. indstillingerne som man kan finde på nettet (bl.a. her på siden)


5. ingen påstår eller konkluderer at kalibrering er '"værdiløst" ud fra ens egen mavefornemmelse' - du har igen gang i/du bliver ved at laver om på det hvad folk siger til noget helt andet/om til det som passer dig


alle har levet et lykkeligt liv for en tv-generation siden uden at tænke 'kalibrering' og ingen (igen: 'ingen' = kun de færreste) har eller havde brug for det...- det er kun folk som dig (siden at det er en meget god business for dig) og f.eks. POWER (også super god business for dem) som kom frem til at 'HEJ!!! ved du hvad du kan (i skrivende stund) for 1900kr.????? du kan kalibrere dit tv!!!'

- havde ingen talt om det så havde INGEN brug for det ;-)

jeg er 100% med på hvorfor du forsvarer kalibrering...- det er jo det du lever af...

og jeg er også 100% med på hvorfor 3-4 måske 5 her siden vælger at sige 'ja, tak' til en kalibrering og forsvarer dig og hele projektet...- men ingen: igen ('ingen' = kun de færreste) har brug for den...entusiaster fintuner stort set alt og det er helt ok...resten (99 ud af 100) kan lykkeligt leve uden at bruge (i skrivende stund) 1900kr. på nørderier som kalibrering

folk (ALT FOR MANGE) bliver påvirket/brainwashed af reklamer - mere er der ikke i det for 99 ud af 100 mennesker...
Undskyld mig, men du opfører dig egentlig som et sølle og indebrændt menneske. Jeg kan ikke se din agenda, med mindre du har et udestående med ejeren af tv kalibrering. Jeg har da aldrig set nogen have så ondt i r…. af, at der udbydes en service til forbedring af billedgengivelse.
Din påstand omkring manglende kalibrering af tidligere tv generationer, den holder jo heller ikke stik. Jeg kan jo blot nævne navnet Otto, og de fleste plasmaentusiaster ved hvem jeg taler om. Hvis kalibrering ikke var nødvendig for maksimal ydelse, er det utroligt, at Flatpanels ved tests bruger tid på dette. At det i din verden blot er en ligegyldig parantes, er vel kun et udtryk for, at finesserne i dit liv er ligegyldige.
En kalibrering, uanset produkttype, trækker det optimale potentiale ud af produktet. I andre sammenhænge kalder vi det ikke kalibrering, men tilkøb af ekstraudstyr, der løfter ydelsen.
Det er muligt, at mange lever lykkeligt med tingene i “fabrikstilstand”, og det gør de sikkert også med andet end tv. Kan jeg forstå det, næ egentlig ikke, men jeg er fuldstændig ligeglad, og det burde du også være.
Set i lyset af, hvad der kan købes af udstyr til forbedring af ydelsen (gælder nærmest alt), undrer det mig, at dit korstog stopper ved tv kalibrering.
#341663
bendix skrev: 15. apr 2022, 12:42 Jeg er enig i at det efterhånden ikke er aktuelt med en hjemme kalibrering. Jeg har fået pro kalibreret 2 TV igennem tiden, et Samsung og et Pioneer. Dengang var der forskel da der ikke fandtes mere præcise forud indstillinger men nu? Nej.

Benytter man flatpanels indstillinger her feks kommer man rigtig langt, og det er tydeligt på kurven i anmeldelser hvad der evt mangler. Bemærk også at det kalibreres efter lysforhold, for at få det bedste ud af resultatet kræver det at du mørklægger din stue totalt hvis det skal være præcist.
Skal det ikke være præcist, ja så laver man en ISF bright, men så er det jo stadig ikke præcist, vel?

Jeg mener selv jeg er billede entusiast men de sidste 5% er ikke i nærheden af hvad en kalibrering gav engang, der er simpelthen sket for meget. Hvis pengene brænder i lommmen kam man evt købe et Panasonic TV istedetfor, de er en my mere præcise end LG ud af boksen.

Og så tror jeg det er svært at sortere i brugbare svar, hvis anbefalingerne kommer fra personer der har økonomisk interesse i at skabe behov for et produkt. Der skal man nok søge råd fra folk der ikke har økonomiske interesser.
Det er ikke virkeligheden, at tro, at Flatpanels indstillinger eller andres på en given kalibreret model passer på alle modeller.
Den påstand kan jeg heldigvis underbygge, endda med beviser på en kalibrering af en Sony ZD9. Her var før min kalibrering, brugt kalibreret indstillinger af samme model, hvor det kalibreret resultat viste overmættede farver. Var det noget der sprang i øjnene før kalibreringen, næ egentlig ikke, men det var det så efter kalibreringen.
#341664
Jeg tror du misforstår mit indlæg- eller også var jeg ikke tydelig nok. De indstillinger flatpanels viser i deres anmeldelser kan alle bruge. Men havde man en kalibrerings rapport. Så ja, det kan ikke kopieres, for som du rigtigt skriver så er alle paneler forskellige. Men der er vi ude i hvidbalancen og deres under håndtag. Ikke i de overordnede håndtag som beskrives i anmeldelserne.

Og så vil jeg lige tilføje at den store forskel mange kunder oplever skyldes at der ikke er rørt ved billedet inden kalibrering, så er der selvfølgelig en enorm forskel. Benytter man derimod de anbefalede indstillinger og slår ECO mode fra. Ja så er forandringen minimal efter kalibrering. Specielt i dagslys/oplyst stue.
#341668
Pede8000 skrev:Hold da op, du brænder for at fraråde en kalibrering.. :D

Hvad i alverden er der galt med at optimere sit udstyr?

På en pladespiller kan du opgradere din nål og opleve et løft i lyden. Det er vel accepteret af dig.

Hvorfor må man ikke opgradere sin skræm med en kalibrering, og opleve et løft i billedekvalitet?
Det er hævet over enhver tvivl at det forbedrer billedet og dermed oplevelsen. Du kan så hævde at forskellen er marginal, men den er der.

Forstår ikke dit korstog, lad dog hver enkelt bedømme om det er investeringen værd, som med alt andet i A/V- verdenen. :)
jeg - lige som du og andre svarer på OP's spørgsmål og uddyber/forklarer mine svar

det er så maget til grin at folk som bl.a. du bliver ved med at twiste og dreje andres (i dette tilfælde: mine) ord...
vis mig HVOR jeg siger at folk IKKE MÅ gør hvad de har lyst til med deres udstyr?

intet korstog her - blot 1900 årsager til IKKE at kalibrere et tv
Senest rettet af allo 15. apr 2022, 14:21, rettet i alt 1 gang.
#341669
allo skrev: 15. apr 2022, 13:19
Pede8000 skrev:Hold da op, du brænder for at fraråde en kalibrering.. :D

Hvad i alverden er der galt med at optimere sit udstyr?

På en pladespiller kan du opgradere din nål og opleve et løft i lyden. Det er vel accepteret af dig.

Hvorfor må man ikke opgradere sin skræm med en kalibrering, og opleve et løft i billedekvalitet?
Det er hævet over enhver tvivl at det forbedrer billedet og dermed oplevelsen. Du kan så hævde at forskellen er marginal, men den er der.

Forstår ikke dit korstog, lad dog hver enkelt bedømme om det er investeringen værd, som med alt andet i A/V- verdenen. :)
jeg - lige som du og andre svarer på OP's spørgsmål og uddyber/forklarer mine svar

det er så maget til grin at folk som du bliver ved med at twiste og dreje andres ord...
vis mig HVOR jeg siger at folk IKKE MÅ gør hvad de har lyst til med deres udstyr?

intet korstog her - blot 1900 årsager til IKKE at kalibrere et tv
Pudsigt hvordan alle omkring dig fordrejer dine ord, måske du skulle vende blikket lidt indad og tænke over hvordan du formulerer dig.

Uanset hvad så bliver vi nok aldrig enige og ja det er skam korrekt at jeg har økonomisk interesse i kalibrering, men uagtet det, så har jeg en del kunder som har været glade for det udførte arbejde, hvilket de har udtrykt både på trustpilot og anmeldelser på min FB side, så de har i hvert fald fået noget positivt ud af det :)

Så kan vi diskutere i en evighed hvor meget de selv kunne have gjort og så videre, det er alt for mange nuancer i det her, til at stille det så firkantet op, det er fint at du har 1900 grunde til at ikke at gøre det, jeg kender til lidt over 1600 tilfælde hvor det forholdt sig modsat.
#341670
MigSelv skrev: 15. apr 2022, 12:44 Undskyld mig, men du opfører dig egentlig som et sølle og indebrændt menneske. Jeg kan ikke se din agenda, med mindre du har et udestående med ejeren af tv kalibrering. Jeg har da aldrig set nogen have så ondt i r…. af, at der udbydes en service til forbedring af billedgengivelse.
Din påstand omkring manglende kalibrering af tidligere tv generationer, den holder jo heller ikke stik. Jeg kan jo blot nævne navnet Otto, og de fleste plasmaentusiaster ved hvem jeg taler om. Hvis kalibrering ikke var nødvendig for maksimal ydelse, er det utroligt, at Flatpanels ved tests bruger tid på dette. At det i din verden blot er en ligegyldig parantes, er vel kun et udtryk for, at finesserne i dit liv er ligegyldige.
En kalibrering, uanset produkttype, trækker det optimale potentiale ud af produktet. I andre sammenhænge kalder vi det ikke kalibrering, men tilkøb af ekstraudstyr, der løfter ydelsen.
Det er muligt, at mange lever lykkeligt med tingene i “fabrikstilstand”, og det gør de sikkert også med andet end tv. Kan jeg forstå det, næ egentlig ikke, men jeg er fuldstændig ligeglad, og det burde du også være.
Set i lyset af, hvad der kan købes af udstyr til forbedring af ydelsen (gælder nærmest alt), undrer det mig, at dit korstog stopper ved tv kalibrering.

du hører med til de meget få (her på siden og i den virkelige verden) som udnytter/benytter sig af denne kalibrerings-mulighed - jeg har min egen mening til emnet og den er 180 anderledes mht. hvordan du ser på det - dette gør mig på ingen måde 'opfører dig egentlig som et sølle og indebrændt menneske' - jeg opfører mig helt normalt - og det uden at overdrive, uden at lave om på andre udtalelser og uden at opføre mig som en lille fornærmet pige som f.eks. du gør

hvis du ikke kan tåle andres meninger så se venligst bort fra andres svar - fra de svar som ikke passer/svarer til hvad du selv mener og praktiserer

du kan nævne Otto og du kan nævne de 0,1% som har benyttet sig af/udførte kalibreringer vs. antal solgte tv'er - men det gør du ikke da...- da det undergraver hele din sag...

jeg svarer på konkrette spørgsmål og uddyber mine svar/indlæg, du - lige som kalibreringsmanden - laver om på mine ord og prøver på at fremstille mine svar som noget de/jeg ikke er - det er helt ok - det viser blot hvem DU er og ikke hvem JEG er

jeg er helt med på hvorfor du forsvarer kalibrering og Blackspot4200 - men du opfører dig som et lille fornærmet pigebarn med yderst selektiv hørelse - hvilket er jo også helt ok...lige som at det er helt ok at jeg ikke finder kalibrering penge værd/noget som skulle være nødvendigt
Senest rettet af allo 15. apr 2022, 14:11, rettet i alt 1 gang.
#341671
Blackspot4200 skrev: 15. apr 2022, 13:31Pudsigt hvordan alle omkring dig fordrejer dine ord, måske du skulle vende blikket lidt indad og tænke over hvordan du formulerer dig.

Uanset hvad så bliver vi nok aldrig enige og ja det er skam korrekt at jeg har økonomisk interesse i kalibrering, men uagtet det, så har jeg en del kunder som har været glade for det udførte arbejde, hvilket de har udtrykt både på trustpilot og anmeldelser på min FB side, så de har i hvert fald fået noget positivt ud af det :)

Så kan vi diskutere i en evighed hvor meget de selv kunne have gjort og så videre, det er alt for mange nuancer i det her, til at stille det så firkantet op, det er fint at du har 1900 grunde til at ikke at gøre det, jeg kender til lidt over 1600 tilfælde hvor det forholdt sig modsat.

det hele det står sort på hvidt, alle kan se det og det er ikke at tage fejl af at både du og MigSelv har twistet mine svar (og det ikke første gang)

jeg ved hvad jeg siger og jeg ved hvordan jeg formulerer mig (hele vejen igennem)

det er virkelig pinligt fra din side (og også fra MigSelv's side)

igen: jeg sagde IKKE at dine kunder ikke er glade for dit service - jeg sagde at ingen (igen 'ingen' = kun de færreste) HAR BRUG FOR dette service...

så venligst lad vær med at lave om på mine udsagn m.m.

de 1600 tilfælde beviser bedst hvem og hvor meget der er brug for dit service...og det er en del af min pointe som du så flittigt bliver ved med at twiste, lave om på m.m.

der blev solgt knap 600.000 fjernsyn i 2021 - og som sagt: der er ingen grund til at du gør mig '...til talsmand for "alle...' m.m. - det gør tallet som viser udførte kalibreringer vs. solgte enheder (dine 1600 + andres udførte kalibreringer)...det er det bedste bevis i denne sag

jeg ser sagen fra begge sider, for faktum er at jeg ikke har noget imod at folk betaler dyre domme for kalibrering - det må folk selv om...- jeg siger blot at INGEN (igen: 'ingen' = kun de færreste) har brug for det/nogensinde HAVDE BRUG for det/nogensinde FÅR BRUG for det og ar 99 ud af 100 kan leve lykkeligt UDEN at bruge ((i skrivende stund)) 1900kr på en kalibrering
#341674
allo skrev: 15. apr 2022, 13:45
MigSelv skrev: 15. apr 2022, 12:44 Undskyld mig, men du opfører dig egentlig som et sølle og indebrændt menneske. Jeg kan ikke se din agenda, med mindre du har et udestående med ejeren af tv kalibrering. Jeg har da aldrig set nogen have så ondt i r…. af, at der udbydes en service til forbedring af billedgengivelse.
Din påstand omkring manglende kalibrering af tidligere tv generationer, den holder jo heller ikke stik. Jeg kan jo blot nævne navnet Otto, og de fleste plasmaentusiaster ved hvem jeg taler om. Hvis kalibrering ikke var nødvendig for maksimal ydelse, er det utroligt, at Flatpanels ved tests bruger tid på dette. At det i din verden blot er en ligegyldig parantes, er vel kun et udtryk for, at finesserne i dit liv er ligegyldige.
En kalibrering, uanset produkttype, trækker det optimale potentiale ud af produktet. I andre sammenhænge kalder vi det ikke kalibrering, men tilkøb af ekstraudstyr, der løfter ydelsen.
Det er muligt, at mange lever lykkeligt med tingene i “fabrikstilstand”, og det gør de sikkert også med andet end tv. Kan jeg forstå det, næ egentlig ikke, men jeg er fuldstændig ligeglad, og det burde du også være.
Set i lyset af, hvad der kan købes af udstyr til forbedring af ydelsen (gælder nærmest alt), undrer det mig, at dit korstog stopper ved tv kalibrering.

du hører med til de meget få (her på siden og i den virkelige verden) som udnytter/benytter sig af denne kalibrerings-mulighed - jeg har min egen mening til emnet og den er 180 anderledes mht. hvordan du ser på det - dette gør mig på ingen måde 'opfører dig egentlig som et sølle og indebrændt menneske' - jeg opfører mig helt normalt - og det uden at overdrive, uden at lave om på andre udtalelser og uden at opføre mig som en lille fornærmet pige som f.eks. du gør

hvis du ikke kan tåle andres meninger så se venligst bort fra andres svar - fra de svar som ikke passer/svarer til hvad du selv mener og praktiserer

du kan nævne Otto og du kan nævne de 0,1% som har benyttet sig af/udførte kalibreringer vs. antal solgte tv'er - men det gør du ikke da...- da det undergraver hele din sag...

jeg svarer på konkrette spørgsmål og uddyber mine svar/indlæg, du - lige som kalibreringsmanden - laver om på mine ord og prøver på at fremstille mine svar som noget de/jeg ikke er - det er helt ok - det viser blot hvem DU er og ikke hvem JEG er

jeg er helt med på hvorfor du forsvarer kalibrering og Blackspot4200 - men du opfører dig som et lille fornærmet pigebarn med yderst selektiv hørelse - hvilket er jo også helt ok...lige som at det er helt ok at jeg ikke finder kalibrering penge værd/noget som skulle være nødvendigt
Du uddyber på ingen måde dine svar, du har en holdning og tilgang til emnet, der mest af alt minder om et korstog eller heksejagt.
Det er helt fint for mig, at du ikke mener, at en kalibrering er nødvendig eller pengene værd, og der kunne du have ladet den ligge. Men nej, du sidestiller nærmest kalibreringsvirksomheden som uvederhæftig, og i det hele taget en kedelig fremstilling af en seriøs virksomhed.
Jeg opfører mig egentlig ikke som et fornærmet pigebarn, aner ikke hvordan de opfører sig anderledes end et fornærmet drengebarn. Men jeg sidder tilbage med en afsky over, at man fremstiller en privat virksomhed som et svindelforetagende, endda helt grundløst.
Jeg ved heller ikke hvor dine tvangstanker kommer fra, der er ingen der har fordrejet dine ord eller meninger. Hvis du sidder tilbage med den opfattelse, kunne det jo tyde på, at du ikke selv aner hvad du skriver.
Og blot så du ikke går i den tro, så har jeg ingen specifikke interesser i tv kalibrering virksomheden. Jeg har gjort brug af den, endda helt frivilligt, og kan kun anbefale virksomheden. Så hvorfor du er helt med på, at jeg forsvarer virksomheden, det må være noget i din egen fantasi. Men det helt seriøse svar på fordrejede antagelser, er blot, at en fuldstændig useriøs kritik af en forretning kræver et modsvar.
#341675
Jeg har OGSÅ benyttet mig af Ottos evner inden for kalibrering, på to Plasma "back in the day". Det er bestemt ikke noget nyt, og er bestemt ikke blevet mindre værd for mig.

Du skriver flere gange, at ingen BEHØVER kalibrering???

Du har HELT ret i at ingen BEHØVER kalibrering, på samme måde som ingen BEHØVER at bruge mere end 2000,- kr på et TV. Hvis det blot er for at få funktionen, at vise billeder, ud af produktet.

Ingen BEHØVER købe godt udstyr, ingen BEHØVER opgradere eksisterede udstyr, der er så meget man ikke BEHØVER: Pænt tøj, god lyd, god mad, det bedste billede på sit TV. Det koster altsammen mere end det billigste alternativ, der leverer det basale.

Kalibrering er noget der er "nice to have" ikke "need to have", og jeg vil gerne betale et billede der er helt optimeret.

At det langt fra er alle der får kalibreret deres TV, betyder ikke at det værdiløst, blot at folk disponerer deres midler forskelligt. Det gælder i alle livet forhold.

Som med alle investeringer, er det jo vigtigt at afveje udgifter og fordele.
Har man råd til det, vil jeg alle dage anbefale at få kalibreret. (selv om det ikke er noget man BEHØVER for at se billeder på sit TV)
#341677
Alle prioriterer ud fra ønsker og ikke mindst økonomi, men hvad er nødvendigt og pengene værd, det må jo være op til brugeren.
Dyrt eller billigt tv, begge viser et billede.
Dvd eller bluray, begge viser et billede.
Soundbar eller stort surround setup, begge gengiver lyd.
Sådan kan listen blive ved, den er nærmest uudtømmelig.
Hvor kommer kalibrering så ind, i mit tilfælde til optimering af mit tv udstyr, da jeg ønskede et så korrekt billede som muligt. Men da jeg tilsyneladende tilhører 0,1 %, er dette ganske unødvendigt og spild af penge, og firmaet der udfører jobbet har bildt mig ind, at det er nødvendigt. Og ikke nok med det, jeg har i tidligere tråde læst, at prisen for kalibreringen er svindel, og ikke burde koste mere end 350 kr. Et autoværksted må godt tage 800 -1200 kr i timen, en tv kalibrator må ikke tage 1500 - 1900 kr for et besøg. Hvor tiden og udgiften til kørsel ikke må dækkes, indkøbt udstyr må åbenbart heller ikke dækkes, og de omkring 1,5 timers kalibrering må dækkes med 350 kr, for højere pris er svindel.
Og alle de andre penge, jeg har brugt på optimering af mit udstyr, er også unødvendigt, for det gør hovedparten heller ikke. Jamen jeg vil så gerne, ud fra min økonomiske prioritering og formåen, have så god lyd og billede som muligt. Og helt enig, det er ikke et “must have”, men mere “nice to have”. Det allerbedste ved det er, at det i min hverdag giver stor glæde og fornøjelse. Ingen har presset mig, eller fyldt mig med falsk reklame, jeg har selv valgt.