Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#335442
Det virker ikke til, at TV-skærme har været ramt synderligt at mangel på mikrochips. Jeg tror de har sikret sig forsyningerne da de efterhånden godt ved, at kriser ofte er lig stigning i TV-salg.

Jeg tror der kommer fine priser på LG C1 til Black Friday, men hvis man ikke har travlt, så rammer priserne nok bunden i foråret / tidlig sommer næste år.

Se også denne opgørelse, som vi har lavet: Hvornår kan det bedst betale sig at købe TV-skærm?
Af Globulus
#335445
https://dealerscope.com/2021/09/tv-pric ... ntil-2022/

"LG’s Alessi also believes the chip shortages are easing, and supply chains are getting back to normal, and he notes that TV manufacturers haven’t experienced the severe disruptions witnessed in the automotive industry. Nevertheless, he expects the higher set prices to continue for the rest of the year. “But that’s very fluid,” Alessi says."
Af allo
#335697
Rasmus Larsen skrev:55" Panasonic HZ1000 OLED til 6.333 kroner.

https://www.flatpanels.dk/tilbudsjagten.php
det er godt nok ret imponerende (og eftertragtet af et par stykker :-) ) at Panasonic tv kan fås til den pris.

godt nok er der tale om et LG panel (som også udgår den vigtigste del af tv'et) men en god motor er kun en del af en god bil...den skal tunes, køreegenskaber samt komfort skal tilpasses og den må gerne holde lidt længere end konkurrenternes

bare nederen at hverken HiFi-klubben eller Elgiganten ikke har deres produkter (tv) i sortimentet
Af Boyesen1986
#335844
Rasmus Larsen skrev: 22. okt 2021, 11:06
- 77" LG A1 til 12.999 kroner (laveste pris på 77"
https://www.flatpanels.dk/tilbudsjagten.php
Jeg var faktisk lige ved at købe dette. Reserverede det til afhentning idag, indtil jeg så dit indlæg. Er det noget man vil ligge mærke til, at det er 50 hz? Og i så fald, hvordan? Har i forvejen et lg oled 65" c1 fra 2019. Ved faktisk ikke engang hvor mange hz det har.
Af henrik.yde
#335848
Boyesen1986 skrev: 25. okt 2021, 12:48
Rasmus Larsen skrev: 22. okt 2021, 11:06
- 77" LG A1 til 12.999 kroner (laveste pris på 77"
https://www.flatpanels.dk/tilbudsjagten.php
Jeg var faktisk lige ved at købe dette. Reserverede det til afhentning idag, indtil jeg så dit indlæg. Er det noget man vil ligge mærke til, at det er 50 hz? Og i så fald, hvordan? Har i forvejen et lg oled 65" c1 fra 2019. Ved faktisk ikke engang hvor mange hz det har.
Du kan jo starte med at læse testen af A1 her:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/a1-oled
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#335849
Alle OLED TV før LG A1 og Panasonic HZ980 har været med 100/120Hz panel, inklusiv C9 fra 2019.

At LG A1 har 50/60Hz panel betyder, at film (som jo nærmest i alle tilfælde er i 24fps) ikke kan fremvises uden en vis form for behandling. Man får heller ikke de nye muligheder for spil i 120fps som PS5 og Xbox Series X muliggør, altså alt det nye mht. HDMI 2.1.

Der er nogle anmeldelser der viser lavere lysstyrke på A1, men det kan også være panelvariation - det er set før. Se også TV-databasen, hvor specifikationer kan sammenlignes.
Af eliteMario
#335887
Men er det ikke muligt for et 60hz panel at køre 24hz? Jeg tænker på mit gamle Pioneer plasma og Panasonic plasma. De var kendte for at kunne køre native 1080p24, altså 24 Hz. Men det var vel også 60hz paneler?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#335888
Visse plasma-TV fra bl.a. Pioneer og Panasonic kunne drive panelet i 72Hz, når der kom 24fps input, altså 3x24 = 72. Det var lidt særligt for plasma-TV og ikke noget man tog med sig videre til LCD og OLED (før VRR er kommet til, men det er jo noget lidt andet). I andre tilstande blev plasmapanelet drevet ved 50 eller 60 Hz.

Der er også lidt snak om emnet i denne tråd: viewtopic.php?f=2&t=52245
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#336210
Selvom fabrikken i Kina blev forsinket over flere omgange, så udspiller det sig heldigvis som spået, altså lavere produktionsomkostninger.

Billigere OLED TV produktion som følge af LG Displays nye Kina-fabrik

Næste skridt bliver den helt store 10.5G fabrik, som kan producere rigtig store OLED TV billigere. Den er dog også blevet forsinket og nu er LG Display helt stoppet med at give opdateringer på tidsplanen.
Af Supergris
#336359
Plasma blev drevet på en anden måde (impuls-baseret), end den sample and hold-metode skærme i dag benytter; det gælder både OLED og LCD.
OLED kan i nogle tilfælde være rimelig udfordret med hensyn til bevægelser, da det ikke harmonerer så godt med den ekstremt hurtige responstid, OLED også er kendt for, hvilket resulterer i en næsten øjeblikkelig overgang mellem hvert billedskift, hvilket sker i takt med panelets opdateringshastighed.

Der er mulighed for at eksperimentere med interpolatation, hvis man føler sig generet på dette område.

Jeg har prøvet at få gjort folk lidt opmærksomme på, at opdateringsfrekvensen kun er en enkelt faktor, når det drejer sig om et TVs evne til at behandle motion, som igen kun er en del af den samlede billedkvalitet.

Hvorvidt et TV klarer afspilning af forskelligt kildemateriale, er i det hele meget forskelligt fra TV til TV, så den eneste sikre måde at finde ud af det på, er selv at teste TVet.
Tidligere har det jo været sådan, at købte man et TV i den øvre mellemklasse, så kunne man næsten med garanti forvente et 120 Hz panel, ligeledes kunne man forvente en generelt bedre billedkvalitet, jo længere man gik op ad stigen, men i år er der pludselig kommet nogle farisæer på markedet, hvor de, jeg kender, er LG A1 og Panasonic HZ980, så nu er det ikke længere som før, hvor OLED tilhørte toppen af kransekagen, og dermed, naturligvis, var udstyret med et 120 Hz panel!

Jeg har endnu ikke fundet en egentlig test, hvor der er en grundig gennemgang og en direkte sammenligning af et af disse TV, sat op mod deres brødre og søstre, der stort set er identiske, bortset fra den opdateringshastighed panelerne drives ved.

Jeg er ret sikker på, at den gennemsnitlige køber, der blot søger et TV, som overvejende skal bruges til at se film, serier evt. spille lidt i ny og næ med en af de tidligere konsoller, på ingen måde vil savne noget, men blot kan læne sig tilbage og nyde den gode billedkvalitet, hvor HDR-ydelsen ikke lider af den lavere opdateringsfrekvens.

Er man derimod en gamer eller kræsen bruger, som ser mange film, som ønsker at benytte en af de nyeste konsoller, og gerne vil være sikker på, den får optimale betingelser at arbejde under, så er en af disse modeller nok ikke vejen frem.

Man fristes til at sige: "Man får, hvad man betaler for!" - I dette tilfælde en hel del, hvis du kan finde skærmene på de rigtige tidspunkter) (55" til under 5000 kr. og 77" til under 13000 kr., er absolut fuld valuta for pengene, synes jeg)

Har man blot brug for et godt TV til allround brug, er jeg ret sikker på, man vil føle sig godt tilfreds med købet, hvis der kommer et godt tilbud på en af de skrabede modeller, for jeg er ret sikker på, der på ingen måde er tale om et dårligt TV, så længe køberen er klar over, hvad det er, han kan forvente, dermed ligeledes hvad han ikke kan forvente...
Senest rettet af Supergris 28. dec 2021, 05:48, rettet i alt 1 gang.
  • 1
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • 192