Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#330167
Jeg hælder også til, at der kommer en overbygning. Den nye Apple TV 4K er positioneret som en videoboks - der blev ikke sat fokus på Arcade og spil under præsentationen. Apple venter måske til, at der er mere at skyde med. Der har været rygter om kraftigere chip, egen spil-controller, mere lagerplads, flere Arcade-spil.

Med 2 bokse "taber" kunderne, der søger en videoboks ikke noget. De kan blot fravælge den dyrere version, der så omvendt også kan alt det, som Apple TV 4K kan.

Jeg tror ikke, at bokse skal sælge tjenester - eller vice versa. Jeg tror strategien er at skabe en selvforstærkende spiral til at opbygge et stærkere økosystem. Hold på eksisterende kunder og få nye ind, der gradvist kan indlemres dybere.
#330173
Ja, Max Tech har argumenteret for, at den nye boks ikke er den boks, mange har ventet på, men at noget andet og mere må være på vej:

Med andre ord: Fordi den nye boks ikke matcher de mange leaks må der være en anden boks på vej, som rent faktisk matcher disse leaks.

Mit problem med denne analyse er dog, at en væsentligt bedre boks uvægerligt må blive væsentligt dyrere, men i så fald vil prisen formentlig komme op i Xbox/PS "digital edition"-territoriet, hvor ATV næppe vil have interesse. At gå fra A10X til A12 er i det store hele et skridt til siden, mens det at gå fra A12 til f.eks. A14 ikke er et tilstrækkeligt stort spring fremad og jeg har svært ved at se, at man vil ofre en M1 på denne sag. Fair nok, A10X var at finde i iPad Pro og ATV 4K og nu da M1 er at finde i den nyeste iPad Pro skal det da ikke udelukkes, at M1 ikke er dyrere end at den også kan finde vej fra iPad Pro til ATV, men vi får se.

Bortset fra skiftet fra iPad 3 til iPad 4 hører det til sjældenhederne, at Apple opdaterer deres hardware på mindre end et år, så jeg har lidt svært ved at se, at de skulle opdatere den nye ATV senere dette år.

Dog: Nogle spekulationer (i tråden til videoen) går på, at A10X ikke længere produceres og at A12 derfor er den mindste SoC de kunne stoppe i den "nye" boks, dvs. at den nye boks blot er en relancering af den gamle og ikke den boks, Apple selv havde ønsket at lancere på nuværende tidspunkt, hvis de ikke havde problemer med forsyningskæderne.

Så hvis den nye boks er hvad Apple hele tiden havde planlagt, så vil jeg sige "game over" til dem, der havde håbet på et snarligt push på spilfronten. Er det derimod en stop-gap løsning på forhold udenfor Apples kontrol er jeg åben for, at der kan ske hvad som helst.
#330179
Overgange i processorarkitektur kommer sjældent og med Apple med i front på ARM-arkitektur, så er det en god mulighed for at få en fod indenfor. Hvis tvOS skal blive til mere end en relativ lille TV-platform (i det store billede) så skal det omfavne mere end streamingtjenester. Det er der tegn på, at de også selv mener med TV+, Fitness+, Arcade osv.

Indholdet er kongen - som man siger - så det er naturligvis afgørende, at de kan få spiludviklerne med på idéen. Men der er jo stigning i spiludvikling til ARM-platforme generelt (også drevet af Nintendo Switch) og Apple forsøger selv at føre taktstokken med Arcade. Ud over at være en spiltjeneste til forbrugere, så er det nok også et budskab til spiludviklere/studier. Dels at udvikling af mere ambitiøse spil til deres platform er muligt (og at der er et publikum, når det favner iOS, macOS og tvOS), dels at man er villig til at investere i udviklingsfasen. Holder man fast, så kan det jo være, at det smitter af på større spilstudier, som ikke vil have spil på Arcade, men gerne vil sælge spil særskilt på App Store (til en højere pris).

At matche PS5 og Xbox på rå kræfter er ikke nødvendigt for at konkurrere. Det gør Nintendo Switch heller ikke. På et eller andet tidspunkt vil Sony og Microsoft ligeledes skulle forholde sig konkret til et skifte fra x86- til ARM-arkitektur. Om de så løser det med spilstreaming (spillene kører på x86 i servercentre, men streames som video til enheder) eller ved et arkitekturskifte - eller en kombination, eller slet ikke - bliver interesant at se.

En del aspekter af det, som vi ser sig udspille netop nu mellem x86 og ARM, er behandlet i Clayton Christensens bog The Innovator's Dilemma, der undersøger de overgange i processorarkitektur, som kom forinden.
#330180
Globulus: Enig i pris-betragtningen. Hvis "Gaming"-ATV'en prissættes omkring Xbox/PS billigste modeller, så har jeg meget svært ved at se den blive en succes.

Streaming-folket er hoppet af, fordi de ikke har interesse i gaming-delen, og gaming-folket er ikke interesseret fordi, at de til den pris allerede har købt en Xbox eller Playstation.

Jeg hælder nok til, at Arcade nok er der, hvor Apple synes det skal være. Men jeg havde heller ikke forventet en ny ATV-model lige nu.

Som en sidebemærkning, og den her teori står for egen regning, så tror jeg, at Apple TV er det Apple-produkt, der får færrest nye "kunder" over i økosystemet.
#330206
Er det bitstreaming, du savner? Det lader til at være softwarebetinget, så hvis det åbnes, tror jeg også, at det åbnes på den gamle boks.

Både Dolby TrueHD og DTS-HD MA understøttes allerede. Apple TV pakker det ud til PCM før det sendes afsted, ligesom video udpakkes på forhånd - et eller andet sted i AV-kæden skal det jo gøres. Der er ikke en præinstalleret app, som kan håndtere Dolby TrueHD og DTS-HD MA, så man skal søge mod f.eks. Infuse: https://firecore.com/infuse
Dolby Atmos pakket i Dolby TrueHD understøttes ikke pt.
#330212
kabri skrev: 26. apr 2021, 11:39 Findes der estimater på produktions omkostningerne på m1? Jeg tænker på om den virkelig er så meget dyrere. Den gamle boks delte jo chip med ipad pro, a10x. I en ipad pro sidder der også en skærm og meget andet.
Jeg søgte videre på google. En ansat hos IBM, tidligere nvidia, estimerer m1 til 40-50 dollars i produktions omkostning. Det er jo ikke meget selv hvis han undervurderer en smule.

Det burde være muligt at kombinere med apple tv.

https://sumitgup.medium.com/why-did-app ... dd88db9b36
#330220
Rasmus: Jeg er ikke engang sikker på, at Apple helt ved hvilket formål, som HomePod Mini tjener i deres strategi :D

Jeg holder på, at Apple TV er en af Apples mindst "flyttende" produkter. Tror der er en betragtelig kundegruppe, som elsker deres ATV, men ingen planer har om at investere i en iPhone.
#330222
Måske at gøre dig afhængig af Siri og AirPlay så du ikke bare sådan lige skifter din iPhone eller iPad ud? Og når du ikke sådan lige skifter dem ud, så er det måske også mere sandsynligt at du køber et Apple cover, en Apple oplader, AirTags, et Apple Watch fremfor noget Android, osv. Jo flere ting de kan få dig til at købe, jo mere investeret er du i deres økosystem og jo mere irriterende bliver det at få ikke-Apple produkter til at spille sammen med det du har. Det kunne også være argumentet for en "Apple TV Arcade" box. Så skal man også lige have TV+ og Arcade. Så kan man næsten lige så godt opgradere til Apple One, og så får man også iCloud. Så kan man lige så godt flytte alt i iCloud, og så bliver det besværligt at skifte væk fra økosystemet. Så skal familien også lige have iPhones/iPads så de kan spille sammen på tværs. Det koster heller ikke så meget med family sharing. Så køber man lige et par HomePods fordi de spiller godt sammen med alt det andet man lige har erhvervet sig. Så giver det ikke mening at man skal have andet end AirPods. Men nu laver Samsung en ny smartphone der slår din iPhone hårdt i nosserne - men hvis du skifter til det så skal du næsten skifte hele økosystemet ud. Uf, det lyder dyrt! Hmmm... Så bliver man vidst bare inde i folden. Så hvis man ser de store dyre basser som deres kerneprodukter: iPhone, iPad, Mac. Så er alt andet bare ting du kan købe der kan være med til at holde dig i folden.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 48