Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bendix
#338295
Rasmus Larsen skrev: 20. dec 2021, 11:16 Betydning af ordet overpris:
1. pris der er højere end den normale eller forventelige pris
2. beløb som en pris er forhøjet med, fx pga. ekstraudstyr

Kilde: Sproget.dk
Det giver jo ingen mening at det er laveste fællesnævner som bestemmer normalprisen i din optik, der er langt flere priser der er over. Normalprisen betegnes som den forventelige pris, så hvis en online forhandler sælger for 699 men de store kæder som BR, Elgiganten,Power,Bilka og COOP sælger for 799 er normalprisen så 699 i dine øjne? Den præmis tror jeg desværre du står alene med.

En normal pris kan aldrig blive laveste fællesnævner, i så fald ville du betegne tilbud som normal pris og så er din tilbudsjagts emne/afsnit vel egentlig baseret på et forkert grundlag da den måler prisen mod normalprisen.
#338296
Ift. definiton 1: Normalpris og forventelig pris er da ikke lig med vejledende pris. Hvorfor mener du dog det?

Læste du også definition 2?

Og hvorfor harcelerer du i øvrigt sådan over det ordvalg?

Her har du også en mere historisk definition på ordet overpris:
"pris (betaling), der ligger over normalprisen; pris, der (p. gr. af øjeblikkelige forhold) overstiger en vares almindelige pris i handel og vandel ell. ikke staar i forhold til tingens virkelige værdi; ogs. om det den alm. pris overstigende beløb. Berl Tid. 1904"
Kilde: Ordnet.dk
#338299
bendix skrev: 20. dec 2021, 11:30Det giver jo ingen mening at det er laveste fællesnævner som bestemmer normalprisen i din optik, der er langt flere priser der er over. Normalprisen betegnes som den forventelige pris, så hvis en online forhandler sælger for 699 men de store kæder som BR, Elgiganten,Power,Bilka og COOP sælger for 799 er normalprisen så 699 i dine øjne? Den præmis tror jeg desværre du står alene med.

En normal pris kan aldrig blive laveste fællesnævner, i så fald ville du betegne tilbud som normal pris og så er din tilbudsjagts emne/afsnit vel egentlig baseret på et forkert grundlag da den måler prisen mod normalprisen.
Pulse 3D er ikke på tilbud. Den sælges til 699-750 kroner hos samtlige danske forhandlere: https://www.pricerunner.dk/pl/94-528471 ... ign-Priser

Og hvorfor blander du tilbudspriser ind i sagen?

Et 'bundle' til fuld vejl. pris (der tilmed ligger over markedsprisen) har da altid været en overpris – fra dengang jeg selv stod i elektronikbutik til i dag. Et bundle laver man normalt med henblik på at give køberen en besparelse mod at der købes lidt mere i én og samme omgang. Om det så er toiletpapir eller PlayStation-produkter.
Brugeravatar
Af bendix
#338300
Varen sælges ikke som en bundle og kan derfor ikke sammenlignes sådan.

Du skriver blot at det er overpris, det er jeg ikke enig i da produkterne kun kan købes for 50kr mindre (inkl fragt) ved en enkelt forhandler der dog ikke har begge varer på lager. Og så ville man stå med 2 fragt priser som gør varernes pris det samme som den du mener er overpris.

Du nævner selv at definitionen af overpris er hvis varen sælges højere end normalprisen, men i dette tilfælde er normalprisen 799 og ikke 699 som en enkelt forhandler sælger varen til.

Du skriver også at varen sælges til 699 til 750kr hos samtlige danske forhandlere men ved de landsdækkende sælges den til 799

https://www.power.dk/gaming-og-underhol ... ricerunner

https://www.elgiganten.dk/product/gamin ... ontent=all

https://www.expert.dk/gaming-og-underho ... ricerunner

Så jeg forstår bare ikke præmissen for at elgigantens pris pp 5.000kr er overpris da man ikke kan erhverve sig produkterne billigere om man så prøvede at købe dem særskilt. Du kan også købe en PS5 til 7800kr ved en dansk forhandler. Gør det så elgigantens tilbud til en god pris da man sparer 3.000kr eller hvordan skal man forstå dit budskab?

https://www.av-cables.dk/playstation-5- ... ricerunner
#338326
Varen sælges ikke som en bundle og kan derfor ikke sammenlignes sådan.
Definition på ordet bundle:
- færdig pakke bestående af flere dele der sælges samlet
- Eksempel: "Til at starte med vil Nintendo udsende et bundle .. hvor man både får en GameCube og en GameBoy Player med"
Kilde: ordnet.dk

bendix skrev: 20. dec 2021, 12:22Så jeg forstår bare ikke præmissen for at elgigantens pris pp 5.000kr er overpris da man ikke kan erhverve sig produkterne billigere om man så prøvede at købe dem særskilt. Du kan også købe en PS5 til 7800kr ved en dansk forhandler. Gør det så elgigantens tilbud til en god pris da man sparer 3.000kr eller hvordan skal man forstå dit budskab?
Du kan ikke sidestille videresalg med nysalg. Scalpers, mindre forhandlere og andre aktører køber PS5 til nypris eller brugt og sælger den videre. Det særlige i PS5's tilfælde (og Xbox Series X) er dog, at efterspørgslen langt overstiger udbuddet af flere årsager. Derfor er prisen på videresalg højere end prisen på nysalg. Det er to forskellige markeder. PS5 sælges kun som nysalg i korte periode – f.eks. nu her.

Du har fået 4 definitioner på ordet overpris fra sproget.dk og ordnet.dk, som du alle tilsyneladende har afvist.

EDIT: Og bare lige for at få det på det rene: Jeg kritiserer ikke, at en given forhandler sætter overpris på en meget efterspurgt vare. Det er vilkårene i markedet og man bestemmer selv som køber, om man vil handle eller lade vær. Men ord har en betydning og denne ændres ikke af, om man er enig eller uenig i en given praksis på forbrugermarkedet. Hvad min personlige holdning er til det har jeg slet ikke givet udtryk for tidligere i tråden.
Brugeravatar
Af bendix
#338347
Rasmus Larsen skrev: 21. dec 2021, 09:24
Varen sælges ikke som en bundle og kan derfor ikke sammenlignes sådan.
Definition på ordet bundle:
- færdig pakke bestående af flere dele der sælges samlet
- Eksempel: "Til at starte med vil Nintendo udsende et bundle .. hvor man både får en GameCube og en GameBoy Player med"
Kilde: ordnet.dk

bendix skrev: 20. dec 2021, 12:22Så jeg forstår bare ikke præmissen for at elgigantens pris pp 5.000kr er overpris da man ikke kan erhverve sig produkterne billigere om man så prøvede at købe dem særskilt. Du kan også købe en PS5 til 7800kr ved en dansk forhandler. Gør det så elgigantens tilbud til en god pris da man sparer 3.000kr eller hvordan skal man forstå dit budskab?
Du kan ikke sidestille videresalg med nysalg. Scalpers, mindre forhandlere og andre aktører køber PS5 til nypris eller brugt og sælger den videre. Det særlige i PS5's tilfælde (og Xbox Series X) er dog, at efterspørgslen langt overstiger udbuddet af flere årsager. Derfor er prisen på videresalg højere end prisen på nysalg. Det er to forskellige markeder. PS5 sælges kun som nysalg i korte periode – f.eks. nu her.

Du har fået 4 definitioner på ordet overpris fra sproget.dk og ordnet.dk, som du alle tilsyneladende har afvist.

EDIT: Og bare lige for at få det på det rene: Jeg kritiserer ikke, at en given forhandler sætter overpris på en meget efterspurgt vare. Det er vilkårene i markedet og man bestemmer selv som køber, om man vil handle eller lade vær. Men ord har en betydning og denne ændres ikke af, om man er enig eller uenig i en given praksis på forbrugermarkedet. Hvad min personlige holdning er til det har jeg slet ikke givet udtryk for tidligere i tråden.
Tak for dit uddybende svar Rasmus, det forvirrer mig dog at du får følelsen af overpris da vi snakker 100kr fra billigste headset på nettet eksklusiv fragt. Besparelsen hvis man ønskede det udstyr ville så komme op på mægtige 50kr hvis man kunne købe PS5 til butikspris et andet sted. Skulle man så der også betale fragt, så er der ikke længere en difference. Overpris? Nej ikke i følge ordnet som skriver dette “Over-pris, en. (især ⚚) pris (betaling), der ligger over normalprisen; pris, der (p. gr. ... pris overstigende beløb.

Så kan vi definere normal “Normal er i samfundsvidenskabenskaberne en betegnelse for det forventede, typiske eller almindelige.“

9 ud af 10 forhandlere sælger headsettet til 750-799 og en enkelt til 699. Normalen er ikke undtagelsen og kan aldrig blive det.

Du kan også købe det samme sæt for 8-9000kr hos Computersalg, Føniks Computer, BlueCity og Elsalg.dk. Det tror jeg de fleste vil være enige om er overpris.

Så jo, jeg anerkender dine referencer til ordnet, men din tolkning er forkert da det er normalen der er udgangspunktet og ikke undtagelsen. At du ikke føler headsettet har den værdi som Sony har prissat den til er en anden snak.
#338357
Selv hvis vi undlader at snakke headsettets pris, så er en af definitionerne af ordet overpris ("beløb som en pris er forhøjet med, fx pga. ekstraudstyr") et helt bogstaveligt og konkret eksempel på situationen.

Det er PS5-konsollen som er et efterspurgt produkt. Der er ingen særlig efterspørgsel på headsettet. Når produkterne således pakketeres som bundle på denne måde, så er det en overpris – med henblik på at få kunder til at betale mere. At andre forhandlere tager endnu højere overpris er uden relevans.

Måske vi bare skal blive enige om at være uenige? Du ønskes god jul, bendix. :)
Af Holm86
#338363
Beckham skrev: 21. dec 2021, 14:51 Godt spørgsmål, Ifølge nogle skal vi ind i 2023 før situationen bliver nogenlunde normaliseret.
Ja, der er jo længe til.
Forstår stadig ikke at man ikke kan forudbestille dem i et kø-system, så man får dem løbende som de bliver leveret ...
Af Beckham
#338374
Ja....det kan godt undre sig lidt over. Måske butikkerne simpelthen ikke aner hvornår der kommer leverancer og derfor ikke er interesseret i at skal administrere en kø-liste som de ikke har nogen ide om hvornår de kan eksekvere på. Ved det ikke....giver nok også lidt ekstra trafik når man kan melde ud at der ny sending på vej.
Brugeravatar
Af bendix
#338393
Dem som tog Final Fantasy Remake ned da det var en del af PS+ kan nu gratis opgradere til PS5 versionen. Jeg har aldrig spillet dem men jeg tænker at prøve denne version.
Vedhæftede filer
C2736B46-CE90-43C0-84AD-B097F0210272.jpeg
C2736B46-CE90-43C0-84AD-B097F0210272.jpeg (1 MiB) Vist 1354 gange
  • 1
  • 143
  • 144
  • 145
  • 146
  • 147
  • 205