Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TimHelmbo
#330842
Hej Folkens

jeg står i den situation at konens og mit tv ( Samsung HU7505 ) skal til at skiftes ud, så vi også kan nyde godt af HDR og andre visuelle lækkerier som er kommet på de seneste 6 års tid.

Vi er begge blevet enige om at det ikke bliver OLED, da chancen for burn in stadig eksistere, og tv'et kommert til at bruges primært til streaming og PS5 (når denne kan købes), samt det kommer til at hænge i en oplyst stue for det meste af tiden.

Mine kriterier til tv'et er følgende:

- Bedste billedekvalitet efter OLED
- lav input lag
- god HDR ( Er der kæmpe Forskel på Dolby Vision vs HDR10+ )?
- det skal være enten 65, eller 75 tommer
- pris mellem 10.000 - 20.000 Dkk

Nogle der kan gøre det lidt lettere for mig at vælge? og mange tak på forhånd :)
Senest rettet af TimHelmbo 10. maj 2021, 13:55, rettet i alt 1 gang.
Af Supergris
#330871
Det eneste der ikke taler for det, er manglen på HDMI 2.1, da du skriver, det skal bruges med en PS5, ville jeg personligt ærgre mig.

Det er altid godt med alternativer, men jeg vil alligevel opfordre dig til, at overveje et OLED på trods af dine bekymringer, som jeg mener er ubegrundede.
Hvis der var alle de problemer, ikke sagt de ikke kan opstå, ville LG nok ikke sende en 48" på markedet, som mange bruger som decideret monitor...
Senest rettet af Supergris 13. maj 2021, 02:57, rettet i alt 1 gang.
Af claussor
#330878
Jeg har fået mig XH90 altså lillebroderen i 75". Det eneste jeg savner ved det er bedre sortniveau. Resten af TV er simpelthen topklasse (jeg er vant til Webos og LG B6), så hvis 9505 har det sidste ekstra sortniveau, så er det en vinder.
Brugeravatar
Af TimHelmbo
#330884
Ja okay, HDMI 2.1 er nok et must pga PS5, og der vil nok også blive smidt en rimelig kraftif pc til i ny og næ. ja Samsungs q90/q95 var deres topmodel sidste år - det ser interresant ud :) - det er ikke fordi jeg er anti anti OLED. Jeg frygter bare spil med statisk HUDs og ikoner i spil eller lignende ville kunne brænde sig fast, samt den altid debaterede lysstyrke. Det vil være meget sjældent at der ikke vil være lys i stuen.

På et andet punkt er jeg en af dem, som ikke går så meget op i naturlige farver, men mere det der punchy her er farver og lys, når alt andet end mørke film ses.
Af quele
#330898
Jeg har haft: LG 55" 4K UHD OLED Smart TV OLED55E6V, i små 3 år efterhånden og har gamet meget PS4 på den, og har endnu ikke haft problemer ift. burnin :)

Dog er jeg enig ift. lyset, jeg er fornyeligt flyttet og har en mere belyst stue, og der er mit OLED udfordret, så følger lige denne tråd, jeg tænker dog mindst 75 tommer.
Brugeravatar
Af bendix
#330903
Du får desværre ikke god HDR hvis du vælger LCD TV og så tror jeg du skal genoverveje OLED hvis HDR er vigtigt.

Du nævner selv at i primært streamer og i den forbindelse skal du ikke være bange for burn in.

Jeg spiller selv PS5 på mit OLED, der er intet at komme efter snyd ikke dig selv for den ultimative oplevelse. Der ER forskel.
Af Beckham
#330904
Klart at OLED er bedst til HDR...det er der ingen tvivl om. Men du kan altså også få en fin oplevelse på et LCD med et fornuftigt antal zoner. Har selv set VM i bold og en del film\serier i HDR de seneste par år og du får bestemt også en fin effekt på LCD. Men selvfølgelig ikke på samme niveau som en OLED.
Brugeravatar
Af elcom
#330909
At erklære konsekvent at du ikke kan få god HDR på et LCD, synes jeg er en meget skarp generalisering.

Jeg er enig så langt, at du skal op i de zonestyrede topmodeller, før du får værdi. Men så kan du også sagtens få udemærket HDR. Det er anderledes end på et OLED, fordi kontrasten jo er lavere, men du til gengæld som regel får mere punch på lyset.

Jeg har både et Samsung Q90R (LCD), og et LG C9 (OLED), og jeg får fint HDR resultat på begge. Det kan dog være en forskellig oplevelse på grund af hvert TVs styrker. C9ens høje kontrast giver fantastisk dybde, og jeg hælder nok mest til den type HDR. På Samsungen kan den dog virkelig få smæk på, og i nogen eksplosions scener i f.eks. Bumblebee føltes det nærmest som at jeg kunne mærke varmen fra flammerne. Det får jeg ikke på samme måde fra LG'en.
Brugeravatar
Af TimHelmbo
#330910
elcom skrev: 11. maj 2021, 14:25 At erklære konsekvent at du ikke kan få god HDR på et LCD, synes jeg er en meget skarp generalisering.

Jeg er enig så langt, at du skal op i de zonestyrede topmodeller, før du får værdi. Men så kan du også sagtens få udemærket HDR. Det er anderledes end på et OLED, fordi kontrasten jo er lavere, men du til gengæld som regel får mere punch på lyset.

Jeg har både et Samsung Q90R (LCD), og et LG C9 (OLED), og jeg får fint HDR resultat på begge. Det kan dog være en forskellig oplevelse på grund af hvert TVs styrker. C9ens høje kontrast giver fantastisk dybde, og jeg hælder nok mest til den type HDR. På Samsungen kan den dog virkelig få smæk på, og i nogen eksplosions scener i f.eks. Bumblebee føltes det nærmest som at jeg kunne mærke varmen fra flammerne. Det får jeg ikke på samme måde fra LG'en.
Jeg tænkte godt Q90R var toppen af toppen på LCD market. måske stadigvæk bedre end deres nye 2021 modeller? - Tv'et kan desværre bare ikke købes nogen steder, ellers kan jeg huske at C9/X vs Q90R var overalt at se på nettet.

Nu kommer jeg også fra et TV som ikke kan vise HDR, og jeg tror faktisk med hånden på hjertet, at jeg ALDRIG har oplevet det, foruden alle demo modellerne som står nede i den lokale Elgigant (hvis de overhovedet viser det der) - så jeg ved ikke hvad der er forskel på af god og mindre god HDR, da jeg aldrig har haft en reference.
Brugeravatar
Af elcom
#330913
Jeg ville se på Samsungs Q95T, eller alternativt Q90T, hvis du ikke er til one connect boksen. Eller Sonys X90J (2021) eller XH90 (2020 med HDMI 2.1).

2020 Samsung var måske i 4K en nedgang fra 2019, men det er ikke fordi det er blevet forfærdelige TV. Q95T havde også et par forbedringer fra Q90R, så det var ikke alt som bare var tilbagegang.

Og så gå efter 75". Ingen grund til at gå lavere, hvis i har plads til 75", så kan man lige så godt få glæden ved den store skærm oplevelse med ved det nye. Hvis det er X90J, så kan man måske vente lidt til nyprisen har fået de første nedslag, for ikke at føle sig snydt.
Alle ovenstående kan fås under 20k i 75".

Og så køb det et sted, hvor i kan returnere hvis det viser sig ikke lige at være det rette når i får det op og hænge i stuen.