Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hrjonas
#337274
Hejsa

Hvad bør jeg vælge, og hvorfor?

Mit setup er: Vægthængt TV og Sonos Arc + Sonos sub. Jeg vil have Android, som opdateres løbende. Ambilight er nice-to-have, men ikke afgørende.

Der er et eller andet i mig der siger, at Sony er bedre (bygge)kvalitet?

De koster det samme. Synes valget er svært...
Af hrjonas
#337275
Ps. vigtig præference: Panoreringer skal være smooth, dvs. det må ikke "hakke", judder, stutter og hvad fanden det ellers hedder. Billedet skal "følge med", der skal ikke være "skygger" efter hurtige bevægelser mv.
Af hrjonas
#337276
Det ligner XR-65A80J har Google TV, men Philips kun har Android 10....

Om 65OLED805 (forgængeren til 806) skrev WhatHifi følgende: "Many manufacturers, Sony most of all, balance the sharpening and smoothing of motion with a convincing sense of realism, whereas the OLED805 still requires that you choose one or the other, at least to a degree. The hunt for that elusive sweet spot continues."

Hælder til Sony pt. må jeg indrømme... Hvem kan overtale mig til 806'eren?
#337278
Skærmene vil, efter man har skiftet til en af de mere præcise billedprofiler, være langt mere end end forskellige på billedkvalitet.

Philips bruger Android TV (Android version 10) mens Sony er skiftet til Google TV (også Android version 10). Det skyldes, at Google TV er noget som ligger ovenpå Android TV, altså en anden brugerflade. Philips har ikke kommenteret på planerne for at overgå til Google TV.

Du kan sammenligne funktioner og specifikationer på TV-modeller ved at vælge dem med det orange ikon i TV-databasen her: https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php

Både Philips og Sony har i år HDMI 2.1 funktionalitet, så det er svært at finde store forskelle. Det står vel nok mellem Google TV hos Sony og Ambilight hos Philips. Sony smider egen streamingtjeneste med i pakken (Bravia Core), hvor man får en håndfuld film med.

OLED er lynhurtig i alle farveovergange, så der vil ikke opstå slør i bevægelse, med mindre det ligger i indholdet (optaget i lav billedfrekvens). Sony har, efter dit flestes mening inkl. vores, det bedste motion-system, hvis man ønsker at bruge dette. Sættes motion-system så kan man dog få 'soap opera'-effekt og pixelfnidder omkring objekter i bevægelse – det skyldes motion-systemet og ikke skærmen i sig selv.