Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#330075
Giver god mening at droppe Apple TV remote som controller. Det har aldrig givet meget mening og var et tåbeligt krav.

Det overraskede mig at de i præsentationen snakkede om spil på både den nye iMac og den nye iPad Pro, men ikke på den nye Apple TV boks, men det viser vel bare hvor deres prioritering ligger for Apple TV boksen indtil videre. Hvis de virkeligt satsede på gaming på Apple TV havde de nok smidt en M1 chip i den.
#330076
MacRumors har fundet kode-reference til HDMI eARC i tvOS 14.5 beta.

"Though not mentioned in the ‌Apple TV‌ specifications, the tvOS 14.5 beta suggests that the new ‌Apple TV‌ model supports eARC, which offers a bandwidth and speed boost for sending higher-quality audio from the TV to a soundbar or receiver."
Link: https://www.macrumors.com/2021/04/20/ap ... -hdmi-2-1/

Et tysk medie spekulerer i, at det kan gøre den nye Apple TV 4K i stand til at trække lyden fra TV-skærmen (via eARC) til videresending til HomePod: https://www.4kfilme.de/apple-tv-4k-neue ... hdmi-earc/

Det ville være smart, men jeg ved ikke om det i praksis vil fungere. Det er også være at notere sig, at tvOS 14.5 også kører på Apple TV HD og Apple TV 4K (2017) og ikke mindst HomePod. Jeg tænker, at det også kan være relateret til Bloombergs rygte om, at der arbejdes på ny Apple TV + HomePod hardware. For de fleste brugere ville samme højttaler jo skulle kunne trække lyd ud fra TV'et (kanaler) og andre HDMI-tilsluttede afspillere (såsom konsoller) for at blive anvendelig som eneste TV-højttaler.
#330080
Jeg tænker lidt der nok kommer en boks mere senere, måske ikke i år, der er dyrere og mere gaming orienteret. Så det bliver nærmere en slags hybrid mellem Mac Mini og Apple TV 4K både software- og hardware mæssigt. Men det bliver først når de har nogle AAA titler klar til Apple Arcade.
#330081
Rasmus Larsen skrev: 21. apr 2021, 10:03 Jeg vil tro, at tænd/sluk-knappen nu bruger infrarød til at styre TV, og at dette opsættes automatisk - ligesom på Chromecast (Google TV) og Nvidia Shield 2019. Jeg kan også forestille mig, at man stadig vil kunne slukke TV'et via HDMI CEC ved at holde Hjem-knappen nede. Vi må vente lidt endnu med at undersøge, hvordan det præcis fungerer.
Jeg er meget spændt på, om man kan bruge sluk-knappen til andet end at slukke tv’et.

Jeg bruger HDMI-CEC og det virker altid for mig, men mit tv går ofte i power save mode (standby), mens jeg ser ATV, så jeg får 60 sekunder til at trykke OK på fjernbetjeningen, inden tv’et slukker. Så alene af den grund er jeg nødt til at min tv-fjernbetjening liggende på sofabordet.

Så hvis man kan bruge den nye knap til at sende en OK-kommando, UDEN at slå HDMI-CEC fra, ville det være fedt.

Det kunne man godt forestille sig, for det kan jo også være tiltænkt dem, der bruger en soundbar eller receiver uden HDMI-CEC.
#330082
JesperZ skrev: 23. apr 2021, 12:51 Jeg tænker lidt der nok kommer en boks mere senere, måske ikke i år, der er dyrere og mere gaming orienteret. Så det bliver nærmere en slags hybrid mellem Mac Mini og Apple TV 4K både software- og hardware mæssigt. Men det bliver først når de har nogle AAA titler klar til Apple Arcade.
Jeg tror nærmere, at Apple Arcade er der, hvor Apple lige nu gider bruge ressourcer til, at det skal være. Jeg ser i hvert fald ikke umiddelbart en dyrere boks i den nærmeste fremtid.
#330083
steadi skrev: 23. apr 2021, 14:05
JesperZ skrev: 23. apr 2021, 12:51 Jeg tænker lidt der nok kommer en boks mere senere, måske ikke i år, der er dyrere og mere gaming orienteret. Så det bliver nærmere en slags hybrid mellem Mac Mini og Apple TV 4K både software- og hardware mæssigt. Men det bliver først når de har nogle AAA titler klar til Apple Arcade.
Jeg tror nærmere, at Apple Arcade er der, hvor Apple lige nu gider bruge ressourcer til, at det skal være. Jeg ser i hvert fald ikke umiddelbart en dyrere boks i den nærmeste fremtid.
Hvis dét er deres ambitionsniveau så tror jeg ikke de skal regne med nogen større success med Apple Arcade. De har desperat brug for titler der lokker folk til platformen, ellers mister den hurtigt pusten og dør ud indenfor et par år. De har lige nu en hel unik mulighed for at indtage casual markedet med cross play muligheder der aldrig er set før. Jeg snakker ikke om at udfordre hardcore gamer markedet, for det er en flok stædige sataner, men med nogle fede titler kunne de sagtens udfordre Nintendo og vinde på rent og skær ubiquity af deres enheder og tilgængelighed gennem Apple Arcade. Det er præcist samme problem de står overfor med Apple TV+, de har nogle gode serier men langt fra nok til at lokke folk til uden at de pusher det gratis sammen med devicekøb. Nægter at tro på at de er så naive at de overhovedet overvejer at det medieserviceudbud de har nu er tæt på godt nok til at kunne overleve på sigt.
#330085
JesperZ - Jeg er enig, men hvem skulle være målgruppen for en dyrere boks? 4K-modellen er i forvejen en af de dyreste bokse på markedet, og jeg tror simpelthen ikke, at målgruppen for dyrere boks eksisterer i tilstrækkeligt omfang.

De, som kunne være målgruppen, har sandsynligvis allerede købt en spillekonsol.
#330088
Jeg følger det ikke tæt, men de lavede da lige en lidt større opdatering af Arcade for nyligt. Jeg tror næsten al spil foregår på iPhones og iPads og det er der de lægger deres fokus. Har nok også noget med hvor mange enheder der er solgt. Salget af Apple TV drukner uden tvivl fuldstændig i oceanet af iPhones og iPads :)
#330092
steadi skrev: 23. apr 2021, 15:05 JesperZ - Jeg er enig, men hvem skulle være målgruppen for en dyrere boks? 4K-modellen er i forvejen en af de dyreste bokse på markedet, og jeg tror simpelthen ikke, at målgruppen for dyrere boks eksisterer i tilstrækkeligt omfang.

De, som kunne være målgruppen, har sandsynligvis allerede købt en spillekonsol.
Jeg må også blankt indrømme at jeg ikke forstår prissætningen på den nye 4K boks hvis de vil bruge den til at pushe TV+ abonnementer. Men om ikke andet så kunne de da lave en speciel TV og gaming venlig udgave af Mac Mini med tvOS og M1, inkl mulighed for at launche macOS spil, hvor der er sparet lidt på RAM og I/O for at holde den på PS5 prisniveau. Sådan en kunne jeg i hvert fald godt tænke mig, hvis de også fik nogle flere AAA titler (Arcade eller ej).
#330093
JesperZ skrev: 23. apr 2021, 17:44
steadi skrev: 23. apr 2021, 15:05 JesperZ - Jeg er enig, men hvem skulle være målgruppen for en dyrere boks? 4K-modellen er i forvejen en af de dyreste bokse på markedet, og jeg tror simpelthen ikke, at målgruppen for dyrere boks eksisterer i tilstrækkeligt omfang.

De, som kunne være målgruppen, har sandsynligvis allerede købt en spillekonsol.
Jeg må også blankt indrømme at jeg ikke forstår prissætningen på den nye 4K boks hvis de vil bruge den til at pushe TV+ abonnementer.
Det er næppe formålet med den, da ATV+ er tilgængeligt på alle nye tv og andre bokse efterhånden.
Men om ikke andet så kunne de da lave en speciel TV og gaming venlig udgave af Mac Mini med tvOS og M1, inkl mulighed for at launche macOS spil, hvor der er sparet lidt på RAM og I/O for at holde den på PS5 prisniveau. Sådan en kunne jeg i hvert fald godt tænke mig, hvis de også fik nogle flere AAA titler (Arcade eller ej).
GPU i en Mac mini er langt fra PS5-niveau, og selv med 256GB SSD og 8GB RAM er den noget dyrere, så M1 er nok lige dyr nok.
#330109
JesperZ skrev: 23. apr 2021, 18:41 Men M1 er fx langt over Nintendo Switch performance. Faktisk er den nu gamle Apple TV 4K på niveau med en Switch. Så M1 vil være mere end rigeligt til at afvikle noget der kræver noget mere end de mobilspil de har i Apple Arcade pt.
Men den billigste enhed med M1, som Apple har, koster 6.199, så den chip er nok for dyr lige nu.
#330153
kabri skrev: 23. apr 2021, 08:40 Der er kommet beta tvos 14.6. Der står ikke umiddelbart noget om nyheder på Macrumors hvor jeg læste det men måske der gemmer sig noget.
Jeg har fået tvOS 14.6 hentet. Umiddelbart har jeg ikke fundet nyheder, men det kan jo være, at der er noget på den nye boks.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 48