Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#334978
Jeg fandt denne opgørelse interessant. Efter normalt at have dedikeret flest af de ekstra transistorer i systemchippen til CPU, har Apple i år med A15 (i iPhone 13) prioriteret GPU, altså grafik.

- "As I benchmarked the A15 Bionic in different ways and pondered how Apple spends its transistor budget with each A-series chip cycle, an interesting shift emerged for iPhone 13. Going back to how Apple spends their transistor budget on features, not necessarily performance, for the A15, Apple looks to have had the most GPU gains YoY since the A9. For the past five years, Apple has had an average of 19% GPU gains YoY but for the A15 Bionic, Apple has increased GPU performance by 52%."
Kilde: https://creativestrategies.com/iphone-1 ... e-silicon/

Så vidt jeg kan opgøre, så er A15 (i 5-core udgaven) nu deres mest potente grafikchip i A-serien – nogenlunde som A12Z, plus/minus. A15 bør yde mellem 1,2 – 1,4 TFlops, hvilket svarer til en Xbox One.

Det er dobbelt op ift. A12, som sidder i Apple TV 4K 2021. De kunne relativt nemt rykke grafikken i Apple TV en del, men på nuværende tidspunkt ser det dog ikke ud som om, at det er en prioritet.
#335042
Rasmus Larsen skrev: 22. sep 2021, 11:25 Jeg tror ikke at den offentlige beta af tvOS 15.1 er frigivet endnu. Umiddelbart har jeg ikke fundet andet nyt. Der er ingen tegn på dansk Siri eller lign.
Stadig ingen tegn på dansk Siri, men tvOS 15 giver dog mulighed for at aktivere engelsk Siri på en dansk Apple TV, om end det kræver krumspring.

Se nedenfor eller artiklen om tvOS 15, hvor vi har samlet det hele.


Siri (engelsk) på Apple TV med dansk Apple ID:
Det er nu muligt at bruge engelsk Siri på Apple TV i Danmark, men det kræver nogle krumspring. For at aktivere Siri kræver det først, at man har et Apple ID fra US, UK eller anden supporteret region. Aktivér Siri på denne og skift dernæst bruger til dit danske Apple ID. Siri forbliver nu aktiveret på engelsk (boksens sprog skal også sættes til engelsk) og du kan bruge kommandoer som:
- Åben apps og søg i App Store: "Open DRTV", "Find adventure games on App Store" osv.
- Styr videoafspilning: "Skip to 10 minutes", "What did she say" (15 sek. tilbage), "Turn on subtitles"
- Søg på YouTube: "Find funny cat videos on YouTube"
- Afspil musik: "Play Daft Punk"
- Siri via andre enheder: Fra en iPhone, iPad eller HomePod kan man bede Siri om samme kommandoer, f.eks. "Hey Siri open Netflix on Apple TV"

Det er ikke muligt at søge efter indholdstitler (ud over YouTube) pt.
Vedhæftede filer
appletvos15_8_large.jpg
appletvos15_8_large.jpg (125.48 KiB) Vist 1625 gange
appletvos15_7_large.jpg
appletvos15_7_large.jpg (212.94 KiB) Vist 1625 gange
#335043
Der er også kommet nye spil/controller-funktioner i tvOS 15. Vi har ikke set dem nævnt af hverken Apple eller andre artikler.

Se nedenfor eller artiklen om tvOS 15, hvor vi har samlet det hele.


Ny spil-controller sektion i Kontrolcentret: Når du har mindst en spil-controller parret til Apple TV fremvises en ny controller-sektion i Kontrolcentret, hvorfra man kan styre parrede controllere samt parre yderligere controllere.
Ny 'Quick resume'-funktion til spil: Når en spil-controller tændes kan man trykke på tænd-knappen endnu en gang for at hoppe direkte ind i det spil, som man var i gang med. Nogle spil huskes i hukommelsen, men RAM-begrænsninger gør tilsyneladende at andre skal loade på ny.
Vedhæftede filer
appletvos15_6_large.jpg
appletvos15_6_large.jpg (183.82 KiB) Vist 1624 gange
appletvos15_4_large.jpg
appletvos15_4_large.jpg (83.91 KiB) Vist 1624 gange
appletvos15_3_large.jpg
appletvos15_3_large.jpg (396.5 KiB) Vist 1624 gange
#335173
Hej mit Apple tv 2021 laver sort skærm i 4 sekunder når jeg trykker på tilbage knappen, når jeg ser en film el serie,
F.eks på Netflix kommer kommer hovedsiden på serien først, også forsvinder billedet i ca 4 sekunder, også kommer det samme billede igen, gør jeres også dette?
#335183
Det er match-funktionen, der gør dette. Eller rettere, det er dit TV der gør det, når Apple TV 4K skifter mellem SDR/HDR og forskellige frekvenser 24, 50, 60 Hz osv. Match-funktionen sikrer det rigtige format for at undgå hakkende billede, forkerte farver osv.

Det er en begrænsning i HDMI-forbindelsen. Det løses til dels med HDMI 2.1's QMS-system, men QMS er endnu ikke understøttet i nogle enheder – hverken bokse eller TV-skærme.
#335191
Ok så det bare at vente med at købe nyt indtil qms er i skærmene,
Kan det ske der kommer en opdatering til fjernbetjeningen da jeg synes touch delen er lidt bøvlet engang imellem på den nye fjernbetjening, den registrerer ikke altid jeg scroller op så går den til siden istedet
#335194
anders234 skrev: 1. okt 2021, 12:08 Ok så det bare at vente med at købe nyt indtil qms er i skærmene,
Kan det ske der kommer en opdatering til fjernbetjeningen da jeg synes touch delen er lidt bøvlet engang imellem på den nye fjernbetjening, den registrerer ikke altid jeg scroller op så går den til siden istedet
Lad endelig være med at slå det fra. Det er langt bedre at vente det korte øjeblik der er sort skærm og så vide at kildematerialet bliver vist korrekt... i hvert fald efter min mening.

Fjernbetjeningen skal du nok vænne dig til, jeg var heller ikke helt gode venner med den i starten.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 48