Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#332620
Jeg har ikke tjekket med de tekniske folk hos producenterne, men LG angiver level 5.1 support for nyeste 4K TV her: https://webostv.developer.lge.com/disco ... /webos-60/

Jeg har dog tidligere hørt LG tale om mulighed for at dekode 4K120 streaming.

Samsung specificerer level 5.2 for nyeste Tizen-modeller her: https://developer.samsung.com/smarttv/d ... tions.html

LG og Samsung angiver ovenfor support af HEVC Main, men ikke HEVC High.

Hvor finder du level 5.1 for Apple TV 4K? Mig bekendt specificerer de det ikke i de officielle specifikationer.
https://www.apple.com/apple-tv-4k/specs/

Rippet af For All Mankind er næppe trukket fra tvOS, men nok nærmere en PC-browser, hvor der ikke serveres højeste kvalitet. Nogle af serierne på TV+ overstiger 40 Mb/s i peak bitrate. Se denne måling fra See.


Billede
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#332621
Også værd at notere sig, at Apple TV appen til tredjeparts TV-platforme ligner en universal app med webview, hvorfor man måske kan have lagt sig fast på HEVC level 5 for at sikre bred kompatibilitet.

Apple TV appen på tvOS er en native app, så her har man givetvis optimeret til den Apple TV 4K boksens teknik fremfor laveste fællesnævner.
Brugeravatar
Af TBC
#332628
Rasmus Larsen skrev: 28. jun 2021, 13:56Hvor finder du level 5.1 for Apple TV 4K? Mig bekendt specificerer de det ikke i de officielle specifikationer.
https://www.apple.com/apple-tv-4k/specs/
Apple specificerer under videoformater : "HEVC Dolby Vision (Profile 5)/HDR10 (Main 10 profile)/HLG up to 2160p, 60 fps" Skal man nå 60 fps HDR indhold (også inkl Dolby Vision) som den nye boks markedsføres at kunne, så må der nødvendigvis understøttes level 5.1 som minumum. LG angiver for deres TV's vedkommende "HEVC (Dekoder) 4K@120P, 10bit", hvilket svarer til level 5.2

Det skal så som sagt understreges at levels primært er et defineret sæt begrænsninger for en encoding og en bitstream og enhederne i praksis gerne kan afspille mere end dette, selv om fabrikanten så ikke officielt angiver at understøtte og supportere dette. Det er ikke mere end en uge eller to siden at jeg afspillede både level 6.1 og level 6.2 HEVC test-filer på min Shield på hhv 400 og 600 Mbps for at se om jeg kunne bringe den i knæ, hvilket ikke lykkedes med de 2 filer. Shielden er ligeledes opgivet til nøjagtigt det samme som ATV'et (4K@60 Hz - hvilket kræver minimum level 5.1). ATV'et fik jeg dog ikke fik testet med disse filer, men jeg forventer helt klart også at ATV'et vil være i stand til at afspille dem, dem uanset hvad fabrikanten så angiver og supporterer at de er garanteret at kunne afspille.
Rasmus Larsen skrev: 28. jun 2021, 13:56 Rippet af For All Mankind er næppe trukket fra tvOS, men nok nærmere en PC-browser, hvor der ikke serveres højeste kvalitet. Nogle af serierne på TV+ overstiger 40 Mb/s i peak bitrate. Se denne måling fra See.
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan de er i stand til at rippe det, men fra data ser det i den grad ud til at være den fulde kvalitet fra tjenesten - Kan man måske få både 4K Dolby Vision (SMPTE ST 2086) og Dolby Atmos (E-AC-3 JOC; Format/Info : Enhanced AC-3 with Joint Object Coding; Commercial name: Dolby Digital Plus with Dolby Atmos) via PC-Browser? Det tror jeg da ikke umiddelbart at man kan kan.

Og det der opgøres i rippet er altså average bitrate for selve videobitraten, ikke hverken et øjebliksbillede, den samlede eller den maksimale bitrate et sted undervejs, så jeg tænker det passer endog meget meget godt med målingerne du selv viser, hvor den tilsvarende opgørelse er 24,59 Mbps for HELE det valgte afsnit af See (som således er hele afsnittets reelle ABR). Så det handler også om hvad man aflæser, hvor der er forskel på øjebliksbilleder og hele afsnittet som et hele. Tager man videobitraten for "For all mankind" er den 24.5 Mb/s, hvilket jo svarer ekstremt godt til aflæsningerne du poster, som så fra See som med sine for en encoder meget mere komplekse scener, jo trods alt er nødt til at være væsentligt mere dynamisk encodet, så man kan finde mere "spændende" øjebliksbilleder.

Så for det første, så ændrer det ikke noget på konklusionerne, da ATV officielt i følge de officille udmeldelser om boksens formåen (60 fps 4K DV) i hvert fald er nødt til at understøtte minimum level 5.1 og LG's nye TV officielt understøtter level 5.2, mens encodes på selve Apple TV+ tjenesten ret åbenlyst tager sigte efter en profil 5.0 (og ellers aller højest ville være level 5.1) og LG og Samsung TV'ene mv, således snild vil kunne afspille alt Apple kunne finde på at kaste efter dem, hvis de ellers er i humør til det. For det andet, så passer dit screenshot ikke alene bare meget, men ekstremt godt med både de angivne rips og med materiale i profile 5[.0] der kan gå op til ca 40 Mbps. For live-båndbreddemålingers øjebliksbilleder er jo ikke en 100% eksakt videnskab på linje med en decideret filanalyse. Jeg har f.eks. også selv oplevet følgende live- og øjebliksmålinger på mit internet der er 1/1 Gbps, som jo i øjeblikket heller ikke passer de sidste procenter:
https://photos.app.goo.gl/HLucUDbLeLpGsJj48
Eller da jeg skulle teste oploadhastigheden til min lillebror fra stuens mindre PC, efter at han også fik en fiberbaseret bolignetforbindelse hos en anden udbyder end jeg:
https://photos.app.goo.gl/5WxizMDywubuUWiA7
Og hvad angår løbescener i en skov (ekstremt kompleks for en encoder) som i See burde man ved en mere ubunden profil sat fri til at servere langt mere end de ca 40 Mbps i en profil 5[.0] også forvente markant højere maksimale båndbredder i sådanne komplekse scener i et 24,5 ABR afsnit, hvis encoderen skal lykkes at beholde samme quantizer værdier stabilt igennem hele encodet.

...Ligeledes er lyden i dit screenshot jo helt åbenlyst heller ikke i realiteten 386,22 men 384 ;) ...Så alle de data vi samlet har indikerer at encodet er sat efter level 5.0 ind til den dag vi ser maksimale bitrater markant over 40 Mbps med de encode afvigelser og måleusikkerheder der nu eksiststerer i praksis.

Jeg kan godt se om jeg også kan finde See og se hvad den siger som rip, jeg vil tro at det vil svare meget godt til dit screenshot med dets angive 24,5 Mbps ABR for hele episoden, mens et øjeblikbillede så sagtens kan afvige lidt fra en fuld fil og man også lige skal være i stand til at ramme samme afsnit.

EDIT:
Så fandt jeg See:
Общий поток : 27,5 Мбит/сек
Профиль формата : Main 10@L5@High
HDR format : SMPTE ST 2086, HDR10 compatible
Идентификатор кодека : V_MPEGH/ISO/HEVC
Продолжительность : 57 м. 30 с.
Битрейт : 24,5 Мбит/сек
Ширина : 3 840 пикселей
Высота : 1 820 пикселей
[..]
Идентификатор : 6
Формат : E-AC-3 JOC
Формат/Информация : Enhanced AC-3 with Joint Object Coding
Коммерческое название : Dolby Digital Plus with Dolby Atmos
Идентификатор кодека : A_EAC3
Продолжительность : 57 м. 30 с.
Вид битрейта : Постоянный
Битрейт : 768 Кбит/сек

...Hvilket jo svarer eksemplarisk til dit screenshot med en angivet average video bitrate på 24,59 for hele afsnittet (sammen med nogle udvalgte højere øjebliksbilleder) fraset at det også kan modtages med 768 Kbps Dolby Atmos.

Vurderet på de 3 serier lader det til at de isoleret for HEVC videostreamens vedkommende alle lander lige imellem 24-25 Mbps i average bitrate for et HELT afsnit (med dynamisk højere øjebliksbilleder når der er behov for dette)
Rasmus Larsen skrev: 28. jun 2021, 14:00Også værd at notere sig, at Apple TV appen til tredjeparts TV-platforme ligner en universal app med webview [..] Apple TV appen på tvOS er en native app, så her har man givetvis optimeret til den Apple TV 4K boksens teknik fremfor laveste fællesnævner
Men så falder ansvaret jo som tidligere argumenteret også tilbage på Apple og deres politik og app, ikke på de helt uskyldigt forfordelte og bitratesnydte enheder. Der er jo ingen god teknisk begrundelse eller undskyldning for ikke at sende de sædvanlige bitrater til alle andre enheder der snildt og med den ene arm omme på ryggen også kan afspille tjenestens normale kvalitet, når nu så mange andre udbydere snildt kan finde ud af det.

Edit-igen-igen-igen:

Jeg tog lige sagen i egen hånd, nu jeg er kommet med så langt ind i snakken og også lige opdagede at Apple TV+ tilbyder afsnit 1 af udvalgte serier som teaser for tjenesten uden at man har abonnement. For at finde afklaring på om der praktiseres forskelsbehandling fra Appletjenestens side eller ej, laver jeg et setup hvor jeg, aflæser hvad min router siger mig om benyttet båndbredde der pushes til hhv ATV og Shielden fra Apple TV+ tjenesten. Nej det er ikke hverken den mest præcise eller mest differentierende måling man kan få, men den er stadig god nok til at give en overordnet indikation af hvor vidt man kan aflæses om der forskel eller ej i de tilbudte båndbredder.

Metode: Routeren giver kontinuering den gennemsnitlige båndbrede benyttet over de sidste 10 minutter på f.eks. specifikt mit 5 Ghz Wifi. Jeg søger så for via MAC filter at isolere 5 Ghz WiFi til udelukkende at kommunikere med den ibrugtagne enhed. Jeg starter See S1E01 (som er tilgængelig som teaser uden abonnement) og sætter en timer til 12 minutter efter afspilning, hvor jeg så aflæser den til enheden sendte gennemsnitlige båndbredde (så undgår jeg både intro og det initialle spike i forbindelse med initiale buffering)

Jeg startede med ATV'et og behøvede faktisk slet ikke at aflæse båndbredden i routeren for at konstatere at Apple-tjenesten prioriterer egne enheder over 3 part. Det sås allerede fra start før jeg overhovedet havde båndbredde at aflæse, i intro på både grafik og tekst (altså intro tekster, ikke undertekster) og siden hen også tilsvarende i encodets quantizer værdier og den deraf resulterende spatiale opløsning i billedet, samt graden af encode artifacts.

Resultatet efter de 12 minutter samstemmede da heller ikke overraskende fuld ud med det betragtede: Til ATV flyttede routeren lige under 30 Mbps (29,33 som 10 minutters gennemsnit) inkl overhead mv fra tjenesten, mens Shielden blev spist af med blot 9,93 Mbps inkl overhead fra Apple-TV+ tjenesten. Altså med andre ord i hvert fald pænt UNDER 10 Mbps HEVC videodelen og dermed faktisk ringere kvalitet fra Apple TV+ end 4K fra Selv Amazons 4K og markant dårligere end f.eks. Disney's og Netflix's 4K.

...Det er så meget en ommer Apple, det hører INGEN steder hjemme og er HELT uden gyldig grund og undskyldning! I bedste fald er det et udtryk for ekstremt dårligt arbejde, i værste fald et udtryk for noget meget værre !:(
Senest rettet af TBC 29. jun 2021, 01:52, rettet i alt 42 gange.
Brugeravatar
Af Naiera
#332633
Du behøver altså ikke skrive en afhandling hver gang O_O
Af ZID0k
#332636
Det er da super godt forklaret, og ikke mindst sandt..

Sony's nye streaming tjeneste benytter sig af HEVC level 5.2, og tilbyder 80mb/s.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#332657
Ja det er nemt at konstatere ved selvsyn, at der er forskel. Der findes ligeledes mange beretninger ude på nettet, bl.a. på Reddit hvor folk har lavet tests mellem FireTV, Roku, LG, Samsung, Xbox og andre platforme. Det er noget folk lægger mærke til.

TBC skrev: 28. jun 2021, 15:33 ...Hvilket jo svarer eksemplarisk til dit screenshot med en angivet average video bitrate på 24,59 for hele afsnittet (sammen med nogle udvalgte højere øjebliksbilleder) fraset at det også kan modtages med 768 Kbps Dolby Atmos.
Min måling blev taget med Apple TV 4K tilsluttet en enhed, som ikke var Dolby Atmos kompatibel. Målingen er fra lanceringen af deres tjeneste, hvilket vist var i slutningen af 2019.


Mht. kvalitetsforskelle, så er det nu ikke så unormalt med disse typer forskelle på native vs. universal-apps. F.eks. TV 2 Play understøtter 50fps, men ikke i deres webview-app til Smart TV, som er begrænset til 25fps: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1579594087

Jeg har ikke fået den tekniske årsag bekræftet, men jeg forestiller mig, at det samme gør sig gældende mht. Viaplay og 4K. De har en native app til tvOS og en universal-app med webview til de fleste andre platforme.

Det er jo et spørgsmål om udviklingskroner. Det koster noget mere at lave en "rigtig" app til hver platform. Dem som har mest held med universal-app er vel nok Netflix, men jeg tror også de fleste i branchen vil være enige i, at de er med i front på app-udvikling. De har inddelt deres universal-app i ret mange lag, som så kan skaleres imellem enheder/platforme. Det er en smart opsætning.

TBC skrev: 28. jun 2021, 15:33
Rasmus Larsen skrev: 28. jun 2021, 13:56Hvor finder du level 5.1 for Apple TV 4K? Mig bekendt specificerer de det ikke i de officielle specifikationer.
https://www.apple.com/apple-tv-4k/specs/
Apple specificerer under videoformater : "HEVC Dolby Vision (Profile 5)/HDR10 (Main 10 profile)/HLG up to 2160p, 60 fps" Skal man nå 60 fps HDR indhold (også inkl Dolby Vision) som den nye boks markedsføres at kunne, så må der nødvendigvis understøttes level 5.1 som minumum. LG angiver for deres TV's vedkommende "HEVC (Dekoder) 4K@120P, 10bit", hvilket svarer til level 5.2
I hvert fald på deres hjemmeside. Jeg har også fundet specifikationerne, som jeg har modtaget fra LG Korea. De siger det samme.

På webOS delen angiver de dog: "HEVC 3840x2160@60P Main/[email protected] Maximum 60Mbps"
https://webostv.developer.lge.com/disco ... /webos-60/
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#332661
Hvis man er interesseret i et bredt udsnit af målinger af video/lyd på iTunes-film og Movies Anywhere, som er en amerikansk tjeneste, der samler digitale filmkøb på tværs af tjenester, så har en gruppe personer lavet det her skema i Google Docs: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... eview#gid=

Movies Anywhere har i flere tilfælde højere bitrate på filmene, så det er en skam, at vi ikke har adgang herhjemme. Dog med den detalje in mente, at Movies Anywhere (ligesom på UHD Blu-ray) også enkoder de sorte bjælker i film. Hos iTunes "klipper" man de sorte bjælker fra og undlader at bruge båndbredde på dem (se 'natural-size' i bl.a. min måling ovenfor). På visuelle tests siger folk, at Movies Anywhere ofte er en tak bedre.
Brugeravatar
Af TBC
#332678
Det koster/spilder heller ikke ligefrem betragtelige båndbredder at encode de sorte bjælker i en moderne adaptiv encoder. Dem er er hverken mange detaljer eller bevægelse i. Så et encode med f.eks. 10% lavere pixel-opløsning bliver i den forbindelse endog meget langt fra 10% mere effektivt af det. Men det er klart mere elegant at croppe encodet til dets naturlige størrelse og så ændre encodets aspect ratio, så det kommer til at passe til skærmens format med [uencodede] sorte bjælker.

Uden sammenligning i øvrigt, så gør YouTube det samme; altså benytter den pixelopløsning og det aspect-ratio som folk uploader i, hvis der uploades uden for de normale HD og 4K standarder og tilnærmer sig så derfra via op-eller nedrunding om det så skal kaldes 1080,1440 eller 4K mv.

Mht native apps og universal apps, så lyder det som en mulig og rimlig forklaring i nogle sammenhænge, som f.eks. ViaPlays 4K signal, da Viaplay appen også potentielt ville kunne findes på 1080p enheder, men ikke så godt og rimeligt i lige præcis Apples tilfælde. For selv en mere universal Webapp kan jo til videoafspilningen også sagtens gives tjenestens normale bitrater - og det da særligt når man reserverer den til kun at kunne findes på udvalgte nyere 4K TV der alle kan afspille mindst level 5.1 (mere end nødvendigt til tjenestens indhold). Det burde betyde noget for interfacet, ikke for videokvaliteten - Så det bliver på ingen måde nogen gangbar undskyldning over for kunderne, når man er så stor og pengestærk en international organisation som Apple, særligt ikke når de samtidig forsøger at slå sig op på streamingkvalitet og samtidig begrænser tjenesten til enheder der alle som en snildt kan afspille det normale indhold - og mere til hvis det skulle være. ViaPlay ville som mindre spiller og uden samme begrænsning af appen til kun udvalgte enheder inden for et givent OS, måske bedre ville kunne gemme sig bag sådan en undskyldning. Apple bør man så i stedet også veje i forhold til andre mere polstrede udbydere i samme internationale segment, som Netflix, Amazon og Disney. Og de kan jo godt sagtens få det til at spille - Selv et nationalt DR kan finde ud af det. Så det ser altså ikke kønt ud, uanset hvordan man vender og drejer det og udgør, hvis det ikke er et udtryk for noget værre, et stort svigt af store dele af en potentiel kundebase, som man ikke med rimelighed har grund til hverken at forvente eller acceptere uden kritik, når vi taler om at der er fra en så finansielt muskuløs en udbyder.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#332703
Helt enig i, at den burde være teknisk muligt at levere streaming i højere gear på nyeste 4K-enheder.

Når man kigger på listen over supporterede enheder, så er der dog flere low-end 4K-enheder (bl.a. Roku, FireTV og Smart TV) og sågår nogle Full HD enheder. Det ville nok være praktisk umuligt at udvikle til så mange platforme og enheder uden en universal-app og visse kompromisser. Det er jo en afvejning mellem kompatibilitet og kvalitet. Man kunne vel nok hæve kvaliteten ved at skære ældre enheder fra, men det skaber jo også en forståelig utilfredshed hos kunderne.
Se oversigten her: https://www.apple.com/apple-tv-app/devices/

Mht. de andre, så leverer DR da ikke kvalitet i nærheden af det, vi taler om. De bruger slet ikke HEVC, så udfordringerne er jo nogle andre. Amazon og Netflix er sluppet godt fra det, men de presser jo heller ikke mod grænserne for streaming-kvalitet. Udfordringen ift. YouTube, som også er bredt tilgængelig, er mindre i og med, at indholdet ikke skal kopibeskyttes. Derfor var YouTube også en af de første – og stadig en af de få – som åbner fuldt op for kvalitetshanen i browsere.
Brugeravatar
Af TBC
#332718
Nu var sidebemærkningen angående DR ikke rettet mod at indregne dem i 4K slænget, men at indregne dem i slænget der som stort set alle andre sagtens kan finde ud af at tilbyde tjenestens normale bitrater på tværs af forskellige TV platforme og dermed for 4K udbydernes vedkommende udnytte mere af folks forskellige enheders, i øvrigt oftest meget højere potentialer end det, i den forbindelse - og noget som ligger meget langt fra blot helt ubegrundeligt lavt <10 Mbps HECV video.

At Apple TV+ appen er kompatibel med selv low-grade HD enheder som Roku Express m.fl, taler da om noget for at det netop er fuldt ud muligt at differentiere streamen til forskellige enheder og bliver således et argument imod at Apple forfordeler andre fuldt ud duelige 4K enheder end sine egne, i forbindelse med deres 4K encodes. Og hvad angår sammenligningen med Netflix og Disney, så er der relativt set, fra den store helikopter, altså ikke nogen forskel på deres normale bitrater at tale om i forhold til en dekoderchip der bygges til at understøtte som minimum op til en given profile og level. Så det forklarer heller ikke sagen, da samtlige tjenesterners indhold, inkl.s Apples, ligger inden for og rummes i samme laveste 4K level som en 4K enhed som minimum skulle kunne afspille, hvis de skulle kunne kigge med på laveste HEVC 4K level 5.0 (ind til den dag der bliver tale om 4K med over 40 Mbps bitrater eller 30 fps, som f.eks. hos ViaPlay). Og det forklarer heller ikke på nogen måde det meget betragtelige cut til under 10 Mbps der ses. Roku angiver at deres 4K enheder har kompatibilitet til at dekode op til 40 Mbps HEVC og anbefaler encodes til 25 Mbps med op til 40 Mbps (svarende til level 5.0), hvilket svarer præcist til hvad vi ser i forbindelse med de allerbedste og højeste Apple TV+ eksempler og ligeledes bekræftes fra rips af samme.

Og så kan jeg i min vildeste fantasi ikke se hvordan man skulle kunne-, eller som tech interesseret overhovedet have lyst til at undskylde eller forsvare, at en af de mest pengestærke tech-institutioner i eksistens spiser en del af deres kunder af med noget så unødvendigt og ubegrundeligt lavt som under 10 Mbps, når både Netflix og Disney (der i den grad også ligner en kluntet universal app) sagtens kan finde ud af at pushe samme mere brugbare video ud til folk uden at diskriminere med helt unødvendigt lave bitrater på basis af benyttet enhed der sagtens kan æde deres indhold og mere til. Det bør man da om noget være indstillet kritisk frem for undskyldende i forhold til - Begrundelserne holder ikke, man bør som minimum kunne sende fuld level 5.0 til ALLE 4K kompatible enheder, ellers burde de jo slet ikke være i stand til at vise laveste 4K level og sådan et 4K produkt er altså svært at forestille sig. Da det er brugere der unødvendigt svigtes, og andre udbydere har vist at det kan gøres bedre, mener jeg da at det er brugernes parti man bør tage i sagen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#332728
Når der streames til Roku Express, så bruges MPEG4 AVC – ligesom DRTV. MPEG4 har i årevis været et veletableret økosystem, fra hardware til software til implementering. Der er andre forudsætninger.

HEVC er stadig ikke veletableret, så der er mange tilfælde, hvor man bliver nødt til at sigte efter laveste fællesnævner. Streaming er jo ikke kun codec. Det er også kopisikring, container, CDN, app/web-implementering og meget andet. Der kan være begrænsninger i alle led, som man må forholde sig til. Hvad Netflix har brugt 15 år på at udvikle, har Apple TV+ og Disney+ stablet på benene på få år. Disney pga. MLB BAMTech og Apple sikkert fordi de har nogle af de samme underleverandører, der kender til udvikling af universal-app. På streaming er Apple en lille aktør ift. Netflix, og uanset om de har flere penge end man kan forestille sig, så kan de jo ikke ændre på de begrænsninger, der findes i enheder fra andre producenter.

EDIT: Sammenlign f.eks. Apples universal vs. native app (tvOS). På sidstnævnte detekterer den korrekt TV'ets hardware og justerer sine logoer (4K, DV, Atmos) dertil. Det gøres ikke i universal-appen. Bedre detektion af hardware er måske nødvendig for at kunne skrue op på de enheder, som kan mere end gennemsnittet. Lige nu har de vel fokuseret først og fremmest på kompatibilitet, altså laveste fællesnævner.

At jeg presser imod er fordi jeg har talt med mange af de folk, som har siddet med disse opgaver. Fra manden der opbyggede Netflix's teknisk setup til danske folk hos vores lokale tjenester. Man får en forståelse for nogle af de faldgruber og stopklodser der findes. Ingen af os kender alle forholdene, så lad os forblive ydmyge og nysgerrige i stedet for at fare i flint. Fordi LG, Samsung og Sonys nyere TV kan arbejde med HEVC level 5, betyder ikke, at low-end 4K-enheder fra samme eller andre producenter kan.

Hvad jeg derimod ikke forstår er, at man som tech-interesseret ikke kan blive begejstret for, at nogen aktører forsøger at hæve barren. Om det er så er Sonys Bravia Core, Apple TV+ og iTunes eller UHD Blu-ray. Bravia Core ville heller ikke have været, hvad det er, hvis man havde sigtet mod udbredelse i stedet for 2021-eksklusivitet. UHD Blu-ray er på samme måde et fysisk format, der kræver ny HDMI-standard, nyt codec og ikke mindst ny afspiller. Havde man i stedet sigtet mod bagudkompatibilitet, ville Blu-ray se anderledes ud. På samme måde som cross-platform konsolspil ikke kan folde sig fuldt ud.
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 47