Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#333546
Hej,

Jeg fik kalibreret mit nye Samsung Q80T TV Calman af butikken. Jeg modtog en Calman kalibreringsrapport, men værdierne i rapporten matcher ikke indstillingerne på mit tv (for enhver profil).

Skal jeg ændre tv'ets indstillinger, så det matcher værdierne i rapporten (se vedhæftede billede eller værdier nederst)?
... eller har indstillingerne i rapporten en anden betydning?

Jeg er bange for, at jeg vil "annullere" kalibreringen, hvis jeg roder med indstillingerne. Den fulde rapport indeholder både en "før" og "efter" kalibreringsrapport.

Jeg spurgte butikken, der kalibrerede enheden, men de havde ikke et svar?

Med venlig hilsen
Peter

-------------------
Udsnit af rapporten:

Calibration Settings
Mode Film
Color Temp varm 2
Gamma bt.1886
Brightness 35
Contrast 41
Colorspace auto
.....
Gain (Blue) 11
Vedhæftede filer
CalmanReport.JPG
CalmanReport.JPG (4.24 MiB) Vist 23220 gange
#333551
Hvor er det dog sølle at forretningen ikke engang kan svare på det. Siger alt om hvorfor jeg aldrig kunne finde på at få power, elgiganten eller lign. til at stå for det.

Som jeg har forstået det, så kalibrerer de kun et enkelt input i dit tv... så altså hvis de har kalibreret billedprofilen valgt for dit kabel TV signal, så skal du selv overføre værdierne til de øvrige indgange, såsom HDMI indgange.

Værdierne skulle absolut gerne stemme overens med de angivne i rapporten.
#333575
Klovnen som har "kalibreret" den, har ikke engang kunnet finde ud af at skrive det rigtige serienummer ind på rapporten, men har i stedet skrevet en IP adresse ind. Det siger vil lidt om niveauet for ham...

Husk på at et fjernsyn først rigtig kan kalibreres efter 100 timers drift, så alt det der "kalibrering" som butikkerne laver ved nysalg, er ikke en skid værd.

Men som Hanga skriver, så kalibrerer de blot en en af indgange på fjernsynet, og du skal selv kopiere det over på de andre indgange. Nogle fjernsyn har en knap "anvend på alle indgange", mens andre skal justeres manuelt på de forskellige inputs.
#333656
Hej Peter,

Jeg arbejder for POWER, og du har uden tvivl desværre fået en forkert rapport.
Det ser ud til, at du har fået en rapport fra en træningssession eller lignende. Jeg sørger selvfølgelig for at følge op med vores butikker.

Jeg har fundet dig i vores system. Må jeg sende dig en e-mail på den mail, der er opgivet på kvitteringen?
Vi gemmer generelt alle kalibreringsrapporter med serienummeret som navn, så jeg kan meget sandsynligt finde din rapport. Hvis ikke, finder vi en løsning :-)

Med venlig hilsen
Lisa, POWER