Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af David Munch
#328185
Jeg vil gerne opgradere mit Apple TV 4 til et med HDR og 4K support, men den nuværende model er jo så gammel, at det ikke kan betale sig ikke at vente. Specielt nu rygterne i et år har sagt den er lige om hjørnet.. Nu må hjørnet snart være her! :P

Men udover de to ovennævnte funktioner, så mangler jeg som udgangspunkt ikke noget. Jeg er fint tilfreds med fjernbetjeningen, og min familie har heller ikke problemer med den. AV1 hardware understøttelse og U1 chip er det eneste jeg umiddelbart ville se frem til..?
Af steadi
#328188
Lige nu er rygterne om en Apple-event den 23. marts ret kraftige, så om ikke andet, så ville jeg lige vente til vi ved om der sker noget der.

Men ja, rygterne om en ny Apple TV har kørt i laaaaang tid.
Af steadi
#328224
kabri skrev: 12. mar 2021, 10:35 Hvordan virker det der U1 / UWB?
Min egen forståelse af det er, at det er en slags "Apple-Bluetooth", dog med kortere rækkevidde.

Hvis du fx holder din iPhone (med U1-chip) tæt på en HomePod, så kan du overføre musikken fra din telefon og til HomePod'en.

Overfører du det til Apple TV, så skulle fidusen være, at din telefon automatisk fungerede som fjernbetjening, når den var i nærheden af dit Apple TV.

Overført til eksempelvis shopping, så kunne det give de vilde muligheder for at personalisere markedsføring, når du render rundt i butikkerne - forestil dig et scenarie ala "Minority Report", da Tom Cruise pludselig får tilbudt en masse ekstremt personaliserede reklamer. Nu er U1 dog Apple, så shopping-horror frygter jeg ikke.
Af JesperZ
#328233
Jeg forstår næsten ikke hvordan der kan være nogle der ikke kan forestille sig væsentlige måder man kan forbedre Apple TV gen 5. Jeg synes selv jeg kan komme på mange idéer, men måske har folk bare meget forskellige behov. Det giver måske god mening for Apple at splitte Apple TV gen 6 op i en billig (feature-wise ala gen 5, prismæssigt ala Chromecast Ultra) og en dyr (gaming og premium streaming, med nuværende gen 5 prisleje eller højere endda) så de kan fange begge brugersegmenter.

Siri i sig selv kunne godt trænge til en overhaling, så det i det mindste kommer på niveau med iOS (og gerne endnu bedre).

Med HDMI 2.1 kan der gives mulighed for 8K, variabel refresh rate (til hurtig frame rate matching), hurtig skift mellem HDR/SDR, eARC understøttelse, m.m. Det kan godt være 8K content ikke er så tilgængeligt pt, men man kunne måske forestille andre muligheder for 8K, fx indenfor AI upscaling, for ikke at snakke om fremtidssikringen i det. Derudover, hvis de vil fokusere mere på spil, så vil det jo være genialt med variabel refresh rate samt auto low latency mode.

En U1 chip ville være genialt til et surround setup med HomePods, men kunne også være fedt til fx at gøre det unødvendigt at vælge hvilket Apple TV man vil styre i remote appen, samt andre fede HomeKit integrationer. Derudover kan det selvfølgelig også bringe spatial audio til Apple TV (der er situationer hvor nogle bruger AirPods til TV'et).

En redesigned remote ville være velkommen for mange. Udover blot en ny fjernbetjening kunne man også forestille sig at det kunne være fedt at kunne finde den (samt andre U1 devices) via en indbygget U1 chip, at kunne oplade den via QI/MagSafe (måske endda reverse wireless charging som det rygtes iPhone 12'erne har skjult).

En opgraderet SoC ville selvfølgelig være gavnligt både til nuværende spil, men essentiel hvis de vil satse på AAA titler i fremtiden. Man kunne også forestille sig at det vil åbne op for nye teknoliger som vi ikke har endnu på Apple TV, såsom AI upscaling og AI frame interpolation, både til spil, men også film, serier, live TV, osv.

Godt nok er det nye Fitness+ ikke udgivet i Danmark, det kommer jo nok engang, men her til kunne en LiDAR sensor være super fed at involvere i setuppet. Måske sådan en fætter vil kunne hjælpe med teknik, rep count, osv. LiDAR kunne i øvrigt også være fedt til AR spil på Apple TV, ala Kinect.

WiFi 6 ville da også være relevant at understøtte nu, selvom de fleste nok kører via ethernet. Ligeså ville mulighed for mere storage gøre det muligt at installere flere apps og spil, samt downloade mere content til offline afspilning.
Af steadi
#328343
JesperZ: Interessante bud på forberedringer!

Dog må surround setup sammen med HomePods vist være strøget af bordet jf. Apples skrotning af HomePod. Personligt tror jeg ikke, at vi ser en 1:1-afløser til HomePod'en inden for den nærmeste fremtid.

8K virker for tidligt til Apple. Jeg ser i hvert fald ikke Apple som "first movers", men kan da blive overrasket.

Problemet med at gøre Apple TV alt for brugbar ift. Fitness+ er, at du derved "risikerer", at brugerne ikke også køber et Apple Watch.

En del på /AppleTV virker umiddelbart til at køre over WiFi og ikke ethernet, da WiFi giver hurtigere hastigheder end kablet.

Jeg tror stadig på en billig og dyrere model, hvis Apple altså overhovedet har planer om at opdatere ATV.

Kabri: Vi mangler lige den officielle invitation til en Apple-event den 23. :)
#328416
Ja nu lyder det som om, at det tidligst bliver i april. Mark Gurman har givet lyd fra sig mht. nye iPad Pro med A14X chip.



Intet nævnt om ny Apple TV i hans artikel:

- Apple has several other product updates planned for this year. The company is working on new iPhones and Apple Watches, an accessory for tracking the location of physical objects, and major updates to the MacBook Pro laptop and iMac desktop.
Af steadi
#328417
Jon Prosser skriver også, at eventen er i april. Og han lover at ville barbere sine øjenbryn, hvis det ikke passer..

Hvis jeg ikke vidste bedre, så har Apple udfordringer med produktionen af de nye produkter. Ligesom det meste af resten af verden.

9to5Mac spekulerer i forlængelse af HomePod-misæren om Apple TV faktisk har en fremtid eller, om Apple TV app'en og Airplay 2 hos andre tv- og streamingbokse betyder, at Apple reelt er ved også at lukke ned for det produkt.

Jeg støder forholdvis ofte på meldinger om apps og materiale, som afspiller mærkeligt på Chromecast with Google TV (som endnu ikke officielt er udgivet i DK), men ellers havde det været et indlysende valg, når nu Apple ikke rigtig vil ud af boksen med deres næste event :)
#328418
Det lyder ikke som om, at Apple er ramt af udfordringerne med chip-produktion. De lægger jo typisk beslag på TSMC's kapacitet af nyeste produktionsteknologi, pt. 5nm som bruges i A14, M1 og sikkert også den kommende A14X. Julesalget er overstået og produktionen af A14 og M1 virker ikke længere til at være knap, så de kan vel nok udvide nu.

Også fra Bloomberg:

"The tightened supply of Qualcomm AP chips produced by TSMC is affecting everybody except Apple," said MS Hwang, analyst at Samsung Securities. "PCs will soon be hit due to the short supply of display driver ICs, and the profitability of TV will be affected by soaring LCD panel prices."

Link: https://www.bloomberg.com/news/articles ... s-industry

Jeg tror stadig ikke på, at der er nogen chance for at de dropper Apple TV. Modsat HomePod mv. så er det en af deres fire overordnede operativsystemer. AirPlay 2, HomeKit og Apple TV app kan ikke stå alene. Reelt ville de jo så skulle droppe Apple Arcade (partneres enheder kan ikke afvikle spillene) og Fitness+ (partneres enheder kan ikke synkronisere med Apple Watch) på TV-skærmen.
#328420
Når det er sagt, så synes jeg, at det er helt i orden, at der lægges stigende pres på dem for at forklare sig. Det er ikke i orden, at man bare udfaser noget som HomePod på en fredag uden at stå til ansvar over for de mange kunder, som har købt ind i økosystemet. Det er jo ikke ligefrem fordi HomePod er super fleksibel ift. tilkobling. Og at man ikke engang giver den en 'second chance' synes jeg er stærkt kritisabelt - såfremt det da forholder sig sådan.

Hvis Apple - ligesom andre producenter - bare vil sælge produkter, udfase dem og gå videre til næste enkeltstående produkt, så er det jo deres beslutning. Det vil dog være et stort tillidsbrud for det er ikke derfor mange af kunderne køber produkterne. Kunderne ser det nok mere som et sammenhængende økosystem.
  • 1
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 103