Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#335178
Imens der er meget langt imellem ægte 4K titler på de eksisterende konsolgenerationer (jeg taler her om rendering, ikke output), så er det første ægte 8K@60 Hz konsolspil [fraset et regulært 8K output] paradoksalt nok lige dukket op på PS5.

Som tidligere fremhævet, bl.a. her i tråden er der den forskel på PS5 og XBox series X, at Series X har en større GPU med flere compute unit, der dermed kan præstere flere TFlops, mens PS5 for sin part har en højere GPU clockspeed som sin fordel. Det mønster man dermed gerne ser imellem de 2 konsoller med den forskel i konfiguration, er således at PS5'eren ved mere nedskalerede grafiske settings f.eks. er bedre til at ramme 120 Hz i 120 Hz titler og til dels også gerne ses have lidt mere stabile fps ved grafisk relativ simple titler der sigter efter 60Hz. Omvendt har Series X ydelsesfordel i forbindelse med mere grafisk tunge og komplekse titler, så man ser det modsatte i forbindelse med sådanne. Samme mønster og princip finder man også gentaget i det første 8K@60 Hz konsolspil, her kan PS5'eren som den eneste præstere 8K@60 Hz rendering på en grafisk meget simpel titel, mens spillet [i en godt nok ældre revision, men det passer fortsat meget godt til forventningerne om forskellene] er indstillet til 6K rendering på series X. Siden de 2 maskiner ellers er ret ens i hardware, fraset særligt forskellene på deres GPU er det imho lidt nørdet og interessant at se forskellene manifestere sig så tydeligt i praksis - og det synes de heldigvis også på Digital Foundry :)


Slutteligt kan det også lige nævnes at Sony barsler med at udrulle firmware med ALLM og VRR på bl.a. XH90/X900H og det således kunne begynde at se mere sandsynligt ud og man kunne håbe på og komme til at se VRR på PS5 inden udgangen af 2021 som rygterne også gerne vil det :)

VRR ville i øvrigt i endnu højere grad gøre det muligt at se hvilke spil der drager bedst nytte af hhv den ene og den anden af de 2 lidt forskellige konfigurationer forbundet med GPU om memory, da det jo kan være svært at iagttage i titler solidt låste til 60 fps.
Senest rettet af TBC 1. okt 2021, 14:47, rettet i alt 1 gang.
Af Kallespears
#335376
TV perfekt for Playstation.

Den 4 meter lange 4*4 stolpe kan snart ikke komme længere op i ballonknuden.

Købte sidste år et 75XH90, solgt som THE PS5 TV.

Træt træt
#335383
Sony på vej med 'Perfect for PlayStation 5' funktioner til 4K & 8K TV

Som udgangspunkt ser jeg ikke nogle tekniske hindringer ift. også at åbne for HGiG og ALLM på Sony XH90. Lad os se hvad der sker. Sony melder jo en opdatering nummer 2 på vej til XH90. Det lyder som om, at brikkerne omkring spilfunktioner på PS5 og Sony TV falder på plads henimod slutningen af 2021.
#335394
Rasmus Larsen skrev: 8. okt 2021, 05:31 Sony på vej med 'Perfect for PlayStation 5' funktioner til 4K & 8K TV

Som udgangspunkt ser jeg ikke nogle tekniske hindringer ift. også at åbne for HGiG og ALLM på Sony XH90. Lad os se hvad der sker. Sony melder jo en opdatering nummer 2 på vej til XH90. Det lyder som om, at brikkerne omkring spilfunktioner på PS5 og Sony TV falder på plads henimod slutningen af 2021.
Vi fik prompte svar fra Sony og det er godt nyt.

Sony XH90 og andre modeller får også de nye PS5-funktioner
#335537
Sony markerer 5 års dagen for PS VR. Der kommer i november nogle gratis PS VR spil som del af PS Plus.

"And to celebrate this PS VR milestone, we wanted to give a special thank you to PlayStation fans: Starting in November, PlayStation Plus* members will get three PS VR bonus games for no extra charge. Stay tuned for more details in the PlayStation Plus update in the next few weeks."

https://blog.playstation.com/2021/10/13 ... tation-vr/

Der er jo også et ny PS VR-system på vej til PS5. Vi ved bare ikke hvornår det kommer: Sonys PS5 VR-headset får 4K HDR OLED-skærm – rygte
  • 1
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 205