Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af luthorson
#338706
Hej Folkens.
Håber virkelig i kan hjælpe mig til hvad jeg skal gøre.

Jeg har igennem de sidste 3-4 år haft en lyst til at udskifte min forstærker plus gulvhøjtalere ud til noget fylder mindre.
Nu er tiden kommet da vi skal lave helt om på tv-møblet, der vil en Soundbar passe bedre tænker vi.
Men jeg vil helst ikke gå for meget på kompromis med lyd kvalitet.

Jeg har været ude lytte til nederstående i HiFikubben, elgigangten og power.

Sonos Arc, med gen 3 sub og 2 bag højtalere. Lyder rigtig godt men prisen siger Ca. 16.000kr. også er man oppe i den meget dyre ende hvor jeg synes Senheiser Ambeo giver mere mening.

BLUESOUND
PULSE SOUNDBAR+ uden sub. Denne er kun stereo men lyder faktisk meget godt.
Med sub løber denne op Ca. 11.000.

Senheiser ambeo soundbar og tilsat BOWERS & WILKINS
ASW610 sub.
Dette blev kærlighed ved første Lyt. Wow for en lyd.
Men er er prisen så 20.500kr.
Prisen gør jeg bliver lidt usikker.
Er der fuld valuta for pengene er det for overpriced endnu?

Jeg vil lige er høre hvad i siger her inde både for og imod. Og eventuelt komme med noget der er bedre end overstående.
Af jkn789
#338707
Jeg ville gå med senheiser hvis du lægger vægt på musik, du skriver selv at det var kærlighed ved første lyt og du vil gå og ærgrer dig hvis du køber noget andet, fordi du hele tiden vil sammenligne med senheiser. Du kommer fra en receiver og gulv højtalere og er vant til det lydtryk det giver og det får du med senheiser + en rigtig subwoffer.
der er ikke mange af de subwoffer som følger med i andre soundbar sæt som er kraftig nok bygget til at kunne give en stram dyb bas, de eneste jeg har læst om er Sony og klipsch. Men deres soundbar er ikke på højde med senheiser efter min mening.
lige nu sparer du 5000 på senheiser i forhold til normal pris, så du får subwoffer " gratis" med kan man sige og husk på at du hurtigt glemmer prisen når du har nydt lyden i et par uger
så herfra klar anbefaling af senheiser og sub.
Brugeravatar
Af ThomasFogt
#338722
Af soundsbars der kommer tættest på ægte hifi og bedst til musik, så er det uden tvivl AMBEO eller BEOSOUND STAGE.

Hvis prisen ikke er udenfor dit budget med Ambeo + sub, så gør det. Det vil du uden tvivl ikke fortryde.

Som en joker, der ikke er lige så stærk på ægte hifi-lyd eller musik, men leverer en bedre surround sound og ATMOS oplevelse, understøtter alle formater, flere features, og i en helt anden budgetklasse, så tag et kig på Samsung Q960A/Q950A. Separate baghøjttalere gør en kæmpe forskel for surround sound oplevelsen, som AMBEO'en ikke kan hamle op med.
Den er pt på bud til 7.000kr., og er en af - hvis ikke - den bedste allround soundbar-pakke lige nu.
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... fer/293441
/T
Af allo
#338732
luthorson skrev:Jeg vil lige er høre hvad i siger her inde både for og imod.
i min optik (uden at vide hvad du har nu) så virker det som om du kommer til at bytte 1:1 (mht. det som du er vant til når det gælder lyd-kvalitet; det som du har nu vs. det som du får for de ca, 20.000kr) hvis du erstatter dit nuværende set-up med en af de bedste soundbars + en sub

du må selv vurdere om mere plads (ved at sige farvel til dine gulvhøjttalere og forstærker) er de ca.20.000kr værd..for mig så lyder det ':-D what DA EFF :-D ?!?! (bytte 1:1 og bruge ca. 20.000kr på det)' men...dine penge...og hvis ekstra plads giver DIG/Jer mening så tja...- så må du bruge de ca. 20.000kr på det samme som du har nu...(igen: uden at vide HVAD du rent faktisk har nu og hvor tilfreds du er med det)
Af Ghidora
#338740
Supergris skrev: 3. jan 2022, 16:07 Det har ingen betydning for lydkvaliteten, hvilket mærke TV det skal spille sammen med!
Der skulle være noget sammenspil med fjernsynet som center højttaler, som er understøttet af Sony fjernsyn?

Kan godt være det også fungere med andre TV, men måske ikke lige så nemt at indstille? I dunno
Af luthorson
#338742
jkn789 skrev: 3. jan 2022, 02:12 Jeg ville gå med senheiser hvis du lægger vægt på musik, du skriver selv at det var kærlighed ved første lyt og du vil gå og ærgrer dig hvis du køber noget andet, fordi du hele tiden vil sammenligne med senheiser. Du kommer fra en receiver og gulv højtalere og er vant til det lydtryk det giver og det får du med senheiser + en rigtig subwoffer.
der er ikke mange af de subwoffer som følger med i andre soundbar sæt som er kraftig nok bygget til at kunne give en stram dyb bas, de eneste jeg har læst om er Sony og klipsch. Men deres soundbar er ikke på højde med senheiser efter min mening.
lige nu sparer du 5000 på senheiser i forhold til normal pris, så du får subwoffer " gratis" med kan man sige og husk på at du hurtigt glemmer prisen når du har nydt lyden i et par uger
så herfra klar anbefaling af senheiser og sub.
Tak for dit svar.
jeg har i bestilt:
Senheiser Amboe.
BOWERS & WILKINS ASW610 Subwoofer.

Fruen og datter var med ude til en lytter og de var helt med på at dette ville være det rigtige for os.
Af luthorson
#338743
ThomasFogt skrev: 3. jan 2022, 15:18 Af soundsbars der kommer tættest på ægte hifi og bedst til musik, så er det uden tvivl AMBEO eller BEOSOUND STAGE.

Hvis prisen ikke er udenfor dit budget med Ambeo + sub, så gør det. Det vil du uden tvivl ikke fortryde.

Som en joker, der ikke er lige så stærk på ægte hifi-lyd eller musik, men leverer en bedre surround sound og ATMOS oplevelse, understøtter alle formater, flere features, og i en helt anden budgetklasse, så tag et kig på Samsung Q960A/Q950A. Separate baghøjttalere gør en kæmpe forskel for surround sound oplevelsen, som AMBEO'en ikke kan hamle op med.
Den er pt på bud til 7.000kr., og er en af - hvis ikke - den bedste allround soundbar-pakke lige nu.
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... fer/293441
/T
Jeg har bestilt:
Senheiser Amboe.
BOWERS & WILKINS ASW610 Subwoofer.
Glæder mig så meget til at få sat det op når Hifiklubben for det hjem.
Af luthorson
#338744
allo skrev: 3. jan 2022, 16:39
luthorson skrev:Jeg vil lige er høre hvad i siger her inde både for og imod.
i min optik (uden at vide hvad du har nu) så virker det som om du kommer til at bytte 1:1 (mht. det som du er vant til når det gælder lyd-kvalitet; det som du har nu vs. det som du får for de ca, 20.000kr) hvis du erstatter dit nuværende set-up med en af de bedste soundbars + en sub

du må selv vurdere om mere plads (ved at sige farvel til dine gulvhøjttalere og forstærker) er de ca.20.000kr værd..for mig så lyder det ':-D what DA EFF :-D ?!?! (bytte 1:1 og bruge ca. 20.000kr på det)' men...dine penge...og hvis ekstra plads giver DIG/Jer mening så tja...- så må du bruge de ca. 20.000kr på det samme som du har nu...(igen: uden at vide HVAD du rent faktisk har nu og hvor tilfreds du er med det)
Mit setup er Forstæker og 2 gulv højtalere, og dette setup er ca. 10 til 13 år gammelt(bare lad os sige det trænger til en udskiftning)
jeg er har været uge og få testet lyttet mere til Senheiser Ambeo + Sub, Fruen og datter var med og Vi er ikke så meget i tvivl mere.

Det nye setup er nu bestilt også må vi se hvordan det spiller her hjemme i stuen, ellers kan det ryge retur(men det tvivler jeg stærkt på kommer til at ske)
Af allo
#338746
luthorson skrev: Mit setup er Forstæker og 2 gulv højtalere, og dette setup er ca. 10 til 13 år gammelt(bare lad os sige det trænger til en udskiftning)
jeg er har været uge og få testet lyttet mere til Senheiser Ambeo + Sub, Fruen og datter var med og Vi er ikke så meget i tvivl mere.

Det nye setup er nu bestilt også må vi se hvordan det spiller her hjemme i stuen, ellers kan det ryge retur(men det tvivler jeg stærkt på kommer til at ske)
du/I får nok en del glæde af dit/Jeres nyt legetøj ;-)

'forstærker og 2 gulv højtalere' det er ET VIDT BEGREB :-D jeg satsede på at du ville fortælle os HVILKEN forstærker og HVILKE gulvhøjttalere der er tale om men...- det er ligemeget nu ;-) MEN!!!!! - kan du returnere den B&W sub så tjek lige denne (under 'Subwoofer'):
https://www.av-connection.dk/?CPage=ShopSale&ShopID=5

denne Audiovector er...Rolls-Royce i forhold til B&W (ikke nok med 18-180 Hz vs. 40-140 Hz, 400W vs 200W så taler vi om en sub som er lysår foran B&W når det gælder...tja...når det gælder !ALT!)
Af jkn789
#338752
Først tillykke til trådstarteren med købet som jeg fornemmer er en god erstatning for det gamle anlæg og som er noget alle i familien synes godt om.
Har selv haft store gulv højtalere tidligere i livet, men man skifter smag og vægter tingene anderledes efterhånden som man bliver ældre og stifter familie.
tror du har fået et godt kompromis med det nye setup som stadig giver god lyd og gør konen glad.

Til Bruger Allo.
Synes ikke man kan sammenligne en subwoffer til tre gange pengene, jeg har selv den omtalte subwoffer og er enig i at den spiller bedre end B&w. Men den har også en nypris på næsten det samme som hele det sæt trådstarteren har købt.
den sub du linker til er en 3 år gammel brugt og kan derfor fåes til 6000.
Af allo
#338761
jkn789 skrev: Til Bruger Allo.
Synes ikke man kan sammenligne en subwoffer til tre gange pengene, jeg har selv den omtalte subwoffer og er enig i at den spiller bedre end B&w. Men den har også en nypris på næsten det samme som hele det sæt trådstarteren har købt.
den sub du linker til er en 3 år gammel brugt og kan derfor fåes til 6000.
selvfølgelig kan man (i det tilfælde) sammenligne købet af nævnte B&W med købet af nævnte Audiovector da begge to koster præcis det samme...

ja, der er tale om en brugt Audiovector :-) - men i det tilfælde betyder det at den er tjekket, vurderet som 'Den står som 100% ny og er dermed virkelig velholdt.' samt at der følger 2 års garanti

det betyder også at INGEN som ved NOGET SOM HELST om lyd ville ALDRIG nogensinde vælge (ikke i det tilfælde) B&W ASW610XP frem for Audiovector SR SUB Avantgarde da det ville være 100% spild af penge

så ja - selvfølgelig kan de to subs sammenlignes da de koster præcis det samme - og det er 100% det som man burde (igen: i det tilfælde) tage udgangspunkt i ;-)
Af jkn789
#338782
Så skal vi bare være enige om at vi er uenige.