Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#326215
Peter Pan skrev: 16. jan 2021, 09:26 Ud fra den gamle devise - - - Det skal være nemt at være ejer af et BeoVision TV.
Er det jeres opfattelse at det er det idag, hvis ønsket er Dolby 5.1 Surround Sound.
Det er bestemt ikke nemt hvis man ikke er tilfreds med standardindstillingerne og ønsker at finjustere... her er mine oplevelser.

Mig og min ECLIPSE MK2…. med et 5.1 SETUP.

Jeg er skuffet fordi… når man køber et ikke helt billig TV som Eclipse MK2…, jeg mangler hjælp i til lydindstillinger. Det kniber lidt med forståelsen og brugen af lydindstillingerne på Eclipse og hvordan jeg skal håndtere mit 5.1 setup.

Hvad er en forklaring på disse indstillinger:

Omdirigeringsbalance.
Omdirigeringsniveau.
Panorering.
Aktivér filtrering.

Som nævnt er der ikke megen hjælp, at hente i Eclipse-manualen. Jeg har derfor prøvet at søge på nettet, men den største hjælp har dog været at se Henrik Baron Vejrups (HBV) videoer på YouTube/BOTF:

B&O BeoVision Eclipse.
BOTF BeoVision Basic Opsætning.
B&O BeoVision / BeoSystem - True Image Processor - Surround Sound Setuo A-Z.
B&O BeoLab 19 -Subwoofer.

Dog har jeg manglet en mere dybdegående forklaring, til de enkelte lydindstillinger.

For at få lidt almen viden om en højtalers funktion har jeg læst følgende:

https://www.hifiklubben.dk/inspiration/ ... gerer-den/

Nu til mit 5.1 SETUP….. Jeg har valgt at tilslutte følgende højtalere:

1 styk. BeolLab 2 / Subwoofer..Effekt 850 W…Frekvensområde 23 - 120 Hz
2 styk. BeoLab 8000 / Front-højtalere… Effekt 143 W… Frekvensområde 52 - 20.000 Hz
2 styk. BeoLab 6000 / surround-højtalere…Effekt 59W…Frekvensområde 55 - 20.000 Hz

Højtaleropsætningen er efter Dolby Digital system som beskrevet i BL2’s vejledning. Signalet fra BL 8000 er sløjfet fra højtaler til højtaler, og det medfører at kun et kabel er tilsluttet surround-centeret. Samme procedure med BL 6000.
BL 2 er også forbundet direkte til surround-centeret. Denne højtaler står i et hjørne og Positionsknappen er sat til corner. I vejledningen står der nemlig, at SetUp-kontakten skal sættes på 3, da systemet er Dolby Digital.

Nu er ekstra højtalerne kabelforbundne til lydcenteret og automatisk registreret, lydindstillingerne er fabriksindstillet med neutrale værdier.


Indstilling af afstand:

Her er brugt et målebånd til afstandsmåling mellem primære lytteposition og højtaler.

Indstilling af højtalerniveau (SPL) i dB:

Her er brugt….HBV’s beskrivelse…. som er beskrevet her:

Download et SPL meter til din telefon
iPhone: https://itunes.apple.com/us/app/spl-met ... 06756?mt=8
Android: https://play.google.com/store/apps/details...
Her skal du sørger for at den måler i "Weighting - C" og i "Slow" når i åbner app giver det mening.
Tag mobilen og peg mikrofonen direkte op i loftet fra din primære lytte position, sæt alle dine højtalere til 0dB vælg din center som udgangspunkt og skrue op for volumen på din beoremote til din skriver 65dB i displayet, altså der står nu 0dB på tv'et og 65dB på dine mobil.
Derefter vælger du én højtaler ad gangen og "tweaker" skruer op eller ned for hver enkelt højtaler (ikke på volume på beoremote men man bruger pil-tasterne: op/ned. Gentag dette til du har været alle højtalere igennem og de alle viser 65dB.

Indstilling af Omdirigeringsniveauer:

HBV’s beskrivelse:

Omdirigeringsniveauerne den er lidt svær, men B&O mener at hvis du feks har et sæt BL 9, 5, 20, 50, 90 så skal alt bas under 120hz sendes til dem. d.v.s. har du feks et 5.1 setup bestående af : BV14, BL 9 fronter, BL 1 surround så vil alt bas under 120hz blive sendt fra BL1 til BL9 da BL9 har flere muskler og derved bedre kan tage sig af disse frekvenser. Det er ikke altid korrekt med mindre du spiller på reference niveau (???), hvilket meget få mennesker gør i deres stue.
Her bliver du selv nød til at teste og ændre parameter: Sæt en film scene på som varer ca. 5 minutter, der må godt ske lidt (edge of tommorow, transformers, Mission impossible osv)
lyt til action-scenen i det niveau som du ser film på og prøv så at ændre på på omdirigeringsniveauet først på dine fronter, derefter center og til sidst dine surround kanaler, her skal du ramme et sted hvor du er tilfreds med lyden og hvor du syntes der er fylde nok i dit setup.
Hvis du har brug for hjælp så skriver jeg gerne nogle parameter til dig som du kan starte fra, jeg skal bare vide hvilke højtalere du har…Ja tak til “BARONEN”……jeg vil gerne have start-parameter til mit setup. Jeg har beholdt standardindstillinger.

Aktivér Filtrering:

Under lydindstillingen på Eclipsen dukker følgende beskrivelse op.

Når filtrering er aktiveret for højtaleren omdirigeres den lave frekvens til en anden højtaler.

Jeg har aktiveret alle højtalere (minus BL2) fordi jeg mener at det er bedre at BL2 overtager alle de lave frekvenser? Rigtig eller forkert?

Indstilling af Omdirigeringsbalance:

Under lydindstillingen af Eclipsen vises følgende beskrivelse.

Omdirigerings-balanceen bruges til at styre det relative niveau for hver af de to lavfrekvente indholdskanaler, som basstyringssystemet frembringer. Hvis du kun bruger én subwoofer, bør du indstille balancen til midterposition.

Da mit setup kun har én subwoofer mener jeg at balancen stilles i midterposition (er det 0) på alle enheder? Rigtig eller forkert? Jeg har dog beholdt standardindstillinger.

Indstilling af Panorering:

Under lydindstillingen af Eclipsen vises følgende beskrivelse.

Juster venstre/højre panorering af lavfrekvenskomponenterne til de to lavfrekvente kanaler til basstyring.

Det er sort snak for mig og behøver hjælp i forbindelse med mit 5-1 setup? Jeg har beholdt standardindstillinge.

Indstilling af delefilter (Crossover):

Jeg har “googlet” mig til følgende

1.Hvis du sætter din subwoofers crossover til f.eks. 50 Hz, så betyder det at subwooferen spiller i frekvensområdet op til 50 Hz.. Med en flydende overgang vel at mærke.. det er altså hvornår subwooferen skal spille..

2.Crossover, den frekvens hvor dine højtalere holder op med at spille, og hvor din subwoofer begynder at spille.

3.Jo lavere crossover du vælger, jo dybere bas skal dine højtalere kunne præstere.
Har du f.eks. sattelit-højtalere vil din crossover skulle sættes højere end hvis du har store gulvhøjtalere.

4.Ved et setup med subwoofer, angiver crossover hvornår sub'en skal være aktiv. Dette kan være fra 100 hz og ned, crossover her vælges ud fra hvornår fronter ikke længere kan gengive de dybe toner/frekvens ( med et lille overlap, så der ikke opstår "hul" i lyden ). 

For at aflaste mine ikke helt nye højtalere vælger jeg en delefrekvens på 120Hz. Rigtig eller forkert? ( BL2 har fået nyt chassis og “BeoLabberne” har fået et eftersyn med “skumskift”)

Indstilling af Subwoofer:

LFE-indgang til loft > Passiv.

Tilpas tidsforsinkelser > 0 ms.

Allpass-frekvens > 100Hz

Rigtig eller forkert?
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2021-01-21 kl. 18.20.19.png
Skærmbillede 2021-01-21 kl. 18.20.19.png (159.06 KiB) Vist 1968 gange
Brugeravatar
Af Millemis
#326228
Grundlæggende kan du beholde de fleste af standartindstillingerne - efter at du har indgivet hvilke højtalere, der er tilsluttet og hvilke roller de har samt har udmålt afstanden til lyttepositionen og indgivet lyd-niveuaet for de enkelte højtalere.
Systemet kender og laver selv mange af indstillingerne, når det ved hvilke højtalere, du har (f.eks for crossover frekvensen).
Indstillingerne på selve højtalerne er ikke nødvendige, da Sound Centeret styrer alt dette.
Obs! Indstillingen PL skal selvfølgelig vælges, da du jo bruger Powerlink-kabler.

Jeg tror, at dit problem er, at du vil lave for meget, pille for meget.
‘Pille’ kan man sagtens, men det kræver en del forståelse og erfaring.
F.eks er ‘ Omdirigeringsbalance - Omdirigeringsniveau - Panorering - filtrering’,
ikke noget du ‘normalt’ skal eller behøver at beskæftige dig med!

Mon du kender Eclipsens Technical Sound Guide?
Hvis man studerer den, har man bedre forudsætninger for at ‘pille’/fintune....hvis overhovedet nødvendigt.
Som ved andre ting - øvelse gør mester!

Iøvrigt kan sagtens lave flere forskellige højtalergrupper (læs: med forskellige indstillinger for samme højtaler-setup. Og disse indstillinger er nemme at omgøre til default-værdierne.
Derfor lav mindst én gruppe med noget, der er nær default-værdierne, som du bruger dagligt - og lav så nogle andre grupper med diverse ændringer.
Så har du mulighed for at sammenligne!

Henriks videoer herom er rigtigt gode, men ofte en smule for indgående/dybtegående for de fleste.

P.S. der findes et tip til, hvordan Sound Centerets 3 højtalere kan indstilles (forudsat, at der også er eksterne L/R-højtalere tilsluttet) for at undgå den såkaldte combfiltering, der kan virke forstyrrende når en række adskilte højtalere skal gengive samme signal ( = centersignalet).
Herom en anden gang, hvis der er behov.

MM
#326229
Peter Pan skrev: 16. jan 2021, 09:26 Ud fra den gamle devise - - - Det skal være nemt at være ejer af et BeoVision TV.
Er det jeres opfattelse at det er det idag, hvis ønsket er Dolby 5.1 Surround Sound.
Hej Viggo Helbo

Tak for dit indlæg, som i den grad bekræfter at det ikke er nemt at være ejer
af et Eclipse MK2 BeoVision TV, med ønske om et Dolby 5.1 Surround setup.

Set i forhold til at være ejer af et BeoVision TV, med BeoSystem 3, er det nu
nærmest en nødvendighed at lade en B&O teknikker klare lydopsætningen.
Hvis man ikke går vildt op i selv at kunne, som eks. Henrik Baron Vejrup.
Brugeravatar
Af Millemis
#326241
Peter Pan skrev: 22. jan 2021, 05:10
Peter Pan skrev: 16. jan 2021, 09:26 Ud fra den gamle devise - - - Det skal være nemt at være ejer af et BeoVision TV.
Er det jeres opfattelse at det er det idag, hvis ønsket er Dolby 5.1 Surround Sound.
Hej Viggo Helbo

Tak for dit indlæg, som i den grad bekræfter at det ikke er nemt at være ejer
af et Eclipse MK2 BeoVision TV, med ønske om et Dolby 5.1 Surround setup.

Set i forhold til at være ejer af et BeoVision TV, med BeoSystem 3, er det nu
nærmest en nødvendighed at lade en B&O teknikker klare lydopsætningen.
Hvis man ikke går vildt op i selv at kunne, som eks. Henrik Baron Vejrup.
Jeg ville nu nok anbefale Peter Pan at undlade at kommentere på ting, han ingen som helst erfaring har med.
Mig bekendt har han aldrig haft fingrene i noget B&O-grej, der er nyere end et BV7-40 MK2.
Bare så læserne ved det O-O

MM
#326250
@ MM. BV 7- 40 MK III. Første generation med HDMI tilslutninger. <B

Men det ændre ikke på, som du kan læse. Det anno 2021 ikke er nemt at være ejer af et nyt BeoVision TV som ønsker Dolby 5.1 Surround setup. Hvorfor gør B&O ikke som eks. Yamaha. Med Yamaha RX A1080 medleveres en målemikrofon der sætter eks. hele 5.1 lyd delen op med en lydkalibrering.
Brugeravatar
Af Millemis
#326260
Peter Pan skrev: 22. jan 2021, 12:31 @ MM. BV 7- 40 MK III. Første generation med HDMI tilslutninger. <B

Men det ændre ikke på, som du kan læse. Det anno 2021 ikke er nemt at være ejer af et nyt BeoVision TV som ønsker Dolby 5.1 Surround setup. Hvorfor gør B&O ikke som eks. Yamaha. Med Yamaha RX A1080 medleveres en målemikrofon der sætter eks. hele 5.1 lyd delen op med en lydkalibrering.
Jeg har set nok folk, der heller ikke kunne finde ud af, at konfigurere deres BV7-40 MK3, men måtte ha’ hjælp til det.
Jeg husker iøvrigt stadigvæk, at jeg måtte vise dig, hvordan man deaktiverer den interne tuner i dit, så TV-knappen kunne bruges til at aktivere en anden kilde.....f.eks en Yousee-boks :p

Målemikrofon til lydkalibrering - det har B&O skam haft gjordt.
Det viste sig blot i længden, at resultaterne var for ringe.
Min Avant 55 1 gen har en sådan indgang og jeg har da også haft brugt mikrofonen.....med et (for) dårligt resultat - det kunne jeg gøre bedre selv!
Man ser stadigvæk denne indgang på de senere BV, men der er ingen aktiv sw til dette mere i tv’et.....netop af ovenstående grund.

MM
#326467
Jeg er skuffet fordi… når man køber et ikke helt billig TV som Eclipse MK2…, jeg mangler hjælp i til lydindstillinger. Det kniber lidt med forståelsen og brugen af lydindstillingerne på Eclipse og hvordan jeg skal håndtere mit 5.1 setup.

Har du stillet B&O disse spørgsmål?
#326495
Millemis skrev: 28. jan 2021, 23:21 Hvilke spørgsmål, mener du?

Kender du dette:
https://bangolufsenassistentgohe.blob.c ... s_2004.pdf

Har du læst i guiden:
https://support.bang-olufsen.com/hc/da/ ... on-Eclipse

Iøvrigt er det vel meningen, at din forhandler/hans tekniker skulle hjælpe dig i gang, da tv’et blev leveret/installeret.

MM
Dem alle!

Nu har jeg ikke den stor fidus til forhandler.

Var hos en forhandler, hvor jeg spurte til om han kunne vise mig menuen i Harmony, for jeg ville se hvilke B&O højtaler der var understøttet (bl.a. mine egne). De kunne han ikke finde ud af eller gad ikke!
Brugeravatar
Af Millemis
#326506
Mht forhandler, som du ikke har ‘den stor fidus til’, er det svært at sige noget - jeg ved jo ikke mere om dit besøg dér.

Men så kunne du jo med fordel bruge de to links, jeg angav.
Hvis det ikke hjælper dig, må du finde en Eclipse-ejer i dit område, der kan vise dig det.

Mht hvilke højtalere, der er understøttet....den var nem :) 8-)
For det er alle Beolab (strengt taget kan man også bruge Beovox-modellerne med en passende forstærker).
Man indgiver i opsætningsmenuen, hvilke man bruger - og systemet kender så deres egenskaber, så de virker optimalt.

MM
#326515
Nu var mit indlæg om "Har du stillet B&O disse spørgsmål?", det Viggo skriver i sit indlæg - Af Viggo Helbo - 21. jan 2021, 18:24 - men der gik lidt rod i det!

Nu må vi se om Viggo svare?

Jeg skal se det før jeg tror, at alle B&O højtaler står i opsætningsmenuen, det har de ikke gjort før, på tidligere TV-modeller, det har jeg ved selvsyn konstateret!
  • 1
  • 180
  • 181
  • 182
  • 183
  • 184
  • 326