Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#318179
APU'en i Series X er nu officielt blevet præsenteret i flere detaljer på Hot Chips 2020 og Digital Foundry har en initial analyse på baggrund af det man nu i ret stort omfang ved om APU'en i XBox series-X

Og det er sku slet ikke så tosset - ud over et den har fået verificeret fuld RNDA 2 funktionalitet (PS5 har skåret noget mindre væsentligt bort fra fuld RDNA 2), så har den som vi længe har vidst naturligvis velocity architecture OG nu ogsp verificeret tada... AI acceleration af bl.a. resolution scaling. Alle der har fulgt med i AI billedrekonstruktion og set Nvidia's DLSS 2.0, ved hvor afgørende en faktor det er for at konsollerne skulle kunne afvikle next-gen titler i 4K@60 hz. Spil der ikke udnytter det vil hurtigt kunne komme til at kæmpe hårdt med framerates på begge konsoller i spil hvor pixel-quality proiriteres, hvis der skulle genereres et native 4K render. Og er kvaliteten i nærheden af hvad man har set fra Nvidia's DLSS 2.0 så vil et 1440p render kunne slå et native 4K render i kvalitet med AI billedrekonstruktionen, og selv et 1080p render slå et native 4K render på nogle områder (dog ikke alle), hvis AI billedkonstruktionen skulle være i samme liga som Nvidia's DLSS 2.0. ...Så verificeringen af dette er spændende, så må vi se ved senere analyser hvor godt det, hvor mange kræfter det reelt er givet og hvor gode resultater det kan præstere - Men under alle omstændigheder godt nyt for de titler der kommer til at udnytte det!

Naturligvis har den også raytracing, variable rate shading, mesh shader og Shader feedback streaming der alle er DX 12 teknologier, så det forventer man som minimum også PS5 har. Men det bliver spændende, når man engang bliver begavet med den information, at høre hvordan PS5'eren er konstitueret. Der er optimistiske rygter om costum RDNA funktioner der ligefrem kunne være hentet fra RDNA 3 i GPU'en, men der er ikke noget konkret på den front - kun internettets rygtemagere og håbet som special sauce der skulle kunne lukke hullet op til series X - Men det bliver i hvert fald afgørende om PS5 er forberedt på AI-billedrekonstruktion eller ej - Ellers vil den kunne få endnu mere alvorlige klø på fremtidige next-gen titler der udnytter konsollernes nye features mere fuldt ud, end allerede ved forskellen i GPU størrelsen. Så jeg forventer selv at PS5 også vil have det, ellers vil det nærmest være at betragte som en katastrofe mht forskellen i ydelsesperspektiv.

Til gengæld tyder alt på at Sony kommer til at give klø de første år mht færdige spil-titler der rent faktisk udnytter konsollernes nye funktioner og muligheder, selv om MS i dag har lige så mange ekslusive studier som Sony, men de er både kommet for sent i gang og hæmmes af den sympatiske men svært hæmmende ide om at skalere flere spil de første år hen over konsolgenerationerne.

Nå, jeg har ævlet nok, her er Digital Foundrys preliminære analyse af hvad man nu faktisk VED om X Box Series X's APU: https://youtu.be/Qsu0J-yw0CI
Af Sploink
#318184
Det er super at MS giver os et indblik indmaden på konsollen, og der var også et par billeder af konsollen.

Det kunne Sony godt lære lidt af. Der har de været lidt sparsomme med info. Det kunne de godt komme med snart.
Og begge måtte gerne snart åbne op officielt for priser og forudbestilling, så vi slipper for alt det rygte snak hele tiden.
Brugeravatar
Af TBC
#318193
Ja, det er sku lækkert. Det er helt klart to vidt forskellige PR strategier, hvor MS generelt og meget mere hen over tiden har lænet sig langt mere i retning af full-discousure mens Sony er meget mere tight-lipped om stort set alt andet end deres SSD løsning. Man kan så undre sig over at det er næsten umuligt at finde mere end ganske få relativt overfladiske konkrete oplysninger fra Sony om selve boskens ydelse og features , i de meget få tilfælde Sony har meldt noget ud. De har primært fokuseret på deres SSD, som de har grund til at være stolte over, og så ellers fokuseret mere på selve oplevelserne (spil, hepatisk trigger i controller og den slags) end på de mere tekniske data og features - Det kan der sagtens være god mening i rent PR-mæssigt. Full disclousure kan hurtigt back-fire; Jævnfør cross-generation Halo - og fokus på oplevelsen giver nok mere mening for den average Joe at forholde sig til. Men som tech-interesseret kunne man altså virkeligt godt ønske sig meget mere information fra Sonys side end man begaves med. Det er jo trods alt de 2 konsoller - med netop en PS4 der formentligt kommer til at dominere salgstallene - der kommer til at tegne det næste halve årti's konsoller og dermed også hvad man som PC spiller generelt vil kunne regne med at se af ambitioner i forbindelse med de næste 5-7 års multiplatform spiludvikling. Så tag nu et hint fra MS og kom nu please snart ud af busken Sony!
Brugeravatar
Af TBC
#318636
I min quest for at blive klog på om dét der giver RTX 3000 serien 14 GB/s read fra SSD var samme teknik som udnyttes i Series X, fald jeg over nedenstående artikel. Uden at jeg blev fantastisk meget klogere på om det var helt samme teknik, er da da i hvert fald for begges vedkommende tale om at der benyttes decompression i GPU'en der læser direkte fra SSD'en uden om CPU'en, så de som minimum har dét tilfælles - og at det i det mindste er på bl.a. den måde at series X får read og texture streaming fra SSD på 4.8GB/s, i samme boldgade som PS5'erens 5,5 GB/s

https://arstechnica.com/gaming/2020/07/ ... om-memory/
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#318753
Så kom der mere info om Xbox Series S, altså den billigere udgave. Endnu ikke officielt, men billederne ser dog ud til at stamme fra en lækket Microsoft promovideo.

Xbox Series S lækket, Xbox Series X vil angiveligt koste $499

Priserne bliver ifølge Windows Central og Thurrott hhv. 299 og 499 dollars. Xbox One X kostede i sin tid 3.999 kr. (499 dollars i USA, 499 Euro ude i Europa).


Billede
Brugeravatar
Af Huleboer
#318759
Jeg synes faktisk det er ret interessant at Series S har 4Tf. Praktisk talt det samme som PS4 Pro.
Så kan det blive ret synligt hvor ligegyldig den parameter kan være uden at tage hensyn til resten af akitekturen af konsollen.
Brugeravatar
Af TBC
#318774
Huleboer skrev: 8. sep 2020, 10:46 Jeg synes faktisk det er ret interessant at Series S har 4Tf. Praktisk talt det samme som PS4 Pro.
Så kan det blive ret synligt hvor ligegyldig den parameter kan være uden at tage hensyn til resten af akitekturen af konsollen.
Nej, det er da ingenlunde ligegyldigt. Du glemmer bare at tage højde for sigtet angående opløsning. PS4 Pro og XBox One X sigtede med møje og besvær efter brug på 4K skærme, det gør next-gen Series S åbenlyst ikke, heller ikke ifølge MS egen kampange for den. En series S med 4 TFLOPS ville jo kunne det samme (og lidt til) i 1080p, som en Series X kan i 4K med sine 12 TFlops. (MS taler så i deres PR kampagne for deres Seres S lettere optimistisk hen i retning af af 1440p, men taler IKKE om spil i 4K). Series X er overkill ifht en 1080p skærm, mens en Series S er det intelligente køb til børneværesets 1080p skærme, mens man bør gå langt uden om Series S til stuens 4K alter.
#318834
Xbox Series X og S vil for første gang klare Dolby Vision i spil, foruden Atmos som allerede er på Xbox One. Om det har nogen effekt i praksis på f.eks. et OLED TV er naturligvis spørgsmål, men jeg tror ikke, at man skal undervurdere styrken i marketing-budskabet. Dolby klinger rigtig godt derude.

Xbox Series X, S bliver første konsoller med Dolby Vision + Atmos i spil
Af kabri
#318838
XSX ser spændende ud men bliver XSS ikke lidt fesen? PS5eren uden disc-drev skal godt nok være markant dyrere for at den ikke bliver et bedre bud end XSS til folk der vil spille next generation.
Brugeravatar
Af bbplayer
#318840
Man må håbe MS ikke skyder sig selv i foden, som Nvidia, og laver en mindre variant som støder ind i mange problemer fordi den variant ikke har kraft eller formår at kunne læse spillet ind fordi mange udviklere ikke kan lave end super og no-super variant af spil.

Det er vist ikke længe siden at Nvidia begyndte at høre om disse forskelle og der skulle være problemer fordi den mindre hukommelse simpelthen ikke var nok til spil på playstore idag.
Af aalb1970
#318844
Ift. performance, så er jeg ret sikker på, at MS har designet deres development kit på en måde, der sikrer en skalerbar ydelse uden det kræver særlig optimering. Dvs. at XSS vil kunne afvikle ethvert spil problemfrit, men med en lavere opløsning, lavere billedfrekvens og evt. færre effekter.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 42