Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Gert.laursen
#330717
Hej

Er der nogen der kan anbefale en 65" skærm som kan hænge
direkte overfor et vindue. ca. 4 mtr. fra vindue til skærm. Det er en meget lys stue. Der er et gardin for, men ikke mørklægning det mener konen ikke er en mulighed.

Budget 15-20.000
Brugeravatar
Af hans123
#330719
alle skærme i dag er modtagelige for refleksioner,

Men har du gardiner til dagstimerne er problemet ikke stort.

og heldigvis har du et fornuftigt budget hvor TV indkøb kan give dig noget af det bedste
Af Gert.laursen
#330726
Har læst nettet tyndt for anbefalinger og der er mange meninger om det.

Oled skulle efter sigende ikke være godt, har også set en youtube video om problemet på lg gx og der er meget genskær i skærmen.

Så har jeg kigget på Samsung 65 Q950TS, syntes egentlig den har et godt billede, men den er ikke særlig populær herinde, så derfor spørgsmålet er lidt i vildrede
Af PeterD
#330730
Q950TS LCD har ofte problemer med mørkere billed i kanterne samt Dirty Screen Effect.

https://www.avforums.com/attachments/2d ... g.1479706/

Men kan man se bort fra det, eller det er ikke-eksisterende, er det et fint tv.

Fra Avforums.com

SDR
Movie mode
Brightness: 19
Contrast: 45
Sharpness: 0
Colour: 25
Local Dimming: High
Contrast Enhancer: Off
Clarity Settings: Off
Temp: Warm 1
Gamma: 2.2

HDR
Movie mode
Brightness: 50
Contrast: 50
Sharpness: 0
Colour: 25
Local Dimming: High
Contrast Enhancer: Off
Clarity Settings: Off
Temp: Warm 1
Af lennon
#330759
Lysforurening i en stue kan ikke sådan "bare" kompenseres for via et specifikt TV.Det bliver aldrig topdollar - gardiner afhjælper meget mere. Men nogle TV tar sig retfærdigtvis mindre dårligt ud end andre - og Samsungs dyreste topmodeller er normalt referencen.
Af Supergris
#330794
Jeg ville på ingen måde være bekymret ved at vælge et OLED.

Hvis du søger på tråde herinde, vil du kunne se, at en lys stue ikke er en hindring for at vælge et OLED.

Hvis du fortrinsvis ser TV i dagtimerne, ville andre skærme sikkert være at foretrække, ellers næppe...

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ontent=all

Melder du dig ind i Elgigantens kundeklub, har du 50 dage til at finde ud af, om skærmen passer ind i din stue.

Hvis du ikke er gamer (manglende HDMI 2.1), er her et billigere alternativ til de hurtige:

https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/panas ... ricerunner
Senest rettet af Supergris 9. maj 2021, 17:54, rettet i alt 1 gang.
Af gdane81
#330798
Godmorgen,

Var lidt i samme situation som dig. Vores stue består kun af store vinduer ud til haven, så vi har en meget lys stue.
Var lidt i tvivl om Oled LG CX havde lys nok, og det har det intet problem. Hvis solen står lige ind i stuen så, trækker jeg bare gardiner for og så er det problem løst. Hvis jeg ikke gider at gøre det så er der billede indstilling Bright Rom, og her kan du bruge flatpanels indstillinger, og så sætte gamma til 1,9 og eventuel sætte brightness lidt op, så kan du se TV selv i det mest oplyste rum, uden særlig meget genskær.
Af Gert.laursen
#330880
Hej

Tak for input. Hælder mest til lg gx pga. udseende samt billede, men har en lille bekymring ang. burn in, samtidig har jeg kendskab til at lg kan have problemer med synkronisering af lyd mellem tv og soundbar.
En ven med problemet, ikke bare noget jeg har læst.

Men da jeg er medlem af elgigantens kundeklub kan det være jeg prøver der :)
Af Supergris
#331004
Synkronisering af lyd mellem forskellige enheder, kan også opstå mellem andre enheder end enheder fra LG; Hvis det er lyden fra eksterne enheder, kan det som regel rettes i selve enheden, hvor der er mulighed for at korrigere lyden under indstillinger...