Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Millemis
#331936
Så er det nok snarere det her, du skulle have linket til:
https://www.mobilcovers.dk/products/bel ... 1-8-m-sort

Men ok, det kendte jeg ikke….er det godt?
Jeg bruger Apple’s eget adapterkabel:
https://www.apple.com/shop/product/MMX ... ck-adapter
Minijackkabler hhv hovedtelefoner med minijackstik har jeg jo nok af i skufferne.

Her er en test på Apple’s adapter:

https://www.kenrockwell.com/apple/light ... ality.htm
Om de andre firmaer bruger samme DAC chipset, ved jeg ikke.

Men tak for tippet.

MM
#331938
Da min iPhone 7 ikke har den tidligere 3.5 Mini- Jack udgang, fik jeg
en Apple Lightning Adapter med. Men der er også andre analog audio
muligheder, hvor iPhone samtidigt bliver opladet.

Billede
Brugeravatar
Af Millemis
#331942
Sådan en Lightning DAC med oplademulighed bruger jeg i bilen (er ikke begejstret for bluetooth dér).

Jeg vil på det kraftigste advare mod at bruge en iPhone direkte tilsluttet de aktive højtalere - som vist på billedet……det vil være meget besværligt at regulere lydstyrken fornuftigt (har du selv testet det?)

I bilen er det ikke noget problem - iPhonen er sat til ca 80% lydstyrke (hvilket matcher bilradioens AUX-indgangs følsomhed). Volumeknappen på radioen klarer fint at regulere lydstyrken.

Moralen af denne historie er: brug altid en forforstærker med volumenregulering (i B&O-sprog: en Beo-sound/-center/-vision), når du tilslutter en iPhone.

Alternativt kunne man bruge sådan en dims mellem iPhonens lydudgang og de BL4000.
EBBEBF4A-7477-4006-8222-F606D6BADEEC.jpeg
EBBEBF4A-7477-4006-8222-F606D6BADEEC.jpeg (212.17 KiB) Vist 1388 gange
MM
#331954
@ MM.
Bluetooth har jeg slået fra på min iPhone. Benyttes vel kun sammen med hovedtelefoner. ?
Så jeg går udfra iPhonen, som min iPad levere et analog stereo signal via indbygget DAC.

Billede
Jeg har ikke haft problemer med at styre lydstyrken på min iPad - Mini-Jack til 5 polet DIN
stik, tilsluttet BeoLab 3500. Men det vil jeg da afprøve.
#331998
Apple opdaterer lydkvaliteten i Apple Music

Apple laver nu kraftige forbedringer til lydformatet i Apple Music, både gennem ny
Spatial Audio med understøttelse af Dolby Atmos og Streaming i fuld kvalitet med
Apple lossless.

Dolby Atmos er slået til per default på alle modeller af AirPods og Beats headphones
med H1 eller W1 chip og på indbyggede højttalere i iMac, iPad og iPhone. Ifølge Apple
vil der løbende blive tilføjet ny albums til Apple Music med mulighed for Atmos.

Apple lossless betyder at det fra juni er muligt at afspille Apples musikkatalog i studie
kvalitet uden kvalitetstab i Apples såkaldte ALAC (Apple Lossless Audio Codec). Det
betyder dog også at filerne bliver noget større, hvilket man skal være opmærksom på
hvis man streamer via mobilnettet. I Indstilinger for musik-app’en er det muligt at vælge
kvalitet alt efter internetforbindelse.

“Apple Musics Lossless starter ved CD-kvalitet, som er 16 bit ved 44,1 kHz (kilohertz),
og går op til 24 bit ved 48 kHz og kan afspilles på indbygget Apple-enheder. For disse
lydfil tilbyder Apple Music også Hi-Resolution Lossless hele vejen op til 24 bit ved 192
kHz, ”skriver Apple. Apple katalog af musik byder på mere end 75 millioner albums,
alle tilgængelige i Apple Lossless.

2021 maczonen.dk
Brugeravatar
Af Millemis
#332028
Formålet er at tilføje den digital til analog dekoder/DAC-løsning, der ikke længere er i de iPhones, der ikke har en hovedtelefonudgang.
Humlen er bare at løsninger som disse pudsigt nok ikke understøtter de højere bitrater/samplingrater, som Apple reklamerer med nogle af de filer, som de nu har i deres katalog, er i 🤥

Ingen grund til panik…….der er meget få af dem - og spørgsmålet er, om disse filer var i så høj en kvalitet lige fra starten af og om du overhovedet vil kunne høre en forskel.

Iøvrigt har jeg allerede tidligere henvist til en test, hvoraf det vel nok fremgår, hvad de bruges til.
Her er en anden test:
http://archimago.blogspot.com/2018/01/m ... -35mm.html

Forøvrigt virker Apples dongle - og de andre løsninger - også fint på de tidligere iDimser med hovedtelefonudgang.

MM
  • 1
  • 200
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 326