Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#334747
bendix skrev: 15. sep 2021, 19:44
TBC skrev: 14. sep 2021, 18:42
bendix skrev: 14. sep 2021, 16:32 TBC: Eller overvurderet hvor meget Bathesda gør ud af ydelsen på PS5 da de ikke får behov for udvikling længere på den platform.
Ah, det slags smålighed tror jeg ikke på. Så stort og professionelt et firma vil naturligvis præsentere sin titel så godt som muligt, så den har fået alt den optimering der normalt gives multi-platform spil, måske endog med større fokus på PS end hvis det havde været både PS og XBox der skulle optimeres til. Det lugter det jo også af ved de 3 modes det har fået på PS5. Det er bare 'my mistake' at jeg har glemte at tage højde for Raytracingen og dens sædvanlige impact. Det svarer jo ganske til andre multiplatformtitler med en eller anden grad af Raytracing - Så fejlen var bare min og den har jo også fået en 60 Hz mode med rekonstrueret 4K uden Raytracing.
Der er ihvertfald bemærkelsesværdigt at andre multiplatformtitler kan gøre det markant bedre.

Det kunne være Cold War med 1800p og Raytracing, Doom Eternal (fra samme firma) i 1800p og Raytracing , Resident Evil Village i Dynamisk 4K med Raytracing og en hel del andre spil allerede her 10mdr efter lancering.
Alle i 60fps selvfølgelig.

Playstation har 1 års eksklusivitet på PS5, mon ikke de nu arbejder på XSS og XSX udgaven.
Hvis man ser på de nævnte spils performance på PC i forhold til Deathloops performance på PC, så er det nu egentligt ikke så påfaldende - så passer pengene bare. For der er jo forskel på spils design og grafiske aspirationer OG implementeringer og hvor mange hardwarekrafter det kræver. Når jeg aproximerer og derfra forventer performance muligt og realistisk at se på PS5 og XBox Series fra multiplatformtitlens PC ydelse, så er der jo også tilsvarende forskelle at finde på PC udgavernes ydelser, som sjovt nok stemmer godt overens med hvilke forventninger man kan have til ydelsen på konsollerne i de pågældende spil og hvad man i praksis ser - ellers var det jo slet ikke muligt at gøre sig nogle forventninger omkring hvad der kunne optimiseres til på konsolhardwaren hvis der slet ikke var sådan korrelationer at finde.

Cold War, Doom Eternal og [DRM fri] Resident Evil Village, som du nævner, har jo alle også tilsvarende højere fps på PC udgaverne end Deathloop og har på PC gerne omkring og over 120 fps for alle de nævnte spil og pænt over 200 fps ved de grafiske settings der svarer til konsoludgavernes 120 fps modes, og så er det naturligvis også langt mere rimeligt at forvente f.eks. 60 fps modes på konsollerne inkl. lave grader af RayTracing til disse spil. Deathloop falder slet ikke ved siden af skiven i forhold til hvad man kan forvente det har fået af fps og dynamisk opløsning til sine forskellige modes på konsollen, hvis man sammenligner med spillets performance på PC, som faktisk ligger så lavt som omkring 65-90 fps ved spillets allerhøjeste ultra settings ved native 4K inkl Raytracing. Det ville med andre ord kræve langt større kompromisser i grafiske setting og den dynamiske opløsning på PS5 end allerede aktuelt, hvis man skulle sigte efter 60 hz inkl. Raytracing end tilfældet er i de andre mindre krævende titler du benævner, der som udgangspunkt har langt højere fps på PC end Deathloop - Så jeg har som allerede indrømmet bare været for optimistisk og overfladisk i min vurdering. Jeg var til en start slet ikke opmærksom på de dips til ned under 70 fps ved ultra settings@4K native på PC og jeg forsømte at regne RayTracing med som udgørende en tungere performance impact på konsol i forhold til modes uden. Så det var reelt og alene min fejl. At forvente 60 fps mode inkl. Raytracing på en titel der på PC i højeste settings har dips til ned under 70 fps i 4K native (jeg regnede tidligere med ca 90 fps) er ikke specielt realistisk - det ville kræve større kompromisser i grafiske settings og dynamiske renderresolution på konsollerne end allerede og ikke mindst i forhold til de spil du fremhæver som "bedre eksempler" (hvilket de dog ikke er - der er bare tale om nogle mere gunstige mindre hardwarekrævende udgangspunkter at optimere på), så det er ikke på samme måde realistisk at forvente det samme som på de andre titler du nævner, hvor man som udgangspunkt har langt højere fps på PC udgaverne og dermed ikke skal "klippe" så meget af settings og renderresolution for at opnå en bestemt funktionel mode på konsollerne. Der er tale om en balancering og ser man på de grafiske kompromisser er er taget i forbindelse med performance mode i Deathloop, som DF anbefaler grundet de 60 fps på PS5, så tror jeg personligt at det er en meget fornuftig balancering at man ikke har klippet endnu mere i settings og render resolution end man har for også at få RayTracing presset ind i en 60 fps mode på nuværende tidspunkt. Jeg tænker at det måske ikke er umuligt at gå den vej senere, da renderresolution og texture detaljer jo trods alt ikke betyder så meget fra en fjern sofa som fra en monitor lige foran snuden på folk. Men skal udviklerne komme dertil, så viser DF reviewet at der i forbindelse med Raytracing moden lige skal styr på framepasingen først, før man kaster sig over at presse RayTracing ind i en 60 fps mode med andre grafiske settings skruet mere ned i stedet for. Spillet er dog fortsat nyt og vi får se hvor meget fremtidige patches kan give af forbedringer på både konsol og PC - Men unormalt eller uden for skiven af hvad man normalt kan forvente af en nyudgivet multiplatform titel er det bestemt ikke på nogen måde. Som DF udtrykker det: "The PS5 version is solid [..] The PS5 serves up a great version" ...Så der er ikke nogle konspirationsteorier at komme efter - Som jeg selv udtrykte det, så er en udvikler i sagens natur jo udelukkende interesserede i at præsentere deres eget produkt så godt som det er dem muligt på tværst af de platforme de nu sælger det.

EDIT: Det understreges også af det at den ydelse ved de settings som PS5 benytter (Undtaget RayTracing, hvor man ikke kan få settings så lave på PC versionen som tages i brug på PS5) iflg DF, svarer til ydelsen på en PC med mere end et RTX 2060 og mindre end et RTX 2070 - svarende til hvad man har set på andre godt optimerede multiplatformstitler.

Det jeg vil give dig i forhold til at man allerede kunne have tænkt på Series X versionen er at Visual Qulity mode faktik ret oplagt lyder som en mode der er skabt til VRR - så her kunne man måske allerede havde tænkt Series X ind i de modes spillet er givet, da man må forvente de samme modes på den kommende Series X udgivelse. Men det kan PS5 versionen jo også høste gavn af når/hvis VRR engang implementeres på systemet.

Som sagt skulle DF reviewet nok komme på en så "vigtig" titel rost så højt til skyerne som denne - og nu er den da også kommet:
Senest rettet af TBC 17. sep 2021, 21:01, rettet i alt 15 gange.
Brugeravatar
Af bendix
#334748
Digital Foundry og Gamers Nexus har samarbejdet om denne video der vidst en gang for alle slår fast at ydelsen på den revideret model er inden for rammen for afvigelser.

Feks forskel i ydelsen på stort set alle blæsere har plus minus 10% effektivitet

Vedhæftede filer
Screenshot_20210916-172214_YouTube.jpg
Screenshot_20210916-172214_YouTube.jpg (389.2 KiB) Vist 1620 gange
#334757
Jonassen skrev: 16. sep 2021, 16:31 Tak for svaret.
Jeg køber tit spil på disk, istedet for download..for ikke at optage intern lagerplads..og så alligevel ryger en del plads, men sådan er det.

Må holde et øje med priserne på M2 SSD’er..
Siden PS4 – måske endda PS3 – har spillene taget samme plads på det interne konsollager, uanset om man har det fra disc eller download. Det hele skal nemlig installeres og afvikles direkte fra konsollens lager. Herefter fungerer skiven udelukkende som 'adgangsnøgle' til spillet.

Afvikling af spil direkte fra skiven ligger helt tilbage i de tidlige PlayStation-generationer.
Brugeravatar
Af TBC
#334909
Mens Kena: Bridge of Spiritsspillets ikke har fået helt så høje karakterer som deathloop, så har det til gengæld meget lignende hardware impact og ydelse som vi så med Deathloop, fraset at der ikke benyttes nogen grader af Raytracing og at Deathloop er lavet på Arkanes egen game engine Void Engine, mens Kena: Bridge of Spirits er lavet på Unreal Engine 4 (ikke 5). ...Så man må helt klart også forvente en velsmurt gamemode med tilpassede grafiske settings og dynamisk renderresolution @ 60 hz på PS5 udgaven. ...og mon ikke også det er en titel vi kan glæde os til at DF kaster sig over og afslører hvilke settings, modes og renderopløsninger der bliver tale om :-) Umiddelbart ser det lidt interessant/frisk ud og kunne meget vel være et ok spil, som jeg jeg selv vil tilføje måske-listen af mulige options, selv om Deathloops helt overraskende og uventede høje karakterer nok kommer til at kaste mig omkring det først.

Hvis man vil se spillets maksimale settings ved native 4K ser det nogenlunde sådan ud - Fraset YouTube kompressionen vel at mærke:
Brugeravatar
Af TBC
#334919
Rasmus Larsen skrev: 22. sep 2021, 06:14 Kena ser interessant ud.

Jeg kender ikke rigtig Ember Lab, som står bag, men jeg kan se, at de tidligere har lavet demovideoer til bl.a. TV-producenter. F.eks. disse demovideoer til Hisense, som jeg husker fra CES-messen
Jeg mener at have hørt at det er studiets første spil og spring ind i spilverdenen. Man må regne med at de formår at formidle en fængende fortælling, qua deres hidtidige erfaringer med animationsfilm, i spillene, mens selve kampmekanik/gameplay mv er spændende at se hvordan de klarer.

Men at dømme efter hvad man umiddelbart ser de er lykkes med og får af anmeldelser samlet set, må man da bare håbe at der kommer flere spil fra deres kant. Det lader da i hvert fald ikke til at være en tosset spildebut de har præsteret! :)

Edit: GameSpot er helt oppe og give karakteren 9/10 og fremhæver bl.a.: "Emotional story and fun characters make exploring the world even more engaging", mens ofte mere karakternærrige PC-Gamer giver det 65/100 med skudsmål om "so-so gameplay" og opsummeringen: "Looks better than it plays, but it's got a good heart" ...Jeg er dog stadig ikke skræmt væk, slet ikke i det jeg ofte har en back-seat gamer i forhold til hvem jeg tænker det ville være et oplagt spil at få spillet.

Figuren i Hisense reklamem minder i øvrigt meget om 2 af de figurer man ser i starten af spillet lede efter "rot" - Det er da lige før at Hisense burde være sponsor på spillet ;)

Edit 2 - 25/9 2021
Så kom den tidligere omtalte og forventede DF analyse online (video i bunden), inkl hvilke grafiske settings der er i brug på de 2 forskellige PS5 modes (performance og quality)

Edit 3 - 26/9 2021
Nå, mine mest umiddelbare valg stod imellem at kaste sig over Deathloop, Psyconauts 2 eller Kena Bridge of Spirits - Og da jeg ofte spiller med en back-seat gamer, blev vi (særligt min back-seat følgesvend) enige om at det skulle være Kena først, da det umiddelbar tiltalte hende mest som back-seat.

Så nu er den fulde nypris på 289 kr skudt af - og jeg er i skrivende stund igang med at finde ud af at tweake spillet til endnu bedre indstillinger end man umiddelbart gives af Ember Lab i nuværende version/patch. Selv om dette er en PS5 tråd giver jeg alligevel hvad jeg har fundet af muligheder til andre der skulle falde over spillet via denne tråd mhp at spille det på PC. Ember Lab er ret nye og produktet er som sådan lidt råt og upoleret, med manglende adgang til flere settings der ellers er indbyggede i Unreal Engine 4 som spillet kører på.

Men i "Engine.ini" filen placeret i stien %LOCALAPPDATA%\Kena\Saved\Config\WindowsNoEditor\ kan man tweake flere setting og med fordel tilføje f.eks:

[SystemSettings]
r.ShadowQuality=5
r.Shadow.CSM.MaxCascades=4
r.Shadow.MaxResolution=2048
r.Shadow.RadiusThreshold=0.03
r.Shadow.DistanceScale=1.0
r.Shadow.CSM.TransitionScale=1.0

...Hvis man vil forbedre skyggernes kvalitet yderligere ud over, hvad der i forvejen er tilgængeligt i spillets OSD indstillingsmuligheder.

Kører man med renderopløsning svarende til sin skærmopløsning kan man bruge en af disse indstillinger:

r.MaxAnisotropy=16
Og vælge Anti aliasing metode med
r.PostProcessAAQuality=indsæt nummer nedenfor, hvor...
0: off,
1:very low (faster FXAA)
2:low (FXAA),
3:medium (faster TemporalAA)
4:high (default TemporalAA)
5:very high TemporalAA
6:max TemporalAA

Har man med kombinationen af sit grafikkort og sin skærmopløsning i stedet lyst til eller ligefrem brug for Temporal opskalering, så tilføjer man i stedet:

r.TemporalAA.Upsampling=1
...Som også er det aspekt som DF fremviser i analysevideoen @6:13 inde i videoen) ...og man kan så sætte sin resolution slider i spillet i forhold til hvor mange procent lavere renderopløsning man vil affinde sig med der kan dippes til og TemporalAA opskaleres fra, for at fastholde en tilsigtet framerate, som man skal afbalancere det med.

Hvis man vil tweake lidt på den Stutter spillet har (jævnfør DF videoen om PS5 quality og PC modes) når der loades et nyt område, så kan man tilføje:

r.CreateShadersOnLoad=1
r.Streaming.PoolSize=8000 (hvis man f.eks. har et RTX 3080 - eller sætte det til 24000 hvis man har et 24 GB RTX 3090)

Ser frem til at spille det i morgen med min back seat gamer, efter jeg her før jeg går i seng har tweaket mig til et fortrukket 4K sweetspot :-)

Ps. Digital Foundrys Optimized settings i nedenstående er for mindre grafikkort i retning af RTX 2060 eller 2070 - eller hvis man vil have høje fps langt over 60 på et større kort. Med store kort vil jeg dog klart anbefale ultra setting + ovenstående tweaks.
_ _ _ _

God fornøjelse med spillet alle jer der skal spille spillet, hvad enten det er på den ene eller den anden platform :)

Vedhæftede filer
kena.jpg
kena.jpg (177.21 KiB) Vist 1264 gange
kena.jpg
kena.jpg (177.21 KiB) Vist 1264 gange
#335084
50% rabat på Sackboy fra PS Store.

Jeg har allerede Sackboy, så jeg har ikke prøvet, men andre melder, at denne rabatkode virker: F2GH2LJ4BM
Den skal indtastes når man har lagt Sackboy i kurven og skal til at betale.

PS: Hvis man køber ind i den amerikanske PS Store, så er koden: BJHFN468DR
  • 1
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 205