Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#340914
Nu er vi jo flere herinde som har beklaget os over diverse tekniske problemer med V Sport UltraHD, men synes ikke rigtig nogle af os kan få nogle svar. Jeg er også usikker på hvem står bag kanalen efterhånden? Er det Allente? Har også hørt nogle nævnte Nent? Selv modtager jeg den igennem Stofa, som ikke rigtig har kunnet\villet gøre noget.

Vi ser jo jævnligt problemer med lyden som er bagefter eller foran det som sker på banen. Og på det seneste er der skruet gevaldig op for farverne, så græsset ofte er "pang farve" grønt. Hertil aften er der så lige pludselig en grøn streg hele vejen på tværs i bunden af skærmen. Kunne være interessant hvis man kunne få en officiel udtalelse omkring de her tekniske problemer. Forstår ikke hvorfor det skal være så svært bare fordi vi snakker 4K?
#341010
Håber virkeligt også på et svar. Noget nyt som er kommet til, og som jeg kan se lige nu i kampen Manchester United-Tottenham på UHD (via Yousee) er pixeleringer/pulseringer i græsset (det ses ikke på HD-kanalen 3+). Som om bitraten er blevet lavere mere komprimering. Skriften ved eksempelvis scoreboard/tid er også tydeligt takket og ikke så skarpt som på HD-kanalen.

Ufatteligt at de leverer så ringe et produkt. I onsdags fravalgte jeg UHD i storkampen Real Madrid - PSG fordi kvaliteten var så ringe.
#341177
Jeg så formel 1 i går og det en god oplevelse rent farvemæssigt og god billedkvalitet, men lyden af både kommentator og selve løbet er klart lavere end på tv3+
Jeg så fem minutter af Arsenal Liverpool med alt for meget farve på, det så ikke godt ud.
Så så noget superliga fodbold og det så godt ud.
Så jeg tænkte på om der er forskel på hvordan viaplay modtager signalet og om de selv står for superligaen med eget udstyr.
en anden ting er hvordan de forskellige producenter bruger coulorgrade på deres kanaler, jeg så Fa Cup fodbold på kanal 6 og kunne se at det havde en coulorgrade end hvad tv 3 + bruger og spekulerer også om det er samme engelske tv selskab som sender både Premiere Leauge pokal fodbold.
Det er i hvert tydelig forskel på kvaliteten afhængig af hvad der sendes.
#341180
jkn789 skrev: 21. mar 2022, 11:52 en anden ting er hvordan de forskellige producenter bruger coulorgrade på deres kanaler, jeg så Fa Cup fodbold på kanal 6 og kunne se at det havde en coulorgrade end hvad tv 3 + bruger og spekulerer også om det er samme engelske tv selskab som sender både Premiere Leauge pokal fodbold.
Det er i hvert tydelig forskel på kvaliteten afhængig af hvad der sendes.
Det er BBC sport og itv der har rettighederne til FA Cup. Det er Sky Sport og BT Sport der viser Premier League. Og Amazon har også enkelte kampe.
#341185
jkn789 skrev: 21. mar 2022, 11:52 Jeg så formel 1 i går og det en god oplevelse rent farvemæssigt og god billedkvalitet, men lyden af både kommentator og selve løbet er klart lavere end på tv3+
Jeg så fem minutter af Arsenal Liverpool med alt for meget farve på, det så ikke godt ud.
Så så noget superliga fodbold og det så godt ud.
Så jeg tænkte på om der er forskel på hvordan viaplay modtager signalet og om de selv står for superligaen med eget udstyr.
en anden ting er hvordan de forskellige producenter bruger coulorgrade på deres kanaler, jeg så Fa Cup fodbold på kanal 6 og kunne se at det havde en coulorgrade end hvad tv 3 + bruger og spekulerer også om det er samme engelske tv selskab som sender både Premiere Leauge pokal fodbold.
Det er i hvert tydelig forskel på kvaliteten afhængig af hvad der sendes.
Er meget lig hvad jeg oplever. Bortset fra at jeg synes græsset i superliga kampene også er en smule for grønt, men dog ikke så slemt som i nogle af de internationale kampe.
#341187
Ja F1 var rigtig flot på UHD (faktisk også fint niveau på 3+). Enig i at farverne Arsenal-Liverpool var for kraftige, men de kan da heldigvis justeres til et rimeligt niveau (det har været værre). Det var det, at billedet rent faktisk så UHD ud, der fik begejstringen frem hos mig igen :). De forrige måske 3-4 uger var det slet ikke UHD værdigt ikke engang alm. HD kvalitet (uskarpt og pulseringer), i hvert fald via YOUSEE-kabel hos mig.

Men ufatteligt at man hver gang som minimum skal justere farve og nuance til en V sport UHD udsendelse. Har dog overraskende kunnet konstatere, at det er langt mere påkrævet på mit Panasonic OLED end på mit QLED.