Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jes722
#335110
En kollega søger et tv 65" som kan bruges i en stue med meget lys, lyset kommer "forfra" altså ind imod skærmen.
Han har fået at vide at kun Qled kan klare opgaven.
Hvad tænker I?
Af jes722
#335115
George1 skrev: 28. sep 2021, 22:14 Jeg tænker du skal op i topmodellerne hos Samsung så får du både lys og ligeså vigtigt markedets suverænt bedste antigenskins skærme.
Hvad specifikke modeller? (65 tommer.)
Af PeterD
#335120
Hvad skulle vi gøre uden Samsung.

Samsung's LCD skærme er rigtig gode på dette eneste punkt hvis OLED's 1000 nits lysstyrke ikke er tilfredsstillende , men overraskende nok så satser Samsung i fremtiden på at kombinere QD og LG's opfundne OLED, meget snart, så spørgsmålet er om teknologien er moden så de endelig kan skrotte deres LCD/QLED produkter og komme videre med nyere teknologi.

Det ser ud til at LG har fået deres nyeste OLED skærme gjort meget bedre mod genskin, da firmaet har opnået certifikationen 'Discomfort Glare Free' af firmaet Underwriters Laboratories (UL), hvilket skulle reducere "trætte øjne", men det er nok ikke nået til Danmark endnu.

Der er fordele og ulemper ved alle skærme men tror ikke OLED ejere generelt er skuffede over at billedet er mindre lyst end et LCD tv.

Flatpanels anbefaler ligefrem at dæmpe brightness når du indstiller skærmen:

"Skift til Film eller Movie-profilen"

"Skru ned for lysstyrken"
Fladskærme kommer næsten altid med en alt for høj lysstyrke, og det er hverken gavnligt for billedkvaliteten, øjnene eller strømforbruget."

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1285931399.


Se Supergris og hans123' svar i en anden nydelig tråd om lys i stuen:

viewtopic.php?f=2&p=335031#p335031
Af LarsCJ
#335133
George1 skrev: 29. sep 2021, 09:16 Præcis til det behov du efterspørger vil jeg stadig foreslå Samsungs topmodeller.
Så vidt jeg kan se skal man helt ned i Q60A eller Samsung The Frame for at finde noget under 50". Er de lige så lysstærke, som dem du anbefaler (da de ikke modsvarer behovet mht størrelse)?
Af lennon
#335134
Trådstarter efterspørger 65” , hvilket efterhånden er normal størrelsen i de fleste hjem - og derfor også størrelsen hvor producenterne tilbyder flagskibsmodellerne .
HUSK, at Samsungs effektive og ret så enestående antirefleks coating også har visse bivirkninger.
Personligt ville jeg overveje om alle muligheder mht mørklægning er udtømt ? - samt erkende at vi måske kører på sidste sommertid nogensinde (?) Sidstnævnte vil afstedkomme ideelt dunkel/mørk stue belysning fra ca kl 16, i næsten hele vinter halvåret. Og i så fald vil OLED’s lysoutput måske være tilstrækkeligt,og mega interessant - fordi de slår Samsungs topmodeller på dybest set alle væsentlige parametre, der handler om billedkvalitet ( samt pris) . .
Af George1
#335136
Billed kvalitet er for mig også at der ikke er ret meget genskin i skærmen sollys lamper osv, der er ingen der bare kommer i nærheden af Samsungs topmodeller på det punkt.
Prøv lige at sammenligne skærmene in real hvis mulighed for det, desuden kan jeg vel godt tillade mig at nævne risikoen for burn in på Oleds skærme. Samsung har ikke nogen risiko for det.
Af PeterD
#335137
George1 skrev: 29. sep 2021, 18:58 Billed kvalitet er for mig også at der ikke er ret meget genskin i skærmen sollys lamper osv, der er ingen der bare kommer i nærheden af Samsungs topmodeller på det punkt.
Prøv lige at sammenligne skærmene in real hvis mulighed for det, desuden kan jeg vel godt tillade mig at nævne risikoen for burn in på Oleds skærme. Samsung har ikke nogen risiko for det.
Ja, Genskin og burn-In er en fordel for deres LCD skærme, og det er vel så også det.

Utroligt så meget opmærksomhed burn-In får, men altså..Risikoen for Burn In er der selvfølgelig, men hvis man kender lidt til teknologier, så har alle ulemper.

LCD/QLED lider af blooming, så skal man satse på gynger eller karuseller, men i så fald skal han kigge efter QN85 til 15.000 kr, som også er et glimrende tv.

I øvrigt bliver det nu efterår og vinter, med mørkere vejr og når Familien Danmark ser tv er det næppe ved højlys dag, hvor solen brager ind af vinduerne.

Pas nu på ikke at skyde solsorte med kanoner.
Af lennon
#335149
George1 skrev: 30. sep 2021, 09:58 He he måske trådstarter også skal se fjernsyn om sommeren.
Jamen,der findes helt klart scenarier, hvor de nævnte Samsung vil være det perfekte valg. Jeg fornemmer bare at mange undervurderer OLED’s lysoutput , hvilket er en skam da teknologien i selv ret så lysforurenede rum, giver bedre billede til lavere pris .
Af mbm
#335150
lys er ikke noget problem for de fleste skærme... også OLED er helt fint.
Men snakker vi direkte solskin ind på skærmen. Det tænker jeg ikke noget skærme kan kompensere for.
Normalt vil man jo lukke det direkte sollys ude evt. med en persienne.
Jeg har selv OLED og med vinduer foran TV. Dvs lysindfald på tv-skærm. Jeg har næsten altid vippe persienne for at forhindre skin på skærmen. Så det er ikke så meget pga lyset, men mere spejl-effekten i skærmen der generer.
Af mbm
#335167
Nej det er jeg ikke enig i .
Kan godt være de har begrænset det, men det er der stadig.
Og i min optik er det stadig noget der ses tydeligt