Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#334585
Heysa.
Er der nogen der herinde der har styr på soundbars med subwoofer?
Har kigget meget på:
Sony HT-RT3
Samsung HW-A450
Samsung HW-A550
Samsung HW-A650
Samsung HW-T650

Nogle der ved hvilken der er bedst? Og egentlig bare er pengene værd? 😅
Budgettet er 2500-3000kr
Senest rettet af UniFace345 11. sep 2021, 09:52, rettet i alt 1 gang.
#334590
Lidt - har nørdet soundsbars en del på det seneste :) Vil anbefale dig at kigge på https://www.rtings.com/soundbar mht at finde frem til hvad der passer bedst til dig, og sammenligne på tværs af modellerne.

Til dit budget vil jeg klart anbefale en Samsung HW-Q800T, som giver dig fantastisk bang-for-the-buck. Om den er pengene værd, er altid meget subjektivt, men hvis du køber hos elgiganten, har du 30 dages fuld returret (50 dage hvis du melder dig ind i deres kundeklub). Så hvis du ikke synes den er det, så leverer du den bare tilbage :)
Dog tror jeg ikke du bliver skuffet med denne, og den er klart bedre end dem du har listet.
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... fer/189850

Sig endelig til hvis du har flere spørgsmål :)
/T
#334613
Bestemt ikke. Watt siger noget om hvor meget kraft det har, men intet om kvaliteten eller features på hele systemet.
https://spinditty.com/instruments-gear/Speaker-Watt

Det er lidt ligesom kun at kigge på hestekræfter på en bil, hvis man også ønsker komfort, høj sikkerhed og gode køreegenskaber :)

Hvad er vigtigst for dig i den soundbar du ønsker? Hvad skulle den gerne kunne og evt integrere/spille sammen med?
#334614
UniFace345 skrev:Hej. Tusind tak. Nu spørger jeg bare dumt men hvordan kan den være bedre når Sony HT-RT3 har 600W og samsung HW-Q800T har 330W? 😅
mere er langt fra bedre i mange tilfælde...

en raket med 7 gazilliarder hestekræfter er f.eks. ikke så god til at dreje som f.eks. en Ferrari ned 1000 hestekræfter ;-)

det med watt er ofte opgivet på en ligeså opfindsomme og overdrevet måde som f.eks. en 600hz skærm (hvor det går ud på at skærmen er opdelt i 12x50hz)

en god 50 watt (i 8 ohm) forstærker er meget bedre end 120 watt crap...

osv., osv., osv.

hvis du kan så kig (f.eks.) forbi hifi klubben, find dig til rette (der plejer at stå en sofa i mange af dem) og lyt til hvad de har i butikken...

du kunne også overveje to aktive bookshelfs og en sub...(noget i stil med: https://www.heco-audio.de/en/detail/ind ... le/2975530 og en sub; de der Heco de spiller SÅ IMPONERENDE GODT! det er sygt hvor godt de lyder...)
#334615
Tak for svar ThomasFogt.
Jamen det vigtigste er at den egentlig spiller eller kan spille super højt. Den har god bass. At den er meget bedre end de 4 samsung jeg har listet under Sony der oppe.
For har kigget meget og sammenlignet med de 5 og er meget interesseret i Sonys 😅

Altså Sonys lyder meget interessant Samsungs gør ogs. Den du har sendt
Men egentligt musik og film/yt tænker jeg er hoved formålet
#334616
Hej allo tak for svar. Det lyder som en god ide at kigge forbi hifi klubben.
De der book shelf hvordan fungere de kontra en soundbar med subwoofer?

Det sku ikke nemt at vælge..
For Sonys lyder meget interesseret og spændende og lovende men gør Samsungs ogs 😅
#334617
UniFace345 skrev:Hej allo tak for svar. Det lyder som en god ide at kigge forbi hifi klubben.
De der book shelf hvordan fungere de kontra en soundbar med subwoofer?

Det sku ikke nemt at vælge..
For Sonys lyder meget interesseret og spændende og lovende men gør Samsungs ogs 😅
selv tak

de bookshelfs de lyder bedre end soundbar i den prisklasse
og sætter man en sub til dem så lyder de endnu bedre ;-)

lydmæssigt er Heco en kvalivare som er dedikeret til lyd (og de lyder som om de kostede det dobbelte) men: er du på udkig efter så meget larm som muligt så kan du nøjes med hvad som helst; er du på udkig efter god lyd så kan du glemme alt om soundbar med sub løsning til 3000kr (du kan sagtens finde larm men ikke kvali larm for de penge)

soundbar til 3000kr lyder som en soundbar til 3000kr...du får bedre lyd end fra tv speakers men f.eks. for mig (siden at jeg er vant til langt bedre lyd) så ville det være 100% spild af penge (og derfor nævnte jeg en anden løsning...)

i sidste ende: lyt til lyden og ikke til hvad vi har at sige ;-) (forskellige præferencer, forskellige 'det man kommer fra/er vant til/går efter')
#334618
Okay mange tak for svar allo. Jeg må prøve mig frem. Kan være jeg skulle se på de bookshelfs men de er nok i den dyre ende?
Men ja du har ret.

Har overvejet at købe den Sony HT-RT3 og med 14 dages fortrydelsesret hos Leasy. Eller ThomasFogts samsung soundbar han foreslog fra elgiganten med 30 dages fortrydelsesret. For at høre selv hvordan og hvorledes. Men gad bare de var bedre end de samsung jeg foreslog.
For ja 600W lyder af meget men hvis kvaliteten af lyden, bassen, synkronisering med video, film, musik osv ikke rigtigt er der så kan de 600W være spild af penge..
#334619
glem alt om de 600 watt...se helt bort fra det tal

mht. dit projekt så kan du se på det på følgende måde:

1. køber du crap - så får du crap! halve løsninger koster altid minimum det dobbelte og er 100% spild af penge i sidste ende så du kan lige så godt spare op til noget godt i stedet for at pifte 3000kr på crap

2. starte småt (f.eks. undersøge/lytte til gode aktive bookshelf eller gulv højttalere - hvad du er mest til/har plads til og spare op til en sub - der har lige været en til salg her på siden til 900kr - super god Wharfedale D10 - jeg bruger samme model som en del af mit pc setup så ja - man kan ofte løbe ind i gode ting til salg til 'ingen penge')

3. hold dig til budgettet og køb hvad du synes lyder godt, sig '**** the system!', spil så højt du (de) kan og bare nyd det uden at se dig tilbage ;-)
#334620
Jamen jeg siger tak 😄
Tænker du har ret og at jeg må ud og prøve mig frem. Eventuelt prøve Sony HT-RT3 og dur det ikke sende tilbage og prøve samsung HW-Q800T.
Simpelthen se hvilken der spiller bedst 😅
Det bare svært at finde VS på Sony HT-RT3 og de 4 samsung modeller jeg har listet..
Men må lede videre og tak for input.
#334621
En soundbar vil være et kompris med ægte hi-fi lydkvalitet, men du får ikke samme kompakte og nemme løsning (læs ingen forstærker, ledninger mv.) med Dolby Atmos support.
Dog er højdefunktionen i Atmos noget begrænset i dit budget område og det giver kun noget mere højde i lyden, og ikke den nedadrettet effekt...

En nævneværdig forskel på den Sony model og dem fra Samsung er, at den har separate baghøjttalere, som altid er bedre end noget simuleret en anden soundbar kan lave. Det prøver den Samsung ikke på, men den kan opgraderes med seperate højttalere. Dog er den meget bedre for på forkanalerne, sub, support for de nyeste lydformater, Spotify, EARC mv.

I de anbefalinger der er nu, står du lidt ved en skillevej - en et ægte hifi-anlæg eller en soundbar. Det er 2 forskellige ting med hver deres fordele og ulemper. Jeg ville også - som anbefalet - gå ud og lytte lidt for, at finde ud af hvad du er mest til og hvad betyder mest, da at stirre sig blind på specs, ikke hjælper dig til at finde den bedste løsning til dine behov :)
#334624
Jamen du har fuldstændig ret. Måske jeg skal ud i eventuelt hifi klubben, elgiganten osv og prøve mig frem. For ja står sku ved en skillevej mellem de to ting.

Men tusind tak for svar. Det enten eller altså. Den er ikke altid nem.