Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#326780
Jeg har kun nået at tjekke tvOS 14.5 beta kort, men det ser ud til at 24Hz mode på Apple TV 4K er 24.000 i stedet for 23.976.

Dog er tvOS 14.5 meget fejlbehæftet pt. Undlad at installer den på jeres enhed endnu. Netflix crasher. Flere spil opstarter slet ikke. HomePod-lyd skratter i menuer og flere apps.
Af steadi
#326785
Rasmus Larsen skrev: 6. feb 2021, 14:00 Jeg har kun nået at tjekke tvOS 14.5 beta kort, men det ser ud til at 24Hz mode på Apple TV 4K er 24.000 i stedet for 23.976.

Dog er tvOS 14.5 meget fejlbehæftet pt. Undlad at installer den på jeres enhed endnu. Netflix crasher. Flere spil opstarter slet ikke. HomePod-lyd skratter i menuer og flere apps.
Men hvis 23.976 er blevet til 24.000, er Apple så ikke blot gået fra få titler, som har judder, til mange flere?
Brugeravatar
Af Naiera
#326791
Jeg håber fandme ikke at der KUN er 24.000Hz nu ;;) Det ville godt nok være en mindre katastrofe.
Af steadi
#326800
Naiera skrev: 6. feb 2021, 17:03 Jeg håber fandme ikke at der KUN er 24.000Hz nu ;;) Det ville godt nok være en mindre katastrofe.
Avsforums er i hvert fald ikke begejstrede. Men hvis der er så mange bugs, så er spørgsmålet om den er udsendt måske en omgang for tidlig.
#326832
Det virker på mig som om, at de roder nede i den underliggende motor for video/lyd. Om det så er forberedelse til noget mere eller bare et eksperiment, må tiden vise. Jeg erindrer dog ikke en lige så fejlbehæftet del-opdatering af tvOS som denne.

Hvis jeg havde evnerne til at undersøge koden ligesom der ofte bliver gjort med iOS, så ville jeg lede efter hints til ny Apple TV-hardware i tvOS 14.5 beta. Jeg kan ikke se hvorfor de ellers skulle have ændret så drastisk i tingene.

PS5 DualSense og Xbox Series X controllere virker dog umiddelbart fint.
Af steadi
#326834
Rasmus: En bruger på Avsforums havde pudsigt nok en ret teknisk forklaring på hvorfor, at video-ændringerne var forberedelse til en ny ATV.

Jeg fattede ikke møg udover, at ændringerne ville få ATV på linje med den nye IPad Pro og hvad den kan udsende i billed.
#326852
Men 99% af indholdet på iTunes er vel i 23.976 fps, så det er sq da et egoistisk træk, hvis man tilpasser det til sin egen tjeneste og skider på de andre.
#326854
Hvis man skal spekulere i årsager til, hvorfor de kunne finde på det, så hænger det vel nok sammen med, at branchen forsøger at lægge de gamle, analoge principper bag sig. Netflix m.fl. er ved at overgå til 24.000fps. Tilsvarende med overgangen fra SDR (gamma) til HDR (PQ).

Nu kommer 120fps og jeg tror ikke, at branchen ønsker at indføre endnu en udbredt brøk-variant i form af 119.97 fps, foruden 120.000fps.

Men de burde nok have begge varianter af 24fps med i en lang overgangsperiode.

Lige nu ser man dobbel-frame hvert 41. sekund (med 23.976), hvor man før så en oversprunget frame hvert 41. sekund (med 24.000). Førstnævnte er mere synligt, synes jeg. Dog tror jeg ikke, at man ser denne dobbel-frame, hvis man ikke før bemærkede den oversprungne frame.
Af steadi
#326856
Rasmus Larsen skrev: 8. feb 2021, 09:02 Tak for det. Samme observationer, som jeg har gjort mig. Lad os se, hvad der sker i de kommende betaer af tvOS 14.5.

Jeg har ikke set så meget indhold på Apple TV+, men var der ikke også snak om, at noget af deres eget indhold er i 24.000fps (fremfor 23.976fps)?
Jeg mener, at Ted Lasso er i 24.000fps. Har i hvert fald læst meldinger om, at der skulle være judder ved afspilning på Apple TV.

Må indrømme, at jeg ikke forstår ideen, hvis Apple skifter billed-muligheder i et forsøg på at forberede sig på fremtiden, hvis resultatet bliver, at rigtig, rigtig mange brugere ender med at være dårligere stillet.

Og så forstår jeg ikke, og det er nok pga. min manglende tekniske forståelse, at ATV kan afspille 23.xxxx og 24.000fps, men åbenbart ikke have dem begge som valgmulighed i auto-match framerate? I is confused.
  • 1
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 103